Onko näin hyvä?

LaphundsOwner

Minua ajatteluttaa olenko onnistunut saamaan 9 viikkoisen Suomenlapinkoiran-pentuni koulutuksen alkuun, hyvin ja oikein? Koiranpentu tuli minulle eilen, 25.7 ja asumme siis maalla. Tässä vähän Infoa...

1. Käytän koiranpentua ulkona oikeastaan aina, kun se on syönyt/juonut/leikkinyt. Se tulee välillä vähän vastahakoisesti hihnaan, mutta ulos köpöttelee mielellään! Jotkut kerrat se ei ole osoittanut mitään tarpeitten teon merkkejä ulkona, joten vähän ajan kuluttua olemme menneet takaisin sisälle. Joskus pentu myös tahtoo takaisin leikkimään sisälle ja vähän murisee hihnan päässä. Useimmiten pentu kuitenkin pissaa/kakkaa nopeasti, kun olemme menneet ulos. Silloin olen sen myös palkinnut namilla ja rapsutuksilla. Ainut vahinko on ollut tähän asti eilen iltainen kakka matolle, mutta muuten ei ole vahinkoja sattunut!

2. Ekan yön pentu oli rauhallisesti ja se meni aivan upeasti. Nyt toista yötä odotellessa... Pentu oli ainakin vähän turhan energinen tässä illalla ja kiljui pentuaitauksensa sisällä. Kävimme siinä yhdeksän jälkeen vähän juoksemassa pihassa vapaana, pennun energisyyden vuoksi. Sitten kuitenkin rauhoittui nukkumaan siinä vähän ennen klo. 23.00 pentuaitaukseensa.

3. Pentu leikkii välillä kanssani sisällä: heitämme palloa ja pehmeää "fresbeetä" yms. Sitten haluan, että pentu rauhoittuu olemaan itsekseen, joten en huomio sitä enään. Sitten se yleensä nukahtaa.

4. Olen päättänyt asettaa koiralle rajan, ettei se saa mennä sohvalle tai sänkyyn. Sänkyyn sillä ei ole ollut ikinä edes mahdollisuutta mennä, mutta sohvalle se yrittää hyppiä koko ajan. Olen opetellut sitä ettei menisi sohvalle, sillä tavoin, että aina, kun se yrittää sanon sille "Ei" ja annan muuta tekemistä eli lelun. Usein pentu vaan yrittää uudelleen ja uudelleen... Se on välillä rasittavaa. Pentu myös yrittää järsiä käsiä, sukkia, lahkeita, laatikoita, lehtiä, puuta... Kaikkea mitä se saa nenänsä eteen. Siinäkin olen yrittänyt käyttää ensin käskyä "Ei" ja antanut lelun. Ymmärrän tässä asiassa kyllä sen, että pentu tykkää vielä järsiä kaikkea, mutta oppiiko se näin olla joskus järsimättä...

Toivoisin nyt asiallisia ja rakentavia arvosteluja näistä asioista. Vinkitkin ovat tervetulleita!
- Minä ja pentuni kiitämme kaikkia vastanneita jo etukäteen! :)

11

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HommaHanskassa123

      Hyvin kuulostaa olevan homma hallussa. Ainoa asia mitä en tekisi on tuo palkitseminen tarpeiden tekemisestä. Ja hihnalla ei vielä kiirettä. Kannattaa sitä päivittäin ulkona ollessa näyttää/ käyttää, mutta vähintään 95 prosenttisesti vapaana oloa koiran ehdoilla.

      • LaphundsOwner

        Kiitos kommentistasi! Pitääkin vähentää nameja ja vaan rapsuttaa tarpeitten teon jälkeen! ;) Ps. Välillä kyllä olenkin jo nyt vaan kehunut ilman namia.


    • Mammanajadi

      Olen samaa mieltä kuin " Hommahanskassa" , eli hyvin menee. Minäkään en palkitsisi tarpeiden tekemisestä, kehuisin kyllä, että pentu tietää tehneensä oikein.
      Ja sohvalle hyppimisestä laittaisin käteni eteen kun se yrittää,ja tietysti se " EI". Nyt se ei vielä pääse mutta pian, ja sitten se myös menee. Silloin, ei muuta kuin karvoista kiinni ja heitä ( ei siis paiskaa ) lattialle. Näin minun collieni oppi.
      Onko sen lelut puruleluja? Pennut järsii aina kaikkea ja puremiseen sallitut lelut on hyviä siihen. Samat lelut ovat suosiossa sitten kun sen hampaat vaihtuu ja siksi se järsii kaikkea.

      • LaphundsOwner

        Kiitos vinkeistäsi myös tuohon sohvalle hyppäämiseen ym. Ja pennulla on puruluu, leikkinarua, palloa ym. leikkikalua, joita saa retuuttaa mielensä mukaan! :D


    • Kuulostaa aikast hyvälle.

      Jokainen keino varmasti toimii tuossa pentujärsimisen loppumiseen aikanaan, mutta itse käytin alaleuasta tarttumista, joskus hellästi laitoin peukalonkin pennun kielen päälle, koska se on pennusta "yäkyäk!", niin eipähän tee toiminnasta ''kivaa'' (kuten lelun antaminen suuhun voi olla. Jos fiksu pentu, niin voi järsiä lelun ja huomionkin toivossa).

      Pentu tietää jo selvästi jutun juonen ja pissaa ja kakkaa ulos. En siis enää ihmeemmin palkkaisi tästä. Koiralle kuitenkin ihan luonnollista oppia olemaan likaamatta pesäänsä ja aika hassua tästä tehdä numeroa.
      Olen jopa kuullut tapauksesta jossa koira tulee tarkoituksella pissaamaan emännän eteen, koska odotti tottakai herkkua! Luuli emännän tulevan iloiseksi moisesta ylläristä, oli se sitten lattialle tai ruohikolle lorotettu! :D

      Aidot luut on mitä parhaimpia tuollaiselle naskalihampaalle.
      Ehkä tässä tilanteessa kun se ei saa vielä mitään irti luusta, niin voisi sellainen kypsäkin (putkiluu) olla jees, koska se kestää sillä pitkään, kun ei saa mitään irti - raaka sitten taas alkaa äkkiä haiskahtaa. :)

      Aikuisena voit tietenkin antaa sitten ihan raakana luut.

      • LaphundsOwner

        Kiitoksia sinullekin. :) Pennulle tosiaan annoin tuossa sellaisen pennuillekin sallitun puruluun (sellainen luu "tikku" joka on vähän, kuin kieritetty) ja ei ole vielä saanut mitään siitä irti :D. Jatkossa pentu tulee varmaan saamaan myös ihan hirven luuta (selkeää) pureskeltavaksi, kun meillä niitä piisaa täällä maalla! ;)


      • Itse en diggaa näistä kierretikuista kamalasti, koska ne lussuuntuu sellaiseksi tahmeaksi mössöksi ja jää herkästi joillain kurkkuun kiinni.
        Toki jossei mitään vielä irtoa, niin vaaraa tuskin on. En vain vahtimatta ainakaan jättäisi, kuten en minkään luun tai ''luun'' kanssa.


      • LaphundsOwner

        Niin juu se luu kyllä pehmenee, mutta vahdittaessa vaan saa sitä jyrsiä :)


    • 1. Ihan hyvä. Usein vaan ulos. Tuohon listaan vielä heti herättyä, ja kun tullaan kotiin tai joku tulee. Kun pieni kiihtyy, niin hätäkin tulee herkästi. Itse palkitsen nameillakin, koska motivointi tunnetusti vahvistaa oppimista. Opetan myös sanan "pissille", se nopeuttaa sitten myös ulosoppimista ja siitä on erinomainen apu aina myöhemminkin ;)

      2. Jos pentu kiljuu aitauksessa, niin se kannattaa ottaa pois siinä kohtiin, kun on hiljaa. Koska muuten palkitsee sitä huutamisesta.

      3.ihan ok.

      4. Kun kieltosanaa käyttää, pennun täytyy tietää, mitä se tarkoittaa eli on opetettu.
      Meillä ei myöskään koirat saa mennä huonekaluille. Paitsi kääpiöt. Mutta nekin vaan, kun saa luvan ja kun olen itse sohvalla (lupa opetetaan vasta aikuisena).
      Kielto, jos kun yittää, sitten perään kutsu pois ja kehut, kun tottelee. Jos ei tottele, niin "nappaisen " kiinni ja ärähdän. Jos ärähtää, niin sitten pitää olla tosi vakuuttava, muuten koira voi ei reagoi tai voi ottaa sen jopa leikiksi, jos on taisteluhaluinen.

      Ja järsimiseen vaan kielto (jos väärä kohde) ja sitten lelu tai luu suuhun ja kehut taas oikeasta. Puruluut meillä aina tosi isoja, koska pienen saa äkkiä lilluksi ja pentu/ahne voi sen vetää sitten kituksiinsa purematta kunnolla.
      Kunon kokoinen puruluu on esim. hyvä luuksi. Itse en anna pennulle/nuorelle mitään mistä saa irti, ellei syö valvonnan alla. Muutenkin tarkka kaikista, kunnes pystyy ja osaa pureskella kunnolla.

      Tuosta mainitusta putkiluusta sen verran. Että kun meillä saaneet raakana naudanputkiluita lähinnä, niin itse kaivan sen sisuksen(ytimen) pois, eka saannin jälkeen. Sitten ei ala haisemaan.
      Ydintä annan sitten muutaman kerran ruuan joukkoon, mutta varovasti, jos on pentu/herkkävatsainen.

      • LaphundsOwner

        Kiitos! "Pissa" sanaa olenkin käyttänyt jo ;).


    • tämmöisiämietin

      Ensimmäiseen kohtaan vastaan: meillä koira alkoi nukkumaan syönnin päälle, eli en lähtenyt ulos viemään, kun alkoi nukkumaan. Tarpeille mentiin vasta unien jälkeen, samoin käytiin kesken leikkien pissalla, kun seurailin että ilo pissit tulee kesken kaiken

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe