Sijaisperheeseen

Apuva_

Oon kohta 15 vuotias tyttö ja haluisin sijaisperheeseen. Mietin minkälaisii syitä siihen pitäis olla.. Tuskin ne että mun koko perhe on sillee etten oiskaa tääl, mut sit ku pitää siivota ja tehä ruokaa mut muistetaa kyllä riittää ja koulussakii meni viimevuon kaikki iha huonosti, koska en voinu pyytää läksyis apuu koska ei mun isää kirjaimellisest kiinnostanu... Mun halu mennä kouluu on nyt alkan vaa lisääntyy, koska se on ainoo paikka milloo saan tavata kavereita ja missä mä saan vaa olla, oppitunnitkii tuntuu siltä et se ois vapaata, nyt täs viikon aikana mun isä ei oo sanon mulle paljo mitää muuta ku et "Siivoo olohuone ja keittiö, peset myös lattian" "Vaiha kissanhiekat" "Tee ruokaa" ja sit jos en osaa tehä jotaa tiettyy ruokaa ja pyydän apuu se käy vaa huutaa mulle kuinka en osaa.. Sit jos oon ulkon kavereitten kaa, mitä harvoin teen ku en saa mennä paljo minnee.. se soittaa mut tekee ruokaa vaikka ite vois tehä sen kerrankii

Arvostaisin tosi paljon jos joku vois kerto mitä voisin tehä, asiallisii vastauksii mieluiten, kiitos

9

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ET-ole-heitteillä

      Mistä olet kuullut sijaisperheistä? Kotityöt ainakin ovat välillä kohtuuttomia useissa sijaisperheissä. Läksyissä ei myöskään edes ymmärretä auttaa. Elämäsi kuulostaa samanlaiselta kuin monien monien sijoitettujen.

      Sanot haluavasi sijaisperheeseen. Se on melkein sama, kuin sanoisit haluavasi vaikkapa naimisiin, eli haluaminen ei takaa yhtään mitään parempaa.

      Voisit vaikka soittaa nuorten puhelimeen ja kertoa tyhmästä tilanteestasi siellä. Tai voisit ehkä kysellä vertaisnuoria joitten kanssa olisi hyvä jakaa kokemuksia? Hyvässä poppoossa on mukava tehdä koulutehtäviä :)

    • laitoslapsi

      Ootko tiatonen avohuollonsiotuksesta? eikä sua mihkään perheseen vaan heitetä, oon itse ollu 2 kuukautta avohuollon siotuksessa ja mullakin meni vuosi ennen ku mut siotettiin ja perheen hakemisessa voi mennä vielä kauemmin :) ja etkä pääse mihkään perheeseen ellet ota yhteyttä sosiaaliasemalle tai sitte otat yhteyttä sun koulun kuraattoriin ja se voi tehä susta lastensuojelu ilmotuksen jos asiat on oikeesti noin huonosti ja vaikka sut siotettas mihkä et välty kotitöistä :)

      ihan vaan tällänen ilmanen vinkki: ota yhteyttä vaikka sosiaaliasemalle ja puhu asioista

    • paikem

      Sun ikäiset sijoitetaan ainakin isoissa kaupungeissa lastenkoteihin,joista monet ovatkin hyviä paikkoja,jos ovat kaupungin omia.Niissäkin joutuu tekemään kotitöitä,eikä läksyihin välttämättä saa apua.Eikö sul ole ketään vaikka sukulaista,jolle puhua tai jollekin naapurille?

    • kokemustajuu

      Kannattaa selvittää. millaiseen sijaishuoltopaikkaan menee - ennekuin menee. Sijaishuollon piirissä on näet kammottavan ammottava ero hyvien ja huonojen paikkojen välillä. En soisi sinun joutuvan huonoon paikkaan. Näet, jos pääset hyvään paikkaan, voi sinustakin tulla aikanaan kokemusasiantuntija, joka palkataan järjestöön kertomaan hyvistä kokemuksista. Jos joudut huonoon paikkaa, ketään ei kiinnosta kertomuksesi, sillä se on vaan sinun näkemyksesi asiasta. Näet sijaisvanhemmalla, sosiaalityöntekijällä ym. on myös omat näkemyksensä, jotka menevät sinun näkemyksen yli. Jos pääset hyvään paikkaan, pääset kertomaan hyvistä kokemuksista kaikille. ja saat paljon taputuksia.

      • näinsemeneejuu

        Toki sinua ollaan kuulevinaan ja kohtaavinaan, jos joudut huonoon paikkaan, mutta käytännössä kukaan ei laita tikkua ristiin käytännössä. Hyvään paikkaan päässeet kuuntelevat sinua kyllä empaattisen näköisinä, ja kirjoittavat kertomuksesi sosiaalityöntekijöille meneviin oppaisiin.


    • ylämystöön

      Jos pääset hyvään paikkaan, voit päästä kokemusasiantuntijaksi, melkein viranomaisten rinnalle katsomaan ylhäältäpäin ja ulkopuolelta, miten ne muut sijoitetut siellä selviävät. Ja pääset kommentoimaan joukon liikehdintää viranomaisille.

      • yömyöhäjo-on

        HeI: hyvä paikka voi olla semmonen missä tajutaan lapsen oikeus omaan perheeseensä! Tilannetta voisi verrata sellaseen, missä yksi hoitotyöntekijä uhmaa tavallisia käytäntöjä ja uskaltaa olla eri mieltä kuin ns kuuluisi olla ja myös sanoo sen hoidettaville/asiakkaille... Sellasia on aina ollut eikä heistä työporukat pidä; oikeudentajunen työntekijä esim "lellii" liikaa :/

        Kaikkein parasta olisi, että hyvässä paikassa kasvava evästetään vielä niin, että hän ei edes halua saarnata sijoittajien pussiin, vaan että hän haluaa muuttaa koko systeemiä.


      • yäkkokemusasiantuntijat

        Eihän paikka voi olla hyvä, jos se tuottaa sokeutuneita tyyppejä!


    • lapsetjolentäneetpesästä

      Mene juttelemaan kouluterkkarille tai koulukuraattorille, jos sellainen löytyy. Ehkä teidät ohjataan sitt perhetyöntekijälle, joka voi olla psykologi. Tai alat tapailla perhetyöntekijää itseksesi. Joku tukihenkilö(Perhe) voi tulla kohdallasi kyseeseen. niistä tosin on puute.
      Tuskin tuonikäistä sijoitetaan minnekään, kun ei ole pahempia ongelmia kuten alkoholi ja muut päihteet. Sijaishuolto on rahanahnetta touhua, siihen kannattaa pitää etäisyyttä.
      Saako koulussa nykyään tukiopetusta, jos on ongelmia tehtävien suhteen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe