Paras kenneli

Minä itse

Kertokaapa millainen kenneli on paras ja mitä pitäis ottaa huomioon kun on ottamassa koiraa niin mitä katson kennelissä? siis miten koirat asuu vai ja sitten koiran ruoka mitä kennelin omistajat syöttävät koirilleen?

19

1389

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja

Ensiksikin tulisi katsoa koirien asuintilat että ne ovat siistit ja että ne asustelevat ihmisten kanssa, ei tallissa tai missään ulkorakennuksessa, puhumattakaan kylmässä tuulikaapissa, komero parveke tai wc ei myöskään ole koiranpito paikka. Katso että kaikki koirat ovat hoidettuja ja siistejä. Pennut eivät ole matoisia (suuri vatsa muuten laihoja) silmät ovat kirkkaat ja pennut pirteitä ja avoimia. Tentta kasvattajaa jotta saisit selville kuinka hyvin hän tuntee kasvattamansa rodun. Kysele myös onko hän valmis yhteistyöhön jatkossakin. Jos kyseessä on trimmattava rotu pitää kasvattajan itse osata trimmaus ja hän voi opettaa homman myös sinulle tai trimmata koirasi myöhemmin.Myös hyvä kasvattaja tarkastuttaa pennut aina ennen myyntiä eläinlääkärillä. Hyvä kasvattaja ei ole pentutehtailija. Käy muutamissa kenneleissä niin voit tehdä vertailuja kenneleiden kesken. Toivottavasti löydät sen oikean.

• suski

Edellinen kirjoittaja ei ilmeisesti itse ole kasvattaja, koska hän listasi aika jyrkästi asioita, joilla ei itse asiassa ole mitään tekemistä hyvän koiranpidon kanssa.

Nyrkkisääntönä on ennenkaikkea se, että pennut on hoidettu hyvin (madotettu säännöllisesti ja ruokittu korkealaatuisella ruualla). Pentutilojen tulee olla siistit. Luustoterveyden ja hyvän yleiskunnon perustana on se, että pennut saavat riittävästi liikuntaa 3 viikoisesta saakka (Lue ELT Axellssonin tutkimus). Tästä syystä pentutilojen tulisi olla ennenkaikkea tilavat: 10 pentua 7 neliön makuuhuoneessa on eläinrääkkäystä. Tästä syystä on parempi, että pennuille varataan omat väljät tilat ovatpa ne sitten ihmisasunnossa tai vaikkapa autotallissa. Tärkeää on se, että pentujen kanssa seurustellaan säännöllisesti!

Olen seurannut tuttavaperheemme kasvattajan pennutuspuuhia, joissa pennuille on varattu omat tilat autotalliin (n. 20 m2) ja kesäisin tämän lisäksi ulkotarha. Pentujen kanssa puuhastellaan ja ne pääsevät vierailulle asuntoon. Pennut ovat ihanan luonteisia ja sosiaalisia.

Kennelin tilojen lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, että pentujen vanhemmat on lonkka-, silmä- ja kyynärpääkuvattuja ja näiltä osin mahdollisimman terveitä. C-lonkkainen ei ole terve, vaikka vielä jalostuskelpoinen onkin. Muista, että terve luonne on pennun tärkein ominaisuus!

Kasvattajan tulee olla sekä Kennelliiton että oman rotujärjestönsä jäsen. Jos kasvattaja ei ole minkään järjestön jäsen ovat asiat aika huonosti.

Kolmas tärkeä asia on se, että sinun ja kasvattajan henkilökemiat sopivat yhteen: Jos kasvattaja on fanaattinen näyttelyihminen ja sinä etsit vain lemmikkiä, niin sano se suoraan ko. kasvattajalle. Väärinymmärrykset aiheuttaa turhaa kinastelua.

• kasvattaja
        suski kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja ei ilmeisesti itse ole kasvattaja, koska hän listasi aika jyrkästi asioita, joilla ei itse asiassa ole mitään tekemistä hyvän koiranpidon kanssa.

Nyrkkisääntönä on ennenkaikkea se, että pennut on hoidettu hyvin (madotettu säännöllisesti ja ruokittu korkealaatuisella ruualla). Pentutilojen tulee olla siistit. Luustoterveyden ja hyvän yleiskunnon perustana on se, että pennut saavat riittävästi liikuntaa 3 viikoisesta saakka (Lue ELT Axellssonin tutkimus). Tästä syystä pentutilojen tulisi olla ennenkaikkea tilavat: 10 pentua 7 neliön makuuhuoneessa on eläinrääkkäystä. Tästä syystä on parempi, että pennuille varataan omat väljät tilat ovatpa ne sitten ihmisasunnossa tai vaikkapa autotallissa. Tärkeää on se, että pentujen kanssa seurustellaan säännöllisesti!

Olen seurannut tuttavaperheemme kasvattajan pennutuspuuhia, joissa pennuille on varattu omat tilat autotalliin (n. 20 m2) ja kesäisin tämän lisäksi ulkotarha. Pentujen kanssa puuhastellaan ja ne pääsevät vierailulle asuntoon. Pennut ovat ihanan luonteisia ja sosiaalisia.

Kennelin tilojen lisäksi kiinnittäisin huomiota siihen, että pentujen vanhemmat on lonkka-, silmä- ja kyynärpääkuvattuja ja näiltä osin mahdollisimman terveitä. C-lonkkainen ei ole terve, vaikka vielä jalostuskelpoinen onkin. Muista, että terve luonne on pennun tärkein ominaisuus!

Kasvattajan tulee olla sekä Kennelliiton että oman rotujärjestönsä jäsen. Jos kasvattaja ei ole minkään järjestön jäsen ovat asiat aika huonosti.

Kolmas tärkeä asia on se, että sinun ja kasvattajan henkilökemiat sopivat yhteen: Jos kasvattaja on fanaattinen näyttelyihminen ja sinä etsit vain lemmikkiä, niin sano se suoraan ko. kasvattajalle. Väärinymmärrykset aiheuttaa turhaa kinastelua.

Epäilit etten ole kasvattaja jyrkkien mielipiteideni vuoksi. Olen kasvattanut koiria 22 vuotta. Kotini jossa koirat kasvatan on joka vuosi pyynnöstäni tarkastettu viraomaisten taholta ja aina olen saanut kiitettävän arvosanan koirieni tiloista ja oloista. Myös aina olen tarkastuttanut pennut eläinlääkärillä ennen pentujen luovutusta ja saanut niistäkin kiitettävän lausunnon. Käytän vain terveiksi todettuja vanhempia pennuttaessani. Onko itselläsi huono omatunto vai oletko muuten vaan katkera että asiani ovat kunnossa.

• suski
        kasvattaja kirjoitti:

Epäilit etten ole kasvattaja jyrkkien mielipiteideni vuoksi. Olen kasvattanut koiria 22 vuotta. Kotini jossa koirat kasvatan on joka vuosi pyynnöstäni tarkastettu viraomaisten taholta ja aina olen saanut kiitettävän arvosanan koirieni tiloista ja oloista. Myös aina olen tarkastuttanut pennut eläinlääkärillä ennen pentujen luovutusta ja saanut niistäkin kiitettävän lausunnon. Käytän vain terveiksi todettuja vanhempia pennuttaessani. Onko itselläsi huono omatunto vai oletko muuten vaan katkera että asiani ovat kunnossa.

Täällä keskustelusivuilla tietenkin meistä jokainen voi esiintyä vaikkapa Elvis Presleynä tai Englannin kuningattarena...

Kirjoituksessasi ilmeni (taas) eräs mielenkiintoinen virhe, joka saa minut epäilemään aitouttasi kasvattajana: Mitä tarkoittaa, että saat eläinlääkäristä kiitettävän arvosanan? Ymmärtääkseni yksittäinen pentu arvostellaan ell.tarkastuksen yhteydessä ei sinua, kasvattajaa!! ;)

Toimintasi viittaa suureen kennelinpitoon. Lääninhallituksen yritysrekisteriin (jonka tarkastukset mainitsit) ilmoitetaan vain todella suuret kennelit (yli 7 narttua), joiden pennuttaminen on yritystoimintaa. Jos toimit tässä ryhmässä, niin et kuulu ainakaan minun lemppari-kasvattajiini, koska en kannata eläimillä tehtävää bisnestä! Pienimuotoinen kasvatus on yleensä paitsi eettisesti myös laadullisesti mielekkäämpi tapa toimia!

Unohdit myös kokonaan mainita mitä rotua/rotuja kasvatat? On hieman eroa kasvatetaanko makuuhuoneessa tipsuja vai schäfereitä!

• Piipa
        suski kirjoitti:

Täällä keskustelusivuilla tietenkin meistä jokainen voi esiintyä vaikkapa Elvis Presleynä tai Englannin kuningattarena...

Kirjoituksessasi ilmeni (taas) eräs mielenkiintoinen virhe, joka saa minut epäilemään aitouttasi kasvattajana: Mitä tarkoittaa, että saat eläinlääkäristä kiitettävän arvosanan? Ymmärtääkseni yksittäinen pentu arvostellaan ell.tarkastuksen yhteydessä ei sinua, kasvattajaa!! ;)

Toimintasi viittaa suureen kennelinpitoon. Lääninhallituksen yritysrekisteriin (jonka tarkastukset mainitsit) ilmoitetaan vain todella suuret kennelit (yli 7 narttua), joiden pennuttaminen on yritystoimintaa. Jos toimit tässä ryhmässä, niin et kuulu ainakaan minun lemppari-kasvattajiini, koska en kannata eläimillä tehtävää bisnestä! Pienimuotoinen kasvatus on yleensä paitsi eettisesti myös laadullisesti mielekkäämpi tapa toimia!

Unohdit myös kokonaan mainita mitä rotua/rotuja kasvatat? On hieman eroa kasvatetaanko makuuhuoneessa tipsuja vai schäfereitä!

Kasvattaja jota epäilit suur kennelin pitäjäksi ei sitä ole meillä on pennut noin kerran vuodessa jos silloinkaan ja olen itse kyseisen kasvattajan tytär! Se on ihan sama kasvattaako tipsuja vai sakemanneja meillä ne niin isot kuin pienetkin asuvat sisällä siellä missä me ihmisetkin ja pennut ovat hyvin mahtuneet meidän kanssa tänne koska meillä on enemmän kuin 10m2 talo asuin tilaa löytyy yli 210m2 Ja tähän lisään että koiramme ei asu häkeissä vaan makaavat nahkasohvilla ja vesisängyssä seehveriä myöden ja vielä se että meillä on aina siistiä! en ostaisi koiraa mikä on kasvanut autotallissa kuten kaverisi piskit!

• kasvattaja
        suski kirjoitti:

Tarkoitin että lääkäri sanoo aina että pennut ovat erinomaisessa kunnossa joka on aina lisätty todistukseen.
        Ja seikka että pyydän vuosittain tarkastamaan kennelini johtuu siitä että toivon aina tekeväni oikein kasvattaessani koiria vaikka minulla ei ole kuin 2 siitoskoiraa. Mainittakoon nyt että kasvatan saksanpaimenia ja 22 vuoden aikana on syntynyt 6 pentuetta. Myös kääpiökoiria syntyy silloin tällöin. Tällä hetkellä minulla on kotona 6 koiraa joista vain 2 jalostuskelpoista ikänsä puolesta.

• suski
        kasvattaja kirjoitti:

Tarkoitin että lääkäri sanoo aina että pennut ovat erinomaisessa kunnossa joka on aina lisätty todistukseen.
        Ja seikka että pyydän vuosittain tarkastamaan kennelini johtuu siitä että toivon aina tekeväni oikein kasvattaessani koiria vaikka minulla ei ole kuin 2 siitoskoiraa. Mainittakoon nyt että kasvatan saksanpaimenia ja 22 vuoden aikana on syntynyt 6 pentuetta. Myös kääpiökoiria syntyy silloin tällöin. Tällä hetkellä minulla on kotona 6 koiraa joista vain 2 jalostuskelpoista ikänsä puolesta.

Puhut taas höpö höpöä! En ole koskaan nähnyt, että eläinlääkäri kirjoittaisi pentuetarkastuksen yhteydessä OMISTAJAN PYYNNÖSTÄ todistukseen lisähuomautuksen pentujen erinomaisuudesta!!! Kyllä asia vain on niin, että eläinlääkärit käyttävät sellaista standardi-lomakepohjaa, johon ei lisäillä mitään ylisanoja omistajan toivomusten mukaan.

Ihmetyttää muutenkin tuo lauseesi "haluan varmistua hyvästä hoidon tasosta tarkastuttamalla kennelini määräajoin", heko heko! Jos kasvatat, omien sanojesi mukaan, kotioloissa muutaman pentueen vuodessa, niin mitä ihmeen rutiinitarkastuksia tarvitset? Jos käytät koirasi normaalissa rokotuksissa ja ell tarkastuksissa kerran vuodessa (niinkuin me muutkin koiranomistajat), niin miksi sinun pitäisi vielä tarkastaa asuntosi? Asutko niin läävässä, että terveystarkastus on, omaksi parhaaksesikin, paikallaan silloin tällöin?!

..Tää juttusi kuullostaa niin paksulta, että epäilen että asialla on taas joku ala-aste ikäinen omasta koirasta haaveileva lapsukainen. Täällä netissä kun ei ihan jokaisen juttuja kannata uskoa..

• nimimerkki
        Piipa kirjoitti:

Kasvattaja jota epäilit suur kennelin pitäjäksi ei sitä ole meillä on pennut noin kerran vuodessa jos silloinkaan ja olen itse kyseisen kasvattajan tytär! Se on ihan sama kasvattaako tipsuja vai sakemanneja meillä ne niin isot kuin pienetkin asuvat sisällä siellä missä me ihmisetkin ja pennut ovat hyvin mahtuneet meidän kanssa tänne koska meillä on enemmän kuin 10m2 talo asuin tilaa löytyy yli 210m2 Ja tähän lisään että koiramme ei asu häkeissä vaan makaavat nahkasohvilla ja vesisängyssä seehveriä myöden ja vielä se että meillä on aina siistiä! en ostaisi koiraa mikä on kasvanut autotallissa kuten kaverisi piskit!

Hah hah! Oikein naurattaa kun tilität "kokemuksiasi" kasvattajana! Jaa, että tiellä sakemanninpennut saavat rauhassa asuttaa 210 neliön kämppää - lienee aikamoinen läävä! Kun ajattelen, että meidän 8 pentuamme olisivat saneet tehdä jätöksensä ympäri asuntoa, niin nousee karvat pystyyn, se p..kan määrä on meinaan valtava!!! laskeskelin kerran, että yksi pentu ulostaa jokaise ruokinnan jälkeen, eli kun ne ruokkii 5-6 krt/pv, niin sehän tekee...

Olette ilmeisesti kotosalla kaiket päivät, että ehditte siivoamaan pöydän alustat, keittiön kulmat, eteisen matot... vai kasvatatteko pennuistanne heti 3-viikkoisesta sisäsiistejä? ;)

kasva aikuiseksi niin jutellaan sitten lisää...

• LMockery
        Piipa kirjoitti:

Hieman pistää vihaksi, että kasvattajan tytär kutsuu mitään koiraa piskiksi???
        Kyllä meidän koiramme on kasvattajan luona asunut muiden koirien kanssa erillisessä rakennuksessa, eikä se tee siitä PISKIÄ!
        Saisi täällä itse kukin opetella hieman käytöstapoja. Älä kärjistä asioita.

• Maria M.

Itse en ostaisi koiraa paikasta, jossa ne eivät ole perheenjäseniä! Kyllä koirilla ulkotarha voi olla (rodusta riippuen) mutta koirien on saatava olla myös sisälle perheen ja ihmisten parissa.

En ostaisi koskaan pentua, joka ei ole syntynyt sisällä, vaan autotallissa, navetassa tms.

Koirien on oltava hyväkuntoisia, ja terveen näköisiä. Pentujen pirteitä, ja terveitä.

En ostaisi koiraa paikasta, joka ei miellytä, vaikka koira olisi miten söpö tahansa! Mielummin sitä maksaa pikkuisen enemmän kuin ottaa sellaisen pennun, jonka taustat ovat epämääräiset. Voi tulla myöhemmin kallis lasku...

t.Maria ja whippettyttö-Ronja
      www.geocities.com/naytenumero

• utelias

Olen senverran utelias että päätin käydä kyseisen kasvattajan juttusilla em kennelissä kasvattajan esittämät asiat pitvät paikkansa. Paikka oli tosi siisti ja koirat oli todellahyvin hoidettuja. Pennut saivat juoksennella vapaasti ja olivat todella avoimia ja sosiaalisia.Kasvattaja tenttasi minua tosi tarkkaan harkitakseen myykö minulle seuraavasta pentueesta pennun kun kaikki nämä pennut oli jo varattu. Nostan todellakin hattua tälle kasvattajale , hän on todella asiansa osaava.

• nimimerkki

Taitaapa sama henkilö (utelias) antaa tukea itselleen (kasvattaja). Tsemppiä, kyllä sinusta varmaan tulee 22 vuoden kuluttua ihan hyvä kasvattaja!

• utelias
        nimimerkki kirjoitti:

Taitaapa sama henkilö (utelias) antaa tukea itselleen (kasvattaja). Tsemppiä, kyllä sinusta varmaan tulee 22 vuoden kuluttua ihan hyvä kasvattaja!

En oo kyllä ajetellu kasvattajaksi ryhtymistä, vaikka koirista pidänkin.

• Näin on näreet.
        utelias kirjoitti:

En oo kyllä ajetellu kasvattajaksi ryhtymistä, vaikka koirista pidänkin.

Miksi tämä yksi kyselee, mikä on paras (!?) kennel, jos näyttää tietävänsä nämä koira-asiat jo entuudestaan niin hyvin! Taidat olla joku kyttääjä, joka hauaa soluttautua toisten kasvatusmenetelmiin- ja asioihin. "Paras"- termi tässä yhteydessä on aika naurettavaa muutenkin käyttää. Mutta voi puhua vastuuntuntoisesta ja koiraystävällisestä, sekä asiantuntevasta kasvatustyöstä. Voin koiraharrastajana ja yhden ihanan partacollie-pentueen kasvattaneena vain todeta, että osta koirasi mistä huvittaa! Ja jos rupeet kommentoimaan mua, niin mä en reagoi korkeintaan muuten kuin haistattamalla KOIRANPASKAT!

• minä itse
        Näin on näreet. kirjoitti:

Miksi tämä yksi kyselee, mikä on paras (!?) kennel, jos näyttää tietävänsä nämä koira-asiat jo entuudestaan niin hyvin! Taidat olla joku kyttääjä, joka hauaa soluttautua toisten kasvatusmenetelmiin- ja asioihin. "Paras"- termi tässä yhteydessä on aika naurettavaa muutenkin käyttää. Mutta voi puhua vastuuntuntoisesta ja koiraystävällisestä, sekä asiantuntevasta kasvatustyöstä. Voin koiraharrastajana ja yhden ihanan partacollie-pentueen kasvattaneena vain todeta, että osta koirasi mistä huvittaa! Ja jos rupeet kommentoimaan mua, niin mä en reagoi korkeintaan muuten kuin haistattamalla KOIRANPASKAT!

Kun tiedän kuinka kateelista porukkaa koiraihmiset ovat ja te pidätte itteenne vieläpä niin hemmetin viisaana ja tiedätte kaiken koirista, niin päätin lyödä kaverini kanssa vetoa että saan ainakin 10 vastausta viestiini kun porukat tappelee kuka onkaan paras näillä palstoilla. Nyt olen hiukan varakkaampi ja tosi tyytyväinen kun sain teidät naurunalaisiksi villakoirinenne. Teillä suurimmalla osalla ei taida olla ku villakoiria sänkyjenne alla koska vastauksenne ovat mitä ovat. Ja taidatte tietää vain sen verran mitä nenästä suuhun valuu. Kiitos kinastelustanne.

• koiran vainu
        minä itse kirjoitti:

Kun tiedän kuinka kateelista porukkaa koiraihmiset ovat ja te pidätte itteenne vieläpä niin hemmetin viisaana ja tiedätte kaiken koirista, niin päätin lyödä kaverini kanssa vetoa että saan ainakin 10 vastausta viestiini kun porukat tappelee kuka onkaan paras näillä palstoilla. Nyt olen hiukan varakkaampi ja tosi tyytyväinen kun sain teidät naurunalaisiksi villakoirinenne. Teillä suurimmalla osalla ei taida olla ku villakoiria sänkyjenne alla koska vastauksenne ovat mitä ovat. Ja taidatte tietää vain sen verran mitä nenästä suuhun valuu. Kiitos kinastelustanne.

Luulitko pikku napero, ettei kirjoituksistasi huomannut, että olet vain jonkin virtuaali-lemmikin omistaja!? Kuten huomasit itsekin, ei tässä keskustelussa kukaan harhautunut kehumaan omaa kenneliään ja keskustelemaan kanssasi asiallisesti, koska väitteesi olivat niin idioottimaisia.

Kun seuraavan kerran yrität päteä, niin ota edes selvää asioista!

• minä taas
        koiran vainu kirjoitti:

Luulitko pikku napero, ettei kirjoituksistasi huomannut, että olet vain jonkin virtuaali-lemmikin omistaja!? Kuten huomasit itsekin, ei tässä keskustelussa kukaan harhautunut kehumaan omaa kenneliään ja keskustelemaan kanssasi asiallisesti, koska väitteesi olivat niin idioottimaisia.

Kun seuraavan kerran yrität päteä, niin ota edes selvää asioista!

Tarkoitus olikin saada teidät villakoirien omistajat ottamaan kantaa tavalla tai toisella, ja siinä onnistuin. Se parhaiten nauraa joka viimeeksi nauraa senkin idiootit.

• jopas jotain!
        minä taas kirjoitti:

Tarkoitus olikin saada teidät villakoirien omistajat ottamaan kantaa tavalla tai toisella, ja siinä onnistuin. Se parhaiten nauraa joka viimeeksi nauraa senkin idiootit.

Naura typerää nauruasi vaikka pari vuotta (koirien kustannuksella) jos huvittaa! Onpa säälittävät ilot ihmisillä! Mä luulen että kaikki sulle vastanneet tässä nauraa! Joo villakoiria löytyy vaikka sulle jakaa. Niitä sä parhaiten osaisitkin hoitaa. Tolla asenteella.

• niinpä
        jopas jotain! kirjoitti:

Naura typerää nauruasi vaikka pari vuotta (koirien kustannuksella) jos huvittaa! Onpa säälittävät ilot ihmisillä! Mä luulen että kaikki sulle vastanneet tässä nauraa! Joo villakoiria löytyy vaikka sulle jakaa. Niitä sä parhaiten osaisitkin hoitaa. Tolla asenteella.

Nii sä et varmaa tienny et niit villakoirii ei tarvi hoitaa mitenkää älykääpiö.
        Viel pari viestii ni taas tulee rahaa joten jatkakaa älyttömii viestei ha ha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe