Liitteet Kelalle...

Gryna

Tarvitsisin tohon opintotukihakemukseen vuokrasopimuksen ja todistuksen asumisesta opintotuen asumislisää varten (Kelan lomake OT 8). Mutta mä oon alivuokralaisena ni kuuluuko mun laittaa siihen alivuokrasopimus vai riittääkö pelkkä vuokrasopimus? Ei mulla edes ole alivuokrasopimusta kun asun vaan siskon kanssa kaksiossa ja maksan puolet vuokrasta.

Ja mikä toi toinen liite edes on? En ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa. Ja onko se pakollinen?

Oon ihan pihalla näistä asioista kun äiti hoiti viime vuonna, mutta siltä ei voi kysyä neuvoa nyt...

3

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jxkxj

No, teillä pitäis kyllä olla joku sopimus tosta ja jos ei ole, pitää tehdä. Yleensä tossa tilanteessa molemmilla on vuokrasopimus, jonka lasku on jaettu. Kannattaa soittaa kelaan ja tarkistaa ja vuokranantajalta pyytää uus sopimus. Eikös vuokrasopimuksessa ole siskosi nimikin?

• Gryna

Ei meillä mun mielestä ole ku yksi vuokrasopimus, jossa on siskon nimi. Riittääköhän jos teen alivuokrasopimuksen siskon kanssa ja lähetän liitteet Kelalle sekä vuokrasopimuksesta että alivuokrasopimuksesta?

• 486

Olethan ihan virallisesti kirjoilla tuossa asunnossa? Vuokranantaja (siis siskosi vuokrantantaja/asunnon omistaja) allekirjoittaa T-lomakkeen kunhan toimitat sen hänelle. Voit itse täyttää siihen kaikki muut tiedot tai jättää nekin hänen kirjoitettavakseen. T-lomakkeen voit tulostaa netistä tai hakea Kelan toimistosta. T-lomake pitää olla mukana hakemuksessa. Muuten kuka tahansa voisi ilmoittaa asuvansa muualla kuin vanhempiensa luona "kaverin kanssa" ja hakea asumislisää.

Siskosi kanssa sinun pitää tehdä alivuokrasopimus jonka viet Kelaan. Kannattaa muuten ensin tarkistaa, että siskon vuokrasopparissa ei kielletä alivuokraamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4940
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      92
      2499
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      41
      2436
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      194
      2346
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1929
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      24
      1831
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1550
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1461
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      346
      1243
    10. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1149
    Aihe