Tarviiko pientalon pääsuunnittelun olla arkkitehti, ajatus on säästää käyttämällä rakennesuunnittelijaa luonnosteluun ja pääpiirustuksiin.
Onnistuuko luvan saaminen ilman ARKia
3
124
Vastaukset
- arkkitehtifd
ei tarvitse olla
- NickNailer
Vuodesta 2000 lähtien on tarvinnut olla. Pitää olla tutkinnon suorittanut; esim. arkit. yo. ei käy. MUTTA maaseudulla ei olla niin turhan tarkkoja. Jos rakennat metsään, voi muukin kuin arkkitehti käydä.
Pääkaupunkiseudulla pitää olla jo alueella jo toimiva arkkitehti. Näin pidetään puolalaiset ja virolaiset arkkinikkarit pois tulotasoa polkemasta. - NäinMeillä
- ARK Rakennussuunnittelussa AA- ja A-vaativuuden tehtäviä voivat suorittaa vain rakennusarkkitehdit ja arkkitehdit, joilla on säädetty suunnittelukokemus.
- Vaativuudeltaan B-luokkaan kuuluvia rakennussuunnittelutehtäviä voivat suorittaa vähintään teknikot (rakennusmestarit) tai sellaiset eri aikoina rakennusalan tutkinnon suorittaneet insinöörit ja DI:t, joilla on riittävä kokemus rakennussuunnittelusta.
- C-luokkaan kuuluvien rakennussuunnittelutehtävien suorittamiseen vaaditaan näyttö riittäväksi katsottavasta kokemuksesta.
B-luokkaan luetaan mm. normaalit omakotitalot ja C-luokkaan rakennelmat joissa ei asuta (esim. vajat yms.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569