Mätäkuun uutisia

Perinteinen mätäkuu on alkamassa ja mehän jos ketkään tiedämme että mätäkuun aikana on oltava varovaisia putsattava haavat, pidettävä pesu-ja pisupaikat siisteinä, ruuat jääkaapissa ja ei kantsi tehdä lävistyksiä eikä reikiä minnekään kroppaan...
mutta myös silleen ettei kannata uskoa kaikkea lukemaansa.
Onko kenelläkään tiedossa mitään uutta hyvää mätäkuun uutista?

33

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MädänTiedottaja

Mätäkuun Wikipedia..
      Mätäkuu
      Mätäkuu on kansanperinteessä loppukesästä oleva kuukauden pituinen ajanjakso, jolloin Aurinko on Leijonan merkissä, noin 23. heinäkuuta - 23. elokuuta. Se on peräisin muinaisesta Egyptistä mutta vastaa roomalaisten koiranpäiviä. Egyptissä se liittyi Niilin tulvimiseen.[1]

Mätäkuu näkyy harvemmin nykyään suomalaisissa kalentereissa, mutta satoja vuosia mätäkuu oli kalentereissa merkitty 23.7.–23.8. eli ajalle, jolloin Aurinko on 120–150 asteen etäisyydellä kevättasauspisteestä eli Eläinradan Leijonan merkissä. Yliopiston almanakassa se oli viimeksi merkittynä vuonna 1995.[2]

• töött

hyvä vain jos ihmisillä vastustuskykyä kaiken maailman pöpöjä vastaan
      - pitäkää hellepäivinäkin joka pvä nesteennauttimisesta, käsistä ja jaloistakin huolta.
      Joinakin kesinä on tarvinnut vesi keittää jos joku oksennus-ripuli - tauti laajemmalti iskee. Kai virukset lisääntyy, siinä missä bakteerit ja sienetkin hautovassa helteessä.

• Ruuat siis äkkiä takaisin jääkaappiin ja kaikki haavat hoidettava ettei ne tulehdu. Hedelmät pilaantuvat elikkä siis joko mätänevät tai homehtuvat jos eivät ole kylmässä ja kylmässä taas niiden maku huononee nopeasti.
      Olen pitkään etsinyt banhanaikaista jääkaappia missä ei ole pakastinta, vaan kylmiö tavallisen jääkaappiosion lisäksi. Maakellari olisi nyt hyvä, mutta valitettavasti talon kellari ei pysy riittävän viileänä.

• Leipä homehtuu meillä nyt jo tosi nopeasti. Kylmässä sekin tahtoo kuivua.

Onhan niitä jää-viileäkaappeja kaupoissa. Tuli muuten mieleen että tuo kodinkonedesign ei ole ihan parasta käytön kannalta. Minkä huomaa vasta kun on raijannut koneen kotiin ja käyttänyt viikon verran. Palauta siinä sitten. Meidän jääkaapissa on ärsyttävät hyllyt, niissä on reunus sivuissa ja takana, joka tekee että mitään purkkia ei saa sinne ihan laitaan, tai ne on ihan vinksallaan. Etureuna taas on pyöristetty, niin että kun lataat kaapin täyteen ja avaat oven uudestaan, sulla on jotain sylissä. Mikäli ehdit ottaa koppia.

Mulla on yksi loistava yksilö joskus ollut, paitsi siinä oli se vika, että ovi oli koko kaapin kokoinen (oli just jää-viileäkaappi) joten kylmä pääsi karkaamaan isosta aukosta.

Naisetko näitä suunnittelee ulkonäkö ykkösenä mielessä, vai miksi ne ovat niin epäkäytännölliset :/

• hmp.f kirjoitti:

Leipä homehtuu meillä nyt jo tosi nopeasti. Kylmässä sekin tahtoo kuivua.

Onhan niitä jää-viileäkaappeja kaupoissa. Tuli muuten mieleen että tuo kodinkonedesign ei ole ihan parasta käytön kannalta. Minkä huomaa vasta kun on raijannut koneen kotiin ja käyttänyt viikon verran. Palauta siinä sitten. Meidän jääkaapissa on ärsyttävät hyllyt, niissä on reunus sivuissa ja takana, joka tekee että mitään purkkia ei saa sinne ihan laitaan, tai ne on ihan vinksallaan. Etureuna taas on pyöristetty, niin että kun lataat kaapin täyteen ja avaat oven uudestaan, sulla on jotain sylissä. Mikäli ehdit ottaa koppia.

Mulla on yksi loistava yksilö joskus ollut, paitsi siinä oli se vika, että ovi oli koko kaapin kokoinen (oli just jää-viileäkaappi) joten kylmä pääsi karkaamaan isosta aukosta.

Naisetko näitä suunnittelee ulkonäkö ykkösenä mielessä, vai miksi ne ovat niin epäkäytännölliset :/

Minä olen katsellut tarjontaa lähistön kaupoissa ja ei todellakaan ole mitään jää-viileäkaappia normaalissa hintaluokassa, paitsi joku tosi superkallis keskieurooppalainen miljöökaappi mikä menee yli meikäläisen budjetin kirkkaasti. Elikkä yhdistettyjä jääkaappi/pakastimia on, kaikissa hintaluokissa, yksiovisia, kaksiovisia, pkastin ylhäällä, pakastin alhaalla, pelkkä jääkaappi, pelkkä pakastin jne....mutta sellaista kun etsin en olen löytänyt.

• mimmimum-..mi

Todellakin leipä homehtuu nopeasti nyt....ja viimeksi ostamani mansikat maistuivat homeelle...
        Jääkaapista oli uutinen ....sarjassa " oletko aina tehnyt väärin "... että kylmin hylly on jääkaapissa alin hylly....kyllä sen tiedän että kylmä laskeutuu alas....lämmin nousee ylös.. mutta miksi sitten vihannekset ja juurekset on sijoitettu alimmalle tasolle laatikoineen.... Pitääpä oikein mitata joskus.....jääkaapissa olen luullut kylmimmän olevan ylhäällä....

• ei-homehdu
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Todellakin leipä homehtuu nopeasti nyt....ja viimeksi ostamani mansikat maistuivat homeelle...
        Jääkaapista oli uutinen ....sarjassa " oletko aina tehnyt väärin "... että kylmin hylly on jääkaapissa alin hylly....kyllä sen tiedän että kylmä laskeutuu alas....lämmin nousee ylös.. mutta miksi sitten vihannekset ja juurekset on sijoitettu alimmalle tasolle laatikoineen.... Pitääpä oikein mitata joskus.....jääkaapissa olen luullut kylmimmän olevan ylhäällä....

minä laitan leivät viipaloituna pakastimeen, sieltä sitten tarpeen mukaan otan, on aina tuoretta

• mimmimum-..mi
        ei-homehdu kirjoitti:

minä laitan leivät viipaloituna pakastimeen, sieltä sitten tarpeen mukaan otan, on aina tuoretta

Niin....ei kai ne pakastimessa homehdu....mutta en pidä oikein pakastetun ruisleivän muuttuneesta mausta ja ulkonäöstäkään....

• ei-homehdu
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Niin....ei kai ne pakastimessa homehdu....mutta en pidä oikein pakastetun ruisleivän muuttuneesta mausta ja ulkonäöstäkään....

pakastin pari astetta kylmemmälle niin ei muutu maku eikä näkö

• ei-homehdu kirjoitti:

pakastin pari astetta kylmemmälle niin ei muutu maku eikä näkö

Muuttuu se, pakastin kuivattaa. Jääkaappi myös.

Mimmimummille, liekö jotain väärin siinä jutussa. Mun mielestä sä olet oikeassa.

• tiedoksi-

Mätäkuu on ELOKUU,
      nyt on heinäkuu,

• Eikös se mätäkuu akkojen viikolta ala
        silloin sataa aina tai melkein aina
        kun ne naiset kyynelehtii
        ja poraa sanois tamperelainen.

• :) tiedoksi tiedoksille:
        wiki tiesi kertoa seuraavaa:
        "Mätäkuu on kansanperinteessä loppukesästä oleva kuukauden pituinen ajanjakso, jolloin Aurinko on Leijonan merkissä, noin 23. heinäkuuta - 23. elokuuta."
        Kielitohtori tiesi kertoa: "Nykyään mätäkuun aikana pidetään ajankohtaa 6.7.–17.8."
        http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/mistä-tulee-nimitys-mätäkuu
        Elikkä päivitetään omaa tietoa.

• Ajatelkaa miten ihana Talvi on! Putsaa pois edes hetkeksi kaikki pöpöt ja punkit.

• Lume-lapio-kola

Joko sinulla alkaa olla lumitöitä?

• Lume-lapio-kola kirjoitti:

Joko sinulla alkaa olla lumitöitä?

Ai nytkö sä olisit tulossa colaamaan, häh? Tyypillisen miehekästä, aina valmiina... puoli vuotta myöhässä :))

• Mätä-kuu näyttää taas voimaansa.
      Mansikka-pellot alkavat upottaa.
      Suonen-joen kaupoista ovat kumi-saappaat loppuneet.
      Suonen-joen syrjä-kylän Mansikka-tilan isäntä on muuttanut tilansa
      taide-talolliseksi.
      Mansikka-pellot ovat täynnänsä juuttuneita kumi-saappaita.
      Kuin toisaalla ne kuuluisat variksen-pelättimet.
      Mansikat alkavat mädätä pitkin peltoja.
      Räkätti-Rastaita kuolee pilvin pimein vatsa-taudin aiheuttamaan neste-
      hukkaan.
      Lintu-harrastajat keskustelevat kuumeisesti, mätänevätköhän niiden
      persheet, vai näyttääkö se vain siltä.
      Suuttuvatko peto-linnut kopioinnista?
      -
      Tällaistakohan Paloma haluaa?
      Jotta voisi kirjoittaa omia juttujaan tarvitsematta kirjoittaa minun
      uutis-aloituksiini.

H.

• Mikä ihme sinua oikein vaivaa?

• Maalaisjärjellä

Yli-minuus on syvälle juurtunut sairaus, joka hunksiin on syöpynyt vaivihkaa.
        Lääketiede ei tunne parannuskeinoa paitsi nimilappu ukkovarpaassa kylmähuoneessa koivet suorina. Mutta hunksin kohdalla siihenkin saattaa mennä aikaa. Joten palstalaisten on vaan kestäminen - tai ohittaminen. Palstalla on muutama elämäänsä kyllästynyt nainen joka itsemurhan korvikkeena roikkuu hunksin liepeissä kuin hukkuva hellehatussa ja pitää elossa tuota häirikköä.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Mikä ihme sinua oikein vaivaa?

"Paloma.se.co"

Ei mikään.
        Lievästi harmittaa, kun minä kirjoitan puoli-hassuja uutisia, niin kukaan ei kiinnostu.
        Ei edes huumorina.
        Mutta oma aloitus tehdään herkästi minun ideoistani.
        Peitellen tekoaan vaikkapa mätä-kuulla.
        Teepä musa-aloitus Ruottalaisella musiikilla, peesetti vieköön.
        Det börjar verka kärlek, banne mej.
        Kiuk! Kiuk! Kiuk!

:)

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Ei mikään.
        Lievästi harmittaa, kun minä kirjoitan puoli-hassuja uutisia, niin kukaan ei kiinnostu.
        Ei edes huumorina.
        Mutta oma aloitus tehdään herkästi minun ideoistani.
        Peitellen tekoaan vaikkapa mätä-kuulla.
        Teepä musa-aloitus Ruottalaisella musiikilla, peesetti vieköön.
        Det börjar verka kärlek, banne mej.
        Kiuk! Kiuk! Kiuk!

:)

H.

En ole lukenut edes yhtä ainoaa sun aloitusta tästä aiheesta.
        Ellei se sitten ollut kirjoitettu jollain koodikielellä, mitä yksinkertainen järkeni ei tajua. Minullahan on vain nää perustaidot ja tankissakin luulen olevan homattavasti vähemmän bensaa kuin siinä oikeesti on. Ja mitään varatankkia en usko olevan edes olemassa. Mielikuvitusta!
        Mutta jääkaapeista ja haavojen hoidosta???

• henrjii

so so eipä unohdeta niitä vakoon märkänemään jääneitä sringejä

En ole lukenut edes yhtä ainoaa sun aloitusta tästä aiheesta.
        Ellei se sitten ollut kirjoitettu jollain koodikielellä, mitä yksinkertainen järkeni ei tajua. Minullahan on vain nää perustaidot ja tankissakin luulen olevan homattavasti vähemmän bensaa kuin siinä oikeesti on. Ja mitään varatankkia en usko olevan edes olemassa. Mielikuvitusta!
        Mutta jääkaapeista ja haavojen hoidosta???

"Paloma.se.co"

Älä narraa ettet...
        Lukenut ole.

Tämä siis muun-muassa
        Höpö-uutisista.
        Älä turhaa yritä johtaa harhaan "tästä aiheesta"

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14364116/tyottomyys-vaivaa

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Älä narraa ettet...
        Lukenut ole.

Tämä siis muun-muassa
        Höpö-uutisista.
        Älä turhaa yritä johtaa harhaan "tästä aiheesta"

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14364116/tyottomyys-vaivaa

H.

:( sori en ollut edes huomannut....korjaan erehdykseni ja luen ketjusi työttömyydestä, vaikka se onkin kopio ja olemme keskustelleet pitkään asiasta toisaalla....

:( sori en ollut edes huomannut....korjaan erehdykseni ja luen ketjusi työttömyydestä, vaikka se onkin kopio ja olemme keskustelleet pitkään asiasta toisaalla....

"Paloma.se.co"

Ole tarkkana aloitusten päivä-määristä.
        Minun kohdallani nyky-lasten työttömyys-jutut, ja siihen johtavat syyt-jutut alkavat jo vuosi sitten.

H.

• Paloma

Riittääkö nuo "aluspöksyt" ja "tumputtaja"? Ei tämä vesisadekkaan hillitse mätäkuun juttuja ja mitä kaikkea saisimme kuulla, jos hellettä porottaisi?

Ohjeesi mätäkuusta, tai onhan ne kaikkien tiedossa, pitää hyvin paikkansa. Olkoonkin vain uskomus asia, mutta minulla viilin teko ei tahdo onnistua silloin. Ukonilmakin voi siihen vaikuttaa, mukamas? Johtuiko helteistä vai mistä, koska nyt en ole aikoihin laittanut viiliä.

Ja nyt tapahtuu juuri täällä varsinainen mätäkuun ihme! Minulle paistaa aurinko, mutta jossain jyrisee ja vettä alkoi (ei alkoi, kun rupesi) satamaan. Konetta en kuitenkaan sulje edes ukonilmalla.

Kesän viihtyvyyttä sinulle sinne rapakon taakse.

• Kiitos Kristiina :)
        Joo noi stringsijutut on just sellaisia mätäkuun juttuja. Ja muutakin mätää on löytynyt, siis EU:ssa ja politiikoissamme ja yleensäkin kaikissa muissa palstalle kirjoittavissa (paitsi minussa. :))

Kiitos Kristiina :)
        Joo noi stringsijutut on just sellaisia mätäkuun juttuja. Ja muutakin mätää on löytynyt, siis EU:ssa ja politiikoissamme ja yleensäkin kaikissa muissa palstalle kirjoittavissa (paitsi minussa. :))

(paitsi minussa. :))
        "Kommentoi". No, mistä tuo tuli, mutta vastaan, että hyvin meillä huumori pelaa. Eihän meissä vikoja ole, vaan toiset ymmärtävät väärin!:))

Ainakin tuli mieleeni se sinun muinoinen kalasaalis siellä Lapissa, josta kerroit. Minä ymmärsin sen heti, mutta ankaran tuomion sait siitäkin.

Silloin en keskusteluun osallistunut, koska tuli mieleeni lukuisat jutut kotiseudultani, jossa tuollaiset juttu oli "tavallista" huumoria.

Keran sielläkin meni Ukko-Kauppias laskemaan siimojaan ystävänsä kanssa, mutta nämä yhteiset (ei, toistensa puolisot) akathan keksivät yhdessä idean, että mennään niille laittamaan saalista!.

Sillit esiin kaupasta ja muutama säilykepurkki. Kalastajat jo nukkuivat, kun naiset oli hereillä, joten siimaan saalista ja paljon!

Kyllä koko kylä tietää tuon tapauksen ja huumorilla ottavat aina. Sillä tavalla suvaitsevasti, eikä tuomitsevasti.

Ymmärrän kyllä tämänkin, että nettimaailman mahdollisuus tuo hyvinkin erilaisia mahdollisuuksia ilmaista mielipiteitään.??

Kieltämättä joskus tuntuu, että nyt on annettu mummille/papale netinkäytön ihanuuksia, mutta "Ikkunat" on edelleen sinne metsänpuolelle?

• de-meter

Ei taida olla hyvää mätäkuun juttua. Ajankohtaankin skarppasin vasta muistutuksen jälkeen.
      Haavoja ei onneksi ole tullut ja kun on diabeetikko talossa niitä tietää varoa muulloinkin. Mansikkasato on kuitenkin menetetty: vakitoimittajamme kertoi poimineensa viimeiset marjat maanantaina. Nopeat ovat taas syöneet hitaat, tai hitaitten marjat..))
      Mustikassa olen käynyt kolmasti: makoisia ovat marjat tänä kesänä. Viime kesän mustikat olivat niin vetisiä, etteivät ne maistuneet miltään. Ensimmäisellä mustikkareissulla olin vähän varovainen alaselkävaivani kanssa, ergonomia kun ei ole poimiessa paras mahdollinen. Neljän tunnin sessio sujui kyllä hyvin, mutta seuraavana päivänä koko kroppa oli kankea ja kipuinen. Tänään saatan pitää vapaapäivän...

• Taidan ottaa ja nostattaa oman ketjuni taas esille, koska mätäkuun jutut rehoittavat etusivulla. Pelkkää skandaalia ja seksiä ja hekumointia tai sitten muukalaisvihaa, ilkeyttä, kateutta kuka keksii kaikkein pahimman. Suorastaan kahlaamme liejussa.
      Uusia, hyviä, kiinnostavia aloituksia kehiin. Olemme aikuisia, kaiken kokeneita ja kaikki nähneitä, ei räkänokkia murkkuja tai yhden hypyn poneja.

• eppu2

On kyllä jutut jotenkin kärjistyneet, sitten viime talven.
        Itse en näin kesäaikaan aloituksia tee, en ehdi sillätavalla keskittymään.
        Enkä tykkää aloitustani jättää ´tuuliajolle.´

• bessie-

Jutut olleet aika samanlaisia vuodesta toiseen.

Uskon mätäkuuhun (inhoan sanaa) vain ilmankosteuden ja korkeiden lämpötilojen kautta ajatellen.
        Olen aina hoitanut pienet haavat ja nirhaumat pikkutarkasti puhdistamalla suojaamatta niitä yhtään enempää kuin on välttämätöntä. Tyyliin laastari tai sidetaitos pois heti kun suinkin mahdollista ja vain tarvittaessa uusi suojaaminen. Hyvin on toiminut, voin sanoa ettei koskaan ole tullut tulehduksia itselle tai läheisille.

Biojätteet joutuu näillä ilmoilla viemään melkein päivittäin. Sattuipa tässä leipäkin homehtumaan. Avaamaton pakkaus ja parasta ennen päivään melkein viikko. Tunsin lievän homeen hajun kun avasin pussin. Hometta en nähnyt ennen kuin otin kaikki viipaleet pois pussista. Aivan 'oudon' näköistä mustaa hometta vain yksi pieni pläntti. Ajattelin kyllä, että taitaa olla jotain mätäkuun hometta.

• Mätäkuun juttuja...etusivulla yli puolet aloituksista. Niin kai ne on olleet vuosi vuodelta.

Mätäkuu vain jatkuu....kaikki tuntuu pilaantuvan hetkessä ja kun avaa uuden paketin niin tuote on jo valmiiksi pilalla. Mansikat homehtuvat kauppasta kotiin matkalla. Jäätelö sulaa kauppakassin pohjalle velliksi. Kesä aika ilkeetä aikaa....eiks vaan.

Tytär raportoi toisen mätäkuu-ilmiön: päiväkodissa ainoostaan kaikkein vaikeimmat lapset, kirjainyhdistelmät ja ei-harmooniset joilla ei ole lomaa ja joiden vanhemmat ei jaksa katsella niitä kotona. Joka vuosi samat lapset. Ei koskaan vapaalla, ei koskaan nukkua niin pitkään kuin haluttaa, ei koskaan kesäleiriä edes. (Meillä on pienet pojat nyt kaksi viikkoa ennen aurinkolomalle lähtöä toisen isoäidin ja vanhempiensa kanssa). Minun käy aina välillä sääliksi näitä lapsia jotka joutuvat olemaan hoidossa koko kesän, oli vanhemmat sitten vapaalla tai ei. Sitten toisaalta ajattelen että se on ehkä kuitenkin parempi lasten kannalta olla hoidossa paikassa jossa työskentelevät ammattitaitoiset ja lapsista tykkäävät aikuiset....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moni islamilainen maa on jo kieltänyt burkat ja nigabit

mm. Marokko, Tunisia ja Turkki. Miksi he ovat sen tehneet? No perusteet ovat selkeät ja yhteneväiset: turvallisuus, yhte
      Maailman menoa
      132
      2524
    2. Vain puolet SDP:n kannattajista luottaa puoluejohtoon häirintäkohussa

Ja SDP on ilmoittanut, että ainoa rangaistus häirintään syyllistyneille kansanedustajille on puhuttelu - aina sama. Eli
      Maailman menoa
      100
      2085
    3. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      38
      1720
    4. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      38
      1570
    5. Kyllä mies pakit kestää

Herranen aina nyt poijat! 😃 Jos pelkäätte pakkeja noin paljon niin hamekangasta hakemaan. Oon ite saanut useammatkin n
      Ikävä
      53
      1407
    6. Palomestari sytytti tulipalon Kankaanpäässä

Kankaanpää ei yllätä koskaan. Oukarinkadulla syttyi rivitalossa tulipalo toukokuussa 2024. Nyt sen sytyttäjää syytetään
      Kankaanpää
      26
      1104
    7. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      58
      1100
    8. Kuka on Farmi Suomi Riiko?

Farmi Suomi -realityssä Riiko Sakkinen on saanut paljon tv-aikaa. Riikon ajatuksia ja toisten nokittelua sekä lopulta pe
      Tv-sarjat
      9
      1056
    9. Vastuuhenkilöt

Ketkä ovat Lapuan Kotiasunnot-yhtiön tili- ja vastuuhenkilöt? Nimet kehiin, julkista tietoa.
      Lapua
      62
      1030
    10. Pelataanko sivistyslautakunnan päätöksissä reilua ja avointa peliä?

Huomasin, että sivistyslautakunta on tehnyt viikko sitten isoja miljoona päätöksiä lastemme koulukuljetuksissa ja kaup
      Ähtäri
      30
      726
    Aihe