Canon 75-300 vs. 70-200

tietämätönnn

Onko mitään väliä kumpi? Tai jos pitää valita niin kumpi ja miksi?

12

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuuukkeli

      75-300 on laadultaan huono, parempia on 70-300 eri versiot. Halvin hyvä telezoomi on 55-250. Telepäässä 300 mm tarvitset, jos haluat satunnaisesti kuvata urheilua ja luontoa. 200 mm riittää yleiskäyttöön. Minulla on 70-300 IS USM.

    • tietämätönnn

      Ehkä sitten parempi hankkia seuraavaksi joku yli 300mm?

      • Jos omaa Canon kroppirungon niin tuo 300 mm antaa siinä 1,6 x 300 mm (480 mm)vastaavan kuvakulman täyskennoiseen verrattuna ja esim. Nikonilla 1,5 x 300 (450mm) kulman. (Kertolaskut ovat päässälaskuina tehtyjä joten mahdolliset virheet menevät nuppini laskuun.)

        Jos sitten siinä kropissa on noin 20 Mpix kenno niin hyvän kuvan saa vielä kun on kropannut pois puolet pinta-alasta eli silloin noin 10 Mpix kuva josta saa kohtuudella vielä jopa A3 kokoisen tulosteen. Aikoinaan tein niitä D200 tiedostoista ja se muistaakseni oli juuri tuon 10 Mpix kennolla varustettu.

        Tuo kroppaaminen ikään kuin jatkaa putkea silloin kun pikselimäärä antaa mahdollisuuden. Nettikuviinhan riittää 2 Mpix eli 10% 20 Mpix kuvasta.


    • Canonisti_minäkin__olen_

      Tuota 75 (tai 70) - 300 ei edes teoriassa voida suunnitella toimivaksi, joten valinta kannattaa tehdä 70 - 200 eri versioiden välillä. Noilla muovisutuilla ei tule kuin paha mieli. Jos tarvitsee pidempää urheilu- tai luotokuvauksessa, niin yleensä hankitaan 300 mm.

      Millien lisäksi pitää tehdä päätös valovoiman (kukkaron) ja vaakajan tarpeesta.

    • lkdljkhsjfh

      75-300 on valovoimaltaan 5,6 ja 70-200 on joko f 4 tai 2,8.
      70-200 on myös optisesti ja mekaanisesti parempi. Valovoima ratkaisee hinnan.

    • CanonSigma-mies

      Ostin just uuden Canonin 70-200 f2.8 vakaajallisen lasin, ja mulla on Sigman 1,4x uusin jatke koska omistan Sigman putkia. Kysyisin että voiko edes ajatella että sitä voisi käyttää tässä uudessa Canonin putkessa? Onko mahdollista että vaurioitan laitetta jos näin tekisin?

      • CanonSigma-mies

        Itse zoomista sanoisin että huikea vehje on. Tarkennus nopeampaa kuin ajatus - ainakin minun tarpeisiini riittävän nopea. Piirtää loistavalla tavalla. Sanoisin että jos budjetti ei tule esteeksi, tämä kannattaa ostaa vaikka osamaksulla.

        Maksan putkesta n. 2270 €, ja kauppias oli sitä mieltä että hinta nousee kahteen ja puoleen tonniin. No Rajalassahan se on ylikin sen. Tiedä sitten oliko vain myyntikikka.


      • CanonSigma-mies

        Harrastajalle ehdotan myös muita 70-200 2.8 laseja. Sigmalla kuten Canonillakin on huokeampia (Sigmalla tosin vain yksi malli) malleja ja näiden hinta on noin 1300€ kummankin. Näilläkin harrastaja pärjää varsin loistavasti ellei vaadi nopeutta tai vakaajaa. Piirrossa ei ole näkyvää eroa kun katselee normaalikokoisia kuvia. Vasta erittäin tarkka tutkiminen paljastaa erot. Tiedän kokemuksesta että edes Canonin kalleimman ja halvimman kyseisten lasien piirtoeroa ei huomaa kun kuvia tarkastelee ilman kauheita zoomauksia tietsikalla. Omistin aiemmin tämän halvemman Canonin laitteen, enkä pysty silmämääräisesti eroa näkemään ellei kauheasti tosiaan kuvaa suurenna.

        Digitarvike on ehdottomasti huokeampi liike kuin Rajala. Sieltä olen ostellut joitain putkia. Tuonkin putken hintaero jonka ostin pari päivää sitten verrattuna Rajalaan on siis kolmisensataa euroa. Tosin en tätä Digitarvikkeelta ostanut vaan ihan alan kivijalkakaupasta.


    • gdfgfgf

      Olen myös Rajalasta ostanut, muuten ok liike. Vielä kun asiakaspalveluun panostaisivat ( ylimielinen asenne ). Toivottavasti muilla parempia kokemuksia.

      • CanonSigma-mies

        Ehkä joo heidän ylimielisyys näkyy. Mutta tärkein on hinta ja toimitus jne.


    • Tamroniltahuippulaatua

      Kannattaa huomioida Tamronin 70-200 f2,8 Di Vc Usd vakaajallinen lasi. Se on aivan huippulaatua. Parempi kuin Sigma ja pärjää hyvin vertailussa myös vastaavalle Nikkorille, ollen osin jopa parempi piirroltaan.

      • CanonSigma-mies

        Joo. Meinasin mainitakin siitä. Hyvin tasavertainen linssi näiden muiden kanssa. Melkeinpä makuasia mistä tykkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      72
      1414
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      75
      1115
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      977
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe