Vanhan parkettilattian puuvahaus

Osmo

Olen miettinyt jo tovin mitä tekisin 15 v vanhalle koivuparketille. Heitänkö mäkeen vai käsittelenkö. Kuulin että esim. Ruotsissa kun laitetaan uutta parkettia tai vanhaa käsitellään niin se harvoin lakataan, vaan siellä on lattian puuvahaaminen pellavaöljyllä suosittua. Ei oo oikeen ketään keltä kysyä käyttökokemuksia tällaisesta käsittelystä.
Ilmeisesti itse helpompi vahata kuin lakata. Mutta lattian hionta tietysti jätettävä ammattilaiselle. Eli; onko kellään kokemuksia vanhan parketin hionnasta ja itse tehdystä puuvahauksesta. Rautakaupassa silmäni iskivät Osmo-Color tuotteisiin joita myyjä suositteli, mutta hänelläkään ei ollut esittää käyttökokemuksia.

11

6035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalarimies

On totta, että ruotsissa siirrytään yhä enemmän öljyttyihin lattoihin. Öljytty on miellyttävämpi jalan alla kuin lakattu, sekä uudelleen käsittely joskus myöhemmin on helpompi ja paljon nopeampi kuin lakatun lattian. Itse hioin lattioistani lakat pois ja öljysin ne, ja olen kyllä ollut tyytyväinen.

• Osmo

Eli tarvitseeko ammattiapua vahauksessa niinkuin tarvitaan lakkauksessa? Onko isotöisempi hoitaa ja siivota? Meillä on koira, voisin kuvitella että ei ole niin liukas kuin parketti tai laminaatti.

• Osmo

Tuossa on harkinnassa että teetätänkö hionnan (15 €/m2) vai teenkö itse? Milläs hioit?

• selanne
        Osmo kirjoitti:

Tuossa on harkinnassa että teetätänkö hionnan (15 €/m2) vai teenkö itse? Milläs hioit?

teetä hionta. on nimittäin aika uskaliasta kokeilla vuokrakoneella, vaikka kuka vaan vakuuttaa että sen kun ajat. vähänkin pidät konetta samassa paikassa liian kauan saat mukavan painauman lattiaan l. joudut tasoittamaan muunkin pinnan samaan tasoon. Kunnon ammattimies ei jätä huonoa jälkeä, johon itse tahtomattaankin voi mennä.

sen jälkeen itse öljyn tai vahan levittäminen on helppoa, kunhan ei yritä liian paksua kerrosta. Itse olen käyttänyt osmoa ja clouta hyvät tulokset molemmilla. Toimin siivousalalla ja lattioiden ylläpidossa öljytyt ja vahatut lattiat toimivat myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi puun syy näkyy aidommin, l. rohkeasti vaan lakka pois ja puun aito pinta näkyviin..

• maalarimies
        selanne kirjoitti:

teetä hionta. on nimittäin aika uskaliasta kokeilla vuokrakoneella, vaikka kuka vaan vakuuttaa että sen kun ajat. vähänkin pidät konetta samassa paikassa liian kauan saat mukavan painauman lattiaan l. joudut tasoittamaan muunkin pinnan samaan tasoon. Kunnon ammattimies ei jätä huonoa jälkeä, johon itse tahtomattaankin voi mennä.

sen jälkeen itse öljyn tai vahan levittäminen on helppoa, kunhan ei yritä liian paksua kerrosta. Itse olen käyttänyt osmoa ja clouta hyvät tulokset molemmilla. Toimin siivousalalla ja lattioiden ylläpidossa öljytyt ja vahatut lattiat toimivat myös pidemmällä aikavälillä. Lisäksi puun syy näkyy aidommin, l. rohkeasti vaan lakka pois ja puun aito pinta näkyviin..

Kyllä se hionta tosiaan kannattaa teettää ammattilaisella jos haluaa moitteetonta jälkeä. Öljyäminen onnistuu tee se itse mieheltä, kunhan on huolellinen. Trip trapin öljy on hyvä vaihtoehto. Öljyämisessä on oltava tarkkana siinä, ettei ylimääräistä öljyä jää lattialle pyyhkimisen jälkeen, se kuivuu kiinni ja näkyy kiiltävinä läiskinä. En ole juuri osmoa käyttänyt mutta kovasti sitä kehutaan.

• Kukka
        maalarimies kirjoitti:

Kyllä se hionta tosiaan kannattaa teettää ammattilaisella jos haluaa moitteetonta jälkeä. Öljyäminen onnistuu tee se itse mieheltä, kunhan on huolellinen. Trip trapin öljy on hyvä vaihtoehto. Öljyämisessä on oltava tarkkana siinä, ettei ylimääräistä öljyä jää lattialle pyyhkimisen jälkeen, se kuivuu kiinni ja näkyy kiiltävinä läiskinä. En ole juuri osmoa käyttänyt mutta kovasti sitä kehutaan.

Eipä tule muuten onnistumaan hionta ja vahaus; Lakka on niin syvällä saumoissa että sitä et saa pois ja vahauksen jälkeen koko lattiassa on verkkomainen kuvio. Ja koska lautaparkettia ei niin syvältä pysty edes hioon ett kaikkee sais pois.

• Kysymyksiä
        selanne kirjoitti:

Olen itse vahannut osmolla huonekaluja ja pinta jää todella nihkeäksi, vähän karheaksikin, joten miten se sitten lattiassa toimii? Pinta on himmeä, ei lainkaan kiiltävä. Pystyykö siihen osmon päälle laittaan jotain öljyä vai millä sitä kiiltoa ja liukkautta sais vähän enemmän?
        Saitko hiottua lattian niin että vaha on levittyny tasaisesti? Minkä värisen vahan laitoit? Entä kun joskus haluaa vahata lisää, kuinka paljon lattia taas sitten tummuu? Olen ajatellut kirsikan väriä, varmaan on jotain muutakin kivan väristä, mutta kun meillä on nyt pyökkilattia niin ois kiva vähän tummempaa.
        Mites sitten kun vettä menee? Suojaako samalla lailla kuin lakka?
        Voiko itse hioa paikoitellen jos on tarvista ja sitten vetää vahaa vai näkyykö rumia läiskiä?
        Kiitos jos viitsit vastata, meillä alkaa olla harkinnassa uudistaminen.
        Paljonkohan muuten parketin hionta pelkästään maksaa?

• Osmo
        Kysymyksiä kirjoitti:

Olen itse vahannut osmolla huonekaluja ja pinta jää todella nihkeäksi, vähän karheaksikin, joten miten se sitten lattiassa toimii? Pinta on himmeä, ei lainkaan kiiltävä. Pystyykö siihen osmon päälle laittaan jotain öljyä vai millä sitä kiiltoa ja liukkautta sais vähän enemmän?
        Saitko hiottua lattian niin että vaha on levittyny tasaisesti? Minkä värisen vahan laitoit? Entä kun joskus haluaa vahata lisää, kuinka paljon lattia taas sitten tummuu? Olen ajatellut kirsikan väriä, varmaan on jotain muutakin kivan väristä, mutta kun meillä on nyt pyökkilattia niin ois kiva vähän tummempaa.
        Mites sitten kun vettä menee? Suojaako samalla lailla kuin lakka?
        Voiko itse hioa paikoitellen jos on tarvista ja sitten vetää vahaa vai näkyykö rumia läiskiä?
        Kiitos jos viitsit vastata, meillä alkaa olla harkinnassa uudistaminen.
        Paljonkohan muuten parketin hionta pelkästään maksaa?

Minulla ei vielä ole kokemusta tuosta vahauksesta mutta aion silti kokeilla. Ja just tuolla kirsikan värillä. Tuota Osmostahan nuo sanovat että on hyvä. Laittiaan laitetaan kuulemma ekaks värikerros, ja sen jälkeen lopullinen kova vaha, joka ei kuulemma jää nihkeäksi. Mutta kiiltävää siitä ei tule niinkuin lakatusta, mutta ei siitä karheakaan tule, kunhan hioalle muistaa mainita että se vahataan. Mitä nyt olen kysynyt niin hionta taitaa maksaa noin 15 €/m2. Saa varmaan edullisemminkin, jos viitsii tinkailla ja kysellä.

• Se Leena
        Osmo kirjoitti:

Minulla ei vielä ole kokemusta tuosta vahauksesta mutta aion silti kokeilla. Ja just tuolla kirsikan värillä. Tuota Osmostahan nuo sanovat että on hyvä. Laittiaan laitetaan kuulemma ekaks värikerros, ja sen jälkeen lopullinen kova vaha, joka ei kuulemma jää nihkeäksi. Mutta kiiltävää siitä ei tule niinkuin lakatusta, mutta ei siitä karheakaan tule, kunhan hioalle muistaa mainita että se vahataan. Mitä nyt olen kysynyt niin hionta taitaa maksaa noin 15 €/m2. Saa varmaan edullisemminkin, jos viitsii tinkailla ja kysellä.

Olen vastannut samat asiat jo niin monta kertaa, että taitaa nyt jäädä viimeiseksi tästä aiheesta, lukekaa ihmeessä vanhat viestit!

Siis perinteisesti öljy laitetaan alle ja VAHA PÄÄLLE. Vaha kun ei imeydy puun syihin kuten öljy. Osmo Colorin vahat ovat ÖLJYVAHOJA ja niiden ominaisuudet ovatkin vähän siitä välistä. Jos niillä halutaan värillinen pinta lattiaan, levitetään värillinen Öljyvaha ja päälle ÖLJY Puulattioille. Pinta on silkinhimmeä, mutta selkeästi kalvomainen, alussa vähän liukaskin. Onnistuu mainiosti itse tehtynä, levitettävä ohuita kerroksia. Hyvä työväline on superloninen sivellin.

Öljytyn lattian voi hioa tai öljytä vain siitä, mistä se on kulunut, värillinen lattia voi olla vähän hankalampi siinä suhteessa.

Ei tarvitse mennä Ruotsiin asti katsomaan lattioita, vaikka siellä hienoja onkin, ei Suomessakaan lattioita ole vuosiin enää pelkästään lakattu kirkkaalla! Muotia on joko maalatut puulattiat, valkaistut ja aivan tummat puulattiat. Sinänsä puulattioiden suosio on kasvanut.

Seinissä ja kalusteissa riittää tuo Osmon Öljyvaha yksinään, sen voi kiillottaa! Riippuu pohjasta kuinka kiiltävää tulee! Päälle voi myös laittaa kirkkaan öljyn. (Lue ohjeista kiillottamisesta!) Uusi vedetön ja liuotteeton öljyvaha on mattapintaisempaa kuin vanha.

Siis lyhyesti vielä: öljyn tarkoitus on imeytyä mahdollisimman syvälle puuhun, niin ettei esim. vesi pääse kolhuistakaan puun sisään. Sisustuksessa käytettävien öljyjen ja vahojen tulisi olla kovettuvia eli ilman kanssa reagoivia, muuten auringonpaiste saattaa pehmentää pintaa, esim. mehiläisvahaa on aiemmin käytetty huonekaluissa ja se pehmenee em. tavalla.

• HOI!
        Se Leena kirjoitti:

Olen vastannut samat asiat jo niin monta kertaa, että taitaa nyt jäädä viimeiseksi tästä aiheesta, lukekaa ihmeessä vanhat viestit!

Siis perinteisesti öljy laitetaan alle ja VAHA PÄÄLLE. Vaha kun ei imeydy puun syihin kuten öljy. Osmo Colorin vahat ovat ÖLJYVAHOJA ja niiden ominaisuudet ovatkin vähän siitä välistä. Jos niillä halutaan värillinen pinta lattiaan, levitetään värillinen Öljyvaha ja päälle ÖLJY Puulattioille. Pinta on silkinhimmeä, mutta selkeästi kalvomainen, alussa vähän liukaskin. Onnistuu mainiosti itse tehtynä, levitettävä ohuita kerroksia. Hyvä työväline on superloninen sivellin.

Öljytyn lattian voi hioa tai öljytä vain siitä, mistä se on kulunut, värillinen lattia voi olla vähän hankalampi siinä suhteessa.

Ei tarvitse mennä Ruotsiin asti katsomaan lattioita, vaikka siellä hienoja onkin, ei Suomessakaan lattioita ole vuosiin enää pelkästään lakattu kirkkaalla! Muotia on joko maalatut puulattiat, valkaistut ja aivan tummat puulattiat. Sinänsä puulattioiden suosio on kasvanut.

Seinissä ja kalusteissa riittää tuo Osmon Öljyvaha yksinään, sen voi kiillottaa! Riippuu pohjasta kuinka kiiltävää tulee! Päälle voi myös laittaa kirkkaan öljyn. (Lue ohjeista kiillottamisesta!) Uusi vedetön ja liuotteeton öljyvaha on mattapintaisempaa kuin vanha.

Siis lyhyesti vielä: öljyn tarkoitus on imeytyä mahdollisimman syvälle puuhun, niin ettei esim. vesi pääse kolhuistakaan puun sisään. Sisustuksessa käytettävien öljyjen ja vahojen tulisi olla kovettuvia eli ilman kanssa reagoivia, muuten auringonpaiste saattaa pehmentää pintaa, esim. mehiläisvahaa on aiemmin käytetty huonekaluissa ja se pehmenee em. tavalla.

Kirjoitit ettet enää vastaa mutta uskallan silti heittää yhden kysymyksen: Meillä on pyökkiparketti ja haluan sen sävyttää tummemmaksi. Ajattelin laittaa värillisen osmo colorin pohjalle ja siihen päälle sitten väritöntä puuöljyä. Miten on, alkaako väri sitten hankautuun pois,esim. missä eniten kuljetaan ja mattojen alta. Miten sitä sitten paikkaillaan? Mitä sinä suosittelisit tehtävän kun tunnut paljon noista aineista tietävän?

• Se Leena
        HOI! kirjoitti:

Kirjoitit ettet enää vastaa mutta uskallan silti heittää yhden kysymyksen: Meillä on pyökkiparketti ja haluan sen sävyttää tummemmaksi. Ajattelin laittaa värillisen osmo colorin pohjalle ja siihen päälle sitten väritöntä puuöljyä. Miten on, alkaako väri sitten hankautuun pois,esim. missä eniten kuljetaan ja mattojen alta. Miten sitä sitten paikkaillaan? Mitä sinä suosittelisit tehtävän kun tunnut paljon noista aineista tietävän?

Värin tarkoitus on imeytyä puuhun, ei se kovin helposti kulu pois, tietysti jos oikein pahasti kulutat! Öljyhän tulisi levittää uudelleen ennen kuin väri kuluu. Mutta lattiaa voi varovasti sittenkin paikkailla värillisellä öljyvahalla ja öljytä taas päälle (siis vain kuluneesta kohdasta sekin, mutta työskentele silti huolellisesti). Yleensä kotioloissa riittää öljyvahaus ja öljyäminen kertaalleen molemmat, mutta voit kuluvissa lattioissa käsitellä öljyllä kahteen kertaan. Älä kuitenkaan sivele paksummalti, kestää iäisyys kuivua! uusintaöljyämisiä ei tuhkatiheään tarvitse tehdä, mutta joskus kuitenkin!

Sellainen juttu vielä, että puun väri muuttuu aina valon vaikutuksesta, eikä öljyt (ei edes uv-öljyt) kykene kellastumista tai värinmuutosta estämään kokonaan. Siksi väri onkin ihan hyvä vaihtoehto. Mutta mattojen paikkaa kannattaa vähän aluksi siirrellä, ettei jää erivärisiä läiskiä, esim. parketeissa tämä toimii ihan samalla lailla, vaikka niissä on uv-lakka.

Niin ja sitten vielä: tiedän kaksikin lattiaa, jotka on maalattu öljyn päälle! Ja toistaiseksi ovat kestäneet, vaikka kukaan valmistaja ei tätä suosittele. Seuraan tilannetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe