Suuren kustantamon vastaus

laiel

Hei,

Sain vastauksen käsikirjoituksestani neljän kuukauden odottelun jälkeen.

Siinä sanottiin suunnilleen näin: Kuultuamme asiantuntijoidemme arviot, meidän on todettava ettemme voi sisällyttää sitä kustannusohjelmaamme.

Kieltävästä vastauksesta huolimatta ilahduin. Tekstini on käynyt talon ulkopuolisilla lukijoilla tai sen ottamista ohjelmaan on tosissaan mietitty.

Vai oliko tämä sittenkin aivan normaali tusinavastaus?

Pohtikaa tätä kanssani, innostuneet.

15

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iamsori

      Valitettavasti taitaa olla ihan normihylsy.

    • ikäväkuulla

      Standardihylsyltä kuulostaa. Tuo "asiantuntiojidemme arviot" on selkokielellä tekstiä vilkaisseen kustannustoimittajan/toimittajien mielipide, eikä viittaa talon ulkopuoliseen arvioijaan.

    • Hyvähyvä

      No ei ole normihylsy, eli kyllä sitä on tosissaan tuumittu. Edellisen kommentoijan kanssa olen samaa mieltä asiantuntijoista. Ei saamassasi vastauksessa viitata ulkopuolisiin tahoihin, vaan puhutaan talon omista asiantuntijoista, eli kustannustoimittajasta, ehkä kustannuspäälliköstäkin.

      Mutta jatka yrittämistä! Jos tämä ei mene läpi, kirjoita uusi kässäri, koska kykyjä sinulla vastauksesta päätellen on.

    • kohhhtalotoveritar

      Tuo vastaus ei mielestäni eroa perushylsystä. Olemme tutustuneet käsikirjoitukseenne ja todenneet, ettei se sovi kustannusohjelmaamme / emme voi ottaa sitä kustannusohjelmaamme. Tms.

      Itselle on kertynyt kokemusta hiukan eri tavoin muotoilluista perushylsyistä ja sitten muutamia lausuntoja, jossa perustellaan hylsyä. Mielestäni ainoastaan lausunto on todiste siitä, että kässäriä on pohdittu. Noita hylsymuotoiluja vain on erilaisia.

      Jos nyt ajattelee kustantamon kannalta, niin heille on eduksi sellainen hylsy, joka on vähän epämääräinen niin ettei kirjailijanalku tunne itseään tyrmätyksi. Kirjailijanaluthan ovat lukevia asiakkaita.

      Ainahan sinne voi soittaa ja kysyä, jos hylsyssä on nimi alla, että mitä tämä tarkoitti. Kerro sitten meillekin, jos saat tietää :D

      Sen tiedän varmuudella, että kustantamoissa käytetään myös ulkopuolisia asiantuntijoita eli freelancer-kustannnustoimittajia. Mutta en tiedä lukevatko he saapuvia käsikirjoituksia.

      • iamsori

        Juuri näin, jos kässäristä tulee lausunto, se on merkki kiinnostavasta tekstistä. Kohteliaita pakkeja ei kannata sen enempää analysoida.


    • kirjoituskone

      Itse olen suuren kustantamon kanssa tekemisissä ja ainakin minulle asioiden sujuminen siellä tuli yllätyksenä. Eikä kaikilta kohdilta mukavana yllätyksenä.

      Sain aluksi tällaisen vastauksen lähettämästäni käsikirjoituksesta:

      "Hei XXX,

      Kiitos lähettämästäsi käsikirjoituksesta XXX. Se on erittäin koukuttava ja sujuva seikkailu. Pidimme siitä kovasti.

      Pahoittelut, että vastaamisessa on kestänyt. Mieluusti juttelisimme kanssasi enemmän, jos vielä etsit käsikirjoitukselle kustantajaa?"

      Kävin paikan päällä, jossa minulle kerrottiin, että yhteensä neljä henkilöä oli lukenut käsikirjoitukseni. Ensimmäinen lukija oli ollut kustannustoimittaja, joka oli pistänyt sen muille luettavaksi. Hän oli se, josta riippui, katkeaako käsikirjoitukseni matka heti alkuunsa. Kaikkien neljän oli näytettävä vihreää valoa. Vastauksessa kesti tämän takia 9 kuukautta.

      Eikä siinä vielä kaikki. Kahvittelun jälkeen käsikirjoitukseni meni käsiteltäväksi yleiseen kokoukseen, jossa markkinointitiimin oli hyväksyttävä se. Tästä en saanut kunnon vastausta, miten sen kävi, mutta minut pyydettiin takaisin ja annettiin (harvinaisen rajut) muokkausehdotukset. Muokkauksia olen tehnyt sen jälkeen muutamia, kirjaa ei ole vielä julkaistu eikä sopimusta kirjoitettu. Itse olen ollut ja joutunut olemaan erittäin aktiivinen ja ahkera. Hitaasti pyörivät nämä rattaat, mutta toisaalta, jos minuun on uhrattu jo näin paljon resursseja, eiköhän se kirjakin joskus ilmesty :)

      Ja käsikirjoitukseni on nuorten/nuorten aikuisten kirjallisuutta ja eräänlainen seikkailuromaani, kuten kustannustoimittajan viestistä varmasti tuli ilmi. En tiedä, miten aikuisten puolella pyörät pyörivät.

      • iamsori

        Uskon tietäväni kustantamosi. Tuo kustantamo on vuosikymmenet ollut hitaan ja kankean maineessa.


      • kirjoituskone
        iamsori kirjoitti:

        Uskon tietäväni kustantamosi. Tuo kustantamo on vuosikymmenet ollut hitaan ja kankean maineessa.

        Siltä tuntuu :) Hyvin hitaalta ja hyvin raskaalta. Tosin, jokainen henkilö, jonka olen sieltä tavannut, on ollut erittäin ystävällinen ja mukava. Ja vissiin kuitenkin on mahdollista, että julkaisevat sitten viimein käsikirjoitukseni? :)

        Siitä täytyy vielä antaa pisteitä, että ovat antaneet loistavia muokkausehdotuksia ja vaikka eivät lopulta julkaisisi, minulla on sata kertaa parempi käsikirjoitus hallussani.


      • iamsori
        kirjoituskone kirjoitti:

        Siltä tuntuu :) Hyvin hitaalta ja hyvin raskaalta. Tosin, jokainen henkilö, jonka olen sieltä tavannut, on ollut erittäin ystävällinen ja mukava. Ja vissiin kuitenkin on mahdollista, että julkaisevat sitten viimein käsikirjoitukseni? :)

        Siitä täytyy vielä antaa pisteitä, että ovat antaneet loistavia muokkausehdotuksia ja vaikka eivät lopulta julkaisisi, minulla on sata kertaa parempi käsikirjoitus hallussani.

        Toivotaan parasta.


    • Nettiavuksi

      Ei liity ihan aiheeseen, mutta miksi kustantamot eivät pistä käsikirjoituksesta vaikka ensimmäistä lukua nettisivulleen esille. Saisivat varmasti asiakkailta palautetta siitä, kiinnostaako lukijoita. Ammattitaitoinenkin kustannustoimittaja voi olla pahasti laatikon sisällä - pienissä piireissä. Jos kustantamo haluaa varmistaa, että kommentit ovat ''aitoja'', niin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumaan. Ei se tunnistuspalvelu voi maksaa enemmän kuin viisi hutia vuodessa...

      Vai onko niin, että tämä järjestely menee liian lähelle e-kirjoja ja sitä kautta kohti pimeää ja ennustamatonta kustantamon tulevaisuutta.

      • asiantuntija---

        Huono idea. Suurin osa kässäreistä on nimittäin niin kauheaa skeidaa, ettei tuollaista häpeäpaalua kehtaa kukaan pystyttää.


      • Boristheanimal

        Hyvä idea jos olis pientä esikarsintaa


    • karkitjaherkut

      Kyllä minäkin tuollaisesta hylsystä ilahtuisin. Jos kässäri olisi ihan tolkutonta kuraa, niin ei sitä asiantuntijoille annettaisi, tai ylipäätään kenellekään ylimääräiselle luettavaksi. Silppuriin menisi, tai delete-nappulalla digitaaliseen hautausmaahan, yhden ihmisen arvion perusteella. Itse olen saanut vain "Kiitos kässäristä. Emme valitettavasti voi julkaista sitä - tyyppisiä perustorjuntoja.

    • SylviaHallayö

      Kokeile kirjoittaa kirjasi täällä www.bod.fi. Voit julkaista tekstisi eKirjana ilmaiseksi.
      Jatka kirjoittamista.

    • Huispauksenkattila80

      Olen saanut yhden samanlaisen hylsyn eräältä suurelta talolta, mutta sain odotella tätä vastausta vuoden päivät. Kyllä se minusta poikkesi selkeästi muista saamistani tusinahylsyistä, samoin kuin ne joissa muutama rohkaiseva lause tai hylsyn peruste perässä (niitäkin muutama kappale löytyy). Kyllä minä ainakin oletin, että kässäriä on useampi ihminen lukenut talossa, ja kaikki eivät ole sitä pitäneet julkaisuohjelmaan sopivana. Myös allekirjoittajan tittelistä päättelin, ettei päälliköillä ehkä ole aikaa allekirjoitella niitä ekan kierroksen tusinahyljyjä, voin toki olla väärässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe