Kuvan käyttäminen?

Kysymys__

Jos kaveri on ottanut kuvan jossa olen, voiko kaveri jonka kameralla otettu kieltää minua käyttämästä kuvaa haluamallani tavalla? Vedoten, että se on hänen ottamansa. Kuva on julkisella paikalla otettu mutta kuvassa on eräs asia minkä takia kaverini haluaisi etten kuvaa käyttäisi ainakaan netissä.

7

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljkfjsfjjwefj

      Koska olet malli on sinulla mallioikeudet.
      Jos et saa omaa kuvaasi, niin voit vaatia mallikorvausta. Edellytyksenä on, että vain sinä olet kuvassa ja oletko tunnistettavissa. Pieniä pisteitä maisemassa ei lasketa henkilöiksi, jos näitä ei voi tunnistaa.

    • Kuvan ottajalla on kuvaan käyttöoikeudet. Näin netin aikakaudella tekijänoikeuksia rikotaan jatkuvasti. Mallioikeus ja mallisuoja on eri asia. Kuvan ottaminen ja julkistaminen eri asia. Eläinen ja lemmikit eri asia. Eläimellä ei katsota olevan persoonallisuusoikeuksia. Kuvan koirasta saa julkaista kysymättä koiralta lupaa. Jos kuvan yhteydessä julkaistaan omistajan henkilötiedot pitää kysyä lupa. Sinulla on siis oikeus kieltää kuvaajaa julkaisemasta kuvaa jossa olet mallina. Itselläsi ei ole kuvaan mitään oikeuksia, jos niitä ei ole erikseen annettu.

      • kysymys__

        Tarkennan vielä...

        Kuvanottajallaa on kuvaan käyttöoikeudet, tämä selvä. Entä kuvan henkilön oikeus itsestään otettuun kuvaan vaikka se onkin toisen henkilön laitteella otettu? Kannattaako siis ottaa toisesta henkilöstä kuvaa omalla laitteella jos kuvankohde sitten voi käyttää kuvaa mielensä mukaan?


      • fsaah
        kysymys__ kirjoitti:

        Tarkennan vielä...

        Kuvanottajallaa on kuvaan käyttöoikeudet, tämä selvä. Entä kuvan henkilön oikeus itsestään otettuun kuvaan vaikka se onkin toisen henkilön laitteella otettu? Kannattaako siis ottaa toisesta henkilöstä kuvaa omalla laitteella jos kuvankohde sitten voi käyttää kuvaa mielensä mukaan?

        Kameran omistajuus ei ratkaise mitään noiden oikeuksien suhteen, eikä kuvan kohteella ole mitään oikeutta kuvaan. Sekä omistusoikeus että käyttöoikeus on kuvan ottajalla, ja hän myöntää tai on myöntämättä muille luvan käyttää kuvaa.

        Eli siis tässä sinun tapauksessasi sinulla ei ole oikeutta käyttää sitä kuvaa muuta kuin kaverisi (siis kuvaajan) luvalla ja hänen ehdoillaan.


      • austinhaukku

        ok.


    • käyttämisestä

      Jos kaveri on ottanut kuvan jossa olen, voiko kaveri jonka kameralla otettu …
      – sillä ei ole mitään merkitystä kenen kameralla on kuvattu. Tekijänoikeus on sillä joka käsitteli kameraa kuvaushetkellä.
      … kieltää minua käyttämästä kuvaa haluamallani tavalla? Vedoten, että se on hänen ottamansa.
      – riippuu täysin siitä miten haluat käyttää kuvaa. Et saa julkaista kuvaa ilman tekijän lupaa.
      … Kuva on julkisella paikalla otettu mutta kuvassa on eräs asia minkä takia kaverini haluaisi etten kuvaa käyttäisi ainakaan netissä.
      – kuvauspaikka ei merkitse mitään kuvaajan oikeuksien kannalta. Se ”eräs asia” on helppo poistaa kuvasta jos vain se on kynnyskysymys.
      Ilmeisesti sinulla ei ole mitään oikeuksia tuohon yleisellä paikalla otettuun kuvaan.

    • Eiköhän kaverien kesken asiat kannattaisi hoitaa vetoamatta lakeihin. Periaatteessa kuvaajalla on oikeus kuvaan, mutta tuskin asiasta mitään oikeusjuttua tule. Lähinnä voit menettää kaverisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1835
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      75
      1513
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1402
    4. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      29
      1337
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      307
      1337
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1142
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1069
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      987
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      949
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      858
    Aihe