Asennus jutskaa

Minttua_koneeseen

Tilasin uuden HP kannettavan jossa on surullisen kuuluisa Windows 10. Aion asentaa siihen heti Mintin. Onnistuuko asennus ilman mitään ongelmia siitä että Windows 10 on tai oli koneella? Pitääkö jotakin asetuksia muuttaa koneesta ennen Mintin asennusta?

12

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihateubuntu
    • Minttua_koneeseen

      Olen aikaisemmin asentanut Windows 7 koneeseen Linuxeja mutta ajattelin että onko jotain eroa kun koneessa on Windows 10.

      • huh_huh

        Ainakin secure boot-ominaisuus kannattaa disabloida uefista/biosista.


      • Minttua_koneeseen

        Okei.


      • taaviankka

        Eli vaihda laite standartdi Biokselle, jos sen voi.
        Mutta 18 64bit tukee myös Uefibiosta.

        Koneesi ohjekirjassa on ohje jolla se käynistyy asennustilaan.


    • kllnnbv

      Yksi mielipide:

      "Minulla on käytössä tällä hetkellä Win10 omilla osioillaan ja LinuxMint 17.1 omalla osiollaan.
      LinuxMint on ladattu tikulle jolla sitten käynnistin koneen, BIOS:in aloitusvalikosta sai valita UEFI tai tavallinen käynnistys,
      koska käytössä oli jo Win10 niin valitsin sen UEFI-asennuksen, tämän jälkeen homma sujui aivan normaalin asennuksen tapaan, kun käynnistin koneen uudelleen asennuksen jälkeen niin GRUB käynnistyi normaalisti ja sieltä löytyi myös Windows valinta.
      Mielestäni noissa asennuksissa ja aloituksissa ei ole ollut mitään sellaista ongelmaa jota en olisi tällä puutteellisella
      taidollani selvitettyä."
      http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48949.0

      • taaviankka

        Totta kai omilla, asennus osoioi levyn itse!
        Älä missään tapaukseesa asenaan windowsin sisään


    • melkein_oireeton

      Vuoden sisällä olen hankkinut kaksi kannettavaa. Ensimmäisessä oli optio ilmaiseen win10 -päivitykseen ja jälkimmäisessä kymppi oli sisällä. Kaava käyttöönottoon oli molemmissa sama: Secureboot biossista pois päältä ja samalla asetus niin, että kone käynnistyy muistitikulta. Sitten uusi bootti Linuxin asennustikulta. Windows ei käynnistynyt kummassakaan koneessa kertaakaan.

      En tiedä mistä johtuu mutta saan kummallisen tyytyväisen olon siitä kun asennan Linuxin koneelle missä entuudestaan oli windows. Käykö muille samaa?

    • dww

      Näissä UEFI-koneissa käynnistyslataaja pitää asentaa efi-osiolle, eikä pääkäynnistyslohkoon, jotta dualbootti onnistuisi. Efi-osio on 200-500 MB suuruinen fat32 osio.

      Tyytyväisyys johtuu varmaan siitä, että linuxin asennuksella koneeseen saadaan toimiva käyttöjärjestelmä, jonka seurauksena windows tahtoo jäädä käyttämättömäksi ja ajan myötä windowsin viemä tila otetaan yleensä hyötykäyttöön.

    • koneilija

      Jääkö W10 ilman käyttöä vai ei,riippuu myös siitä mitä ohjelmia tarvitsee.
      Itse tarvitsen molempia.W10 ja Linux jakelut sulassa sovussa keskenään.
      Minulle W10 ei ole mikään surullisen kuuluisa,se on hyvin toimiva käyttöjärjestelmä.

    • melkein_oireeton

      Niin täsmennettäköön vielä, että itse olen asentanut Linuxin aina heti suoraan ainoaksi käyttöjärjestelmäksi. Kaikki Windowssin levytila on siis heti kättelyssä otettu parempaan käyttöön.

      Mieletäni Dualboottaamalla vain menee hermot. Aina on joku tarvittava tietosto "toisella puolella". Jos on ihan ihan ihan pakko windowssiin koskea niin ainakin omassa käytössä paremmin on toiminut windowssin ajaminen virtuaalikoneessa Linuxin alla. Tämä tilanne oli valitettavasti kerran vuosia sitten kun anopin navigaattori piti päivittää eikä se onnisttunut ilman windowssia. Nyt ei ole vuosiin tullut koskettua muihin kuin Linuxeihin.

      koneilija: saanko udella mihin tarvitset windowssia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2211
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      64
      1866
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      143
      1516
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe