koulun istumajärjestys

m.a

Onko siinä muiden mielestä järkeä,kun ala-asteella opettaja määrää luokan istumajärjestyksen? Oma poikani on niin vihainen uudesta järjestyksestä,kun joutuu istua tytön vieressä, josta ei pidä tippaakaan.


Onhan se tietty hyvä, että kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen, mutta eikö sitä voi kokeilla esim ryhmätyössä,liikuntatunnilla (pojat ja tytöt ovat samassa ainakin täälä) tai jossain muussa yhteydessä. tuo istumajärjestys kun on koko päivän, poika vallan kärsii siitä, ei halua mennä kouluunkaan.

21

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan kuin kotonakin

      Kyllä on järkeä. Koulussa ei aina voi tehdä niinkuin lapsi haluaa. Ei töissäkään.

      Koulussa valmistellaan lasta tuleviin työvuosiin, että esimiehen sanaa totellaan.

      Lapsen on opittava, että aina ei voi tehdä niinkuin itse haluaa.
      Oppitunneista ei tulisi mitään, jos kaikkien lasten halut otettaisiin huomioon. Istumajärjestys ei maata kaada. Enpä usko, että monen kotonakaan lapsi aina saa tehdä niinkuin hän itse haluaa.

      Jos tuosta lähteee kouluhalut, on vika jossain muussa kuin istumajärjestyksessä.

    • Tiina

      Olen ollut opettajana yli kymmenen vuotta. Kaiken näkemäni ja kokemani perusteella en anna oppilaan juuri koskaan valita istumapaikkaa enkä työparia. Joko minä määrään tai sitten arvotaan. Tällä systeemillä on etunsa mm.: luokassa on rauhallista, kun parhaat kaverukset eivät puhu keskenään koko ajan; ei tule vahingossa suosineeksi ketään; keskitytään olennaiseen eli oppimiseen, erityisesti sosiaaliseen oppimiseen; kukaan ei jää ilman työparia, joka on todella suuri vaara, jos oppilaat saavat valita työparinsa; lisäksi, jos häiriöitä ilmenee, muutan välittömästi paikkoja ja oppilaat vaihtavat mukisematta paikkaa, koska tietävät, kuka määrää.

      Itse asiassa mielestäni ala-asteen tärkeimpiä tehtäviä on saada lapset hyväksymään erilaiset työtoverit, vaikka eivät pidäkään kaikista luokkatovereistaan. Tavoitteena on hyvät tavat ja sosiaaliset valmiudet.

      Miltähän mahtaa tuosta tytöstä tuntua, jos esim. poikasi vaikeroi vieressä: "kun mun pitää tässä istua..." Entä, jos tytöstä ei oikein kukaan pidä? Pitäisikö tyttö pistää yksikseen johonkin, ettei kenenkään tarvitse istua hänen vieressään?

      • kollega

        Oikein hyvä vastaus!!!


    • i.i.k

      sallisit siis syrjinnän ja erittelyn, kunhan lapsesi ei vain tarvitse tehdä mitään mitä ei halua.

      onko poikasi tuleva yläasteelainen, joka edelleen kiusaa kyseistä tyttöä tikulla tökkien, lakkia lätäkössä uittaen, kun ei vieläkään ole oppinut suvaitsemaan toisia?

      vai siirrätkö sinä poikasi kokonaan toiseen kouluun, kun ei nyt HALUA käydä koulua, kun joutuu sen tytön viereen? sano pojalle, että elämässä tulee isompiakin harmeja eteen ja että suomessa on oppivelvollisuus joten pojan halut ei lain edessä paljoa paina

    • travaster

      Miksi sinun poikasi pitäisi saada määrätä? Jos poikasi ja joku muu haluaa samaan tuoliin tai poikasi haluaa istua jonkun sellaisen vieressä, joka ei halua istua poikasi vieressä, saako poikasi aina määrätä.

      Opeta poikasi tavoille ja ota itse vähän laajempi näkökulma. Hyväksi varsinkin pojallesi, ehkä itsellesikin.

    • äiti vaan

      Kyllä mä olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että ei pieniä lapsia tarvitse pakottaa istumajärjestyksiin jossa menee kouluinto kokonaan.

      Tässä ovat nämä vastaukset olleet aika kaukaa haettuja. Hei haloo, ei tästä lapsesta varmaan ole tulossa ongelmanuorta ja kiusaajaa vaikka ei nyt jonkun tietyn tytön vieressä ala-asteella haluaisikaan istua.

      • ????

        jos aina saa tehdä kuten haluaa ja muut joutuvat myötäämään, niin millä ja milloin se muiden huomioiminen pääsee alkuun?


      • äiti vaan
        ???? kirjoitti:

        jos aina saa tehdä kuten haluaa ja muut joutuvat myötäämään, niin millä ja milloin se muiden huomioiminen pääsee alkuun?

        Miten niin "jos aina saa tehdä kuten haluaa". Minun mielestäni tässä oli kyse istumajärjestyksestä, ei mistään muusta. Ei se tarkoita, että lapsi saa tehdä mitä lystää jos vaikka saisi vähän itsekin vaikuttaa pulpettinsa paikkaan. Turha tätä asiaa nyt on paisuttaa koko kasvatusta koskevaksi leväperäisyydeksi. Vähän suhteellisuudentajua, please :) Tässä keskustelussa taitaa olla mukana kasvatusoppaiden pelottelemia vanhempia. Lastenkin mielipidettä voi joskus kuulostella, ei ne siitä pilalle mene.


      • lössö
        äiti vaan kirjoitti:

        Miten niin "jos aina saa tehdä kuten haluaa". Minun mielestäni tässä oli kyse istumajärjestyksestä, ei mistään muusta. Ei se tarkoita, että lapsi saa tehdä mitä lystää jos vaikka saisi vähän itsekin vaikuttaa pulpettinsa paikkaan. Turha tätä asiaa nyt on paisuttaa koko kasvatusta koskevaksi leväperäisyydeksi. Vähän suhteellisuudentajua, please :) Tässä keskustelussa taitaa olla mukana kasvatusoppaiden pelottelemia vanhempia. Lastenkin mielipidettä voi joskus kuulostella, ei ne siitä pilalle mene.

        Entäpä jos tosiaan kaikki saisivat määrätä itse paikkansa. Eli kaverukset menisivät aina vierekkäisille paikoille, voisi käydä niin, että puhekontaktia ei muihin kuin kavereihin syntyisi koskaan.Ei oppisi tuntemaan omaa luokkaansa.
        Sitä paitsi koulun tehtävä on opettaa, että opettaja määrää siellä ei oppilaat. Entäpä jos kaksi haluaa istua jonkun vieressä, kuka silloin saa periksi ja kuka ei saa tahtoaan läpi.
        Istumapakkoja vaihdellaan kuitenkin aika ajoin opettajan toimesta.
        Sano lapsellesi, että nyt istutaan näin toisella kerralla toisella tavalla.
        Anteeksi kauheasti, mutta minustakin tuntuu että kasvatat lapsestasi itsekästä, eli koulussa pitäisi tanssia hänen pillin mukaan. Sitäpaitsi on todella hyvä oppia sietämään sellaisiakin ihmisiä joista ei pidä ja istua sellaisen vieressä. Se on hyvä oppitunti erilaisuudesn hyväksymisestä.


      • Tiina
        äiti vaan kirjoitti:

        Miten niin "jos aina saa tehdä kuten haluaa". Minun mielestäni tässä oli kyse istumajärjestyksestä, ei mistään muusta. Ei se tarkoita, että lapsi saa tehdä mitä lystää jos vaikka saisi vähän itsekin vaikuttaa pulpettinsa paikkaan. Turha tätä asiaa nyt on paisuttaa koko kasvatusta koskevaksi leväperäisyydeksi. Vähän suhteellisuudentajua, please :) Tässä keskustelussa taitaa olla mukana kasvatusoppaiden pelottelemia vanhempia. Lastenkin mielipidettä voi joskus kuulostella, ei ne siitä pilalle mene.

        Istumajärjestys luokassa on olennainen osa oppimistapahtumaa. Sen tehtävä on tuoda mahdollisimman hyvä työrauha, tutustuttaa oppilaita toisiinsa, opettaa sosiaalisuutta. Jokainen opettaja joutuu väistämättä miettimään tarkasti, kuinka oppilaansa asettaa luokkaan, että hyvä ja turvallinen ilmapiiri luokassa vallitsisi.

        Oppilaat tarvitsevat näissä pienissä arkipäivän tilanteissa selkeät ja turvalliset ohjeet. Kumman luulet olevan parempi ohje: "Olkaa nyt kaikki kunnolla!" vai "Sinun paikkasi on tässä." Monta pientä, yksinkertaista sääntöä on helpompi noudattaa kuin paria isoa, jota on vaikea monen käsittää.

        Kodin tehtävä on tukea opettajan työtä lapsensa parhaaksi. Vanhempana Sinun tehtäväsi on avata lapsen silmiä ymmärtämään näitä asioita, eikä lähteä valitukasen kelkkaan mukaan.


      • Tiina
        Tiina kirjoitti:

        Istumajärjestys luokassa on olennainen osa oppimistapahtumaa. Sen tehtävä on tuoda mahdollisimman hyvä työrauha, tutustuttaa oppilaita toisiinsa, opettaa sosiaalisuutta. Jokainen opettaja joutuu väistämättä miettimään tarkasti, kuinka oppilaansa asettaa luokkaan, että hyvä ja turvallinen ilmapiiri luokassa vallitsisi.

        Oppilaat tarvitsevat näissä pienissä arkipäivän tilanteissa selkeät ja turvalliset ohjeet. Kumman luulet olevan parempi ohje: "Olkaa nyt kaikki kunnolla!" vai "Sinun paikkasi on tässä." Monta pientä, yksinkertaista sääntöä on helpompi noudattaa kuin paria isoa, jota on vaikea monen käsittää.

        Kodin tehtävä on tukea opettajan työtä lapsensa parhaaksi. Vanhempana Sinun tehtäväsi on avata lapsen silmiä ymmärtämään näitä asioita, eikä lähteä valitukasen kelkkaan mukaan.

        tuota kolmanneksi viimeistä sanaa :) Pitäisi olla tietenkin valituksen eikä valitukasen.


      • ope

        Luokassa on aina silloin tällöin oppilas, jota hyljeksitään syystä tai toisesta. Laitanko tällaisen oppilaan nurkkaan yksin nyhjöttämään ettei vaan kenenkään lapsen kouluinto mene pilalle kun joutuu "ikävän" lapsen vieressä istumaan?


      • ope
        äiti vaan kirjoitti:

        Miten niin "jos aina saa tehdä kuten haluaa". Minun mielestäni tässä oli kyse istumajärjestyksestä, ei mistään muusta. Ei se tarkoita, että lapsi saa tehdä mitä lystää jos vaikka saisi vähän itsekin vaikuttaa pulpettinsa paikkaan. Turha tätä asiaa nyt on paisuttaa koko kasvatusta koskevaksi leväperäisyydeksi. Vähän suhteellisuudentajua, please :) Tässä keskustelussa taitaa olla mukana kasvatusoppaiden pelottelemia vanhempia. Lastenkin mielipidettä voi joskus kuulostella, ei ne siitä pilalle mene.

        Mitä sanoisit lapselle jota ei kukaan halua viereensä? Sori, mielipiteet on kysytty, et vaan ole suosiossa, istuppa nyt kiltisti yksin!


    • ammattilainen osaa

      tässä yksi esimerkki: tyttäreni joka on rauhallinen ja aika hiljainen - mutta oman arvonsa tunteva ja tarvittaessa tiukka tyttö istui koko ala-asteen luokan 'häirikön' vieressä vaikka istumajärjestykset vaihtuivat ja omasta mielestään kärsi tästä (koska hänen oli vaikea keskittyä lukihäiriönsä takia muutenkin opetukseen) - selitin hänelle että kyllä opettaja on katsonut parhaaksi 'pitää heidät yhdessä' koska toinen ilmeisesti rauhoitti olemuksellaan toista, mutta ei ollut niin arka kuin muut rauhalliset oppilaat luokallaan ja taas ehkäpä tämä vilkas poika osaltaan auttoi tytärtäni oppimaan häirittynä työskentelyä siinä samalla - hän lukihäiriöstään huolimatta on päässyt opiskelemaan haluamaansa alaa (jossa vaaditaan erinomaista keskittymistaitoa ja sitä lukemista ja lukemisen ymmärtämistä) ja menestyy hyvin.. kiitos erinomaisen opetuksen ja ammattitaitosen opettajan ala-asteella.. luottaisin kyllä opettajan arvostelukykyyn tässä asiassa..
      toki opettajatkin ovat ihmisiä ja joskus arvostelukyky ontuu mutta sanoisin ettei istumajärjestys ole se tärkein asia koulutyöskentelyssä vaan ammattitaitoinen opettaja ohjaimissa.. ja varmasti pojallesikin tekee hyvää opetella muiden ihmisten kanssa oloa ja eloa vaikkei kaikki ihmiset miellytäkkään - sillä niitäkin tulee elämässä vastaan yllin kyllin jatkossakin!! älä vaan ihmeessä itse lähde poikasi vouhotukseen mukaan ellei todella aihetta ilmene - sinä olet se aikuinen ihminen joka voit myös osaltasi vaikuttaa poikasi mielipiteisiin..

      • gjkhkjl

        meinaan tytöllä ja sil häiriköllä


      • hyvin
        gjkhkjl kirjoitti:

        meinaan tytöllä ja sil häiriköllä

        tarkkaan en tiedä tämän hetkistä tilannetta muuta kun että ovat puheväleissä, kun opiskelut ovat kummankin vieneet eri suuntaan - mutta ylä luokilla olivat 'ihan hyvissä väleissä'


    • ope

      on tähän kysymykseen vastannut?
      Olet nimittäin varmaan keskustellun asiallisesti opettajan kanssa tilanteesta ja opettaja on jollakin tavalla perustellut istumajärjestysperiaatteensa.

      • elli

        Anna äiti poikasi selvitä siitä yksin. Hänen täytyy kestää pettymyksiä ja tässä hyvä pieni pettymyksensietoesimerkki. Voiko se tyttö olla oikeasti niin epämielyttävä että poikasi koulukäynti siitä häiriintyy? Elämässä vaan on asioita joita täytyy sietää. Ongelma on pojan eikä sen tytön!


    • Pasi

      Opettaja vaihtaa istumajärjestystä säännöllisesti
      milloin kukin istuu erikseen milloin 7 yhtenäisessä rivissä milloin ympyrässä ja milloin pareittain jne.

      Ala-asteen päätavoite on opettaa lapset sosiaalisiksi, ja se näkyy kaikkien aineiden arvostelussa. Matikastakaan et saa kymppiä ellet ole sosiaalinen ja et osaa mielistellä opettajaa, tässä todiste. Uusi luokanopettaja totesi joulutodistuksessa että "en anna kenellekään kymppia koska en tunne teitä tarpeeksi hyvin".

      Jos haluat että lapsesi arvosanat jossain vaiheessa nousee 8 paremmaksi niin opeta lastasi sietämään tai ymmärtämään vierustoveriaan.

    • 9veen mami

      minun mielestäni sinun pitäisi nyt vetää yhtä köyttä opettajan kanssa vaan...opella varmaan ihan oikeat syyt tähän järjestelyyn.jos annat poikasi ymmärtää että opo on nyt tehnyt tosi typerästi ja asetut poikasi kanssa ikäänkuin opettajaa vastaan niin älä sitten ihmettele kun tulevaisuudessa koulusta saattaa tulla viestiä kun poikasi hyppii aikuisten silmille ,ei osaa kunnioittaa vanhempia ja käyttäytyy juuri niin kuin olet itse opettanutkin!yhteiset peli säännöt kunniaan!ja kaikki voisi ainakin yrittää niitä noudattaa tai eihän tästä muuten mitään tule!

    • Anonyymi

      Muistan vielakin kun aloitin kolmannen luokan ja opettaja halusi tytto, poika, tytto poika istumajarjedtyksen. Todella ikävaa kun poikia oli tyttoja enemman. Onneksi me muutettiin pian sen jalkeen ulkomaille. Siella taas opettaja jakoi pojat luokan vasemmalle ja tytot luokan oikealle.

      Ja se ei ollut ongelma!!
      Viihdyin siina koulussa paljon paremmin

      Mina en ollenkaan vahattelisi lasten valitusta luokan istumajarjestyksesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe