Kokeet lukiossa

Koekysymys

Minkä tyyppisiä kokeita lukioss on? Onko kaikki tehtävät esseitä vai onko myös muita tehtäviä esim. sanaston selittämistä?

Kuinka monesti kirja kannattaa lukea läpi että saa kokeesta hyvän numeron (9.5-10) ja tietääkö kukaan, kuinka monta prosenttia on oltava oikein että saa 9.5?

(Mun on siis pakko saada jokaisesta kokeesta väh. 9.5 numeroksi, muute mu vanhemmat tappaa mut)

11

3794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettajaminäkin

Siinä on ainekohtaisia eroja jonkun verran, mutta karkeasti:
      Jos kokeen maksimi pistemäärä on 36p, niin sinun pitää saada 34p saadaksesi 9½.

Muista, että heikot oppilaat eivät tule lukioon, joten arvosanatkin kiristyy.
      Luokan heikoimmatkin oppilaat on olleet peruskoulussa kasin oppilaita ja siitä huolimatta osa saa kursseista vitosia, nelosia ja jopa hylättyjä.

Ei yleensä ole realistista ajatella pystyvänsä pitämään arvosanansa kymppeinä vaikka peruskoulussa se oli mahdollista.

Nyrkkisääntö on, että jokaista pidettyä oppituntia kohden tekee kaksi tuntia työtä kotona (tämä ei tarkoita pelkästään kymppiin tähtääviä vaan kaikkia)

• Koekysymys

En oleta, että olisi helppoa ja olen koko loman harjoitellut pääasiassa kieliä (englanti, ruotsi). Kiitos tiedosta, 34/36 vaikuttaa näin numeroina aika helpolta. En sitten tiedä, miten käy kun tulee koestressi ja suorituspaineet päälle.

Peruskoulusta pääsin lukuaineiden keskiarvolla 9.5, luuletteko, että tästä laskee paljon? Olen tehnyt jo kalenteriin tilaa lukemiseen.

• Abiturientti

Riippuu aineista, mutta ainakin meillä reaali-kokeet koostuu yleensä jostain parista esseestä ns. Pikku kusymyksistä. Kielten kokeissa kuuntelut yleensä kokonaisia yo-kuunteluita ja kokeissakin valikoidusti vanhoja yo-tehtäviä. Vaikea sano, että laskeeko arvosanasi lukiossa koska en tunne sinua, mutta kyllä 9.5 keskiarvo lukuaineista vaatii aika _todella_ palkon opiskelua ja lahjakkuutta. Niin ja kun mietit, että montako kertaa kirja pitää lukea kokeeseen, niin muista että sinulla on koeviikolla about. Viisi koetta eli viisi kirjaa luettavana niin et ehdi lukea kirjoja montaa kertaa läpi. Tärkeintä ei ole se, kuinka monta kertaa olet lulenut, vaan se että kuinka hyvin olet sisäistänyt asiat kurssin aikana (lukiossa ei kysytä kokeissa useinkaan nippelitietoja vaan tehtävät vaativat kokonaisuuden hahmottamista ja soveltamista). Keskity tunneilla ja tee huolella läksyt niin koeviikolla voit vain vähän kertailla. Mutta älä stressaa arvosanoista niinkään paljon, vaan keskity nauttimaan lukioajasta! Ne itse arvosanat eivät luitenkaan loppupeleissä vaikuta juuri mihinkään joten älä stressaa :))

• Abiturientti

Niin ja se vielä, että tuskinpa sun vanhemmat sua tappaa! ;) Itse olen suht hyvä oppilas, mutta lukiossa olen huomannut että jotkin aineet vain tuottavat enemmän vaikeuksia kuin toiset ja kyllä sielä todistuksessani siintää joitakin vitosia ja kutosia (peruskoulussa olin ysin oppilas), mutta kyllä niidenkin kanssa oppii elämään (ja vanhemmat oppii elämään niiden kanssa myöskin). Muistan kun ekan koeviikon palautuspäivänä monet oikeasti itkivät käytävillä kun arvosana ei ollutkaan se kymppi, mutta korostan vieläkin, etteivät numerot ole kaikki kaikessa! Tämän ei siis ollut tarkoitus olla mikään pelottelupuhe vaan oikeasti älä stressaa!!! Nauti opiskelusta ja pidä hauskaa! Stressaa vaikka mielummin sitä mitä puet vanhojentansseihin päälle kuin arvosanoja ;) (tulipas taas pitkä stoori...)

• Hah122

OpettajaMinäkin kirjoitus nyt oli aivan paskaa. Lukiossa on paljon heikompiakin opiskelijoita kun kasin tasoisia. Esim. minä. Yläasteen ka 7,3 mutta lukion ekan vuoden jälkeen 8.

• ToinenkiOpe
        Hah122 kirjoitti:

OpettajaMinäkin kirjoitus nyt oli aivan paskaa. Lukiossa on paljon heikompiakin opiskelijoita kun kasin tasoisia. Esim. minä. Yläasteen ka 7,3 mutta lukion ekan vuoden jälkeen 8.

Riippuu kyllä lukiosta. On lukioita, joiden oppilaista yhdenkään ka peruskoulun päättötodistuksessa ei ole alle 8.

Toisaalta missään lukioissa ei juurikaan ole yhtään kutosen tai sen alle olevan keskiarvon omaavaa oppilasta, siis ne heikoimmat puuttuvat. Taso on keskimäärin parempi kuin lukiossa. Oppilaat ovat keskimäärin motivoituneempia ja pikkasen kypsempiä kuin peruskoulussa.

Oikeasti jotkut pystyvät pitämään tasonsa ysissä ja kympissä.

• gjjggjjfgjg

Mihin lukioon pääsee 7,3 keskiarvolla?

• Kokemustaaa

Kokeet vaikeita realiaineissa aina puolet esseita ma ke fy muutama soveltava ja kielissä kuunteluita. ELÄ INNOSTU ET TULE SAAMAN YLI 9 ka se on mahdotonta siis mahdotonta! En vitsaile ! Mutta lukion kokeissa yleendä helpo luntata koska nettikokeet

• dfhjklöä

Miten lunttaat äidinkielen kirjoituksissa?
        Tekstisi perusteella se tulemaan olemaan sinulle aikamoinen haasta.

• Oletpöhkö

Helpponakki jos pyydetään kirjoittamaan arvostelu niin katsot netistä miten arvostelu kirjoitetaan ja kirjoitat sit oman tekstin! Jos kysytään taivuta sana juoksi eikä se löydykkän netistä sanot:"VOI VIT.. AINIIN MUTTA VOISIN KYSYSTÄ KAVERILTA JA SITTEN VAAN KYSÄSET!! olikohan se nyt niin vaikeaa pöhkö

• Anonyymi

Suljetussa verkossa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe