Marsuista kyssärii.

marsujakojoskuz

Kuinka monta marsua voi elää samassa aitauksessa/häkissä?

Oon ajatellut että nykyisen kanin jälkeen otan marsuja, joten kaikki niihin liittyvä tieto tervetullutta. :))

6

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuis_ois

      Riippuu ihan aitauksen/häkin koosta.

      • marsujakojoskuz

        Niin tietty siitä riippuu, mut onko muuten mitään rajaa? :)

        Marsut ei ilmeisesti hypi sillei miten kanit? Eli jos niille sit joskus tulevaisuudessa tekee aitauksen, ni voi olla matala aitaus eikä tarvii olla kompostiaidoista tehtyä aitausta?


      • kuis_ois
        marsujakojoskuz kirjoitti:

        Niin tietty siitä riippuu, mut onko muuten mitään rajaa? :)

        Marsut ei ilmeisesti hypi sillei miten kanit? Eli jos niille sit joskus tulevaisuudessa tekee aitauksen, ni voi olla matala aitaus eikä tarvii olla kompostiaidoista tehtyä aitausta?

        En näin semityhmänä ymmärrä ensimmäistä kysymystäsi... Mutta siis kyllähän marsuja voi olla vaikka satapäinen lauma (nimenomaan laumaeläimiä kun ovat), jos tilaa on hehtaaritolkulla. Esim. 120cm tehdashäkkiin en laittaisi kuin 2 marsua asustelemaan ja sekin on mielestäni vähän pienehkö tila. Itselläni on nykyään kolmelle marsulle 3-kerroksinen 120cm häkki.

        Vaikka marsut näyttävät laiskanpulskeilta pötkylöiltä, niin ne ovat itseasiassa yllättävän ketteriä. Meillä kaksi kolmesta marsusta hyppää tuosta noin vain sohvallekin ja taikakuutioaitauksia vielä pitäessäni toiset marsut tulivat siitä kepoisesti yli. Taikakuutiot ovat sellaisenaan muistaakseni n. 30cm korkeita, joten kyllä aitauksessa vähän enemmän korkeutta saa olla. Harvemmin marsuista mitään mount everestin valloittajia löytyy, mutta aina silloin tällöin kohdalle osuu melkoisia houdineja, jotka tykkäävät yrittää liian matalista aitauksista yli. Itse tykkään nykyään aitauksia enemmän noista kerroshäkeistä, sillä marsuilla on paljon tilaa siinä missä aitauksissakin, mutta itseltä säästyy lattiatilaa. Toiset marsut tosin oppivat hirmu hitaasti kiipeämään ramppeja, mutta kyllä meillä ainakin on kaikki sen jossain vaiheessa hoksanneet.


    • Marsuliinit

      Yleensä tytöt viihtyvät isommassa laumassa. Jos haluat poikia, niin suosittelen ottamaan samasta poikueesta. Itse tekisin aitauksen n. 50cm korkeaksi. Jos teillä on kissa tai koira, niin marsujen aitaukseen kannatta tehdä jonkinlainen katto, etteivät muut lemmikit pääse kiusaamaan marsujasi. Muista laittaa paljon virikkeitä! Puusilta (voit tehdä itse) on ainakin meidän pojilla ollut hyvässä käytössä ja tykkäävät jyrsiä sitä välillä. Voit tehdä marsuille myös pesäkopin itse (lemmikkiliikkeissä aika kalliita) mutta käsittelemättömästä puusta, koska marsut yleensä jyrsivät.
      Kannattaa antaa kuivattua ruisleipää ja hakea pihalta esim. haavan, pihlajan, koivun tai kuusen(katso ettei pihkaa) oksia, joita saa järsiä. Olen hakenut pihalta myös esim. voikukan lehtiä, siankärsämöä(hyvää vatsalle), nokkosta(hyvä lisä talvella, mutta anna vain kuivatettuna!) ja maitohorsmaa ja kuivattanut.
      Heinää ja vettä (pellettiä) pitää olla koko ajan tarjolla ja tuoreruokaa voi antaa päivittäin noin kourallisen per marsu. C-vitamiini kannattaa antaa tuoreruoan joukossa, koska se haihtuu nopeasti vedestä.
      Itse leikkaan marsun kynnet noin joka toinen viikko. Harjailen silloin tällöin. Kaupasta löytyy vauvan pehmeitä harhoja, mitä meilläkin on. Teen marsuilleni noin joka toinen päivä tarkistuksen, jossa tarkistan silmät, korvat, takapuolen, kynnet, tassujen pohjat (rasvailen välillä),hampaat ja nenän.
      Jos marsulta sattumoisin katkeaa hammas tai hampaat (kokemusta on) se ei haittaa, koska ne kasvavat nopeasti takaisin, mutta suosittelisin hieman tukiruokkimaan esim. heinäpellettimössöllä, siihen asti kun marsu pystyy syömään kunnolla. Myös tuoreruoka kannattaa palotella hyvin pieneksi suupalaksi.
      Ei tässä kai enää muuta ollut. Tarkemmin voit käydä katsomassa Murmelin marsula -sivustolta. Onnea marsujen hankintaan😊

      • marsumuikkunen

        Pakko korjata pari seikkaa tai ainakin kertoa eriävä mielipide.

        Samoista poikueista otetut urosmarsut tulevat luonnollisesti samaan aikaan teini-ikään, jolloin marsut alkavat herkästi nahistelemaan nokkimisjärjestysyä selvitellessään. Useinmiten yhteisymmärrykseen päästään, mutta toisinaan ei, ja kokemukseni mukaan nimenomaan saman ikäiset urospoikaset alkavat kaikkein herkinten nahistelemaan. Hieman vanhempi uros ja luovutusikäinen poikanen on poikkeuksetta toiminut parhaiten.

        Tosin kaikkein tärkein seikka urosten keskenään toimeentulemisessa on jalostus, ei niinkään ikä. Suurin osa tappelupukareista on kokemukseni mukaan risteytyksiä, joiden luonnetta ei ole jalostettu vaan "kasvattaja" on vain iskenyt kivan näköisiä marsuja yhteen. Sen sijaan esim. omassa rodussani olen laittanut aikuisiakin, jalostukseen jo käytettyjä uroksia yhteen ilman ainuttakaan tappelua. Väitän siis ihan kiven kovaan, että vaikka iälläkin on merkitystä isommalla otannalla, niin kaikkein eniten merkitystä on sillä, miten marsujen luonnetta on jalostettu tai onko sitä jalostettu ollenkaan.

        Sitten vähän tietoa c-vitamiinista: se tuhoutuu ihan misdä vaan muodossa valon ja lämmön vaikutuksesta, joten siinä mielessä ei ole mitään väliä, tarjoaako sen juomapullossa vai tuoreruoan päällä. Itse annan juomapullossa, sillä se on paljon helpompaa eikä sitä tule yhtä helposti annosteltua aivan liikaa. Kehottaisin myös maistamaan itse sitä c-vitamiinijauhetta. Ei maistu ollenkaan hyvälle, vai mitä? Senkään takia en halua omilleni antaa sitä sellaisenaan tuoreruoan päällä.


    • marsuh

      No siis, voihan marsuja olla vaikka kuinka iso lauma kunhan tilaa on riittävästi! Meillä esim. on 4 poikaa yhdessä (3x6 taikakuutiohäkki johon tulossa vielä yläkerta), 3 tyttöä (3x5 taikakuutiota) ja vielä 2 tyttöä (120cm 2-kerroksinen häkki).

      Poikien yhdistäminen on aina oma riskinsä, sillä varsinkin murkkuiässä tappelua tulee todella helpolla. Meillä on onneksi tuosta tappeluvaiheesta kasvettu ohitse!
      Tytöt kyllä tulevat huomattavasti paremmin toimeen isomassakin porukassa :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6223
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3788
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      1470
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe