Olen joskus miettynyt, miksi taloyhtiöt ovat osakeyhtiömuotoisia? Osakeyhtiön perustamisen tarkoitushan on tuottaa voittoa omistajilleen. Taloyhtiö on siitä mielenkiintoinen osakeyhtiö, että sen tarkoitus ei ole ollenkaan tuottaa voittoa omistajilleen (vaan päin vastoin, voittoa vältetään verojen takia), vaan tarjota osakkailleen tiettyä palvelua, eli asumispalvelua ja kerätä rahaa sen verran, että yhtiön kulut saadaan katettua.
Eli taloyhtiö muistuttaa enemmänkin osuuskuntaa, kuin osakeyhtiötä. Osuuskunnan tarkoitushan ei ole tuottaa voittoa omistajilleen, vaan tarjota heille tiettyä palvelua, ja kerätä rahaa vain sen verran, että kulut saadaan katettua.
Miksei taloyhtiö siis voisi olla osuuskuntamuotoinen? Vai onko osuuskunnassa kaikki osuudet oltava samansuuruisia? Jos on, niin silloin osuuskunta ei tietenkään toimisi taloissa, joissa on eri kokoisia asuntoja ja samankokoisiakin jyvittetty kerroksen mukaan, eli suurimmassa osassa taloyhtiöistä.
Mutta sellaisiakin taloyhtiöitä on, joissa kaikki asunnot ovat samankokoisia eikä ns. paremmassa kohdassa taloa sijaitsevia asuntoja ole jyvitetty isommille neliöille. Eikö rivitalot voisi ihan hyvin olla osuuskuntia, vai onko siinä jotain ongelmaa?
Miksi taloyhtiö on osakeyhtiö?
5
235
Vastaukset
- yksinkertaista
Vain häviävän pieni osa voisi olla osuuskuntia. Taloyhtiöitä sääntelee asunto-osakeyhtiölaki. Jos muoto olisi osuuskunta niin sillä ei olisi mitään laissa olevia määräyksiä. Toisin sanoen osuuskunta ei ole kiinteistön omistukseen ja hallintaan tarkoitettu yhtiömuoto. Asunto-osakeyhtiön tarkoitus ei ole tuottaa voittoa.
- kauhullaodotan
Ikävää kun kerrostalon asukkaat eivät voi saada isoista remonteista (kuten putkiremontti) kotitalousvähennystä!!! Ok-asujat saa.
- yhtiökokoukseen-vaan
Mene yhtiökokoukseen ja ehdota, että ikkunaremonttia ei teetä taloyhtiö, vaan jokainen osakas teettää omaan huoneistoonsa ikkunaremontin itse. Silloin jokainen osakas saa kotitalousvähennyksen itse teettämästään remontista. Tuskin tosin saat ehdotusta läpi, ja joku osakas päättää kuitenkin että "kyllä nämä vanhat ikkunat kelpaa ihan hyvin" ja jättää remontin tekemättä, joka taas aiheuttaa kustannuksia koko yhtiölle energiatehokkuuden nimissä.
yhtiökokoukseen-vaan kirjoitti:
Mene yhtiökokoukseen ja ehdota, että ikkunaremonttia ei teetä taloyhtiö, vaan jokainen osakas teettää omaan huoneistoonsa ikkunaremontin itse. Silloin jokainen osakas saa kotitalousvähennyksen itse teettämästään remontista. Tuskin tosin saat ehdotusta läpi, ja joku osakas päättää kuitenkin että "kyllä nämä vanhat ikkunat kelpaa ihan hyvin" ja jättää remontin tekemättä, joka taas aiheuttaa kustannuksia koko yhtiölle energiatehokkuuden nimissä.
Tuohon asiaanhan verottaja on on ottanut erittäin selkeän kannan, jos remontti kuuluu lain mukaan asunto-osakeyhtiölle, niin kotitalousvähennystä ei saa.
- pärstäkerta
Niin ja taloyhtiön yhtiövastikeessa ei kaikille huomoida remontin nostamaa yhtiövastiketta. Meillä koko ulkopuolen maalaus ja parvekeremontti toisella ei huomioitu yhtiövelkaa asumistukeen toisella huomioitiin.
Laki on niinkuin se luetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 275353
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34687- 1561747
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1551456Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141292Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike221122- 931114
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.701013viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2091004- 37849