Tarvitsisin tohon opintotukihakemukseen vuokrasopimuksen ja todistuksen asumisesta opintotuen asumislisää varten (Kelan lomake OT 8). Mutta mä oon alivuokralaisena ni kuuluuko mun laittaa siihen alivuokrasopimus vai riittääkö pelkkä vuokrasopimus? Ei mulla edes ole alivuokrasopimusta kun asun vaan siskon kanssa kaksiossa ja maksan puolet vuokrasta.
Ja mikä toi toinen liite edes on? En ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa. Ja onko se pakollinen?
Oon ihan pihalla näistä asioista kun äiti hoiti viime vuonna, mutta siltä ei voi kysyä neuvoa nyt...
Liitteet Kelalle...
3
293
Vastaukset 3
- Jxkxj
No, teillä pitäis kyllä olla joku sopimus tosta ja jos ei ole, pitää tehdä. Yleensä tossa tilanteessa molemmilla on vuokrasopimus, jonka lasku on jaettu. Kannattaa soittaa kelaan ja tarkistaa ja vuokranantajalta pyytää uus sopimus. Eikös vuokrasopimuksessa ole siskosi nimikin?
- Gryna
Ei meillä mun mielestä ole ku yksi vuokrasopimus, jossa on siskon nimi. Riittääköhän jos teen alivuokrasopimuksen siskon kanssa ja lähetän liitteet Kelalle sekä vuokrasopimuksesta että alivuokrasopimuksesta?
- 486
Olethan ihan virallisesti kirjoilla tuossa asunnossa? Vuokranantaja (siis siskosi vuokrantantaja/asunnon omistaja) allekirjoittaa T-lomakkeen kunhan toimitat sen hänelle. Voit itse täyttää siihen kaikki muut tiedot tai jättää nekin hänen kirjoitettavakseen. T-lomakkeen voit tulostaa netistä tai hakea Kelan toimistosta. T-lomake pitää olla mukana hakemuksessa. Muuten kuka tahansa voisi ilmoittaa asuvansa muualla kuin vanhempiensa luona "kaverin kanssa" ja hakea asumislisää.
Siskosi kanssa sinun pitää tehdä alivuokrasopimus jonka viet Kelaan. Kannattaa muuten ensin tarkistaa, että siskon vuokrasopparissa ei kielletä alivuokraamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791319
- 851226
- 96967
- 48813
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40713Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83599Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä29516Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111510Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44478Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33455