Eli siis vuosia sitten otettu opintolaina . Nyt kela haluaa periä tämän 50e osissa...olen työtön ja sossun asiakas. Lasketaanko sossussa tämä menoiksi?
Sossu ja ppintolainan takasin maksu
5
146
Vastaukset
- 869475
Miksi Kela perii sinulta rahaa, vaikka pankista olet lainan ottanut?
- arvaanvaan
Olisikohan aloittajan tapauksessa käynyt niin, että Kela on takaajana joutunut maksamaan lainan pankille aloittajan itsensä laiminlyötyä maksuvelvollisuutensa.
- dayyja
Ei lasketa menoiksi. Vaan se sun pitää itse maksaa omistasi (sitten kun saat). Ota kelaan yhteys ja maksa, kun pääset töihin, tai lainaa vanhemmiltasi ja maksa heille takasi.
Tuo 50e on kyllä niin naurettavan pieni summa, että maksa nyt ihmeessä pois ja lainaa vaikka joltain. kyllä pitäisi lainaa ottaessa jo miettiä että pystyy sen sitten edes työmarkkinatuesta maksaamaan pois. Saat jo työmarkkinatukea sen 700e ja sitten asumistuen. Tämä on bruttona yli tonnin. Tästä verot ja vuokra pois. Sulle jää 300-500 e elämiseen kuussa. Vähän nipistät ja saat velkas maksettua.
Tästä syystä en otakaan opiskelijana lainoja, vaan elelen opintotuella. Jälkiviisautta en halua omalla kohdallani harrastaa.- hyvaa_paivaa
Kyllä se kova elämä kohtaa vielä sinutkin että huutele vaan sieltä korkealta hevoselta vielä kun kykenet. Heheh.
- huudellaan
hyvaa_paivaa kirjoitti:
Kyllä se kova elämä kohtaa vielä sinutkin että huutele vaan sieltä korkealta hevoselta vielä kun kykenet. Heheh.
Kova elämä on yhdelle yhtä, toiselle toista. Jollekulle näppylä naamassa väärään aikaan kaataa koko elämän. Toinen menettää koko perheensä kerralla ja siitäkin on vain selviydyttävä.
Viisas ei hanki itselleen hankaluuksia tahallaan laiminlyömällä raha-asioittensa hoidon. Useimmat ihmiset eivät koskaan elämässään joudu turvautumaan sossuun, tämä olisi hyvä tietää. Eikä siihen edes tarvita erityistä onnea, ihan tavallinen arkijärki riittää hyvin. Omaan laajaan sukulais-, ystävä- ja tuttavapiiriini ei tietääkseni kuulu yhtäkään, joka olisi koskaan joutunut turvautumaan sossuun. Sitä en silti mene sanomaan, etteikö näin jollekin joskus voisi käydä. Mutta ei jokaiselle.
Vaikeuksia ja huolia on joskus jokaisella, mutta asiat hoidetaan silti. Varsinkin raha-asiat. Niihin voi vaikuttaa itse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222191Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi992191- 482033
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361376- 301356
- 951141
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201056- 261006