tupakoinnista

jätkä

kaikki aina hehkuttaa miten epäterveellistä tupakointi on....ja valitetaan miten paljon menee tupakoitsijoiden terveysmaksuihin yms. musta me maksetaan jo ne menot tupakkaverolla,ja toisekseen: miksi viin/kaljapullossa ei lue varoitusta alkoholin vaarasta,mut tupakka askeis ja masseis lukee?? MUN mielestä alkoholi on PALJON vaarallisempaa ku tupakka.....ja jos polttaa niin EI se tarkota pakosta et koko ikääaä polttaa....ja kerranhan tässä eletään joten miksi ei nautittaisi? en mä nyt sentää ketää kannusta polttaa,jos ite saisin valita niin en ois ikinä alkanu polttaa....

17

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PurpleBird

      Sanon oman mielipiteeni asiasta.Tuossa jossain vaiheessa sanoit että kerran täällä eletään niin miksei nautittais,mutta ajattele jos saat sen kamala keuhkosyövän eli keuhkosi täyttyvät vedelle täyteen ja tukehdut hitaasti ja siihen kuolee 100 prosenttisen varmasti.Menetät monta vuotta tästä sinun ainoasta elämästä.

      Mutta omapahan on elämäsi.Minä kuitenkin aion elää oman elämäni erillailla.

      • *Maria*

        Ei keuhkosyöpään nyt sentään ihan 100% varmasti kuole, vaikka se kamala sairaus onkin..


      • joo
        *Maria* kirjoitti:

        Ei keuhkosyöpään nyt sentään ihan 100% varmasti kuole, vaikka se kamala sairaus onkin..

        Ei keuhkosyöpään 100% varmasti kuole. Jos esim ampuu ittensä tai jää auton alle ennen ku ehtii kuolla siihen syöpään.


      • Sammakko.
        joo kirjoitti:

        Ei keuhkosyöpään 100% varmasti kuole. Jos esim ampuu ittensä tai jää auton alle ennen ku ehtii kuolla siihen syöpään.

        Tai sitten siintä paranee tai ei saa koko keuhkosyöpää ja elää onnellisen a75-vuotiaaksi.


      • zxc20

        Tupakka on tietenkin epäterveellistä ja itse poltan. Heti alkuun ettei niistä sen enempiä tarve, koska asiani ei edes liity siihen. Lääketiedehän on kehittynyt aivan valtavasti vuosien aikana ja siten myös ihmisten elinikä kasvanut. Mutta faktahan se on että siinä loppupäässä, jos pitkälle elää niin kaiken maailman kasvaimia ihmisessä kasvamaan alkaa tai muita vaivoja saa, jokatapauksessa harva siitä elämästä hengissä selviää tai ainakaan ilman kipua. Tupakoijalla nämä vaivat voivat aiemmin alkaa, jupolla poksahtaa maksa ja auringonpalvojat saavat ihosyövän. Ruokatottumuksetkin vaikuttaa ja entäs sitten nämä muut elämän laadusta kertovat asiat? narkkarit, joilla ikuisia huumevelkoja tai päättävät hypätä talon katolta ja silti jäävät elää kituuttamaan mielisairaudet ym. Se olisi tosi ihanaa jos tämä nyt auttaisi kitkemään tupakointia pois, mutta tupakointi YLI 18-VUOTIAILLA on lain sallimaa ja ei se tupakoinnin haukkuminen auta tupakoijaa lopettamaan. Eli turhaan aiheutuu ärsyyntymistä, keskittykää vaikka siihen mitä kaikkea itse ette tee ja olkaa onnellisia. Niin minäkin olen.


      • PurpleBird
        Sammakko. kirjoitti:

        Tai sitten siintä paranee tai ei saa koko keuhkosyöpää ja elää onnellisen a75-vuotiaaksi.

        keuhkosyöpä cancer pulmonis

        Keuhkosyöpä (cancer pulmonis) on pahanlaatuinen keuhkokasvain, joka saa alkunsa yleensä keuhkoputken päällyssolukosta.
        Suomessa keuhkosyöpä on miesten toiseksi ja naisten viidenneksi yleisin syöpämuoto. Suomessa tavataan keuhkosyöpää vuosittain yli 2 000 tapausta, joista miehillä noin 1 500 ja naisilla noin 500. Keuhkosyövistä noin 90 % on tupakoinnin aiheuttamia. Noin 10 %:ssa tapauksista on tapahtunut altistuminen asbestille, joka yhdessä tupakoinnin kanssa nostaa riskin lähes satakertaiseksi verrattuna tupakoimattomiin, altistumattomiin.

        Keuhkosyöpä jaetaan neljään päätyyppiin, joissa syöpäsolut ovat erilaisia ja käyttäytyvät elimistössä eri tavoin. Joka viides keuhkosyövistä on niin sanottu pienisoluinen. Tavallisin ei-pienisoluinen keuhkosyöpä Euroopassa on levyepiteelikarsinooma. Sitä sairastaa runsaat 40 potilasta sadasta. Muita tavallisia keuhkosyövän ei-pienisoluisia muotoja ovat adenokarsinooma ja suurisoluinen anaplastinen karsinooma. Tupakoimattomien tavallisin tyyppi on adenokarsinooma. Kaikista keuhkosyöpäpotilaista on viiden vuoden kuluttua diagnoosista elossa 12 %, pienisoluisen syövän osalta 20 %.


      • PurpleBird
        PurpleBird kirjoitti:

        keuhkosyöpä cancer pulmonis

        Keuhkosyöpä (cancer pulmonis) on pahanlaatuinen keuhkokasvain, joka saa alkunsa yleensä keuhkoputken päällyssolukosta.
        Suomessa keuhkosyöpä on miesten toiseksi ja naisten viidenneksi yleisin syöpämuoto. Suomessa tavataan keuhkosyöpää vuosittain yli 2 000 tapausta, joista miehillä noin 1 500 ja naisilla noin 500. Keuhkosyövistä noin 90 % on tupakoinnin aiheuttamia. Noin 10 %:ssa tapauksista on tapahtunut altistuminen asbestille, joka yhdessä tupakoinnin kanssa nostaa riskin lähes satakertaiseksi verrattuna tupakoimattomiin, altistumattomiin.

        Keuhkosyöpä jaetaan neljään päätyyppiin, joissa syöpäsolut ovat erilaisia ja käyttäytyvät elimistössä eri tavoin. Joka viides keuhkosyövistä on niin sanottu pienisoluinen. Tavallisin ei-pienisoluinen keuhkosyöpä Euroopassa on levyepiteelikarsinooma. Sitä sairastaa runsaat 40 potilasta sadasta. Muita tavallisia keuhkosyövän ei-pienisoluisia muotoja ovat adenokarsinooma ja suurisoluinen anaplastinen karsinooma. Tupakoimattomien tavallisin tyyppi on adenokarsinooma. Kaikista keuhkosyöpäpotilaista on viiden vuoden kuluttua diagnoosista elossa 12 %, pienisoluisen syövän osalta 20 %.

        Suomessa keuhkosyöpään kuolee vuosittain noin 1800 ihmistä, joista miehiä on noin 1500 ja naisia 300.


    • Sammakko.

      Tai miksi margariini- tai makkarapaketeissa lue, että liikalihavuus voi johtaa kuolemaan.
      Tai että autolla voi ajaa kolarin ja kuolla tms.
      Naurettavaa tupakoitsijoiden syrjintää.

    • meghan

      Eihän se tupakka 100% varmasti tapa, mutta siitä tulee kaikenlaisia haitallisia myrkkyjä kehoon, joka ikisestä tupakasta.

      Olet oikeassa, minunkin mielestäni kaljapulloihin (ja yleensäkin viinastuotteisiin) pitäisi laittaa samanlainen varoituslappu kuin tupakkaan. Tupakkaa ja alkoholia ei kuitenkaan perjaatteessa (eikä siis käytännössäkään) voi verrata toisiinsa, kumpi on pahempaa ja kumpi ei. Alkoholi voi tappaa liiallisesti nautittuna nopeammin kuin tupakka, mutta tupakan haitat jäävät kehoon. Alkoholin haitoista suurin osa poistuu samalla kuin promilletkin (tosin ei niitä tuhoutuneita aivosoluja takaisin saa), mutta tupakasta jää aina jäljelle tuhoutuneet keuhkorakkulat sekä terva keuhkoihin. Eipä tuo nikotiinikaan terveelliseksi lukeudu.

      Jos joku oikeasti nauttii tupakan mausta, nauttikoot. En minä ainakaan siitä nauti, enkä enää (onneksi) voisi astmani takia edes polttaa tupakkaa. Tätä nykyä en voi edes olla lähelläkään tupakoivaa ihmistä, koska en voi hengittää tupakansavua.

      Totta on, että kerran tässä eletään, mutta en minä ainakaan tahdo maksaa hitaasta kuolemasta ja pahasta mausta sekä hajusta. Itse tahdon ainakin nauttia terveyteni rajoissa, en suinkaan pilata sitä. (Mitä kauemmin olen terveenä, sitä kauemmin elän -> sitä kauemmin nautin).

    • voivoi sua raukkaa

      Tupakkavero ei kata paljon mitään. On turha edes kuvitella että tupakka- tai alkoholiverot kattaisivat näiden aiheuttamia kuluja (Noi verot joudutaan pitämään alhaalla koska jos ne olisivat jonkin verran korkeemmat niin alkaisi kaikenlainen harmaa tuonti kukoistaan)

      • jaahaas

        Tupakkavero on jo nyt erittäin korkealla ja jos verrataan nk. tupakan aiheuttamiin sairauksiin, joista kaikista ei kuitenkaan voi olla varma, että juuri tupakka on ne aiheuttanut. Niin Tupakkaverolla saadaan maksettua suurin osa terveyskuluista, valtio vaan käyttää niitä verorahoja muihin tarkoituksiin.


    • Tupakaa ei tueta!

      Tupakkahan on hengen vaarallista! Mulle on aina opetettu et viinaa saa ottaa harvoin ja kohtuudella niin se ei tee vahinkoa, mut kun polttaa yhen tupakan, vähenee elämästä 17 minsaa! Mun kaverini, joka on nyt 13 wee poika, poltti, ja se oli ällöö... Pystyin just ja just olemaan sen vieressä. Arvatkaa vaa montako kertaa mä ja mun toinen kaveri yritettiin tolkuttaa sille et se viel saa jonku syövän siitä! Tolkuttoman monta! Luojalle kiitos että se jäi tupakasta kii koulussa, sai siitä 4 tuntii istumista, ja lopetti polttamisen siihen!
      Monikaan ei niin helposti lopeta ku hän! TUPAKKAA EI TUETA!

      • jätkä

        ootko laskenu että 1 tupakka vähentää 17 minsaa elämästä?? joo,eihän sitäkään tiedä onko ne sairaudet nimenomaan tullu tupakasta,voi olla niin monesta eri "asiasta" tullu.... eihä se terveellistä oo mut JOKAINEN tehköön miten haluaa :)


      • huohho
        jätkä kirjoitti:

        ootko laskenu että 1 tupakka vähentää 17 minsaa elämästä?? joo,eihän sitäkään tiedä onko ne sairaudet nimenomaan tullu tupakasta,voi olla niin monesta eri "asiasta" tullu.... eihä se terveellistä oo mut JOKAINEN tehköön miten haluaa :)

        turhaa viisastelua. selvähän se on että asiaa ei voi 100% mitata mutta on tehty vertauksia koko elämän tupakoimattomista ihmisistä ja tupakoivista ja niiden pohjalta tehty yhteenlasku. niiden mukaan keuhkosyöpä aiheutuu yleensä tupakoinnista ja siinä mukana tulee paljon muitakin vaikutuksia. hassua onkin se että tupakoitsijat sokeutuvat aiemmin verrattuna tupakoimattomiin mutta tästä ei puhuta missään. ja entäs impotenssi? älä tuu itkemään muille ongelmistasi sitten vanhana jos kerran olet sitä mieltä että kerran täällä eletään ja pikkutaudit eivät pysäytä.


      • zxc20

        Se on surullisen näköstä jos 13 vuotias polttaa. Mutta se ketä sinulle on sanonut että yksi tupakka vähentää 17 minuuttia elämästä on palturin puhuja. Näkeehän sen joka ikinen kuinka epä-realistinen tuo väittämä on. Ei sitä elinaikaa tupakkamääräsesti lueta. Lääkärit haluavat tietää 1.Kuinka kauan olet polttanut? ja 2. 2 askia päivässä, 1 aski päivässä vai vähemmän?


      • jätkä
        zxc20 kirjoitti:

        Se on surullisen näköstä jos 13 vuotias polttaa. Mutta se ketä sinulle on sanonut että yksi tupakka vähentää 17 minuuttia elämästä on palturin puhuja. Näkeehän sen joka ikinen kuinka epä-realistinen tuo väittämä on. Ei sitä elinaikaa tupakkamääräsesti lueta. Lääkärit haluavat tietää 1.Kuinka kauan olet polttanut? ja 2. 2 askia päivässä, 1 aski päivässä vai vähemmän?

        alle 18-vuotiaskin saa polttaa.ei ne kytät vie sulta askia pois jos sä sauhuttelet.koulussaki saa polttaa alaikäiset(ei tietty missää ala-asteel)tupakan myyminen on laitonta,välittäminen ei(mun mutsi ostaa mulle tupakat mut ei iha mielellää)


    • Ja teille arvon tupakoijat. Niillä rahoilla mitä te poltatte ilmaan ja keuhkoihinne saataisiin koko maailmaan puhdas vesi, ruoka ja peruskoulutus. Täs vähän laskelmia:
      Puhdas vesi: 10 miljardia euroa
      Ruoka: 8 Miljardia euroa
      Koulutus: 15 miljardia euroa
      Tupakkaan menee vuosittain rahaa: 600 miljardia euroa.

      Että silleen. Tässä saattaa olla parin miljardin heittoa mutta loppupeleissä se ei paljoa merkkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      206
      4974
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      292
      3085
    3. Oletko kaivattusi tyyppinen henkilö

      ulkoisesti?
      Ikävä
      134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1647
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1173
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1129
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1128
    Aihe