Minun pitäisi saada yhdestä Acerista kaikki omat tietoni ja tallennukseni poistettua. Jos teen ohjeen mukaan tehdasasetusten palautuksen niin meneekö siinä joku käyttöjärjestelmäkin pois? Miten nyt oikein toimin?
Tietokoneen tyhjennys
mummopulassa
371724
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
Vastaukset 37
Vanhimmat
Tehdasasennuksen palautus ei poista käyttösi jälkiä.
Asenna DBAN muistitikulle, käynnistä tikulta ja kirjoita yli Windows- ja mahdollinen dataosio. Sitten palautus ohjeen mukaan palautusosiolta.
http://www.pendrivelinux.com/install-dban-to-a-usb-flash-drive-using-windows/
En ymmärrä. Mitä jos poistan omat juttuni ihan yksitellen?
Yksitellen poistaminen jättää varsinaiset tiedot kovalevylle.
http://www.itviikko.fi/ratkaisut/2015/05/31/nain-tuhoat-tiedostot-levylta--pysyvasti/20156923/7
Tieto ei poistu sillä tavalla. Kun tiedoston poistaa niin vain tiedoston nimi poistetaan hakemistosta ja itse tieto löytyy yhä levyltä ja voidaan kaivaa esiin sopivalla ohjelmalla. Täydellinen poisto vaatii sen että kirjoitetaan kyseisen tiedon päälle esimerkiksi jotain merkkiä tai bittimössöä. Lisäksi kone on täynnä kaikenlaisia väliaikaistiedostoja ja rekisterimerkintöjä, joita ei helposti löydä.
Tietysti riippuu siitäkin kuinka paljon haluaa yksityisyyttään varjella. Omien tiedostojen poisto on riittävä suoja mikäli seuraava käyttäjä on keskivertokansalainen. Utelias nörtti taas kaivaa kaikki tiedot esiin.
99%+neuvojista+ei+osaa+opettavaisesti+neuvoa+vaan+puhuu+jotain+linuks+leluks+slangia+jota+onkin+vaikea+kenenkään+tajuta.
Idiootti+kuuluu+siihen+99%:n+joukkoon
hei windows hölmö, ainakaan minä en kuulu, olen aina osannut neuvoa asiatniin että vanhuksetkin tajuaa vaikka ei ole tietokoneisiin ikinä koskeneet.
Huonot neuvot ainakin nyt annoit, eli et mitään.
Ajatellaan että tietokoneessa on ruutuvihko, jossa sinulla on omia "juttuja". Jos haluat poistaa niitä, tietokone repii sivun vihkosta ja heittää sen roskalaatikkoon. Sitten painat että "tyhjennä roskalaatikko". Tietokone tyhjentää roskiksen lattialle ja harjaa roskat maton alle. Sieltähän ne on luettavissa edelleen! Siksi tarvitaan erillinen ohjelma joka polttaa ruutuvihkon sivut tuhkaksi. Sitten niitä ei kukaan voi lukea.
Enhän minä ole mitään edes neuvonut, siitä ei ole kyse
Et olekaan, joten voisit mennä taas sinne Sodat-palstalle jokeltelemaan.
Sinäkin voisit mennä sodat palstalle jokeltamaan, ethän ole ikinä asiallisesti neuvonut ketään.
Tehdasasetusten palautus palauttaa käyttöjärjestelmän semmoiseksi kuin se oli kun käynnistit koneen ensimmäisen kerran tai semmoiseksi kun se lähti tehtaalta.
Tuolta voi lukea http://www.hs.fi/kuluttaja/a1339540880044
Kiitos. Ehkä vaan naputtelen ja poistan kaikki omat jutut mitkä löydän. Kyllä sitä voikin tuntea itsensä tyhmäksi.
Nyt tulikin taas ongaelma. Olen järjestelmänvalvoja tuossa koneessa enkä nyt muista salasanaa!!! Mitäs minä nyt teen?
Kyllähän sille koneelle pääsee sisälle vieraana mutta en saa omia tietoja sieltä poistettua eikä ole kiva jos koneen uusi omistaja niitä pääsee lukemaan.
Eipä auta tuo vaan pitää oikeasti kirjoittaa yli ettei niitä saa kaivettua esiin, jos vaan windowsissa poistaa niin esim. recuva ohjelmalla tiedostoja pystyy palauttamaan siitä huolimatta vaikka on tyhjentänyt roskakorin.
Tuolla tavalla poistaminen ei poista tiedostoja, vaan ne ovat suht helposti kaivettavissa esiin. Eikä edes levyosioiden poisto hävitä mitään pysyvästi, osiotaulukko vain katoaa. Tietojen poistamiseen on kaksi vaihtoehtoa, joko koko levyn ylikirjoitus, jonka jälkeen levyllä ei ole mitään. Tähän on olemassa lukuisia ohjelmia, mm. Darik´s Boot and Nuke ja Active Kill Disk Free. Toinen vaihtoehto on koneen palauttaminen tehdasasetuksille. Kone on tuon jälkeen siinä tilassa, kuin se on kaupasta ostettaessa ollut. Viimeisin on siinä mielessä järkevin, koska seuraava käyttäjä voi alkaa käyttämään konetta heti, eikä hänen tarvitse käyttää aikaa asennuksiin.
Tehdasasetusten palautus ei tee ylikirjoitusta, joten se ei vielä riitä. Sen jälkeen pitää ylikirjoittaa tyhjä tila.
Mitä jos ottaa sen kovalevyn siitä koneesta ja antaa sille vasaraa, vieläkö siitä sitten pystyy niitä tietoja lukemaan?
Mutta koneen jälleenmyyntiarvo laskee, jos ostajan pitää hankkia uusi levy.
Ehkä, jos on riittävästi resursseja käytössä. Magneettinen informaatiohan ei katoa levyn pinnalta mihinkään sillä, että ulkokuorta on rusikoitu. Jos kyseessä on toimiva levy, niin ylikirjoitus on kaikin puolin paras ratkaisu. Vioittuneet levyt, joiden ylikirjoitus ei onnistu, voidaan hävittää voimakkaalla magneettikentällä siihen tarkoitetussa laitteessa, hienontamalla pieniksi murusiksi tai kuumentamalla niin, että magneettisuus häipyy.
Asenna käyttis uudestaan, sen jälkeen asenna CCleaner tms. levynputsausohjelma ja putsaa vapaa tila. Normikäytössä riittää kertaalleen ylikirjoittaminen.
Jos halutaan asia tehdä turvallisesti niin tyhjätään koko levy ylikirjoittamalla ja sen jälkeen asennetaan käyttöjärjestelmä.
Tehdastilaan palautus tapahtuu asentamalla palautusosio asennusmedioilta valmistajan ohjeen mukaisesti.
Höpöhöpö! Kenelle luulet noita ohjeita jakelevas? Tyhjää oma tyhjä pääsi ensin.
Miten luulet jonkun mummon ylikirjoittelevan mitään tai asentelevan mitään uusiksi, kun se ei edes tiedä mitkä niitä asennusmedioita ovat tai kuka sellaisia tekee tai missä niitä on.
Jos ei itse osaa niin voi ostaa palvelua.
Mummojen tiedostoja ei ole tarpeen poistella. Niissä ei ole mitään kiinnostava, mitä kukaan muu jaksaisi edes selailla.
Jos mummu osaa itse poistaa yksitellen haluamiaan tietoja, se riittää. Ei se mummun kaverikaan osaa niitä millään ilveellä kaivella esiin.
Joten mummu, ollos huoleton vaan ja poista itse omin konstein mitä haluat, niin kaikki on hyvin.
Yksi neuvo: Älä anna kenenkään nörttikakaran kopeloida konettasi. Silloin sinne tulee varmasti erilaisia vakoiluohjelmia ja muita pöpöjä!
Nyt sitten tarvittaisiin sitä parjattua linux liveä, jolla pääsee selaamaan tiedostoja, kun windows ei ole käynnissä.
Eipä taida auttaa muu, kuin kopioida kaikki tarvittavat tiedostot erilliselle kovalevylle ja sitten "format c", eli asennetaan kone uudestaan systeemin alkuperäiseltä asennusmedialta ja valitaan formatoi kovalevy, ei korjaavaa päälleasennusta.
Pelkkä tiedostojen poisto ei niitä hävitä. Poistuvat vain tiedostoluettelosta.
Formatointi ei ylikirjoita levyllä olevia tiedostoja...
Voi ylikirjoittaa riippuen formatointitavasta.
Jokaiselle joka haluaa olla varma, ettei laitteeseen jää mitään mitä joku voi myöhemmin siitä tonkia esiin, niin kannattaa tehdä tuo kovalevyn tyhjennys ylikirjoittamalla, tässäkin yksinkertainen ylikirjoitus yleensä riittää. Sitten asentelee kättöjärjestelmiä uudelleen takaisin.
Eikö yksinkertaisesti riitä että otan kovalevyn pois koneesta ja vien sen keirrätykseen sitten?
Voi olla aivan kannattavaa jos sinulla tai jollain kaverillasi on käyttöä sille levylle.
Levyä ei tarvitse poistaa. Voimakasta magneettia pyöräytät koneen ympäri 7 kertaa, niin levy tyhjenee.
Mutta pitääkö pyörittää myötä- vai vasta- päivään, ja millä nopudella se tehdään ?
Vastapäivään ja tasan 666 ms/kierros.