Kuorma-auton ammattipätevyys bussilla?

Pätevyyss

Miten se menee?
Voinko kuorma-auton ammattipätevyydellä ajaa linja-autoa?

38

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi, kunhan löytyy se D1 tai D kortti

      Ammattipätevyyskortin takana lukee luokat joihin se käy. Itselläni ne on C1, C, LT jos ajokortissa komeisi myös D niin tossa lukisi lisäksi D1, D

      • ohpohtrjh

        Älähän nyt taas jauha paskaa!

        Sillä kuorma-auton ammattipätevyydellä ei ajeta linja-autoa metriäkään ajossa jossa pätevyys vaaditaan, vaan pitää olla pätevyys myös henkilöliikenteeseen. Se on aivan sama mitä ajokortissa lukee, koska jos pätevyyttä ei ole haettu linja-autolle ei sitä myöskään ole myönnetty.

        Vain se pitää paikkansa että ne sallitut ajokorttiluokat löytyvät ammattipätevyyskortin takaa jos sellainen on.


      • ohpohtrjh kirjoitti:

        Älähän nyt taas jauha paskaa!

        Sillä kuorma-auton ammattipätevyydellä ei ajeta linja-autoa metriäkään ajossa jossa pätevyys vaaditaan, vaan pitää olla pätevyys myös henkilöliikenteeseen. Se on aivan sama mitä ajokortissa lukee, koska jos pätevyyttä ei ole haettu linja-autolle ei sitä myöskään ole myönnetty.

        Vain se pitää paikkansa että ne sallitut ajokorttiluokat löytyvät ammattipätevyyskortin takaa jos sellainen on.

        Mitä mesoat?


        Kerroin asiallisesti mikä tilanne on, ja se on juurikin se minkä sanoin!

        Ammatipätevyyskortin takana kaikki luokat joihin se oikeuttaa, jos on myös D ajokorttia, niin saasiihenkin ammattipätevyyden ja se näkyy myös ammattipätevyyskortissa


      • Hanurijenkka

        Useimmiten Bussissa puhuu mitä puhuu.Tällä kertaa puhuu ihan täyttä asiaa.
        Kurssit käydään ja kortti tulee sen mukaan mikä on ajokortti. Kun ammattipätevyyskorttia anotaan niin kaavakkeessa ei kysytä minkälainen ajokortti on kyseessä vaan kortin tiedoissa lukee automaattisesti mihin ajotehtäviin pätevyys riittää.Ohpohtrjh taitaa olla takapajuinen poika Porista.Sellainen Dingo fani.
        Sinänsä asialla ei mitään merkitystä on vain 2 asiallista kurssipäivää.Ensiapu ja digipiirturi ja työaikalainsäädäntö. muut voisi työntää hanuriin.


      • Ainahan voi miettiä kumpaa uskoo! Rekisteröitynyttä joka kertoo asiallisesti tai anonyymiä joka huutelee ja haukkuu :)


      • lbölwbörgn

        Taitaa sullakin olla tuo hanuri pahasti ruosteessa, tai ainakin muisti.

        Silloin kun sitä pätevyyskorttia tilatiin piti valita anotaanko sitä HENKILÖLIIKENTEESEEN vai TAVARALIIKENTEESEEN. itselläni tuli ruksit molempiin ruutuihin. Ajokortin mukaan ne luokat sinne muuten tulee, mutta jos HENKILÖLIIKENTEESEEN sitä ei ole anonottu ei sitä ole myöskään MYÖNNETTY.

        Ihan samoin jos korotat ajokortin myöhemmin linja-autolle pitää myös pätevyys hankkia HENKILÖLIIKENTEESEEN ja TAVARALIIKENTEEN tai KUORMA-AUTON luvilla (ihan miten vaan) ei LINJA-AUTOA ajeta silloin kun pätevyys vaaditaan.

        Yrittäkää nyt tämä painaa päähänne pahvit.


      • Tottakai kun ajaa D kortin niin joutuu hankkimaan uuden ammattipätevyysKORTIN. Vanhat pätevyydet kelpaa kuitenkin

        Ja aloittaja voi miettiä, uskooko asiallisesti keskustelevaa reksiteröitynyttä nimimerkkiä vaiko anonyymia huutajaa ja haukkujaa :)


      • ökbklwnhrn
        Bussissa kirjoitti:

        Tottakai kun ajaa D kortin niin joutuu hankkimaan uuden ammattipätevyysKORTIN. Vanhat pätevyydet kelpaa kuitenkin

        Ja aloittaja voi miettiä, uskooko asiallisesti keskustelevaa reksiteröitynyttä nimimerkkiä vaiko anonyymia huutajaa ja haukkujaa :)

        Eiköhän siihen pätevyyden päivitykseen D-kortin suorituksen jälkeen tarvita jotain muutakin kuin sen kortin tilaaminen.

        Ja todellakin kannattaa miettiä uskoakko varmaan tuhateen kertaan todistettua turun palstapelleä, vai jotain muuta jolla saattaisi olla ihan oikeaakin tietoa asioista. Se on ihan oma valinta.


      • ökbklwnhrn kirjoitti:

        Eiköhän siihen pätevyyden päivitykseen D-kortin suorituksen jälkeen tarvita jotain muutakin kuin sen kortin tilaaminen.

        Ja todellakin kannattaa miettiä uskoakko varmaan tuhateen kertaan todistettua turun palstapelleä, vai jotain muuta jolla saattaisi olla ihan oikeaakin tietoa asioista. Se on ihan oma valinta.

        Ei tarvita muuta :)

        Ja voi miettiä uskooko reksiteröinyttä asiallisesti kirjoittajaa, tai anonyymiä haukkujaa ja huutajaa :)


      • aekhöaethöt
        Bussissa kirjoitti:

        Ei tarvita muuta :)

        Ja voi miettiä uskooko reksiteröinyttä asiallisesti kirjoittajaa, tai anonyymiä haukkujaa ja huutajaa :)

        Perustason ammattipätevyys pitää suorittaa henkilöliikenteeseen, muuten ei ole asiaa linjalle. Ei se sinun rekisteröitymisesi kuitenkaan suomen lakia muuta, että se siitä.

        Ja hitostako sinä tiedät kuka täällä on rekisteröitynyt ja kuka ei? Sinä et sitä voi tietää mistään ja lisäksi se ei vaikuta tähän käsiteltävään asiaan millään lailla.


      • aekhöaethöt kirjoitti:

        Perustason ammattipätevyys pitää suorittaa henkilöliikenteeseen, muuten ei ole asiaa linjalle. Ei se sinun rekisteröitymisesi kuitenkaan suomen lakia muuta, että se siitä.

        Ja hitostako sinä tiedät kuka täällä on rekisteröitynyt ja kuka ei? Sinä et sitä voi tietää mistään ja lisäksi se ei vaikuta tähän käsiteltävään asiaan millään lailla.

        Sama pätevyys käy molempiin :)

        Ja voi miettiä uskooko reksiteröinyttä asiallisesti kirjoittajaa, tai anonyymiä haukkujaa ja huutajaa :)


      • trhkwjrh
        Bussissa kirjoitti:

        Sama pätevyys käy molempiin :)

        Ja voi miettiä uskooko reksiteröinyttä asiallisesti kirjoittajaa, tai anonyymiä haukkujaa ja huutajaa :)

        Sinusta se näkyy olevan hauskaa sekoitella asioita keskenään, ja joku saattaa vahingossa jopa uskoakkin.

        Ammattipätevyyden jatkokoulutukset käyvät kyllä molempiin ja päivittyvät siten samoilla kursseilla, mutta se perustaso on hankittava erikseen. Jos se D-luokan ajo.oikeus on hankittu 10.9.2008 tai jälkeen ei perustason oikeus henkilöliikenteeseen ole tullut automaattisesti ja se on muuten hankittava koulutuksella. Tavaraliikenteen koulutuksella ei ole tähän asiaan mitään tekemistä.

        Jos todella haluatte mieluummin uskoa tuota turun palstapelleä niin ei voi mitään. kiitos ja näkemiin!


      • trhkwjrh kirjoitti:

        Sinusta se näkyy olevan hauskaa sekoitella asioita keskenään, ja joku saattaa vahingossa jopa uskoakkin.

        Ammattipätevyyden jatkokoulutukset käyvät kyllä molempiin ja päivittyvät siten samoilla kursseilla, mutta se perustaso on hankittava erikseen. Jos se D-luokan ajo.oikeus on hankittu 10.9.2008 tai jälkeen ei perustason oikeus henkilöliikenteeseen ole tullut automaattisesti ja se on muuten hankittava koulutuksella. Tavaraliikenteen koulutuksella ei ole tähän asiaan mitään tekemistä.

        Jos todella haluatte mieluummin uskoa tuota turun palstapelleä niin ei voi mitään. kiitos ja näkemiin!

        Nimenomaan!

        Jos on erillinen ammttipätevyyskortti ja vaikkapa BC kortti ja kun hankkii D:n niin saa siitäkin maininnan ammattipätevyyskorttiin tilaamalla uuden kortin

        Jos ammattipätevyys on merkitty ajokorttiin, tulee siitä merkintä automaattisesti D-korttiin

        Ja aina voi miettiä uskooko henkilö joka on rekisteröitynyt ja puhuu asiallisesti, tai anonyymiä joka haukkuu pelleksi, huutaa, nimittelee jne


      • VarjosikinHäpeääSinua
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Jos on erillinen ammttipätevyyskortti ja vaikkapa BC kortti ja kun hankkii D:n niin saa siitäkin maininnan ammattipätevyyskorttiin tilaamalla uuden kortin

        Jos ammattipätevyys on merkitty ajokorttiin, tulee siitä merkintä automaattisesti D-korttiin

        Ja aina voi miettiä uskooko henkilö joka on rekisteröitynyt ja puhuu asiallisesti, tai anonyymiä joka haukkuu pelleksi, huutaa, nimittelee jne

        Sinä et tunne sanaa asiallisuus. Laitetaanko tänne kopiot jutuistasi? Mielenvikaisempaa henkilö ei helpolla löydy kuin sinä. Ethän ole edes töissä ja esiinnyt ammattilaisena. Sähkömies tarinasi olivat niitä kaikken huvittavampia. Ei nämäkään kirjoituksesi kyllä järjellä loista.


      • VarjosikinHäpeääSinua kirjoitti:

        Sinä et tunne sanaa asiallisuus. Laitetaanko tänne kopiot jutuistasi? Mielenvikaisempaa henkilö ei helpolla löydy kuin sinä. Ethän ole edes töissä ja esiinnyt ammattilaisena. Sähkömies tarinasi olivat niitä kaikken huvittavampia. Ei nämäkään kirjoituksesi kyllä järjellä loista.

        Kumpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D


      • ÄitisiEiTunnustaSinua
        Bussissa kirjoitti:

        Kumpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D

        Oletko hakenut apua tuohon psykoosisi? Nyt on korkea aika toimia. Harhaisuutesi pahenee.

        Sinä ja sinun asiallisuutesi. Taivas miten sekaisin olet siellä Runosmäellä.


      • ÄitisiEiTunnustaSinua kirjoitti:

        Oletko hakenut apua tuohon psykoosisi? Nyt on korkea aika toimia. Harhaisuutesi pahenee.

        Sinä ja sinun asiallisuutesi. Taivas miten sekaisin olet siellä Runosmäellä.

        Miten olisi päivän stalkkaus, eli vähän copy pastea tai linkkiä :D :D :D

        Nyt sit taas nukkumaan et jaksat yöks mennä töihin, itsekin joudun pe illaks töihin :)

        Kumpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D


      • Kumpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D :D


      • umpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D :D :D


      • UmpaaUmpaaa
        Bussissa kirjoitti:

        umpaa uskoisi! Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D :D :D

        Umpaa itseäsi vessaharjalla sinne. Pelle,


      • Bussissa kirjoitti:

        Tottakai kun ajaa D kortin niin joutuu hankkimaan uuden ammattipätevyysKORTIN. Vanhat pätevyydet kelpaa kuitenkin

        Ja aloittaja voi miettiä, uskooko asiallisesti keskustelevaa reksiteröitynyttä nimimerkkiä vaiko anonyymia huutajaa ja haukkujaa :)

        Sinä olet kyllä viimeinen jolla varaa esittää itseäsi asialliseksi kirjoittajaksi. Kirjoittelet ensinmäkin useilla nimimerkeillä ja välillä nimimerkissäsi uhkat tappaa toisia kirjoittajia. Ll


      • Mitäs sitä uskoisikaan... Rekisteröitynyttä asiallisesti kirjoittavaa tai anonyymiä joka naukkuu, nimittelee, huutaa, uusimpana stalkkaa palstalta toiselle jne :D :D :D


    • ÖLLÖLÄ__

      Itse en usko 140cm pitkiä kääpiöitä jotka väittävät olevansa kuljetusalalla.

      • 140cmUmpaa

        En minäkää. 140 cm umpaa itseään.


    • Väittelijöille

      Trafin sivuilla on laki ammattipätevyydestä, josta lainaus.
      3 §

      Kuljettajan ammattipätevyys

      Kuorma- ja linja-auton kuljettajalta vaaditaan perustason ammattipätevyys ja tässä laissa säädetty jatkokoulutus.

      Kuorma-auton tai linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyden saavuttanut saa kuljettaa niitä kuorma-autoja tai linja-autoja ja niiden ajoneuvoyhdistelmiä, joiden luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on.

      • http://keskustelu.suomi24.fi/t/14370234/kuorma-auton-ammattipatevyys-bussilla#comment-85411934 johan ekassa vastauksessa se kerrottiin! sääli että tänne pesitytynyt noita rekiströitymättömiä stalkkaavia, haukkuvia ja huutelevia pellejä :)


    • Ukkopekkadirektiivi
    • kuormabussi

      Otsikosta. Siinä kysytään, että kuoma-auton ammattipätevyys bussilla. Ei bussilla saa kuorma-auton ammattipätevyyttä! Otsikon jälkeisessä kirjoituksessa kysytään ihan jotain muuta.

    • Näinsemenee

      Se ja sama.Kukaan ei ole kysynyt ammattipätevyyskorttia vaikka yli 100 000 km ajan joka vuosi. Taitaa olla asia kuten muillakin ammattialoilla. Kukaan ei kysy ammattipätevyyskorttia. Ei kiinnosta. Taidan jättää seuraavan kortin suorittamisen väliin koska koko asia ei kiinnosta ketään. Lehdistön luoma harhakuva koko homma.Kun pysäytetään niin pilli suuhun ja hyvää päivän jatkoa.Kiitos ja hei

    • DigiYes

      Saakelin tyhmää väkeä täällä kirjoittelemassa. Ammattipätevyysrekisteriä pitää yllä Trafi.He tietävät kyllä ihan tarkkaan kuinka monta ammatikseen työtä tekevää ihmistä Suomessa on. Valtion laitos. Ajetaan Trafin ja verottajan tiedot yhteen. No sieltä näkyy homma O.K kaikki ne jotka ilmoittavat ammatikseen kuljettaja on suorittanut kyseisen kortin.Poliisin voimavarat on rajalliset. Kyllä he ovat saaneet ohjeistuksen keskittykää ylinopeuksiin ja juoppojen kuskaukseen.Nykyisenä Digiaikana kyllä nämä hommat osataan jopa valtiohallinnossa.Ja säästöjä syntyy.Se on veronmaksajan onni.

      • klnlbjkdvk

        No ei se sinullakaan taida ihan kaikki inkkarit olla kanootissa.

        Voivathan ne kuljettajiksi itsensä ilmoittaneet rahtiranet lähteä välillä linja-autoa ajamaan tai toisin päin vaikka ei ole kyseisen puolen pätevyyttä suoritettu/haettu. Tai sitten ihan toisen alan henkilöt voivat lähteä ajelemaan pätevyyden vaatimia ajoja vaikka lisäansioiden toivossa. Onhan näitä vaihtoehtoja vaikka kuinka jotka selviävät vain pistotarkastuksissa liikenteessä.

        Sitten edelliselle, että ainakin minulta on sitä korttia poliisi kyselly puolenkymmentä kertaa ja tuskin olen ainoa. En minäkään tykkää niitä jonninjoutavia kursseja käydä, mutta onneksi jotkut niistä pitää muutenkin lusia joten eivät ainakaan ne päivät hukkaan mene. Ja todellakin suosittelen vahvasti pitämään ne pätevyydet voimassa jos niitä tarvitset. Se on ajo-oikeudetta ajoa jos kiinni jäät ja rangaistuksesta säädetään sitten rikoslaissa.


      • DigiYes
        klnlbjkdvk kirjoitti:

        No ei se sinullakaan taida ihan kaikki inkkarit olla kanootissa.

        Voivathan ne kuljettajiksi itsensä ilmoittaneet rahtiranet lähteä välillä linja-autoa ajamaan tai toisin päin vaikka ei ole kyseisen puolen pätevyyttä suoritettu/haettu. Tai sitten ihan toisen alan henkilöt voivat lähteä ajelemaan pätevyyden vaatimia ajoja vaikka lisäansioiden toivossa. Onhan näitä vaihtoehtoja vaikka kuinka jotka selviävät vain pistotarkastuksissa liikenteessä.

        Sitten edelliselle, että ainakin minulta on sitä korttia poliisi kyselly puolenkymmentä kertaa ja tuskin olen ainoa. En minäkään tykkää niitä jonninjoutavia kursseja käydä, mutta onneksi jotkut niistä pitää muutenkin lusia joten eivät ainakaan ne päivät hukkaan mene. Ja todellakin suosittelen vahvasti pitämään ne pätevyydet voimassa jos niitä tarvitset. Se on ajo-oikeudetta ajoa jos kiinni jäät ja rangaistuksesta säädetään sitten rikoslaissa.

        Minun inkkarit ovat kanootissa todellakin.Jotenkin tuntuu ,että näillä areenoilla kirjoittelevat vain nuoret kuskit. Mutta meitä vanhan koulukunnan kuljettajia juuri näitä rahtiraneja on paljon jotka saivat lahjaksi tämän perustason koulutuksen. Eli riittää kun pitää tämän ammattipätevyyskortin voimassa. Me nyt ollaan se suuri enemmistö 1950-1985 syntyneet kuljettajaporukassa.Suurella osalla on E ja D kortti taskussa vaikka ei bussia olisi ajanutkaan vuosikausiin.Tällöin myös ammattipätevyyskortissa on oikeus ajaa millä vaan menopelillä.Sehän lukee selkeästi pätevyyskortin takana mitä saa kukin ajaa. Trafi tietää varmasti hyvin tarkasti kuinka isolla joukolla kyseinen kortti on taskussa ja siksi ainakin täällä
        pääkaupunkiseudulla ei ole kysytty yhdeltäkään tuntemaltani kuljettajalta kyseistä korttia.Ei ole kysytty digikorttia,ei auton papereita,edes puhallutusratsiaa ei ole osunut kohdalle moneen vuoteen.Se nyt kertoo tietysti valvonnan nykytilasta.
        Kirjoituksessani oli mustaa huumoria. Tietysti minulla kyseinen kortti aina voimassa.Myöstyöturva,tieturva ja hygieniapassi.Lomsa pullollaan kortteja.


      • ölhölaethmölatrh
        DigiYes kirjoitti:

        Minun inkkarit ovat kanootissa todellakin.Jotenkin tuntuu ,että näillä areenoilla kirjoittelevat vain nuoret kuskit. Mutta meitä vanhan koulukunnan kuljettajia juuri näitä rahtiraneja on paljon jotka saivat lahjaksi tämän perustason koulutuksen. Eli riittää kun pitää tämän ammattipätevyyskortin voimassa. Me nyt ollaan se suuri enemmistö 1950-1985 syntyneet kuljettajaporukassa.Suurella osalla on E ja D kortti taskussa vaikka ei bussia olisi ajanutkaan vuosikausiin.Tällöin myös ammattipätevyyskortissa on oikeus ajaa millä vaan menopelillä.Sehän lukee selkeästi pätevyyskortin takana mitä saa kukin ajaa. Trafi tietää varmasti hyvin tarkasti kuinka isolla joukolla kyseinen kortti on taskussa ja siksi ainakin täällä
        pääkaupunkiseudulla ei ole kysytty yhdeltäkään tuntemaltani kuljettajalta kyseistä korttia.Ei ole kysytty digikorttia,ei auton papereita,edes puhallutusratsiaa ei ole osunut kohdalle moneen vuoteen.Se nyt kertoo tietysti valvonnan nykytilasta.
        Kirjoituksessani oli mustaa huumoria. Tietysti minulla kyseinen kortti aina voimassa.Myöstyöturva,tieturva ja hygieniapassi.Lomsa pullollaan kortteja.

        No lahjaksi se minäkin sain ne perustasot ja niin ovat saaneet monet muutkin rahtipuolen kuskit pätevyyden myös henkilöliikenteeseen vaikka ei ole ajettu linja-autoa aikoihin. Vaan toisin on nyt jos menet korottamaan korttiasi. Ei tule enää pätevyys ilman koulutuksia henkilöliikenteeseen vaikka tuo yksi apina niin väittääkin. Se lahjajuna meni jo.


      • DigiYes
        ölhölaethmölatrh kirjoitti:

        No lahjaksi se minäkin sain ne perustasot ja niin ovat saaneet monet muutkin rahtipuolen kuskit pätevyyden myös henkilöliikenteeseen vaikka ei ole ajettu linja-autoa aikoihin. Vaan toisin on nyt jos menet korottamaan korttiasi. Ei tule enää pätevyys ilman koulutuksia henkilöliikenteeseen vaikka tuo yksi apina niin väittääkin. Se lahjajuna meni jo.

        Näin se menee. Pikku e:n sai jonottamalla poliisiasemalla kun lakia muutettiin.Kun määräaika kului umpeen niin nyt pitää suorittaa teoria ja peruutuskoe siihen päälle myös ihan normaali inssi.Ne jotka ovat hereillä ehtivät junaan. Tiedän useita jotka ajoivat linja-autokortin vanhan lain aikaan viimetipassa vaikka ei tarvetta ollutkaan kyseiselle kortille sillä hetkellä.


      • Laskitväärin

      • LaatuaZF

        Bussissa ja Laskitväärin ovat molemmat oikeassa . Ensimmäinen kirjoittaja kirjoitti todella harhaanjohtavasti. Ammattipätevyyden ylläpitämiseen vaadittavat 5 x 7 tuntia on ihan samat bussinkuljettajille ja kuorma-automiehille. Sen mihin ammattipätevyys riittää riippuu siitä mitä ajokortissa lukee. Kun ammattipätevyyskortin saa kouraansa niin sen takana on ihan selkeästi mitä sillä kortilla saa ajaa. Jos D korttia ei ole hommattu ennen kun laki muuttui ,niin myös
        vanhemman polven kuskit joutuvat opiskelemaan tältä osin sen peruskoulutuksen.
        Eli korttiluokan korotus ei onnistu noin vain edes vanhemmilta ikäluokilta.
        Se menee tällaiseksi turhaksi kinasteluksi kun toinen puhuu aidasta ja toinen pylväistä.


      • bkldfbnklebnkl
        LaatuaZF kirjoitti:

        Bussissa ja Laskitväärin ovat molemmat oikeassa . Ensimmäinen kirjoittaja kirjoitti todella harhaanjohtavasti. Ammattipätevyyden ylläpitämiseen vaadittavat 5 x 7 tuntia on ihan samat bussinkuljettajille ja kuorma-automiehille. Sen mihin ammattipätevyys riittää riippuu siitä mitä ajokortissa lukee. Kun ammattipätevyyskortin saa kouraansa niin sen takana on ihan selkeästi mitä sillä kortilla saa ajaa. Jos D korttia ei ole hommattu ennen kun laki muuttui ,niin myös
        vanhemman polven kuskit joutuvat opiskelemaan tältä osin sen peruskoulutuksen.
        Eli korttiluokan korotus ei onnistu noin vain edes vanhemmilta ikäluokilta.
        Se menee tällaiseksi turhaksi kinasteluksi kun toinen puhuu aidasta ja toinen pylväistä.

        Jos ensimmäisellä kirjoittajalla tarkoitat aloittajaa, niin kysymys oli kyllä varsin selkeä.

        Alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin että: voinko kuorma-auton ammattipätevyydellä ajaa linja-autoa? Vastaushan tietenkin on ettei voi jos pätevyys vaaditaan, mutta runosmäen satupoika heti väitämään että tietenkin voi jos pätevyyskortissä on D tai D1 kirjaimet. Sikäli meni oikein jos ne kirjaimet löytyvät niin homma on ok, mutta aloittajalla niitä ei ole. Jos olisi niin ei koko kysymystä edes olisi esitetty kun se henkilöliikenteen ammattipätevyys olisi voimassa eikä tarvitsisi haaveilla ajelusta tavaraliikenteen luvilla.

        se ammattipätevyys pitää myös kortin hakuvaiheessa muistaa hakea sekä tavara- että henkilöliikenteeseen (tais olla ihan rasti ruutuun tyylinen kohta siinä paperissa). Jos jompikumpi jää pois ei kyseisen liikennelajin pätevyyttä myönnetä kun ei sitä ole haettukaan ja näin ollen niitä korttiluokkia ei sitten näy siellä pätevyyskortissakaan. Näin oli ainakin ensimmäisen kortin kohdalla. mitä sitten suraavalla, se jää nähtäväksi.

        Bussissa pelle ei ole ollut tässä kysymyksessä oikeassa kuin siinä että ammattipätevyyden kannalta sallitut ajokorttiluokat löytyvät sen ammattipätevyyskortin takaa jos sellainen on. kannattais varmaan lukee koko ketju ihan ajatuksella ja miettiä mitä sille patonkikuninkaalle on yritetty tolkuttaa jo pitemmän aikaa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe