Asun yksin pienessä omakotitalossa haja-asutusalueella. Sekajäte haetaan kerran kuussa portin pielestä, kierrätys on "omalla vastuulla". Lähin kierrätyspiste on n. 4 kilometrin päässä taajamassa, siellä lajittelumahdollisuus on metallille, paperille, lasille ja nyt uutena muoville. Lisäksi on UFF:in vaatekeräys. Periaatteessa kierrättämiseen on siis varsin hyvät mahdollisuudet, vaikka maalla asunkin.
Mutta käytännössä... Pitäisi hankkia kompostori, mutta yhden pienituloisen henkilön taloudessa se on paitsi kallis investointi, myös hankala saada toimimaan yhden hengen biojätteillä. Kimppakompostori naapureiden kanssa voisi toimia tiiviimmässä asutuksessa, mutta kun naapuriin on kilometri, on aika epätodennäköistä, että sieltä saisi apuja. No, kompostori on silti hankittava pikapuoliin, sydäntä särkee heittää biojätteitä sekajätteen sekaan.
Isompi ongelma ovat muut kierrätettävät ainekset. Kaikille pitäisi olla erillinen astia, johon voisi kerätä isomman satsin tavaraa. En rupea jokaisen peltipurkin takia käymään kylillä, kun sinne on kulkua maksimissaan pari kertaa viikossa, eikä aina ehdi jätteitä kuljetella. Keittiön jäteastioihin ei mahdu kuin korkeintaan pari-kolme sorttia, eli lähinnä sekajäte, muovijäte ja biojäte. Joku säilytyspaikka pitäisi tavaralle siis saada, talon ulkopuolelle, kun pieniin tiloihin ei mahdu mitään kierrätyskeskusta. Säilytyspaikan pitäisi olla siistinnäköinen katsella, riittävän tilava kaikille eri jätelajeille, katettu tai muuten vesitiivis, tuholaisilta (harakat, hiiret, rotat...) suojattu, ja tietysti käytännöllinen - jätteet pitäisi saada helposti vietyä keräysastiaan ja napattua mukaan kauppareissulle.
Kysymys onkin, millä pirulla tämä kaikki pitäisi toteuttaa? Lajitella pitäisi, mutta se on tehty suhteellisen hankalaksi, jollei satu asumaan kaupungissa kerrostalossa. Onko kellään vinkkejä, miten tämä kannattaisi hoitaa?
Lajittelun järjestäminen?
3
121
Vastaukset
- ensalliettälaijittelette
http://www.kierratys.info/ tuolta voit etsiä itseäsi lähinnä olevan keräyspisteen.
Itse jäteasemat neuvovat lajittelemaan ja viemään sitten pienemmissä erissä jolloin kujetus helpompaa. (yhtä kerrallaan)
Nyt tuli kaupunkeihin taloille omat Lasi ja Metali säiliöt.. Oli jo Paperi, Pahvi ja Bio säiliöt..
Kerrostaloissa asuu monenmoista väkeä jopa heitä jotka vastustavat kierrätystä ja sabotoivat sitten muiden kierrätystä laittamalla jätteet sekaisn mihin vaan säliöön.
Tässäkin talossa asuu todella hertaisen oloinen mummu, hän mene Jätesäiliövarastoon ihan siirtämään jätteet sekaisin säliöihin... - BobBuilder
"Periaatteessa kierrättämiseen on siis varsin hyvät mahdollisuudet,"
Ei pidä olla sinisilmäinen. Kierrätys on suurta vedätystä. Esimerkiksi suurin osa keräyskartongista poltetaan.
Taikasana on "energiajae". Sitä googlaamalla löytyy lisää ja ehkö suomut putoavat silmistä, kuten M. Waltari kirjoitti. - dfgsfhghjh
Halvan biojäteastian saat jostain vanhasta räsästä jätepöntöstä. Tai tee laudoista laatikko ja vuoraa se finnfoamilla, väliin myyräverkko. Ihmeen paljon sitä biojätettä tulee, varsinkin, jos syö paljon vihanneksia ja hedelmiä. Meillä kahden hengen taloudessa on ongelmana, miten saan kaikki nuo kompostit kompostoitumaan, ettei tarvitse koko pihaa täyttää vanhoilla 600 litran jäteastioilla, jotka ovat täynnä kompostoitumatonta ruoka- ja huussijätettä. Olen harjoitellut tätä kompostoimisen taitolajia jo usean vuoden, mutta eipä tahdo tapahtua paljon mitään. Että apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569