Ajattelin kertoa omat kokemukseni heikosta akkujen kestävyydestä. Vaikka yritän luoda hyvät edellytykset akkujen kestolle, kokemukseni mukaan ainakin Exide- ja myös Euroglobe-akut kestävät vain puolitoista-pari vuotta käyttöä. Sen sijaan halvat kiinalaiset akut eri merkeillä Ebaystä ostettuina paljon pidempään. Kokemusta kertynyt reilun 15 vuoden ajalta ja minulla on koko ajan 3-4 pyörää omassa käytössä. Kaikissa akuissa on ollut älylaturit koko talven ajan kiinni ja pyörien lataukset kunnossa. Kuluneella viikolla melko tuoreen Hondan Exide toimi vielä hyvin mutta kun yritin eilen lähteä liikkeelle, kuului vain releen napsahduksia. Latasin akkua yön yli eikä tilanne siitä mihinkään muuttunut. Ilman kuormaa jännite normaali mutta starttausyrityksen aikana putoaa 6-7 V väliin. Samat kokemukset Euroglobe-akuista. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Exide Agm-akun heikko kestävyys
2
2175
Vastaukset
- oma.pitkä.kokemus
Älä pidä edes älylaturia koko talvea kiinni, perinteisestä puhumattakaan!
Irrota seisontaan laittaessasi ehdottomasti maakaapeli, mittaa jännite ja lataa tarvittaessa. Mittaa kerran - pari talven aikana ja jos jännite laskee alle ~12,5 v, niin pistä vuorokaudeksi laturiin. Käytännössä ehjä nykyakku pitää virtansa hyvinkin sen puoli vuotta ilman latailua. Ylläpitolaturit ne akut tappaa, vaikka ovatkin olevinaan "älykkäitä".
Toinen tappokeino on käynnistää pyörä lähes tyhjällä akulla. - Minä_ajattelin
kokeilla seuraavanlaista järjestelyä. Pistän pienen elektronisen laturin viikkokellon kanssa lataamaan akkua esim. puoli tuntia kerran viikossa. Näinköhän homma toimisi? Pyörä säilössä talven yli toisella paikkakunnalla mikä tekee ajoittaisesta akun latailusta hankalaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379