"Trainieren den jungen Volleyballspielern" on nimeltään saksankielinen painos alunperin Moskovassa vuonna 1962 julkaistusta venäjänkielisestä lentopalloilun valmennuskirjasta.
Olen kääntänyt saksankielisen painoksen suomeksi vuonna 1972 TUL:n lentopallomiesten pyynnöstä.
Käännöstyö tuotti suomalaisen lentopalloilun sanastoon uusia, ennenkuulumattomia sanoja kuten pateri, bloki (ploki), juju, iskulyönti, tiikeri, leija, jne.
Osa sanoista kuten juju ovat allekirjoittaneen tähän tarkoitukseen kehittämiä eikä niille löydy vastinetta alkuperäisteoksissa. Vierasperäiset sanat kuten pateri ja bloki perustuvat saksankieliseen painokseen (Pater noster, Block) eikä niille löydy tähän tarkoitukseen sopivaa vastinetta suomenkielessä.
Yllä luetellut sanat ovat levinneet laajasti lentopallopiireihin ja myös toimittajat mediassa ovat hyväksyneet ne käyttöönsä.
Käännöstyön tuottamaa materiaalia on vuosien kuluessa lainattu runsaasti erilaisiin julkaisuihin ja sen myötä maamme eri paikkakuntien lentopalloseurat ovat saaneet käyttöönsä senajan venäläisen huippulentopalloilun teknisiä elementtejä ja taktisia kuvioita.
Kyseisen käännösmateriaalin merkitys suomalaisen lentopalloilun kehittymisessä nykyiselle kansainväliselle huipulle on vähäistä suurempi.
Sanojen synty
Spitzenreiter
0
481
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?871724- 851232
- 1101123
- 68915
- 102884
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56818- 47731
- 36722
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47671- 33663