Läppärin toinen kaiutin rätisee

stool

Ongelmana on Sony Vaio -kannettavan tietokoneen vasemmanpuoleinen kaiutin, josta kuuluu voimakasta rätisevää ääntä aina kun koneesta jotain ääntä tulee. Normaali ääni kuuluu taustalla molemmista kaiuttimista, mutta tuo rätinä tekee käytännössä äänien päällä pitämisen mahdottomaksi. Kuulokkeilla ääni toimii normaalisti. Takuu koneesta on jo ummessa.

Tämä ongelma alkoi jo kauan sitten, mutta nyt olen alkanut yrittää selvitellä sen alkuperää kun olen ottanut läppärin taas käyttöön. Olen asennellut ajureita uudestaan ja yrittänyt saada vasenta kaiutinta kokonaan pois pelistä ohjelmallisesti, mutta ongelma ei vain ratkea.

Osaisiko joku auttaa? Minulle kelpaisi hyvin, mikäli saisin tuon ongelmakaiuttimen kokonaan mykäksi, mutta ainakaan vielä en ole uskaltanut avata konetta ja mennä katkaisemaan johtoja (en varmaan osaisikaan)...

25

4425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhoutunutolisko

Se on varmaan suoltanut mailmaan viimeisen puhtaan sointunsa, nyt se on EX.

• apinajagorilla

Käyttöjärjestelmissä usein on balanssin säätö äänelle.
      Kun säätää sen "rutisevan" minimiin niin ehkä se auttaa.

• oletko-kokeillut

Niin oletko kokeillut laitevalmistajan sivuilta asentaa uusimmat ääniajurit. Siinä vois olla ratkaisu.

• tai-asenna

Asenna kokonaan uusi ääniohjelmisto.

• normijuttuja

Juu tai käyttis uusiksi joka ei selviä aloituksessa, eikä se miten vanha käyttis kyseessä ja mikä ? Jos vuoden vanha niin uusiksi vaan koko hoito.(Windows).

• stool

Olen asentanut valmistajan sivulta uudet ajurit. Olen myöskin testannut asettaa vasemman kaiuttimen balanssin nolliin, mutta mikään ei ole auttanut.

Käyttis on päivitetty Windows 7:sta Windows 10:een, ei vaikutusta ongelmaan. Kaiutin on varmaan rikki, tosin vähän hämää se että taustalta kuuluu myös puhdas ääni tuon rätinän takaa. Kone on vajaa neljä vuotta vanha, mutta muuten pelittää vielä hyvin.

Onko mitenkään mahdollista ilman laitteistoon kajoamista saada tuo vasen kaiutin kokonaan pois pelistä? Tai viimeisenä vaihtoehtona, onnistuuko jotenkin suht helposti tuon koko kaiuttimen pois otto tai disablointi...?

• fctcuzsdryxyd

Teippaa se umpeen

• stool

Paksu kerros teippiä on jo laitettuna kaiuttimen päälle, mutta sieltä se vaan läpi kuuluu :)

• dxrhdfxdfxrtsdy
        stool kirjoitti:

Paksu kerros teippiä on jo laitettuna kaiuttimen päälle, mutta sieltä se vaan läpi kuuluu :)

Lyö moukarilla sitä kaiutinta tai teippaa korvasi?

• stool

Korvien teippaaminen ei ratkaise ongelmaa, sillä haluaisin kuulla normaalit äänet. Moukarilla lyöminen sen sijaan taitaa päätyä pian toteutukseen, pitää vaan tähdätä tarkasti mikäli haluan säilyttää muun koneen ehjänä.

• kyllä-tuo-vaikuttaa

Jeps eli tuo 7:sta kymppiin on se syy, ellei kaiuttimia ole rikottu.

• stool

Ongelma oli siis jo WIn 7:n aikana, joten Windowsin päivityksellä ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan.

• lkjhgf
        stool kirjoitti:

Ongelma oli siis jo WIn 7:n aikana, joten Windowsin päivityksellä ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan.

Liitä koneeseen ulkoiset kaiuttimet.

• stool
        lkjhgf kirjoitti:

Liitä koneeseen ulkoiset kaiuttimet.

Juu, se ratkaisisi ongelman, mutta kun tulee käytettyä tätä milloin missäkin niin liikuteltavuus kärsisi.

Ihmettelen kyllä, jollei ole mitään keinoa mykistää täydellisesti tuota rikkinäistä kaiutinta niin että ääni kuuluisi jatkossa vain toisesta.

• smörosss
        stool kirjoitti:

Juu, se ratkaisisi ongelman, mutta kun tulee käytettyä tätä milloin missäkin niin liikuteltavuus kärsisi.

Ihmettelen kyllä, jollei ole mitään keinoa mykistää täydellisesti tuota rikkinäistä kaiutinta niin että ääni kuuluisi jatkossa vain toisesta.

Sivuleikkurit
        mutta se vaatii koneen avaamisen.'
        Ohjeita saattaa löytyä Yuotubesta.

• varaana-on

Siinä piilee vaara, että toinen kaiutin mykistyy myös.

• smörosss

Missä?

• MaudioAlsa

Koneen mallia kun on vaikea arvata, niin lataa ajurit/ohjelmat äänikortin valmistajan sivulta.

Aika usein paremmissa miksereissä voi säätää vasenta ja oikeaa kanavaa erikseen. Mykistää tai laitaa minimiin toisen kavan. Windowsin oma mikseri ei kuulu näihin parempiin miksereihin.

• Habbu

Laita ulkoiset kaiuttimet, jos kyseessä on nimenomaan kaiutin vika. Äänikin paranee siedettävälle tasolle.

• labtecit

Samaa suosittelen. Joku 2.1 satsi jossa 2 sateliittia ja subbari. Kyllähän alkaa musa kuulua. Mulla on Labtec 2.1, jossa pitkäiskuinen basso ja kyllä on hyvät.

• Habbu
        labtecit kirjoitti:

Samaa suosittelen. Joku 2.1 satsi jossa 2 sateliittia ja subbari. Kyllähän alkaa musa kuulua. Mulla on Labtec 2.1, jossa pitkäiskuinen basso ja kyllä on hyvät.

Niin, nimenomaan tuota tarkoitin. Täytyy oikein ihmetellä, miten hyvä ääni lähtee noista vaikkapa miniläppäreistä kunnon 2.1 systeemillä varustettuna. No onhan 2.1 : ssa omat vahvistimet, mutta kuitenkin ei tietokone onnistu ääntä pilaamaan vaikka olisi vähän halvempikin malli. Ja äänentoisto tietokoneessa ei ole numero 1. prioriteetti. Mutta onhan se digiääntä ilman kohinoita.

Täytyy olla aivan itseensä kyllästynyt, mikäli musiikkia vaikkapa youtubesta kuuntelee tietokoneen omilla kaiuttimilla. Ja kannettavaan uhrattu vieläpä kaksi kaiutinta täydellisen stereonautinnon aikaamsaamiseksi.

Eipä silti, vanhassa aser-läpyskässäni on sisäänrakennettu kolmen kaiuttimen systeemi. Voi sitä "musiikkinautintoa" mikä siitä lähtee. En tiedä mihin siinäkin on pyritty, mutta lopputulos on jotakin muuta kuin edes siedettåvä.
        Kannettavissa riitäisi aivan hyvin pieni piippari antamaan tarvittavat merkkiäänet, vähän samaan tapaan kuin pöytäkoneissa.

• stool

Toki ulkoisilla kaiuttimilla saa ihan eri äänenlaadun, ja sitä varten minulla onkin pöytäkoneeni. Tämä läppäri liikkuu milloin missäkin satunnaisessa nettikäytössä, enkä tähän aio mitään ulkoisia härpäkkeitä kytkeä kun en tällä musiikkiakaan kuuntele. Välillä olisi vain kiva avata jokin satunnainen uutislinkki tai youtube-pätkä kun tulee vastaan.

Aluperäinen ongelma ei siis taida ratketa. Saattaa olla että seuraavaksi tosiaan avaan koneen ja yritän katkaista sopivan johdon.

• MaudioAlsa
        Habbu kirjoitti:

Niin, nimenomaan tuota tarkoitin. Täytyy oikein ihmetellä, miten hyvä ääni lähtee noista vaikkapa miniläppäreistä kunnon 2.1 systeemillä varustettuna. No onhan 2.1 : ssa omat vahvistimet, mutta kuitenkin ei tietokone onnistu ääntä pilaamaan vaikka olisi vähän halvempikin malli. Ja äänentoisto tietokoneessa ei ole numero 1. prioriteetti. Mutta onhan se digiääntä ilman kohinoita.

Täytyy olla aivan itseensä kyllästynyt, mikäli musiikkia vaikkapa youtubesta kuuntelee tietokoneen omilla kaiuttimilla. Ja kannettavaan uhrattu vieläpä kaksi kaiutinta täydellisen stereonautinnon aikaamsaamiseksi.

Eipä silti, vanhassa aser-läpyskässäni on sisäänrakennettu kolmen kaiuttimen systeemi. Voi sitä "musiikkinautintoa" mikä siitä lähtee. En tiedä mihin siinäkin on pyritty, mutta lopputulos on jotakin muuta kuin edes siedettåvä.
        Kannettavissa riitäisi aivan hyvin pieni piippari antamaan tarvittavat merkkiäänet, vähän samaan tapaan kuin pöytäkoneissa.

Itse ihmettelen miten ylipäätänsä saatte "Hyvää ääntä" ulos niistä maitopurkeista.

Kaikki nuo 2.1 vekottimet ovat huijauksia. Joitain hyviä saattaa saada tonnilla tai parilla, jostain audioliikkeestä. Mutta onko nekään hyviä joka tarkoitukseen.

Miksi ei kelpaa kunnon äänilähde, kunnon äänikortti, kunnon johto, kunnon vahvistin ja kunnon kaiuttimet.

2.1. 5.1 6.1 muovimaitopurkeilla ei koskaan tule saamaan kunnon ääntä ulos. Ei vaikka maksaisi tuhansia.

Kyllä omista vekottimista ääntä lähtee niin että kaveritkin Youtube kansana ihmettelee. Vanhaa toimivaa tekniikkaa yhdistettynä nykyisiin lähteisiin. Bassoahan nuo kaipaa enemmän. Ylibassotettu on se mihin ovat tottuneet. Levarikin lötyy. Levyt ostan vain ja ainoastaan CD, Vinyl ja FLAC muodossa. Yhtään mp3 mp4 jne tiedostoa ei löydy. Joitakin C-kasettejakin on.

• audio_out

Onkohan sulla nyt ihan tiedossa, mitä kaveri oli hakemassa ? Mullakin on hyvin hanskassa se, että jos joku haluaa huippuhifiä, nin kyllähän tulee faktaa halutessan. Ne"muovipurkit" voi olla "ihan kohtuulliset" kotitarpeisiin.

• Ti-iT

Täytyy olla tosi hi-filisti ja tosi hyvät laitteet jos ei esim. mp3 ääni kelpaa. Ja kyllä noita hyvä laatuisia 2.1 kaiuttimia löytyy kohtuu hinnalla. Ei kaikki ole muovisia maitopurkkeja. Kyllä ainakin kerrostalo olosuhteissa kelpaa ja kun ei ole mahdollisuutta rakentaa omaa musiikin kuunteluhuonetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      153
      2984
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      370
      2069
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1825
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      39
      1796
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      975
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      112
      956
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      792
    Aihe