Miksi taloyhtiö on osakeyhtiö?

Miksei.osuuskunta

Olen joskus miettynyt, miksi taloyhtiöt ovat osakeyhtiömuotoisia? Osakeyhtiön perustamisen tarkoitushan on tuottaa voittoa omistajilleen. Taloyhtiö on siitä mielenkiintoinen osakeyhtiö, että sen tarkoitus ei ole ollenkaan tuottaa voittoa omistajilleen (vaan päin vastoin, voittoa vältetään verojen takia), vaan tarjota osakkailleen tiettyä palvelua, eli asumispalvelua ja kerätä rahaa sen verran, että yhtiön kulut saadaan katettua.

Eli taloyhtiö muistuttaa enemmänkin osuuskuntaa, kuin osakeyhtiötä. Osuuskunnan tarkoitushan ei ole tuottaa voittoa omistajilleen, vaan tarjota heille tiettyä palvelua, ja kerätä rahaa vain sen verran, että kulut saadaan katettua.

Miksei taloyhtiö siis voisi olla osuuskuntamuotoinen? Vai onko osuuskunnassa kaikki osuudet oltava samansuuruisia? Jos on, niin silloin osuuskunta ei tietenkään toimisi taloissa, joissa on eri kokoisia asuntoja ja samankokoisiakin jyvittetty kerroksen mukaan, eli suurimmassa osassa taloyhtiöistä.

Mutta sellaisiakin taloyhtiöitä on, joissa kaikki asunnot ovat samankokoisia eikä ns. paremmassa kohdassa taloa sijaitsevia asuntoja ole jyvitetty isommille neliöille. Eikö rivitalot voisi ihan hyvin olla osuuskuntia, vai onko siinä jotain ongelmaa?

5

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaista

Vain häviävän pieni osa voisi olla osuuskuntia. Taloyhtiöitä sääntelee asunto-osakeyhtiölaki. Jos muoto olisi osuuskunta niin sillä ei olisi mitään laissa olevia määräyksiä. Toisin sanoen osuuskunta ei ole kiinteistön omistukseen ja hallintaan tarkoitettu yhtiömuoto. Asunto-osakeyhtiön tarkoitus ei ole tuottaa voittoa.

• kauhullaodotan

Ikävää kun kerrostalon asukkaat eivät voi saada isoista remonteista (kuten putkiremontti) kotitalousvähennystä!!! Ok-asujat saa.

• yhtiökokoukseen-vaan

Mene yhtiökokoukseen ja ehdota, että ikkunaremonttia ei teetä taloyhtiö, vaan jokainen osakas teettää omaan huoneistoonsa ikkunaremontin itse. Silloin jokainen osakas saa kotitalousvähennyksen itse teettämästään remontista. Tuskin tosin saat ehdotusta läpi, ja joku osakas päättää kuitenkin että "kyllä nämä vanhat ikkunat kelpaa ihan hyvin" ja jättää remontin tekemättä, joka taas aiheuttaa kustannuksia koko yhtiölle energiatehokkuuden nimissä.

• yhtiökokoukseen-vaan kirjoitti:

Mene yhtiökokoukseen ja ehdota, että ikkunaremonttia ei teetä taloyhtiö, vaan jokainen osakas teettää omaan huoneistoonsa ikkunaremontin itse. Silloin jokainen osakas saa kotitalousvähennyksen itse teettämästään remontista. Tuskin tosin saat ehdotusta läpi, ja joku osakas päättää kuitenkin että "kyllä nämä vanhat ikkunat kelpaa ihan hyvin" ja jättää remontin tekemättä, joka taas aiheuttaa kustannuksia koko yhtiölle energiatehokkuuden nimissä.

Tuohon asiaanhan verottaja on on ottanut erittäin selkeän kannan, jos remontti kuuluu lain mukaan asunto-osakeyhtiölle, niin kotitalousvähennystä ei saa.

• pärstäkerta

Niin ja taloyhtiön yhtiövastikeessa ei kaikille huomoida remontin nostamaa yhtiövastiketta. Meillä koko ulkopuolen maalaus ja parvekeremontti toisella ei huomioitu yhtiövelkaa asumistukeen toisella huomioitiin.
      Laki on niinkuin se luetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      27
      5353
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      3
      4687
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      156
      1747
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      155
      1456
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1292
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      22
      1122
    7. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1114
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      70
      1013
    9. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      209
      1004
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      849
    Aihe