Lapin ruska 2016

ruskatuttaa

Miltäs näyttää ruskan tulo tänä syksynä? Onko tulossa parempi kuin viime vuonna? Onko nyt jo mahdollista arvuutella että mihin aikaan se olisi parhaimmillaan Saariselän ja Pallaksen tienoilla?

17

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruska-aikana

      Viime vuonna ruskaa ei ollut juuri lainkaan joten on helppo ennustaa että tälläkertaa tulee parempi ruskavuosi. se että kuinka hyvä tulee riippuu nyt aivan seuraavien viikkojen ilmoista. Viikolla 36&37 vaiheilla ennustetaan ruskan olevan parhaimmillaan.

      • Ruskaäijä

        Olen itse menossa yksin saariselälle viikolla 36,joten on mukava kuulla,että siellä voisi olla silloin ruskaa:)


    • Sammakkoprofessori

      Asun Lapissa ja olen todella huolestunut tulevasta ruskasta sillä jos tämä vesisateiden piiskaus vielä jatkuu pitkään niin tällöin toivo ruskasta on mennyttä.

      • Helpporuska

        Kun katsoin Accuweatherin sääennustetta Lappiin elokuun ajaksi niin matalapaineita ja kovaa tuulta näyttäisi loppukuu olevan. Syyskuun alussa olisi sitten tulossa kauneita ja kuulaita korkeapaineen tuomia syyspäiviä.


      • Yöpakkaset

        Viime yönä oli ensimmäiset yöpakakset Utsjoella joten se tarkoittaa sitä että ruska aika on alkamassa. sateet voivat viedä ruskan mennessään, mutta jos ruskan kehitys käynnistyi viimeyönä tällöin se olisi parhaimmillaan viikolla 34, mutta epävarmuus tekijät ovat harvinaisen suuret tämän vuoden ruskassa eli tulla voi joko täydellinen tai ei lainkaan ruskaa ja ajankohta voi vielä vaihdella viikkojen 34 ja 38 välillä.


      • Ruska_on_totta

        Ei ne yöpakkaset vaikuta ruskaan millään tavalla vaan aurinkoinen ja tuuleton sää joka suosii symbioosin kehitystä ja näin ollen puut erittävät mahlaa joka tuo ruskan. Maaruska syntyy taas sateiden jälkeisestä hetkestä jolloin maa imee veden sisäänsä ja tällöin käynnistyy symbioosi.


    • Miina4567

      Kyllä se pakkanen vaikuttaa ruskaan, koska tällöin lehtivihreä katoaa tehokkaammin lehdistä, ennen kuin lehdet ehtivät kuivua ja tippua ja tilalle jää nämä ihanat värit jotka me tunnetaan ruskana. Ja aurinko toki vaikuttaa myös.
      Mää meen lappiin vasta talvella http://www.lumipallo.fi/reissuajaromantiikkaa/
      Mutta olis huikee mennä taas ruska-aikaankin!

      • Gtrotter

        On hyvä, että makuja on monenlaisia. Itse olen kerran tutustunut Lappiin monipuolisesti(3 viikkoa) ja en havainnut silloin mitään, miksi sinne pitäisi uudelleen mennä. Sen jälkeen ilmansuunta Helsingistä on ollut aina etelään eli vähintään Eestiin.


    • muuallevaan

      Kun katsoo Sukulan ohjelmaa suomalaisista matkailuyrittäjistä ja hotelleista, ei kiitos mihinkään suomalaiseen ottamaan tuollaista riskiä rahojenhukkuuseen. Huh.

    • Ruska_alkoi_tänään

      Enontekiön kunnassa Kilpisjärven kylässä sekä Utsjoen kunnassa Nuorgamin kylässä on havaittu tänään ensimmäiset merkit ruskasta. Ruska siis alkoi tänään 31.8 ja etenee vaiheittain kohti etelää. Etelä-lapin ruska saavuttaa vk 37 ja keski-Lapin vk 36

      • Lappinainen_

        Jos ei ne sateet ala oikeaasti kohta loppumaan niin ruskaa ei todellakaan tule. Seuraavat päivät ratkaisevat ruskan kohtalon.


    • Ruskamatkalle

      Ollaan lähdössä ruskareissulle asuntovaunulla 10.9. Suuntana Saariselkä,Ylläs ja Levi. Tietääkö joku ilmaisia yöpymis mahdollisuuksia näiltä alueilta?

      • Ruskaatiruskaaati

        Saariselältä löytyy ilmaisia puskaparkkeja Saariselkä resortin alueelta sekä Kaunispään huipulta, tosin kaunispään huipulla on kuuden tunnin pysäköinti raja. Matkaparkki löytyy sitten Nesteen pihalta 35 euroa vuorokausi.

        Ylläksellä on hyvä yöpyä Ylläs resortin p-paikalla Äkäslompolon puolella.
        Kaltiohotellin pihassa on matkaparkki jossa voi yöpyä 10 euron vuorokausi hintaan.

        Leviltä löytyy kaksi ilmaista matkaparkkia. Alpine Cafeen parkki Gondolitiellä ja Poron bensis Tunturitiellä.


    • Selkäsaari

      Tällä hetkellä 11.9. ei juurikaan ruskaa Saariselällä.

      • marjatanmäki

        Ihmeellistä. Olin eilen Suomenlinnassa ja en muista koskaan nähneeni stadissa niin upeaa vaahteraruskaa.


    • Ruskaraportti

      Tämän vuotinen ruska on sitten päättynyt Lapissa ja totuus oli että mitä pohjoisemmaksi jaksoi mennä niin sitä komeampaa ruska oli. Kaunein ruska Suomessa oli ehdottomasti Utsjoen seudulla, mutta kaikkein huikein ruska oli välillä Kautokeino-Alta-Havöysund. Niin kaunista maaruskaa kuin Havöysundin tien varressa oli niin ei todellakaan löydy mistään muualta.

    • Ruskaretkeläinen

      Ollaan oltu vuodesta 2010 lähtien joka vuosi ruskaa katsomassa ja aina olllaan ajettu Havöysundin tietä. Joka kerta on ollut huikea maaruska tien varressa vaikka Suomessa ei ruskaa olisi ollut lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollanen supernainen oot...

      Kunnon pakkaus, ja sitten asut jonkun idiootin kanssa jossain korvessa. Oliko sulla siinä joku ajatuskin kun siihen ru
      Ikävä
      116
      1572
    2. Kaipaan keskustelua kanssasi nainen

      Siinä oli niin hyvä olla.
      Ikävä
      59
      1153
    3. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      47
      1000
    4. Tekisin sitä nyt

      Kanssasi jos voisin mutta pitää tehdä yksin
      Ikävä
      104
      947
    5. Sevenissä kuva "Aboriginaalista"

      Mutta eihän vaan ole Pikkuruisen salainen serkku - yhtä omituinen hymy päällä....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      840
    6. Ihana tumma

      Kaunotar nainen, oletko täällä? Tiedät että olet kauneinta maailmassa ja niin tiedän minäkin. Mitenkäs Juhannus?
      Ikävä
      36
      838
    7. Mitäpä sitä valehtelemaan nainen

      Kyl oisin toivonut että juhannus oltas vietetty yhdessä. Ehkä jopa oltaisiin rakssteltu yöttömänä yönä. Mutta ei, vain y
      Ikävä
      30
      763
    8. En kuulu tänäkään vuonna

      juhannukseesi. Ei sellaista juhannusta taida tullakaan. Eikä joulua..
      Ikävä
      40
      741
    9. Ei me saada tätä ikinä toimimaan

      Näytin herkimmän puoleni. Suuttumukseni ja turhautumisen. Luotin, että tutustuminen ei kaatuisi siihen. Luotin, että pys
      Ikävä
      31
      722
    10. Muistat varmaan tämänkin nainen

      miten kutsuin sinua ihanaksi, enkä väärässä ollutkaan. Mulle tuli aina hauskoja juttuja mieleen, joita sitten kerroin. J
      Ikävä
      27
      676
    Aihe