Ruotsiin muutto välivuodeksi, apua!?

avutontyttö

Heips!
Suunnitelmissa lähteä Tukholmaan välivuotta pitämään! Eli oleskelen vuoden tai alle. :) Nyt kaipaisinkin ihan konkreettista selitystä, mitä kaikkea täytyy nyt tehdä järjestelyjä tms ennen sinne tuloa? Olen lukenut monet tunnit eri sivuilta, mutta olen _todella_ huono näiden asioiden kanssa (jopa asumistuen hakeminen suomessa aiheuttaa päänvaivaa), enkä oikein edes tiedä mihin ryhmään kuulun, kun noitakin näyttää monia olevan.

Olen siis lukiosta valmistunut, 20-vuotias, välivuoden vietän Tukholmassa töitä tehden vuoden tai alle, jahka sinne pääsen ja töitä löydän.
1.) Minun passi ei ole enää voimassa, onko tarvetta uusia täällä suomessa, vai joudunko kuitenkin hakemaan ruotsista omaa passia? Tai tarvitseeko sitä passia ylipäänsä, kun ajokortti löytyy tunnisteeksi?

2.) Tuleeko ne tuet nyt suomesta vai ruotsista? Minä en ole ilmoittautunut TE-toimistoon työttömäksi täällä, täytyykö venata se tietty aika (olisiko nyt kuukausi..?) siellä Ruotsissa, ennen kuin saan tukia?

3.) Tarvitseeko olla työpaikka ennen kuin saa oleskeluluvan Ruotsiin?

Tiedän että ainakin ruotsalainen tili täytyy käydä avaamassa, postiin tehdä ilmoitus muutosta, mutta tosissani, olen aivan hukassa näiden kanssa, ja muutto olisi jo syyskuussa..! Vuokra-asunto minulla on siellä jo sovittuna alivuokralaisena, vaikuttaako tämä miten?

Jos joku löytää itseltään aikaa ja tietoa selventää tätä hyvin yksityiskohtaisesti, tai ainakin listata asioita joita pitää järjestellä, niin olisin enemmän kuin kiitollinen (Terv. jo toista yötä valvova näitä epätoivoisesti selvitellessä). :)

Myös vinkkejä, minne voisin mennä näistä puhumaan (Kela yms..?) jossa vähän selviteltäisiin mitä minun pitää tehdä saa antaa ja näistäkin olen enemmän kuin kiitollinen! :)

10

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jääkotimaahasi
    • Grönbacka

      Lapsi-kulta! Tukholmaan tulo vuodeksi ei ole mikään huviretki, jossa kaikki tarjotaan valmiina pakettina! Opiskelijat saavat asettua asuntojonoon keskikoulua käydessään, jos haluavat jatkaa yliopistossa lukujaan. Tietävät selvänäkijöinä, mihin heidät hyväksytään jatkamaan opiskelujaan, hah-hah-haa...

      Asunnot ovat 15 000kr luokkaa ja vuokraisäntä saa ottaa, mitä haluaa.
      Joudut hirveään riippuvaisuus suhteeseen jonkun kanssa, jolla on oikeus tulla vuokraamaansa asuntoon koska tahansa.
      Olen nähnyt tapauksia, jolloin vuokraisäntä vaatii lisämaksua mustana, niin pian kuin huomaa vuokralaisella olevan tuloja. Istuin kyläsää, kun äijänröhkäle tuli istumaan keittiöön ja vaatimaan palkkatitoja. Äijästä oli vaikeaa päästä eroon. Uhkailuja tuli koko ajan. En uskaltaisi nukkua edes sellaisessa paikassa, johon talonmiehet, vicevärdit tulevat yleisavaimellaan kaikenlaisten syiden varjolla. On kokemuksia.

      Maksa vuokraa yhteen paikkaan ja löydettyäsi toisen asunnon muutaman kuun vuokra etukäteen. Sen lisäksi asuntosi remonttikustannukset, kun olet saanut sen niin huonoon kuntoon. Nyhtäise 20 000kr siihenkin. Miten todistat mitään?
      Entä kaikki vakuutukset? Kotivakuutuksen tarvitset molempiin asuntoihin niitä vaihtaessasi. Ja paljon muuta tulee vastuullesi muuttaessasi.

      Tarkoitan tällä, että matkalaukkusi pakkaus pelkästään ei riitä maahanmuuttoon.
      Tervetuloa kuitenkin!

    • eläuskokaikkea

      Voi olla vuokralaisena jollain yksityisellä ja vuokra kuukaudessa ei oo ollenkaan 15 000 kr!

      Mitä kummaa tuo edellinen kertoo?

      Minulla on itellä ollut vuokralaisia 3500 kr kuukausi.
      Vuokra vaihtelee, voi olla 4000 kruunuakin.

      • Grönbacka

        Kuulin sen tänään? Ruotsin radiosta asunnoista puhuttaessa.
        Itse asun pienellä paikkakunnalla ja vuokrat täällä vanhoissa kaksioissa on 6 000kr. Rakennettu 1940. Asunut ennen siinä.
        Uusissa asunnoissa, kaksioissa eläkeläisille on 10 000kr kuussa.
        Kun kuulin radiosta Tukholman asuntojen olevan 17 000-20 000kr
        niin uskoin sen. Mistä sinä olet saanut niin halvalla asunnon?
        Muutan heti Tukholmaan, sillä minulla ei ole varaa asua tässä kylässä!
        Oikaise toki muukin, jos annoin väärää informaatiota!


      • Grönbacka

        Tarkoititko, että vuokraat huoneen 3500kr-4000kr/kk?
        Siis omasta talostasi tai huoneistostasi? Opiskelijalle ehkä?
        Saa käyttää yhteistä keittiötä ja kylpyhuonetta kanssasi?


    • vuokrapalsta

      Ennen oli sellainen palsta missä vuokrattiin asuntoja.
      Nyt ei taida olla enää sellaista?

      • suomalainen.vuokraisäntä

        Facebook sivu "Koti Tukholmasta".
        Monet suomalaiset opiskelijat ovat löytäneet sitä kautta asunnon.


    • minkäverran

      Minkä verran on vuokra kuukaudessa, yleisesti ottaen?
      Jos vuokraa yksityiseltä?

      • Seurannut

        Vuokrista en tiedä, kun osa voi olla "mustana".
        Ota sitten huomioon se, että nuori opiskelija joutuu elämään
        vanhan mummon rajoittavan valvonnan alla.

        Parhaass/pahimmassa tapauksessa sama keittiö, kylpyhuone.
        Oltava hiljaa, kuunneltava mummon hartauden,
        juoruamiset toisten mummojen kanssa ja mikä pahinta - se HAJU!
        Mummon haju pureutuu kaikkin vaatteisiin ja hiuksiin.
        Kiva mennä kavereiden luo ja tuoda tulvahdukset mummolasta!

        Miettikää tarkkaan, mihin tynnyriin hyppäätte!
        Enenkuin hyppäätte!


    • mitätännetulemaan

      Ja höpö höpö.

      Nuoren opiskelijan on parasta pysyä tiukasti Suomen kamaralla vaan.
      Jos nyt joku erikoistapaus on joutunut "hajulle" alttiiksi, niin se on tosiaan ERIKOISTAPAUS.

      Tää sun heitto on tosiaan "erikoistapaus".

      Parasta kun pysytte siellä Suomen kamaralla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe