YAMK - kannattaako vai ei?

yamkkk

Millaisia kokemuksia sinulla tai tutuillasi on YAMK-tutkinnoista?
Ovatko olleet antoisia, onko ollut työelämän kannalta hyötyä? Koetko tai kokivatko tuttusi, että osaaminen karttui?

Itseäni kiinnostaisi todella paljon YAMK-ohjelmat, mutta toisaalta en haluaisi käyttää 2 vuotta siihen, että en varsinaisesti tekisi tutkinnolla mitään, vaikka opiskelu olisi antoisaa muuten.

7

6331

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauppatmaist

Pyri mieluummin yliopistoon. AMK-tutkinnon suorittaneena esim. tradenomi voi päästä oikaisukaistaa lukemaan kauppatieteitä. Näin on ainakin Vaasassa käynyt. Oli siihen joku koe ja aineyhdistelmä oli laskentatoimivoittoinen. Edeltävyysehtoihin kandee tutustua.

Ei se yliopistoon pääsy itsestäänselvyys ole, mutta 2 vuotta on liikaa ylemmästä amk-tutkinnosta, jonka tunnettuus ja siten arvo on vähän tuntematon työnantajien piirissä.
      It is up to you, sanois britti.

• jotain.ajatuksia

Kannattaako vai ei? Riippuu siitä, mitä se kannattaminen kenenkin mielestä on.

Tunnen lähipiiristä tapauksen. Ystäväni jäi työttömäksi. Hän aloitti melkein heti YAMK-opinnot ja oli innostunut opinnoistaan. Samalla hän koko ajan etsi uutta työpaikkaa ja saikin kelpo työpaikan muutamassa kuukaudessa. Otaksun, että vireä opiskelu ja toimeliaana pysyminen olivat hänelle ansioksi työpaikkaa hakiessa. Tutkinnon hän teki loppuun työn ohessa. Minusta hänen kannatti tuo tutkinto tehdä.

Sinä itse tiedät parhaiten, mikä juuri sinun tilanteessasi ja sinun alallasi kannattaa. Mitä sinä opinnoilta kaipaisit? Mihin ajattelet YAMK-tutkinnon tuovan parannusta? Työtehtäviinkö ja palkkaan? No, siitä ei nykymaailmassa ole takeita.

Itse ajattelen, että jos ihmisellä on vakaa työpaikka ja siitä riittävä toimeentulo, ei ehkä kannata alkaa huojuttaa tilannetta opiskelulla. Opiskelu kuitenkin vaatii aika paljon, mutta ei ehkä tuo mitään oleellista kehitystä elämään. Voi olla mukavampaakin ajanvietettä ja harrastuksia, joista saa enemmän puhtia elämään.

Mutta kuten sanoin, itse tiedät parhaiten.

• Yamkkk

Kiitos vastauksista!
      Tekisin tutkinnon oman työni ohessa, vaikka se rankkaa olisikin.

Olen myös tutkinut maisteriohjelmia, mutta koska en ole tradenomi enkä esim. sosionomi, minun tulisi käydä kaikkiin maisteriohjelman avoimessa yliopistossa perus- ja aineopinnot (60 op), jotta voisin hakea eikä sekään takaa sisäänpääsyä (vaikka alemman tutkinnon keskiarvollakin on väliä ja se on onneksi itselläni 4,5). 60 op on aika paljon ja siinä tulee jo melko huomattava rahallinen panostuksin.

Ja jos mietin ihan yleisellä tasolla tai erityisesti omaa alaani, niin en oikein tiedä, että mitä tekisin erityisesti maisterin tutkinnolla - en ole kiinnostunut tekemään tutkimuksellista työtä ja alani on enemmän käytännön läheinen. Toisaalta maisterin paperit ovat tunnetummat yleisesti ottaen työnantajien keskuudessa ja siinä mielessä "varmemmat", mutta koen että käytännön työelämän osaamisen kannalta yamk olisi maisteria parempi. Siksi tuntuu turhauttavalta, että tutkinnon tittelillä tuntuu olevan enemmän väliä kuin käytännön sisällöllä. Toisaalta taas, kun työuraa on joskus pitkään takana, tuskin katse kääntyy enää niin vahvasti tutkintonimikkeisiin vaan enemmän työkokemukseen - näin ainakin itselle uskottelen :).

YAMK-tutkinnon toivoisin avaavan joskus tulevaisuudessa ovia esimerkiksi esimiestehtäviin tai muuten vaativimpiin tehtäviin, joihin ylempi kk-tutkinto vaikka vaadittaisiin. Toki palkkauksessakin se voisi näkyä, mutta olen nykyiseenkin palkkaukseen tyytyväinen. Eli painotus olisi uralla etenemisessä ja oman alan osaamisen lisävahvistuksella.

Valitettavasti huomaan itsestäni myös sitä, että toivoisin ihmisiltä enemmän hyväksyntää itseäni kohtaan ja kai kuvittelen sitä saavani, kun minullakin olisi ylempi kk-tutkinto, vaikka se ei akateeminen olisikaan. Mieheni on DI ja ympärilläni suurin osa kavereista, tutuista ja työpiireistä ovat akateemisia maisteritason ihmisiä. Heistä osa ei kyllä yamkia arvostaisi ollenkaan, mutta ehkä jotkut. Ottaa päähän aina vastata omasta koulutustaustasta joillekin akateemisille, koska saman tien saan oudoksuvia katseita ja joskus jopa puhetyyli minua kohtaan muuttuu :D. Siis aivan naurettavaa - ihan kuin olisin yhtäkkiä tyhmempi.

Olen saanut aina puolustella valintaan mennä amkiin yliopiston sijaan, koska aikoinaan pärjäsi hyvin lukiossa (yli 9 ka) ja kaikki kai olettivat, että toki menen yliopistoon. No, minua kiinnostavaa alaa pystyi opiskelemaan vain amkissa ja sinne hain ja motivaation ollessa niin korkea, valmistuin etuajassa. Pääsin myös vakituisiin töihin ns. unelmatyöhön.

Eli pitkän selityksen lopputulos: yamkilta odotan apua omalla uralla etenemiseen, oman osaamisen ja asiantuntijuuden vahvistumiseen sekä valitettavasti (mutta myönnettävä on) odotan myös hyväksynnän saamista muilta - niin lapsellista ja naurettavaa kuin se onkin.

• Yamkkk

Ps. Tulipas paljon typoja, kun puhelimella kirjoitti! No, asia tuli varmasti kaikille selväksi.

• Nojaaaa

Nojaa.

• mlnki

Perustelet hienosti haluasi opiskella YAMK-tutkinto, mutta olet hieman epävarma sen kannattavuudesta. Olet hyvinkin suorituskykyinen, tutkinto varmasti onnistuisi.

Ajattelisin niin, että sinun kannattaisi nyt aloittaa se opiskelu, mutta vähin äänin. Etenet omaa tahtiasi ottamatta valmistumispaineita. Keskeyttääkin saa. Tutkinnosta kuitenkin olisi sinulle ainakin se hyöty, että se toisi sinulle tiettyä itsevarmuutta, kun halua uralla etenemiseen on. Kokisit itsesi myös tietyllä tavalla tasavertaisemmaksi maistereiden keskuudessa.

Lyhyesti siis, älä kuluta energiaasi asian vatvomiseen, vaan aloita opinnot hissun kissun ja katso, mihin se vie.

• yamkkk

Kiitos paljon vastauksesta! :)
        ps. ihanaa saada todellisia hyviä ja auttavia vastauksia tällä palstalla.

AP

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4204
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      49
      3563
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2521
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1695
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1501
    8. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1427
    9. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1319
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      46
      1253
    Aihe