Vanhan hirsitalon kivijalka

Osa-aikaeläkeläinen

Yritin etsiä netistä syytä sille, miksi aikoinaan hirsiseinä rakennettiin siten että kivijalka jäi luokkaa 5 senttiä seinän ulkopuolelle. Kotitalossanikin on niin tehty. Myöhemmin pystylaudoituksen yhteydessä on alareunaan laitettu vaakalankku, joka estää veden valumisen kivijalan päälle, seinää mädättämään. Aikansa tuo lankku on kestänyt, mutta sitten itse mädännyt.
Netissä olevista kuvista näkyy että tuo rakennustapa on ollut yleinen, mutta tietääkö joku syyn siihen.

8

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutua

      Jaa,a. En tiedä mutta veikkaan että kuvatulla tavalla kiviin kohdistuvaa rak.painoa pyritään jakamaan tasaisemmin? Jos hirren ja perustuskiven ulkopinnat olisivat tasalla kivet voivat lähteä kallistumaan yläpäästä ulospäin painon alla? Varsinkin maa-aineksen ollessa pehmeää. Tosin porakivien alla pitäisi käsittääkseni olla painumisen estävä kivipohja pienistä kivistä.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Tuo on ihan jäkeenkäyvä selitys. Muuta on vaikea keksiä. Huonoksi rakennustavaksi tuota nykyään sanotaan, ainakin netissä. Ulkovuorirempassa saa urakoitsija keksiä miten vesi saadaan menemään pois kivijalan päältä. Seinään naulatulla, kivijalan sivulle menevällä pellillä minä tuon 70-luvulla hoitelin, mutta tuo ratkaisu ei ole kovin kaunis.
        Jossakin olen nähnyt tuon hoidetun laastillakin.


      • 24987654

        Voi herrajumala laastilla?!? Yksi varmin keino lahottaa alin hirsi. Lähtötilanne ongelmaton "korjauksen" jälkeen lahoaa satavarmasti kun esim. sadevesi valuu betonin taakse märännyttämään alinta hirsikierrosta. Muodostettu betonitasku estää tehokkaasti vettä kuivumasta siinä missä avoin rakenne kuivaa ja siinä sitä ollaan. "Paras" tapaus mikä on tullut vastaan oli sisäpuolisen laatan valaminen saunaan ja pesuhuoneeseen siten, että alimmat hirret jäi valun sisään. Alimmat hirret sai lähes käsin purettua nin hyvin oli muhiva kosteus lahottanut alimmat hirret.

        En minä tuota avauksessa kuvattua rak.tapaa huonona pidä. Yksi kehitysmuoto muiden mukana ja paljon parempi kuin esim. multapenkki tms. edeltävä perustustapa. Ei tuohon aikaan pahemmin betoniperustuksia tehty rak.materiaalit kerättiin enempi vähempi lähiympäristöstä luonnosta. Ennen rakentajat ymmärsi laittaa tippapuuksi kunnon puutavaraa joka kestää saattoi olla jopa pihkaistettu nykyrakentajille puu on puuta vaikka olisi hirveää tehotuotannon broileripuuta joka huonolaatuisena lahoaa esim. tippapuuna muutamassa vuodessa. Muutenkin suomessa on kaikenmaailman rak.ohjeistuksilla ja tuotevalmistajien mainoksien takia "peruspilattu" ihan valtava määrä suomen vanhoja hirsirakennuksia joten jos netissä sanotaan sitä tai tätä ei se jumalan sanaa ole. Nykyäänkin hirsirakentaminen on mennyt energiamääräysten takia tasolle jossa tulevaisuudessa tullaan näkemään hirveä määrä hometaloja ja kaikki vallitsevien rak.määräysten mukaisesti tehtyjä. Yleistyksenä seassa on ihan toimiviakin ratkaisuja mutta valtaosa hirrestä johon liitetään lisäeristys monen moni malliesim. tulee lahoamaan vuosikymmenien saatossa.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kaikenlaisia mutu-ratkaisuja on aikojen mittaan tehty. Monet sillä perusteella että kyllä tuo minun aikani kestää tai toimii.
        Kyllä netti on paras paikka etsiä tietoa, kunhan on riittävän kriittinen.

        90-luvulla mökkiprojektissani lattialaudoitus ns. raputti, eli lautojen yläpinnat eivät olleet suorat. Kysyin tuohon neuvoa rakennustarkastajalta. Hän sanoi ettei tasaista lattiaa saa kuin hiomalla. Tuolloin on pieni välirikko mökkitoimittajan kanssa, ja minä tarkastajan neuvon mukaan hion lattiaa viikonlopun. Myöhemmin mökkitoimittaja tuota harmitteli. Olisit soittanut meille, niin olisit saanut laudoituksen jota ei olisi tarvinnut hioa. Lautatoimittajan moka se oli.


    • Saaristorouva

      Kivijalka Voidaan eristää alimmasta hirrestä joko koivun tuohella tai tervatulla kattohuovalla tai tervatulla bitumipaperilla helmalauta jätettävä hieman irti kivestä, öljyttävä kyllästäen kunnolla ennen öljymaalin levittämistä.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Bitumikaistaa nykyään käytetään. Talooni ei tule uutta hirttä, vaan uusi vuoraus. Kivijalan päältä vesi ohjataan pois sopivasti kantatulla pellillä.


    • Hihhihii

      Mökki tippuu kivijalan päältä pois muuten.

    • kivijalka

      Kivijalan tulee olla tai tulisi olla enemmän talon ulko- kuin sisäpuolella, koska lattian alla ollessaan se vie eristeeltä tilaa ja eristys etenkin talon seinustoilla on äärimmäisen oleellinen. Ulkopuolella, minne kivijalka myös tasataan, tuota ulostuloa ei niin huomaa, kun ja jos talo on verhoiltu. Jäljelle jäävän osan päälle tippalista, ja sen voi helposti korvata uudella aina tarpeen vaatiessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe