Minun pitäisi saada yhdestä Acerista kaikki omat tietoni ja tallennukseni poistettua. Jos teen ohjeen mukaan tehdasasetusten palautuksen niin meneekö siinä joku käyttöjärjestelmäkin pois? Miten nyt oikein toimin?
Tietokoneen tyhjennys
37
1563
Vastaukset
- jtr4HKh2
Tehdasasennuksen palautus ei poista käyttösi jälkiä.
Asenna DBAN muistitikulle, käynnistä tikulta ja kirjoita yli Windows- ja mahdollinen dataosio. Sitten palautus ohjeen mukaan palautusosiolta.
http://www.pendrivelinux.com/install-dban-to-a-usb-flash-drive-using-windows/- mummopulassa
En ymmärrä. Mitä jos poistan omat juttuni ihan yksitellen?
- apinajagorilla
Yksitellen poistaminen jättää varsinaiset tiedot kovalevylle.
http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2015/05/31/nain-tuhoat-tiedostot-levylta--pysyvasti/20156923/7 - jtr4HKh2
mummopulassa kirjoitti:
Tieto ei poistu sillä tavalla. Kun tiedoston poistaa niin vain tiedoston nimi poistetaan hakemistosta ja itse tieto löytyy yhä levyltä ja voidaan kaivaa esiin sopivalla ohjelmalla. Täydellinen poisto vaatii sen että kirjoitetaan kyseisen tiedon päälle esimerkiksi jotain merkkiä tai bittimössöä. Lisäksi kone on täynnä kaikenlaisia väliaikaistiedostoja ja rekisterimerkintöjä, joita ei helposti löydä.
Tietysti riippuu siitäkin kuinka paljon haluaa yksityisyyttään varjella. Omien tiedostojen poisto on riittävä suoja mikäli seuraava käyttäjä on keskivertokansalainen. Utelias nörtti taas kaivaa kaikki tiedot esiin. - otanosaa
mummopulassa kirjoitti:
99% neuvojista ei osaa opettavaisesti neuvoa vaan puhuu jotain linuks leluks slangia jota onkin vaikea kenenkään tajuta.
- windows-hölmö
otanosaa kirjoitti:
99% neuvojista ei osaa opettavaisesti neuvoa vaan puhuu jotain linuks leluks slangia jota onkin vaikea kenenkään tajuta.
Idiootti kuuluu siihen 99%:n joukkoon
- otanosaa
windows-hölmö kirjoitti:
Idiootti kuuluu siihen 99%:n joukkoon
hei windows hölmö, ainakaan minä en kuulu, olen aina osannut neuvoa asiatniin että vanhuksetkin tajuaa vaikka ei ole tietokoneisiin ikinä koskeneet.
- windows-hölmö
otanosaa kirjoitti:
hei windows hölmö, ainakaan minä en kuulu, olen aina osannut neuvoa asiatniin että vanhuksetkin tajuaa vaikka ei ole tietokoneisiin ikinä koskeneet.
Huonot neuvot ainakin nyt annoit, eli et mitään.
- eläimenkäsine
mummopulassa kirjoitti:
Ajatellaan että tietokoneessa on ruutuvihko, jossa sinulla on omia "juttuja". Jos haluat poistaa niitä, tietokone repii sivun vihkosta ja heittää sen roskalaatikkoon. Sitten painat että "tyhjennä roskalaatikko". Tietokone tyhjentää roskiksen lattialle ja harjaa roskat maton alle. Sieltähän ne on luettavissa edelleen! Siksi tarvitaan erillinen ohjelma joka polttaa ruutuvihkon sivut tuhkaksi. Sitten niitä ei kukaan voi lukea.
- otanosaa
windows-hölmö kirjoitti:
Huonot neuvot ainakin nyt annoit, eli et mitään.
Enhän minä ole mitään edes neuvonut, siitä ei ole kyse
otanosaa kirjoitti:
Enhän minä ole mitään edes neuvonut, siitä ei ole kyse
Et olekaan, joten voisit mennä taas sinne Sodat-palstalle jokeltelemaan.
- otanosaa
Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:
Et olekaan, joten voisit mennä taas sinne Sodat-palstalle jokeltelemaan.
Sinäkin voisit mennä sodat palstalle jokeltamaan, ethän ole ikinä asiallisesti neuvonut ketään.
- Palautus
Tehdasasetusten palautus palauttaa käyttöjärjestelmän semmoiseksi kuin se oli kun käynnistit koneen ensimmäisen kerran tai semmoiseksi kun se lähti tehtaalta.
- Palautus
Tuolta voi lukea http://www.hs.fi/kuluttaja/a1339540880044
- mummopulassa
Kiitos. Ehkä vaan naputtelen ja poistan kaikki omat jutut mitkä löydän. Kyllä sitä voikin tuntea itsensä tyhmäksi.
- mummopulassa
Nyt tulikin taas ongaelma. Olen järjestelmänvalvoja tuossa koneessa enkä nyt muista salasanaa!!! Mitäs minä nyt teen?
- mummopulassa
Kyllähän sille koneelle pääsee sisälle vieraana mutta en saa omia tietoja sieltä poistettua eikä ole kiva jos koneen uusi omistaja niitä pääsee lukemaan.
- pitääylikirjoittaa
Eipä auta tuo vaan pitää oikeasti kirjoittaa yli ettei niitä saa kaivettua esiin, jos vaan windowsissa poistaa niin esim. recuva ohjelmalla tiedostoja pystyy palauttamaan siitä huolimatta vaikka on tyhjentänyt roskakorin.
- Jalaa
Tuolla tavalla poistaminen ei poista tiedostoja, vaan ne ovat suht helposti kaivettavissa esiin. Eikä edes levyosioiden poisto hävitä mitään pysyvästi, osiotaulukko vain katoaa. Tietojen poistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko koko levyn ylikirjoitus, jonka jälkeen levyllä ei ole mitään. Tähän on olemassa lukuisia ohjelmia, mm. Darik´s Boot and Nuke ja Active Kill Disk Free. Toinen vaihtoehto on koneen palauttaminen tehdasasetuksille. Kone on tuon jälkeen siinä tilassa, kuin se on kaupasta ostettaessa ollut. Viimeisin on siinä mielessä järkevin, koska seuraava käyttäjä voi alkaa käyttämään konetta heti, eikä hänen tarvitse käyttää aikaa asennuksiin.
Tehdasasetusten palautus ei tee ylikirjoitusta, joten se ei vielä riitä. Sen jälkeen pitää ylikirjoittaa tyhjä tila.
- mites.tollain
Mitä jos ottaa sen kovalevyn siitä koneesta ja antaa sille vasaraa, vieläkö siitä sitten pystyy niitä tietoja lukemaan?
- Hyvä_keino
Mutta koneen jälleenmyyntiarvo laskee, jos ostajan pitää hankkia uusi levy.
Ehkä, jos on riittävästi resursseja käytössä. Magneettinen informaatiohan ei katoa levyn pinnalta mihinkään sillä, että ulkokuorta on rusikoitu. Jos kyseessä on toimiva levy, niin ylikirjoitus on kaikin puolin paras ratkaisu. Vioittuneet levyt, joiden ylikirjoitus ei onnistu, voidaan hävittää voimakkaalla magneettikentällä siihen tarkoitetussa laitteessa, hienontamalla pieniksi murusiksi tai kuumentamalla niin, että magneettisuus häipyy.
Asenna käyttis uudestaan, sen jälkeen asenna CCleaner tms. levynputsausohjelma ja putsaa vapaa tila. Normikäytössä riittää kertaalleen ylikirjoittaminen.
Jos halutaan asia tehdä turvallisesti niin tyhjätään koko levy ylikirjoittamalla ja sen jälkeen asennetaan käyttöjärjestelmä.
Tehdastilaan palautus tapahtuu asentamalla palautusosio asennusmedioilta valmistajan ohjeen mukaisesti.- neuvottomiapöljiä
Höpöhöpö! Kenelle luulet noita ohjeita jakelevas? Tyhjää oma tyhjä pääsi ensin.
Miten luulet jonkun mummon ylikirjoittelevan mitään tai asentelevan mitään uusiksi, kun se ei edes tiedä mitkä niitä asennusmedioita ovat tai kuka sellaisia tekee tai missä niitä on. neuvottomiapöljiä kirjoitti:
Höpöhöpö! Kenelle luulet noita ohjeita jakelevas? Tyhjää oma tyhjä pääsi ensin.
Miten luulet jonkun mummon ylikirjoittelevan mitään tai asentelevan mitään uusiksi, kun se ei edes tiedä mitkä niitä asennusmedioita ovat tai kuka sellaisia tekee tai missä niitä on.Jos ei itse osaa niin voi ostaa palvelua.
- Mummoitsekin
Mummojen tiedostoja ei ole tarpeen poistella. Niissä ei ole mitään kiinnostava, mitä kukaan muu jaksaisi edes selailla.
Jos mummu osaa itse poistaa yksitellen haluamiaan tietoja, se riittää. Ei se mummun kaverikaan osaa niitä millään ilveellä kaivella esiin.
Joten mummu, ollos huoleton vaan ja poista itse omin konstein mitä haluat, niin kaikki on hyvin.
Yksi neuvo: Älä anna kenenkään nörttikakaran kopeloida konettasi. Silloin sinne tulee varmasti erilaisia vakoiluohjelmia ja muita pöpöjä! - lkfljwkegjk
Nyt sitten tarvittaisiin sitä parjattua linux liveä, jolla pääsee selaamaan tiedostoja, kun windows ei ole käynnissä.
Eipä taida auttaa muu, kuin kopioida kaikki tarvittavat tiedostot erilliselle kovalevylle ja sitten "format c", eli asennetaan kone uudestaan systeemin alkuperäiseltä asennusmedialta ja valitaan formatoi kovalevy, ei korjaavaa päälleasennusta.
Pelkkä tiedostojen poisto ei niitä hävitä. Poistuvat vain tiedostoluettelosta.- fgvuohuogo
Formatointi ei ylikirjoita levyllä olevia tiedostoja...
- voi_ylikirjoittaa
fgvuohuogo kirjoitti:
Formatointi ei ylikirjoita levyllä olevia tiedostoja...
Voi ylikirjoittaa riippuen formatointitavasta.
- tiedot.jää.levylle
Jokaiselle joka haluaa olla varma, ettei laitteeseen jää mitään mitä joku voi myöhemmin siitä tonkia esiin, niin kannattaa tehdä tuo kovalevyn tyhjennys ylikirjoittamalla, tässäkin yksinkertainen ylikirjoitus yleensä riittää. Sitten asentelee kättöjärjestelmiä uudelleen takaisin.
- urpola
Eikö yksinkertaisesti riitä että otan kovalevyn pois koneesta ja vien sen keirrätykseen sitten?
- gddgfdgfdgfdgf
Voi olla aivan kannattavaa jos sinulla tai jollain kaverillasi on käyttöä sille levylle.
- TeslaT
Levyä ei tarvitse poistaa. Voimakasta magneettia pyöräytät koneen ympäri 7 kertaa, niin levy tyhjenee.
- Kokemus-opettaa
Mutta pitääkö pyörittää myötä- vai vasta- päivään, ja millä nopudella se tehdään ?
- TeslaT
Kokemus-opettaa kirjoitti:
Mutta pitääkö pyörittää myötä- vai vasta- päivään, ja millä nopudella se tehdään ?
Vastapäivään ja tasan 666 ms/kierros.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690