Olen 42-vuotias nainen. Viimeksi kuukautiset on olleet nyt viime huhtikuussa. Onko vaihdevuodet alkaneet aikaisin vai onko jotain muuta vialla?
Muutenkin viime vuosina kuukautiset on olleet epäsäännölliset.
Olen elänyt viime vuodet hankalassa parisuhteessa. Nyt eronnut.
Voiko kuukautiset vielä normalisoitua?
Olen silti varmaan jo liian vanha äidiksi?
Kuukautisten poisjäänti
8
277
Vastaukset
- Rosalyn30
Voi olla jo vaihdevuodet, siitä voisi kertoa se, että vuodot olleet epäsäännölliset pidempään. Kannattaa käydä lääkärissä katsomassa tilanne, näkyykö munasoluja enää, siis ultralla. Myöskin voit netistä tilata hedelmällisyystestin.
- Kana2
Niin, ja muutenkin on lähes jatkuvasti kova hiki. Eikö sekin ole yksi vaihdevuosien oire?
Mutta eikö tämä olisi kovin varhaista ja epänormaalia?
Entä jos onkin jotain pahemmin vialla?- lekuriin
Ennenaikaisiksi lasketaan ennen 40 vuotta alkavat vaihtarit, eli ei ole epänormaalia. Eikä niillä ennenaikaisillakaan yleensä kai ole mitään hätää terveyden suhteen. Toisaalta jotkut sairaudet, vaikka kilppari voivat aiheuttaa kuukautishäiriöitä. Mutta käy lääkärissä, ultrassa kyllä näkyy että onko munasarjoissa miten paljon toimintaa.
- täältä.löytyy
Täältä ensihätään tuo hedelmällisyys/vaihdevuositesti. https://www.kotitesti.fi/tuotteet/hedelmällisyystesti/423/
Mutta kannattaa tosiaan piipahtaa gynekologillakin, hän osaa sanoa asiaan varmuuden. - lksjfdlkjsdflksjflksfjsl
Et välttämättä ole vanha äidiksi, mutta voi olla, ettei sinusta enää tule äitiä, jos sitä ajattelet. Vaihdevuodet alkavat siten, että kuukautiset harvenevat ja sitten jäävät pois...mutta seksielämä ei nuupahda vaan seksuaalisuus säilyy ja jopa paranee, kun ärsyttävät kuukautiset jäävät pois.
- keski_ik_nainen
Moikka! Täällä ikäisesi nainen. Ihan terkkarilääkäri voi määrätä esim. FSH:n, mikä kertoo jo paljon vaihdevuositilanteesta. Itseltäni otettiin pari vuotta sitten, ja oli ok. Itse olen herkkä huomaamaan elimistön muutokset, ja olen tuntenut ikääntymisen jo kauan. Hikoilen kuukautiskierron loppu- ja alkuvaiheessa, en keskellä. Nyt kierto on alkanut nopeutua, mikä usein on seurausta siitä, kun munasolut alkavat kulua loppuun ja aivot piiskaavat FSH-tuotantoa (eli tässä vaiheessa arvon pitäisi olla kohonnut).
Vaikea uskoa, että omilla munasoluilla tulisi enää raskaaksi, kun kuukautiskierto on jo jäänyt pitkäksi aikaa pois. Itse olen ollut säännöllisellä kierrolla 7 vuotta ilman kunnollista ehkäisyä - ei yhtään alkanutta raskautta. Lapset pitäisi tehdä viimeistään 30-vuotiaana. Hedelmällisyys heikkenee sen jälkeen hurjaa vauhtia. Ne, jotka tulevat yli 40-vuotiaana raskaiksi, ovat poikkeus. Raskaus on joka tapauksessa jo suurempi riski. Elimistössä on muhimassa kaikkea ikääntymiseen liittyvää häikkää ja kaikkien raskauskomplikaatioiden riski on suuri. Verenpaineet, verensokeriarvot ym. eivät ole mitkään enää kuin nuorena. Voi olla jo alkavaa sepelvaltimotautia ym. Munasolut ovat yhtä vanhat kuin nainen itse, eli heikoimmat yksilöt jäljellä. Se lisää sikiön kromosomihäiriöriskiä. Elimistöllä on tarkoituksensa sille, etteivät vanhat naiset enää lisäänny. Nykymaailmassa ikäisemme nainen on "nuori", sata vuotta sitten oli "mummo". Kun on kyse lisääntymisestä, olemme jo "mummoja".
Peruslabrat ym. kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa. Onnistuu ihan terveyskeskuksessa, jollet erikoislääkärille halua. Stressikin voi jättää kuukautiset pois. Oletko laihtunut?
Kuukautiset saat hormonikorvauslääkkeillä ja lapsia hedelmöityshoidoilla, tosin maksat kaiken itse, kuten tarvittavat luovutusmunasolut.- lekuriin
Se, että yli 40-vuotiaalla olisi kaikkien raskauskomplikaatioden riski "suuri" ei pidä paikkaansa. Ainoastaan varhaisen keskenmenon riski on yli nelikymppisillä todella iso (yli 50%), koska munasolut ovat huonolaatuisia eivätkä aina elinkelpoisia. Monien muiden komplikaatioiden riski on iäkkäillä esim. kaksinkertainen verrattuna nuorempiin synnyttäjiin, eli selvästi kohonnut, mutta kunkin ongelman kohdalla kuitenkin yleensä reippaasti alle 10 %. Ja se, että äiti kuolisi iän takia synnytykseen on äärimmäisen harvinaista.
Monisikiöraskaus on pahempi riski komplikaatioille kuin äidin ikä. - Kana2
Joulukuun alusta lähtien paino pudonnut noin 17 kg. Olen tarkoituksella pudottanut painoa, koska on ollut reilusti ylipainoa. Silti olen syönyt hyvin, mutta säännöllisemmin ja terveellisemmin.
Usein on myös kova hiki, sekin on merkki vaihdevuosista, eikö niin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789