Luin syyrialaisen Osama Al-Alouloun (freelancer-kolumnistin) jutun.
Osama on yhteikuntatieteden maisteri ja kansaivälisen ihmisoikeuslainsäädännön opiskelija Suomessa.
Kainuun Sanomien kolumnissaan hän pohti etunimeään Osama ja sen ihmisissä aikaan saamia yleensä negatiivisia reaktiota, ihmettelyä ja naurua, kysymyksiä, oletko todella Osama.
Nimihän voi olla leimattu joko negatiiviseksi tai positiiviseksi. Osama miettii nimensä vaihtamista.
Kun itse olin yhdessä elämäni käännekohdassa, otin takaisin tyttönimeni isän mukaan.
Koin saavani nimenmuutoksen jälkeen identiteettin perustana olevat omat persoonalliset ominaisuuteni takaisin. Kymmenen vuotta väärällä nimellä, tietty oli suunnaton helpotus palata takaisin omaksi itsekseni.
Kun lapselle annetaan nimi on syytä pistää jäitä hattuun ja miettiä järkevästi, ilman yltiöpositiivisia tunteita.
Enää ei taida kiva olla Jorma tai Väinö. Unikot ja Taika-tuuliat.. no, sellaisia nimiäkin annetaan.
Oletko käynyt läpi nimikriisiä?
Nimeni on....
25
316
Vastaukset
Ei nimi miestä pahenna ei naistakaan vaan nimen kantaja.
Paljon taitaa olla vikaa aloittajassa? Täällä oli kerran perhe joilla oli sukunimi Sikanan muuttivat ei tiedä miksi, nyt on ruotsalainen.Aikoinaan useat ruotsalaista sukunimialkuperää kantavat suomalaiset suomennuttivat nimensä. Presitenttimme P. E. Svinhufvudin suku on tainnut pitää alkuperäisen nimensä ; )
- EiNimikriisiä
Koulun neljä ekaluokkalaista oli äitiensä kanssa keskustelemassa koulupsykologin kanssa yleisiä asioita koulunkäynnistä.
Puhe jotenkin sitten kääntyi lapsen nimeen. Vetäjänä ollut psykologi sanoi, että lapsen nimi usein kuvasti äidille miellyttävintä asiaa tai harrastusta.
Ensimmäinen äiti sanoi, että tytön nimi oli Kukka, koska äiti piti erityisesti kukista ja puutarhanhoidosta. Toinen äiti sanoi, että tytön nimi Tuulia johtui siitä, että äidin lempiharrastus oli purjehdus. Kolmannen äiti sanoi, että pojan nimi Ilmari johtui siitä, että äiti piti kovasti kirjallisuudesta ja erityisesti Ilmari Kiannon teoksista.
Silloin neljäs äiti sanoi kireällä äänellä ja kiivaasti: ”Jorma, laita tossun nauhat kiinni. Me lähdetään nyt!”Toinen nimeni on Väinö, en näe siinä mitään erikoista mutta vähä järkisillä tulee kaikenlaista mieleen.
Ahmed nimiset eivät saaneet lähettää rahaa eräässä systeemissä ei tiedä tänään.- henrjii
nooh ehkä joku
Kaksi laihialaista oli metsässä lenkillä ja toiselle tuli kakkahätä
Se meni kyykky puun taakse ja hetken päästä huusi kaverille: Hei onko sulla paperia
Ei ole, sun täytyy jättää se väinö sinne! - Korppis1
xx9 kirjoitti:
Toinen nimeni on Väinö, en näe siinä mitään erikoista mutta vähä järkisillä tulee kaikenlaista mieleen.
Ahmed nimiset eivät saaneet lähettää rahaa eräässä systeemissä ei tiedä tänään.Anteeksi jos loukkasin. Väinö kaiketi menetti mahtinsa kun J. Karjalainen lauloi Väinöstä.
https://www.youtube.com/watch?v=zipBOlK1tDU - eppu2
Korppis1 kirjoitti:
Anteeksi jos loukkasin. Väinö kaiketi menetti mahtinsa kun J. Karjalainen lauloi Väinöstä.
https://www.youtube.com/watch?v=zipBOlK1tDUEikös Karjalainen laulanut omasta pojastaan.
Kun olin lapsi, silloisten ´vanhojen ihmisten nimet´ ovat taas tulleet muotiin. - korppis1
eppu2 kirjoitti:
Eikös Karjalainen laulanut omasta pojastaan.
Kun olin lapsi, silloisten ´vanhojen ihmisten nimet´ ovat taas tulleet muotiin.En tiedä kenestä hän lauloi. Mutta positiivinen lataus ei toiminut siten kuin se oli tarkoitettu. Nimet palaavat noin 80-vuoden välein. Meidän ns. suurien ikäluokkien nimet ovat kohta ajankohtaisia. Ritva, Annikki, Sinikan, Kirsti, Erkki, Pertti, Kari, Mauri ovat tulossa. Kun nimet palaavat ne saavat positiivisen latauksen ja nykyiset tuntuvat typerimmiltä. Kun olin pikkutyttö olisin halunnut olla Sinikka 😊
- tottaontuo
korppis1 kirjoitti:
En tiedä kenestä hän lauloi. Mutta positiivinen lataus ei toiminut siten kuin se oli tarkoitettu. Nimet palaavat noin 80-vuoden välein. Meidän ns. suurien ikäluokkien nimet ovat kohta ajankohtaisia. Ritva, Annikki, Sinikan, Kirsti, Erkki, Pertti, Kari, Mauri ovat tulossa. Kun nimet palaavat ne saavat positiivisen latauksen ja nykyiset tuntuvat typerimmiltä. Kun olin pikkutyttö olisin halunnut olla Sinikka 😊
Pojastaan Väinöstä hän todellakin lauloi.
- Korppis1
tottaontuo kirjoitti:
Pojastaan Väinöstä hän todellakin lauloi.
Väenöväenö ....vääntäen kainuulaisittain, antaa kuvan hupailusta nimen kustannuksella. Nimihän on Väinö.
Nimeni vääntyy kainuulaisittaina, a...muuttuu e:ksi. Muistan kun nuorena tapasin hesalaisen kundin, hän lausui nimeni oikein se oli mairittelevaa. - Korvaan.koskee
korppis1 kirjoitti:
En tiedä kenestä hän lauloi. Mutta positiivinen lataus ei toiminut siten kuin se oli tarkoitettu. Nimet palaavat noin 80-vuoden välein. Meidän ns. suurien ikäluokkien nimet ovat kohta ajankohtaisia. Ritva, Annikki, Sinikan, Kirsti, Erkki, Pertti, Kari, Mauri ovat tulossa. Kun nimet palaavat ne saavat positiivisen latauksen ja nykyiset tuntuvat typerimmiltä. Kun olin pikkutyttö olisin halunnut olla Sinikka 😊
Nyt on vanhemmat nimet muotia: Wilhelmina, Sofia, Hilma, Alma, Oskari, Onni, Aleksanteri, Vilho...
Ritvat ja Maurit ovat vasta tulossa. Korvaan.koskee kirjoitti:
Nyt on vanhemmat nimet muotia: Wilhelmina, Sofia, Hilma, Alma, Oskari, Onni, Aleksanteri, Vilho...
Ritvat ja Maurit ovat vasta tulossa.Kirjoitin jo.
Nimet palaavat noin 80-vuoden välein. Meidän ns. suurien ikäluokkien nimet ovat kohta ajankohtaisia.
Nimeni on...
ei ole omia nimikriisejä ollut.
Koulukaverini toinen nimi oli Vilhelmiina, ja hän halusi vaihtaanimensä, koska se oli hänen mielestään hävettävän vanhanaikainen, Ihmettelin, Vilhelmiina on kaunis nimi.
Lapsuudessani yläkerrassa asui poika, johon olin korviani myöten ihastunut, ja hänen äitinsä nimi oli Kielo, aina haaveilin, voikun nimeni olisi Kielo.
Nyt ajattelen, onnekseni en ole Kielo, varmaan nimimerkkini tällä palstalla olisi kieloliiin.
Jos etunimeni olisi Naima ja sukunimeni Teline, niin kiireesti vaihtaisin nimeni, vaikka vakaasti olenkin sitä mieltä, ettei nimi miestä pahenna.- Korppis1
Tuo ei nimi miestä pahenna on klisee.
Jos nimeni olisi hymyä herättävä tai ylipäätään tietäisin nimeni johtavan kuulijan muihin mielikuviin kuin ihmiseen itseensä.
Osamalla aloitukseni päähenkilöllä on iso nimi ongelma sillä nimi johtaa Osama Bin Ladeniin ja terrorismiin. Ymmärrän hyvin, että nimi voi pahentaa miehestä ulos päin lähtevää kuvaa. Korppis1 kirjoitti:
Jos nimeni olisi hymyä herättävä tai ylipäätään tietäisin nimeni johtavan kuulijan muihin mielikuviin kuin ihmiseen itseensä.
Osamalla aloitukseni päähenkilöllä on iso nimi ongelma sillä nimi johtaa Osama Bin Ladeniin ja terrorismiin. Ymmärrän hyvin, että nimi voi pahentaa miehestä ulos päin lähtevää kuvaa."feikki-korppis1"
No ei johdata, kuten sinä ajattelet olettain.
Taisit vääntää väkisin-aloituksen kuin lesken konsanaan.
Lesken tosin väittelee itsensä kanssa aloituksissaan nimmareita vaihdellen.
En usko fiksujen ihmisten niihin menevän.
Ainakaan tosissaan vääntämään.
-
Minullakin on hyvä nimi.
Sellainen "aatelinen".
H.hunksz kirjoitti:
"feikki-korppis1"
No ei johdata, kuten sinä ajattelet olettain.
Taisit vääntää väkisin-aloituksen kuin lesken konsanaan.
Lesken tosin väittelee itsensä kanssa aloituksissaan nimmareita vaihdellen.
En usko fiksujen ihmisten niihin menevän.
Ainakaan tosissaan vääntämään.
-
Minullakin on hyvä nimi.
Sellainen "aatelinen".
H.Kaikki muut vääntää väkisin aloituksia mutta sinä et, fiksuna voit myös ohittaa väkisin väännetyt ja keskittyä ...omiin haaveisiisi.
Sul siintävi sininen uni
neito kesäheinä kuin puhdas lumi.
Ah kaunosielu mun, en kestä ...nyt tuli
haaveet valui, helmoihisi suli.korpikirjailija kirjoitti:
Kaikki muut vääntää väkisin aloituksia mutta sinä et, fiksuna voit myös ohittaa väkisin väännetyt ja keskittyä ...omiin haaveisiisi.
Sul siintävi sininen uni
neito kesäheinä kuin puhdas lumi.
Ah kaunosielu mun, en kestä ...nyt tuli
haaveet valui, helmoihisi suli."korpikirjailija"
Keskustelu-palstoilla ei ohitella.
Vaan keskustellaan asioista mieli-piteitä vaihdellen.
H.hunksz kirjoitti:
"korpikirjailija"
Keskustelu-palstoilla ei ohitella.
Vaan keskustellaan asioista mieli-piteitä vaihdellen.
H.Niin jospa sinäkin joskus oppisit ja keskittysit asiaan nythän viestisi käsitteli vain yhden lauseen asiaa.
Minullakin on hyvä nimi.
Sellainen "aatelinen".Korppis1 kirjoitti:
Osamalla aloitukseni päähenkilöllä on iso nimi ongelma sillä nimi johtaa Osama Bin Ladeniin ja terrorismiin. Ymmärrän hyvin, että nimi voi pahentaa miehestä ulos päin lähtevää kuvaa.Klisee mikä klisee...
kyllä se osoittaa aikamoista huumorintajua ja vahvuutta ihmiseltä jos kantaa erikoista ihan muihin yhteyksiin vievää nimeä koko elämänsä, varsinkin jos hassu nimi.
Toisaalta monet hassut nimet ovat vanhoja perinteisiä, suomalaisia aateleita, paikan , talojen, tilojen nimiin. Tai joihinkin paikkakuntiin liittyviä tapahtumia esimerkiksi, joita ei ehkä sen vuoksi halua muuttaa miksikään. Ja eihän tavallinen ihminen osaa yhdistää moista sanaa kun omaan kokemuspiiriinsä. Nimi voi olla peritty ja kulkeutunut jo monia sukupolvia ja kantaja on ylpeä nimestään, oli sitten minun mielestäni kuinka hassu tahansa.- korppis1
rosaliiin kirjoitti:
Klisee mikä klisee...
kyllä se osoittaa aikamoista huumorintajua ja vahvuutta ihmiseltä jos kantaa erikoista ihan muihin yhteyksiin vievää nimeä koko elämänsä, varsinkin jos hassu nimi.
Toisaalta monet hassut nimet ovat vanhoja perinteisiä, suomalaisia aateleita, paikan , talojen, tilojen nimiin. Tai joihinkin paikkakuntiin liittyviä tapahtumia esimerkiksi, joita ei ehkä sen vuoksi halua muuttaa miksikään. Ja eihän tavallinen ihminen osaa yhdistää moista sanaa kun omaan kokemuspiiriinsä. Nimi voi olla peritty ja kulkeutunut jo monia sukupolvia ja kantaja on ylpeä nimestään, oli sitten minun mielestäni kuinka hassu tahansa.Meidän kylällä on yksi sukunimi jota en ottaisi. Nuorena ihastuin poikaan, mutta minua oudoksutti kun hän ei suostunut kertomaan sukunimeään. Kun vihdoin tiesin, olisi se voinut kelvata minullekin, mutta tuli bänksit ennen kuin ehdin ajatella asiaa😉 Sukunimen vaihtohan ei ole enää muodissa. Nuoret parit säilyttävät omat nimensä avioiduttuaan.
korppis1 kirjoitti:
Meidän kylällä on yksi sukunimi jota en ottaisi. Nuorena ihastuin poikaan, mutta minua oudoksutti kun hän ei suostunut kertomaan sukunimeään. Kun vihdoin tiesin, olisi se voinut kelvata minullekin, mutta tuli bänksit ennen kuin ehdin ajatella asiaa😉 Sukunimen vaihtohan ei ole enää muodissa. Nuoret parit säilyttävät omat nimensä avioiduttuaan.
"feikki-korppis1"
Vaihdoitko sinä nyt suku-nimeen?
Osamasta Kokasuun, sanoisin.
H.- korppis1
hunksz kirjoitti:
"feikki-korppis1"
Vaihdoitko sinä nyt suku-nimeen?
Osamasta Kokasuun, sanoisin.
H.Minun nimeni on......ei rajattu onko ongelmia etu- vai sukunimessä. Olemme olleet poikieni kanssa räystäiden puhdistustalkoissa. Heillä on eri sukunimi kuin mamilla 😍
- henrjii
kuulostaa eksoottiselta, en ole koskaan puhdistanut räystäitä, toivottavasti
et ollut sää joka oli katolla
Minulla on hyvä nimi, ei liian yleinen, eikä mikään normi-pirkko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä292342Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri331671Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t241443- 891422
- 1351105
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4171082Pelolla pakottaminen
Kristinusko on tuovinaan valoa ja toivoa, mutta ensin pitää olla pimeyttä ja toivottomutta jotta joku valoa ja toivoa ha624926Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet
Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa240901IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl30899kamera hakokylässä
kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!15799