Roolipeleistä.

Haluaisin ittekin aloittaa kunnon roolipelien pelauksen mutta mä en oikeen tajuu niitä (En kyllä oo pahemmin päätäkään niillä vaivannu) joten voisko joku ystävällismielinen henkilö vähän neuvoa.

6

776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarkko Niemi
      • sen että niitä on monia erilaisia ja että niihin tarvitaan noppa tai asiallinen määrä sormia.


      • ...
        Wilian kirjoitti:

        sen että niitä on monia erilaisia ja että niihin tarvitaan noppa tai asiallinen määrä sormia.

        Noppaa ei tarvita, sormetkin voinee korvata. Pää olisi ihan hyvä olla.


    • Suffeli

      Nooh Kuis pitkästi jaksasi selittää mitä Roolipeli on. Sit joku oli kirjottanut että noppaa ei tarvita, kyllä sitä vaan tarvitaan.
      itse pelan roolipeliä ja siinä pitää olla noppia.
      Roolipeli tapahtuu esim. tuttavapiirissä jonkun kotona tai jossain kerhotiloissa. Jos tiedät mitä on Fantasia niin se on hyvä. jos et niin hmm..
      Taru Sormusten Herrasta on sellasta fantasiaa.
      Elikkä Roolipelissä kirjotetaan hahmo lomakeelle esim. nää aiheet : Voima, Ruumiinrakenne, älykkyys, Intuitio, Olemus ja ulkonäkö. [ noitten luvut pitää heittää NOPILLA.. ]
      ja sit on rotu : Haltia, Ihminen, Kääpiö, puolihaltia, Puoliörkki [örkkiä ei voi pelata ], puolieikko ja muita tollasia.. Sitten valitaan ammatti esim. Druidi, taistelia, samooja, Velho, Nahanvaihtaja. [ Roolipeliä on monta eri "joukkoa" ja tossa oli sekalaisia ammatteja eri peli maailmoista >xDD ]. nooh Kannattaa kokeilla pelata Roolipeliä.. :DD Itse olin pienenä katsellut kun isoveli pelas ja kun kerran pääsin mukaan olen nyt siihen Koukussa xDD
      Nooh.. Jos haluu jatkaa tästä aiheesta laittakoot viestiä sähköpostiini : [email protected]
      Tv: noin 2-vuotta pelannut Roolipelaaja.

      • Nollanäyte

        Noppia ei tarvita, mutta niitä yleensä käytetään. Joissain roolipelissä käydään kolikolla vaihtokauppaa tai jopa pyöräytetään ruletti hyrrää. Itseasiassa roolipeli on siitä kummallinen juttu, että siitä voi otta aika paljon yleisiä elementtejä pois ja se on silti roolipeli. Sama kuin ihminen on yhä ihminen, vaikka käsi puuttuu.


    • Hyvin kokenut ja asiaan per...

      Kuten aikaisemmin ihmiset ovat maininneet, niin roolipelaaminen on luodun hahmon persoonaan ja käyttäytymiseen sulautumista. Ideana on siis toimia sen hahmon minänä, ajatella mitä hahmo ajattelee ja päättää asiat mitä hahmo päättä. Tämä kaikki tapahtuu kuitenkin vain keskustelun tasolla. Ei puvuissa hyppimistä. Sitä kutsutaan Larppaamiseksi, josta lisää toisaalla, mutta sekin on roolipelaamisen muoto.

      Roolipelejä on monenlaisia ja niitä voidaan pelata monella tavalla. Jotkut käyttävät siihen ainoastaan päätään keskustelemalla ja ragoimalla muiden pelaajien sanomisiin. Toisaalta jotkut pelaajat ovat hyvinkin paljon kiinni säännöissä ja kunnioittavat noppien ja sääntökirjojen antamia ohjenuoria.

      Säntöjäkin on monenlaisia. Jotkut hakevat sääntöjen avulla realismia, kun taas toiset vain keinon avartaa pelaamisnautintoaan. Mutta ne eivät ole pakollisia. Jos haluaa saada tietää kuinka lohikäärme tapetaan sankarijoukon toimesta tai haluaa tietää miten SLA operatiivi tutkii ympäristöstään johtolankoja KARMA techin uusimmasta Biomutantti muunnelmasta tai vaikkapa tietää miten Kapinallisten hävittäjälentue selviää imperiumin iskujoukosta. Ihmiset ova kehittäneet paljon.

      Jos haluat tietää joitain kirjoja mistä lähteä liikkeelle Roolipelaamiseen, niin hanki vaikka jokin sääntökirja. Kuten vaikka GURPS Basic Set, Dungeons & Dragons, Rune Quest, Cyberpunk 2020 tai vaikkapa Praedor. Niistä selviää melko hyvin mistä on kyse.

      Ja kuten aikaisemmin mainitsin. Sääntöjä on erinlaisia. Ja näitä sääntöjärjestelmiä sanotaan yleensä systeemeiksi tai järjestelmiksi. Äsken mainitsemistani kirjoista jokainen on oma järjestelmänsä. Niistä vain pitää ottaa selvää ja löytää mieluisensa. Itse suosin GURPS:ia. Ja siitä 3. editiota.

      Roolipelaaminen on mukavaa, jos oikeaan seuraan pääsee mukaan. Itse olen pelannut nyt reilut 7 vuotta ja olen ollut 4:ssä eri peliporukassa ja täytyy myöntää, että peliporukan ikä ja yleissivistys vaikuttaa pelaamsieen, mutta se on kuitenkin oma kokemuksensa kaikkien kohdalla.

      Ihmisiä ja näkökulmia on monenlaisia, niin on pelejäkin. Kysymys: "Mitä ovat roolipelit?" On yhtä vaikea vastata kuin kysymys "Miksi?"

      Siksi en nyt tämän paremmin voi sanoa mitään. Tai voisinkin, mutta silloin kirjoittaisin jo romaania. Hanki jonkin roolipelin perussäännöt. Niistä löytyy usein hyvinkin kattava kuvaus mitä roolipelit ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      129
      2821
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      461
      1989
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      124
      1848
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      35
      1695
    5. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1549
    6. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      94
      1480
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      362
      1445
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      208
      1239
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1169
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      226
      1107
    Aihe