Ruotsi sorti, alisti ja riisti suomalaisia 654 vuotta viime vuosituhannella,
silloin kansa köyhtyi, kurjistui, silloin kehitys täällä taantui aivan valtavasti.
............................................................................................................
Ruotsin hullujen kuninkaiden suurvaltapyrkimykset ja sodat veivät Suomesta miehet perheistä, hevoset ja elintarvikkeet sekä rahat.
Resurssit sotiin otettiin pakolla Suomesta, vallatusta alusmaasta.
- - -
Vasta Suomen sota 1808-09 muutti Suomen tilanteen, vaikka alistettuna kansamme oli vieläkin, -- niin tsaari Alesanteri II ainakin oli inhimillinen ihminen.
¨¨¨
Viimein itsenäisyys vuonna 1917. "Oi Suomi katso, sinun päiväs koittaa, yön uhka karkoitettu on jo pois...!!!
https://www.youtube.com/watch?v=6YV0rgHhGn4
Jean Sibelius ymmärsi, samoin V.A. Koskenniemi ymmärsi, ja molemmilla
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
heillä oli rakkautta Suomea ja suomalaisia kohtaan.
Se rakkaus tuntuu tässä sävelrunossa, siksi se on niin voimakas ja kaunis.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
.
Suomalaiset huokaisivat helpotuksesta saatuaan itsenäisyytensä takaisin.
Niin paljon he sitä rakastivat, että
vaikka vuosien 1939 -45 sodassa 100 000 suomalaista nuorta aikuista murhattiin,
niin he taistelivat, - ja itsenäisyytemme säilyi!
Oi, Suomi, katso, sinun päiväs koittaa!
Suomen_historiaa
2
92
Vastaukset
- Suomi.OLI.hyvä.maa
Nyt on Suomi saatu kurjuuden partaalle ihan omatoimisesti päättäjien toimesta, eiköhän vaan hetikohta kun Suomi on täyttänyt 100v niin koko maa myydä huutokaupalla eniten tarjoavalle...
- siitä.huolimatta
Olen suomen ruotsalainen, suomi on hyvä maa vaikka laskukausi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204435Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103224Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403107IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462439Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791089
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2511079- 561054
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3711035Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e140902