Lyijyakun lataaminen

onnistuneeko

Voiko lyijyakkua ladata tavallisella akkulaturilla? Pidemmän päälle ei varmaankaan hyvä, mutta pitäisi edes jotain hönkää saada akkuun kun päältäajettava ruohonleikkuri ei ilman sitä käynnisty. Akku ei ole vaihdon tarpeessa vaan tyhjeni kun joutui liian monta kertaa käynnistämään ajon välissä.

14

1012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavan_tohelo

      Eikös lyijyakku ole tavallistakin tavallisempi akku?

      • onnistuneeko

        Voi se olla. En minä noista niin ymmärrä. Sen unohdin kertoa, että akku on pieni, 2,8Ah.


      • Elekroonikko

        Onko sen akkulaturin ohjeessa tai manuaalissa todettu että sillä voi ladata pieniä akkuja ettei se vaan kiehuta sitä akkua sököksi? Nyrkkisäännön mukaan sopiva latausvirta voisi olla kymmenesosa ampeerituntimäärästä Eli tässä tapauksessa 200...300mA


      • tavan_tohelo

        Kyllä pientäkin akkua voi ladata Bilteman peruslaturilla, pitää vain olla tolkku mukana, eikä unohtaa lataukseen päiväkausiksi.


    • Meikä-

      kyllä voi ladata jos jännite on laturissa ja akussa sama eli todennäköisimmin 12V

      Paljon rajummin todennäköisesti se leikkurin oma laturi lataa kun tuo laturi minkä aloittaja lienee saanut jostain sekatavaakaupasta käsiinsä. Leikkurin oma laturi ei lataa millään tietyllä 10% tai muulla pienellä virralla, vaan nostaa käytännössä melkein missä vaan tilanteessa jännitteen nopeasti 14,4V ja akun sisäisesta vastuksesta riippuu sitten latausvirta.

      Akkujen kiehuttaminen kuuluu 90-luvulle kun kaupoissa myytiin muuntajalatureita joissa ei ollut muuta kun tasasuuntaussilta ja sulake elektroniikkana. Latausvirran optimoimiseksi muuntajan rms-jännite käämittiin mahdollisimman suureksi (abaut 13,5V) joka aiheutti sen että täysi akku rupesi toimimaan kondensaattorina kun akun yli vaikutti parhaimmillaan tuo 13,5V * kakkosen juuri.

      Vanhakaan laturi ei siis kiehuttanut akkua ennen kuin akku tuli liian täydeksi ja jännite pääsi nousemaan. Minä lataan nykyisinkin semmosella paska Turbo4-laturilla suljettuja AGM-akkuja kun olen yleismittarin kanssa vieressä ja lopetan latauksen ajaoissa.

      • onnistuneeko

      • Meikä-
        onnistuneeko kirjoitti:

        Niin no siis tämä laturi ei ole 90-luvulta, vaan 80-luvulta, että eiköhän se ole juurikin tuollainen muuntajalaturi. Tuollainen Matti: http://media.tori.net/image/medium_660/51/5174575987.jpg

        joo yhtä legendaarinen laite. veikaan ettei tuossakaan ole jänniteregulointia, hyvin se lataa mutta jos on liian kauan ni tolla voi kyllä kiehuttaa akun.

        Mikä sitten on liian kauan? pitäisi olla yleismittari vieressä ja vahtia jännitettä.. Lataa tunti tai pari ja pistä sitten käyntiin, leikkuri lataa itse loput.


      • paljonrajumpiakin

        Nuo ruohonleikkureiden laturit voi olla myös ilman säädintä jolloin ne nostaa helposti jännitettä 16-17 volttiin ajon aikana ja akku keittää nestettä pihalle...

        On tosin noita säädettyjäkin latureita niissä olemassa mutta se kaikista halvin perusmalli on sellainen jossa on vain diodi tasasuuntaamassa ja se tosiaan keittää akkua koko ajan.


    • yksjukkis

      Lyijyakun lataus on kaikista muista akuista poiketen kaikista helpointa hommaa. Pikkaen järkee, muutaja, diodi, sulake, virtamittari ja kun kennojen jännite on 2,2v täynnä on helppo laskee millä jänniteellä lataa, ja virtaa voi rajoittaa esim. vastuksella. Jos haluu hienostella, voi laittaa vaikka jännitevertailijan ja se ohjaa lopetutuksen, ja järki on siinä, ettei jätä yksinkertaista laturia päiväkausiksi päälle.

    • Meikä-

      Muuntolaite OY :D Mulla muuten on yks tommonen ihan samanlainen laturi paitsi keltasella kuorella. Löysin jostain venesatamasta kevät-talvesta, johdot oli leikattu molemmilta puolilta poikki ja virtamittari rikki, varmaan ollut jollain palikkana trailerin pyöräjarruna...

      Ohjatuissa iltatoimissani laitoin siihen uuden verkkoliitäntäjohdon ja hauenleukajohdot. Aiemmin olin jostain vastaavasta paskalaturista purkanut samanlaisen virtamittarin jonka olin kytkenyt sarjaan autotallin autoradion virtakaapeliin VU-mittariksi. VU-mittari pääsi kolmanteen käyttökohteeseensa muuntolaitteen kuoriin.

      Talvi oli kostuttanut tuon etiketin kokonaan pois mutta sisällä muuntajassa luki Muuntolaite OY, sulake oli jostain ihmeen syystä kytketty 230V puolelle jolloin se ei suojaa diodisiltaa väärältä napaisuudelta. Laitoin samalla autosulakkeen diodisillan tasasuunnatulle puolelle.

      Mutta joo jännitteen regulointia tuossa ei ollut, ja muutenkin hätänen nostamaan jännitettä isommallakin akulla, eli varmaan 15min riittää aloittajalle.

      • LaturiLauri

        Jännitteen rajoitus (regulointi) on noissa vermeissä toteutettu muuntajan ns löyhällä kytkennällä. Ts. ensiö- ja toisiokäämi ovat omissa lokeroissaan eikä päällekkäin. Tuota kyseistä Matti-laturia valmistettiin vielä pari vuotta sitten erään salolaisen tehtaan toimesta mutta se sisälsi jännitemittaukseen perustuvan tyristorikytkennän joka katkaisi virran latauksen lopuksi. Tyristorit hoitivat myös tasasuuntauksen.


      • Meikä-
        LaturiLauri kirjoitti:

        Jännitteen rajoitus (regulointi) on noissa vermeissä toteutettu muuntajan ns löyhällä kytkennällä. Ts. ensiö- ja toisiokäämi ovat omissa lokeroissaan eikä päällekkäin. Tuota kyseistä Matti-laturia valmistettiin vielä pari vuotta sitten erään salolaisen tehtaan toimesta mutta se sisälsi jännitemittaukseen perustuvan tyristorikytkennän joka katkaisi virran latauksen lopuksi. Tyristorit hoitivat myös tasasuuntauksen.

        Joo just semmonen muuntaja siellä oli, sen muistan, ai siitä tulee äkäsempi muuntaja jos molemmat käämit on päällekkäin?? Oliko nuo vanhemman mallin Matit siis ilman jänniteregulointia?

        Nyt en enää muista vuosien taakse että jouduinko repimään sieltä alkuperäisen elektroniikan jostain syystä pois, ja korjaamaan vain jollain pöydän nurkalta löytyvillä osilla, vai oliko diodisilta alkuperäinen… Noita on meinaan jo muutamia modattu...

        Muistelen että siinä saattoi olla myös keinukytkin jolla sai valittua 6-12V, todennäköisesti toteutettuna vain yhdellä väliulosotolla jolloin latausvirta oli sama molemmille jännitteille.

        Ehkäpä tuo laite nyt tänä kesänä löytyy sontakasan pohjalta kun tulee siivottua tuota merikonttia…


      • hienohomma

        Lyijyakku on siitä viisas, että se rajoittaa latausvirran automaattisesti, kun akku tulee täyteen. Vaikka tyhjentynyt akku ottaa aluksi useamman ampeerin tai niin paljon kuin laturi pystyy puskemaan, on loppuvirta enää jotain 100:n milliampeerin luokkaa, kun esim. auton akku tulee täyteen.


      • 1tervahauta2
        hienohomma kirjoitti:

        Lyijyakku on siitä viisas, että se rajoittaa latausvirran automaattisesti, kun akku tulee täyteen. Vaikka tyhjentynyt akku ottaa aluksi useamman ampeerin tai niin paljon kuin laturi pystyy puskemaan, on loppuvirta enää jotain 100:n milliampeerin luokkaa, kun esim. auton akku tulee täyteen.

        Ei lyijyakku mitenkään rajoita latausta. Jos muuntaja on oikein mitoitettu niin se rajoittaa latausta. Itse käämin laturiini muuntajan joka rajoittaa latauksen 13,8 volttiin. Saavutettuaan tämän jännitteen laturi lataa siltikin noin 150mA, pitäen akun täydessä latauksessa, mutta ei nosta jännitettä yli 13,8 voltin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe