Varatkaa käteistä mukaan

Matkailija_x

Berliinissä ei useissakaan paikoissa käy luottokortit, edes Debit-kortit, vaan esim. Pergamon-museossa voi maksaa vain käteisellä. Tämä voi olla kiva yllätys, kun on jonottanut 2 tuntia. Kaikki pienemmät ruokaostokset noin alle 15 euroa ja jotkut kahvilat ja lähes kaikki kebab/pizzapaikat hyväksyvät vain käteistä. Vähän takapajuiseltahan tämä kuulostaa, mutta tämä on tapa Berliinissä. Onko syynä sitten veronkierto vai saksalaisten yleinen nuukuus tarjota asiakkaalle mahdollisuutta maksaa kortilla?

Berliinissä muuten moni viranomainen osaa huonosti tai ei ollenkaan englantia. tämä saattaa taas johtua DDR-ajasta, jolloin matkustaminen oli kiellettyä.

15

2125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edistys.edistyy

      Silti voi sen rahan ottaa seinästä niin ei tarvitse kuljettaa seteleitä täältä asti.

    • berlinerauch

      Berliinin osalla tosiaan on paljon matkailijat valittaneet kortilla maksamisen vaikeudesta. Rahaa ei kuitenkaan kannata rahdata Suomesta paljoa mukana vaan nostaa tarpeen mukaan paikallisesta automaatista. Muuten Berliini kuitenkin on ihastuttava kaupunkikohde, jossa on yllättävän paljon mielenkiintoista katseltavaa, muutakin kuin toiseen maailmansotaan ja Berliinin muuriin liittyvää! Sinne kannattaa lähteä ihan lastenkin kanssa, sillä esimerkiksi kaupungin eläintarha ja Tropical Island tarjoavat uskomatonta iloa ja riemua kaikenikäisille. Berliinistä voi lukea mainion ja yksityiskohtaisen esittelyn osoitteessa http://kaupunkilomalle.com/berliini

    • Sitämeonkerrottu

      Koko Saksassa sama homma, yleiset Visa tai Mastercard ei kelpaa isoissakaan kauppaketjuissa eikä kalliimmissakaan ostoissa. Kortilla maksaminen on mahdollista vain osassa takseista ja silloinkin lisämaksusta. Hotellin maksaminen onnistuu yleensä.
      Mutta onhan siitä kerrottu useasti tällä palstalla.

    • aegagag

      Itse olen käynyt 15 eri euroopan maassa ja mielestäni saksassa korttimaksu toimii jopa keskivertoa paremmin kuin muualla. Esim Belgia on todellinen 1800-luvun maa maksamisen suhteen.

      Nytkin olin viikonlopun berliinissä ja korttimaksu onnistui kaikkialla missä kokeilin. Yhdessä kaljakojussa joenrannalla piti tilata yli 20 eurolla jos halusi kortilla maksaa, mutta jopa kaljakojussa siis korttimaksumahdollisuus.

    • Berliinikutsuu

      Meillä ei ole Berliinissä ollut ongelmia korttimaksuissa, kun on debit/credit kortit. Sen olen huomannut, että debit/credit käytäntö ei pelaa, vaikka siihen laitteeseen laittaa debit tai sanoo tarjoilijalle debit, niin usein on credit puolelta mennyt maksu. Voi selittää sen miksei pelkällä debit ominaisuudella olevalla kortilla voi maksaa.
      Meillä kulkee siellä aina taskussa käteistä, kun niin on helpompi antaa tipit ja toisaalta, kun se döner maksaa 3 €, niin mieluummin sellainen rahalla kuin kortilla.
      Kortti mukaan, mutta käteistä taskuun, ajattelu toimii Berliinissä hyvin.

      • bjbk

        Saksassa ei anna tippejä muut kuin tyhmät suomalaiset.


      • MaksaTaiEt
        bjbk kirjoitti:

        Saksassa ei anna tippejä muut kuin tyhmät suomalaiset.

        Itse annan aina tippiä jos siihen on syytä. Viime viikolla Berliinissä oli aihetta ja annoin joka ikinen kerta tippiä noin 10% Jos ei ole varaa antaa tippiä, niin ei sitten. Paikalliset antavat tippiä automaattisesti.


    • Palasin_juuri

      Mitä vikaa käteisellä maksamisessa muka on? Itse maksan sekä käteisellä, kortilla että mobiilisti tilanteen mukaan kammoamatta mitään maksutapoja.

      En keksi käteisellä maksamisessa muuta negatiivista kuin että lompakkoon saattaa kertyä tuhottomasti kolikoita, jotka painaa. Pikkukolikoita ei sitten tule käytettyä missään.

      Ilmeisesti nuoret ihmiset kammoavat käteistä, koska eivät ole oppineet laskemaan tai erota seteleitä ja kolikkoja toisistaan.

      • Tukkolompsassa

        Kyllä niistä 50sistäkin paksu nippu tulee, mitä reissussa kuluu...


      • Palasin_juuri

        Kyllä minultakin meni viisikymppisiä ja otin niitä jo etukäteen mukaan. Hotelleissa on tallelokero, josta voi päivittäin täydentää. Ja ei kai kukaan liiku yksi lompakko mukana? Minulla on "käteiskassalompsa" jossa on noin sata euroa ja lisäksi kaksi rahapiiloa eri puolella laukkua. Luottokortti tietysti lisäksi, jos vaikka joku veisi koko laukun (ei ole toistaiseksi missään vienyt) jotta voisin ottaa rahaa seinästä, mutta kortti oli nytkin tiiviisti hotellin taltsissa.

        Mielestäni ei ole itsetarkoitus käyttää kauheasti rahaa matkalla, mutta tunnustan, että useita satoja euroja meni. Tein ostoksia ja pitihän sitä elääkin päivittäin, syödä ja juoda. ja joitain pääsymaksuja ja muuta vastaavaa, mutta ne nyt olivat rikkana rokassa.

        Usein jos olen ollut kaukomatkalla jossa on käytetty vierasta valuuttaa jää euroiksi vaihdettavaa paljon. Mutta Berliini on mahtava ostoskaupunki. Monipuolinen tosin muutenkin.

        En kammoa käteistä rahaa sen enempää kuin Saksan historian pimeitä puolia. Yksipuolisuutta kammoan, kuten arkipäivän fasismia, esimerkiksi sitä, että käteinen raha on tämän päivän ei-arjalaista valuuttaa.


    • TahtooTakaisin

      Maksoin osan ostoksista kortilla ja suurimman osan käteisellä. Käteiset nostin lentokentän automaatista. Muutaman sata taskuun ja loput tallelokeroon. Ei ollut ongelmia, aika vain tahtoo aina Berliinissä loppua syytä tai toisesta. Yksi niistä kaupungeista joissa on käytävä 1-2 vuoden välein. Seuraava matka Berliiniin on jo tänä vuonna, joulumarkkinat. Halvat lennot, hyvät hotellit ja ystävälliset ihmiset.

    • Berliininkävijä

      Olen käynyt berliinis 40 kertaa ja asunnon siellä omistajana olen siellä useasti vuoden aikana ja kortit käy melkein kaikissa kaupoissa paitsi döner kiskoilla mutta kai sitä voi pitää muutamaa euroa taskussa mukana ei minulla ainakaan ole ongelmia maksamisen suhteen

    • AnonymiteettiKunniaan

      Jokainen järkevä matkailija varaa runsaasti käteistä mukaan. Saa täällä viisastella tietämyksellään, mutta tosiasia on se että Berliinissä käteisen käyttö on suositeltavaa ja useat- jopa isot kahvilaketjut EIVÄT ota vastaan korttimaksuja. Puhumattakaan döner kebab paikoista. Jopa hotelleissa on yleistä että maksetaan käteistä. Tämä oli vaikutelma kun siellä olen noin 15-kertaa käynyt. Isot tavaratalot hyväksyvät suomalaisia kortteja ja isot hotelliketjut.

      Ylen toimittaja raportoi että yhä vieläkin ruokakaupassa "mulkoillaan" jos edellä oleva kaivaa taskustaan muovilätyskän ja alkaa nussia sitä laitteeseen.

      Uskon itse kuten toimittajakin että kyseessä lienee saksalaisten kammo kaikkea tiedon keruuta kohtaan. Täällä "auvoisessa" suomessa me luovutamme kaiken tiedon nurkuilematta isestämme ja pankit ym laitokset tietävät meistä kaiken. Sikäli saksalainen kuluttaja on viisaampi että ei tieten tahtoen jaa tietoa kolmansille osapuolille. Mutta näin, kukin tekee ratkaisut omista näkökulmistaan riippuen.

    • 9987d

      Vahvistan edelliset kommentit käteisen tarpeellisuudesta. Saksalainen ei mielellään ota korttimaksuja. Asiat hoituu kätevästi käteisellä. Ehkä suomessakin olisi kurssin tarkistuksen paikka . Täällähän ollaan menossa siihen että käteinen ei käy kaikkialla.

    • AmexPlat

      Mua taasen se ei kiinnosta pätkääkään haluaako saksalainen korttimaksun vai ei. Jos ulko-ovessa on luottokorttien merkit, luottokortilla maksan. Tänä vuonna Munchenissa ja Berliinissa käyneenä voisin todeta että kortti kävi 90% paikoista missä kävin, hotellia ja Starbucksia myöten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe