Ruotsi sorti, alisti ja riisti suomalaisia 654 vuotta viime vuosituhannella,
silloin kansa köyhtyi, kurjistui, silloin kehitys täällä taantui aivan valtavasti.
............................................................................................................
Ruotsin hullujen kuninkaiden suurvaltapyrkimykset ja sodat veivät Suomesta miehet perheistä, hevoset ja elintarvikkeet sekä rahat.
Resurssit sotiin otettiin pakolla Suomesta, vallatusta alusmaasta.
- - -
Vasta Suomen sota 1808-09 muutti Suomen tilanteen, vaikka alistettuna kansamme oli vieläkin, -- niin tsaari Alesanteri II ainakin oli inhimillinen ihminen.
¨¨¨
Viimein itsenäisyys vuonna 1917. "Oi Suomi katso, sinun päiväs koittaa, yön uhka karkoitettu on jo pois...!!!
https://www.youtube.com/watch?v=6YV0rgHhGn4
Jean Sibelius ymmärsi, samoin V.A. Koskenniemi ymmärsi, ja molemmilla
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
heillä oli rakkautta Suomea ja suomalaisia kohtaan.
Se rakkaus tuntuu tässä sävelrunossa, siksi se on niin voimakas ja kaunis.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
.
Suomalaiset huokaisivat helpotuksesta saatuaan itsenäisyytensä takaisin.
Niin paljon he sitä rakastivat, että
vaikka vuosien 1939 -45 sodassa 100 000 suomalaista nuorta aikuista murhattiin,
niin he taistelivat, - ja itsenäisyytemme säilyi!
Oi, Suomi, katso, sinun päiväs koittaa!
Suomen_historiaa
2
73
Vastaukset
- Suomi.OLI.hyvä.maa
Nyt on Suomi saatu kurjuuden partaalle ihan omatoimisesti päättäjien toimesta, eiköhän vaan hetikohta kun Suomi on täyttänyt 100v niin koko maa myydä huutokaupalla eniten tarjoavalle...
- siitä.huolimatta
Olen suomen ruotsalainen, suomi on hyvä maa vaikka laskukausi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059