Kirkko isät ja lapsikaste

VäisänenMatti

Kasteesta ovat lausuneet tunnetut varhaiskristityt ja kirkkoisät kirjoituksissaan seuraavasti:

DIDAKHE (Apostolien opetus, Herran oppi pakanoille kahdentoista apostolin kautta, kirjoitettu v. 70-100)

Didakhessa kirjoitetaan: "Mitä kasteeseen tulee, kastakaa seuraavasti: Kun olette lausuneet kaiken edellä olevan, KASTAKAA Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevaa vettä käyttäen. Mutta jos sinulla ei ole juoksevaa vettä, kasta muuhun veteen. Jos et voi kastaa kylmään veteen kasta lämpimällä. Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, valele päähän kolmesti vettä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Mitään ehdotonta kastemenetelmää ei siis ollut, vaan sai toimia olosuhteiden kukaan.

IGNATIOS (kirjoitettu v.100 tienoilla)

Ignatios kirjoittaa kirjeessään: "Olkoon kaste teille kuin pysyvä aseistus, usko kypärinä, rakkaus keihäänä, kärsivällisyys asevarustuksena".

POLYKARPOS (eli v. 70-156/157)

Polykarpos oli Smyrnan piispa ja Johanneksen oppilas. Kun Polykarpos tuotiin petojen eteen Roomassa häntä kehotettiin pilkkaamaan Kristusta henkensä säästämiseksi. Tähän Polykarpos vastasi: "Jo kahdeksankymmentä kyysi vuotta olen häntä palvellut, eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin pilkata kuningastani, joka on minut pelastanut." Tuossa 86 vuotias Polykarpos ilmoittaa siis syntymästään saakka palvelleensa Kristusta, eli hänet oli kastettu siis vauvana v 67/68. Kastamaton oli tuohon aikaan pakana. Kun Johannes kuoli noin v 100, niin Polykarpos ehti olla hänen oppilaanaan yli kaksikymmentä vuotta. Johannesta muuten pidetään piispanviran perustajana.

BARNABAAN KIRJE (kirj. 117-135)

"Tutkikaamme nyt onko Herra huolenpidossaan antanut ilmoitusta myös vedestä ja rististä. Vedestä onkin kirjoitettuna Israelia koskeva sana, koska he eivät tule ottamaan vastaan kastetta, joka tuo SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEN, vaan rakentuvat omaan varaansa"

JUSTINUS MARTTYYRI (100-165)

Hän kirjoittaa: "Sitten me johdamme heidät paikkaan jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymisen tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä. Meidän joukossamme on monia 60-70 vuotiaita miehiä ja naisia, jotka jo lapsena on tehty opetuslapsiksi" Nuo 60-70 vuotiaat olivat siis kastettu vuosien 80-90 välillä, eli aikana jolloin Johannes vielä eli.

KLEEMENSIN KIRJE

Kleemens oli Rooman piispa n. vuosina 92-101 (tai 88-97). Hänestä lausutaan: "Matkoillaan Klemens tapasi sellaisia miehiä jotka olivat säilyttäneet oikean perimätiedon autuaallisesta opista, joka oli kulkenut isiltä pojalle aina Pietarin, Jaakobin ja Paavalin ajoista asti." Klemens kehottaa pitämään kasteen puhtaana ja tahrattomana. Kasteella oli siis keskeinen merkitys jo alussa apostolisena aikana.

IRENEUS (140-202)

Hän oli Polykarpoksen oppilas, joka taasen oli Johanneksen oppilas. Ireneus kirjoittaa: "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia" Hän viittaa kastekäskyyn Mt 28:18-20. Ireneus oli arvostettu teologi- lähetyssaarnaaja ja opettaja. Hän puhuu lapsikasteesta täysin luonnollisena asiana, eikä tiedä mitään lapsikasteen vastustamisesta.

TERTULLIANUS (160-225)

Tertullianuksen kasteenuusijatkin hyväksyvät, sillä hän ainoa kirkkoisä, joka vastusti silloin yleistä lapsikastetta. Miksi muuten olisi vastustanut ellei lapsikaste olisi ollut yleinen tapa? On huomattava, että Tertullianus hyväksyi kyllä aivan pienten lasten kasteen tapauksessa jossa pelättiin lapsen kuolevan, silloin hänen mukaansa rintalapsikin oli kastettava. Hän kannatti siis hätäkastetta. Hän kirjoittaa kastetta käsittelevässä kirjassaan v 203: "On hyödyllistä viivyttää kastetta varsinkin pienten lasten suhteen. Sillä miksi tarvitsee kastaa pieniä, ellei välttämättä tahdota saattaa kummeja vaaraan" (kummijärjestelmä oli siis jo tuolloin käytössä). "Mikä kiire on rintalapsilla, noilla viattomilla, SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN? Yhtä suurella syyllä myös vaimattomien henkilöiden kaste on syytä jättää tuonnemmaksi ,sillä he ovat kiusauksille alttiita kunnes he ovat joko naidut tai tulleet niin voimakkaiksi että voivat hillitä itsensä".

Jos lapsikastetta ei siis tuolloin olisi pidetty apostolisena tapana, niin Tertullianuksen olisi ollut helppo vedota siihen, että se ei olisi ollut apostolinen tapa. Apostolista tapaa kastaa lapsia hän ei kuitenkaan epäillyt eikä kumonnut. Huomattavaa on, että Tertullianus opetti, että kasteessa saadaan synnit anteeksi. Hän opetti myöskin, että lapsi on kastehetkeen saakka Aadamissa, perisynnin saastuttama. Siksi hengenvaarassa oleva lapsi oli hänen mukaansa kastettava välittömästi.

101

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VäisänenMatti

      HIPPOLYTOS (170-236)

      Hippolytos kirjoitti Rooman seurakunnan kastejuhlasta jotka tapa vallitsi toisen vuosisadan puolivälissä: "Ensin tulee kastaa lapset. Kaikkien jotka voivat puhua puolestaan, on puhuttava, mutta niiden puolesta, jotka eivät voi puhua, on heidän vanhempansa tai jonkun perheeseen kuuluvan puhua "(huomaa kummijärjestelmä jo tuolloin). Lapsikastetta ei tarvinnut puolustaa, vaan se oli selviö.

      ORIGENES (185-254)

      Origenes kastettiin vauvana v 185. Myöskin Origeneksen äiti ja isoisä oli kastettu lapsena. Origeneksen isoisä oli siis elänyt aikana jolloin Johannes eli. Origenes lausuu: "Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa myös pienet lapset. Kaikissa on synnin luontainen saastutus, joka täytyy pestä pois veden ja Hengen kautta. Ei kukaan ole synnitön, vaikka olisi vain yhden päivän ikäinen. Koska synnynnäinen saasta pestään pois kasteen kautta, pienetkin lapset tulee kastaa. Sillä joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."

      CYPRIANUS (200-258)

      Cyprianus oli Karthagon piispa. Hänen johdollaan pidettiin kirkolliskokous v. 253. Syy siihen oli aika kummallinen ja lapsikastetta kuvaavaa. Nimittäin oli piispa nimeltä Fidus joka noudatti pilkuntarkasti Raamatun ohjetta tervehtiä toista kristittyä pyhällä suudelmalla. Fidus ei kuitenkaan jostain syystä voinut suudella vastasyntynyttä lasta. Siksi hän kyseli, että pitääkö lapsi kastaa heti syntymän jälkeen, vai voidaanko kaste lykätä kahdeksaan päivään asti, kuten ympärileikkauskin. Tämän asian ratkaisemiseksi Cyprianus kutsui koolle 67 seurakunnan johtajaa Kokous ei ollenkaan käsitellyt sitä tuleeko lapsia kastaa vai ei, vaan kaikki 67 piispaa olivat yksimielisiä siitä, että lapset oli kastettava ja että se oli apostolien alkuperää. Kokous päätti yksimielisesti, että lapset on kastettava heti syntymän jälkeen, viimeistään toisena tai kolmantena päivänä.

      AUGUSTINUS (354-430)

      Augustinus on kirjoittanut: "Kirkko on aina pitänyt kiinni lapsikasteesta. Lapsikaste ei olisi uskottava ellei se olisi apostolien tapa." Sekä Augustinus että hänen vastustajansa Pelagius ovat sanoneet, etteivät ole kuulleet yhdestäkään, joka olisi niin harhaoppinen, että hylkäisi pikkulasten kasteen.

    • VäisänenMatti

      Raamatunkohtia, joissa mainitaan kristillinen kaste

      Jeesus asettaa lähetyskäskyssä kristillisen kasteen (Matt.28:18-20): Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
      Markuksen versio lähetyskäskystä (Mark. 16:15-16): "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
      Pietarin herätyspuhe (Ap.t. 2:37-41): Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?" Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana." Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä.
      Filippos samariassa (Ap.t. 8:12-13): Mutta kun ihmiset kääntyivät uskomaan Filipposta, joka julisti hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksesta Kristuksesta, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset. Jopa Simon itse uskoi, ja hänet kastettiin. Hän pysytteli sitten Filippoksen seurassa, ja nähdessään ne suuret ihmeet ja voimateot, joita Filippos teki, hän oli hämmästyksestä suunniltaan.
      Filippos kastaa hoviherran (Ap.t. 8:36-38): Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
      Paavali kastetaan (Ap.t. 9:17-18)(myös Ap.t.22:16): Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
      Lyydian ja hänen perhekuntansa kaste (Ap.t. 16:14-15): Meitä kuuntelemassa oli myös muuan Lyydia, jumalaapelkäävä nainen, joka oli kotoisin Tyatirasta ja kävi kauppaa purppurakankailla. Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.
      Vanginvartija ja hänen perhekuntansa kaste (Ap.t. 16:32-33): He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle. Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
      Synagogan esimiehen Crispuksen, hänen perhekuntansa ja monien muiden korinttilaisten kaste (Ap.t. 18:8): Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin.
      Paavali kastoi Stefanaan perhekunnan (1. Kor 1:16): Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut
      Johanneksen kaste ei ollut sama kuin kristillinen kaste (Ap.t.18:25 ja Ap.t. 19:3-5): Hänelle oli opetettu Herran tie, ja pyhää intoa hehkuen hän julisti sanaa ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta hän tunsi vain Johanneksen kasteen..."Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" kysyi Paavali. He vastasivat: "Johanneksen kasteella." Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen...
      Kaste ja uusi elämä (Room. 6:3-4): Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.
      Meidät on kastettu yhdeksi ruumiiksi (1. Kor. 12:13): Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
      Kasteessa meidät on puettu Kristukseen (Gal. 3:27): Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.
      Yksi kaste (Ef. 4:5): Yksi on Herra, yksi u

      • PohdiskelinVähän

        Missään noista ei kirjoitettu vauvakasteesta. Kun tutkii perhekuntakasteita, niin huomaa, että kastetuista kirjoitetaan siihen tyyliin, että on nähtävissä, että oli kastettu ymmärtävässä iässä olevia. Sanotaan, että he ylistivät Herraa, olivat tulleet uskoon tai olivat antautuneet pyhien palvelukseen, ym.
        Noista teksteistä löytyy hyviä analyyseja. Beasley-Murray on tehnyt oikein hyvän.

        Jos joku ei uskoisi, että kyseisissä kastetilanteissa ei kastettu vauvoja, niin ne tilanteet olivat kuitenkin aivan erilaisia kuin esimerkiksi reformaation ajan systemaattiset lakisääteiset kastetilanteet. Silloin, jos ei suostunut tuomaan vauvaansa kastettavaksi, oli vaarassa joutua roviolle.

        Kun ihmiset sellaisissa tilanteissa veivät vauvansa papin luokse, se ei tosiaankaan osoittanut heidän uskoaan vaan pelkästään sitä, että halusivat säilyttää henkensä.
        Sellainen pakkokastaminen oli aivan toista kuin Uuden testamentin kastetilanteet.

        Todellista uskoa ja uskollisuutta oli niillä anabaptisteiksi haukutuilla, jotka eivät välittäneet hengestään, vaan pitivät Jumalan sanan totuuksissa pysymistä suurempana asiana.


    • VäisänenMatti

      Yksi kaste (Ef. 4:5): Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
      Kaste ja sana "pesevät", ovat pyhityksen välikappaleita (Ef. 5:26): Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä.
      Kasteessa meidät haudataan ja herätetään (uudestisyntyminen) (Kol. 2:12): Kasteessa teidät yhdessä hänen kanssaan haudattiin ja herätettiin eloon, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista.
      Kaste pelastaa (1. Piet. 3:21): Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton.
      Uudestisyntymiseen liittyy vesi (kaste) (Joh. 3:5-7): Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

      • PohdiskelinVähän

        Nimenomaan. Ensin Herra, sitten usko, sitten kaste.
        Ja se usko tulee kuulemisesta. Fides infusa on skolastikkojen luomusta.

        Vesi on mukana sellaisessa uudestisyntymiskokemuksessa, jossa tunnustaudutaan Jeesukseen UT:n malliin ottamalla kaste.
        Raamatullisessa mallissa kasteen vaikuttava osa ihmisen myöntävä vastaus Jumalan kutsuun ja tunnustautuminen Jeesukseen.
        Lapsikaste ei uudestisynnytä. Se on ikivanha erehdys, joka syntyi asteittain, kun lapsikastetta ruvettiin harjoittamamaan ensin sairaiden vauvojen kastamisena ja sitten siitä laajentaen.
        Ja uudestisyntymisen voi kokea muutenkin, kun läsnä on Jumalan sana, usko ja Jeesuksen vastaanottaminen. Monet ovat uudestisyntyneet rukousalttareilla syntisen rukouksen kautta, synninpäästöllä tai huutaessaan avukseen Herran nimeä.
        Kiitos Herralle siitä!


      • PohdiskelinVähän

        Kaste pelastaa sellaisen, joka ei ole jo pelastunut esimerkiksi sydämen uskolla ja suun tunnustuksella. Tai sellaisen, joka ei ole saanut syntejään anteeksi synninpäästöllä. Tai joka ei ole pelastunut huutamalla avuksi Herran nimeä.
        Kaste ei pelasta viatonta vauvaa.

        Se on selvä, että uskovien kasteessa on olemuksellisesti sellainen piirre, että se voi pelastaa kadotetun syntisen. Se piirre on tunnustautuminen Kristukseen. Kaste toimi sellaisena UT:n kontekstissa.
        Lapsikasteessa ei ole sellaista piirrettä.
        Siksi lapsikaste ei pelasta.
        Kastetta ei saa kuvitella maagiseksi toimenpiteeksi. Pitäisi päästä pikku hiljaa 100-luvulla syntyneestä harhasta.
        Jumala ei ole sitoutunut lapsikasteeseen niin kuin usein väitetään siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei ole käskenyt kastaa vauvoja.
        Hän käski julistaa evankeliumia ja kastaa niitä, jotka uskovat.
        Heille luvattiin pelastus.


      • Johnnylle
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Kaste pelastaa sellaisen, joka ei ole jo pelastunut esimerkiksi sydämen uskolla ja suun tunnustuksella. Tai sellaisen, joka ei ole saanut syntejään anteeksi synninpäästöllä. Tai joka ei ole pelastunut huutamalla avuksi Herran nimeä.
        Kaste ei pelasta viatonta vauvaa.

        Se on selvä, että uskovien kasteessa on olemuksellisesti sellainen piirre, että se voi pelastaa kadotetun syntisen. Se piirre on tunnustautuminen Kristukseen. Kaste toimi sellaisena UT:n kontekstissa.
        Lapsikasteessa ei ole sellaista piirrettä.
        Siksi lapsikaste ei pelasta.
        Kastetta ei saa kuvitella maagiseksi toimenpiteeksi. Pitäisi päästä pikku hiljaa 100-luvulla syntyneestä harhasta.
        Jumala ei ole sitoutunut lapsikasteeseen niin kuin usein väitetään siitä yksinkertaisesta syystä, että hän ei ole käskenyt kastaa vauvoja.
        Hän käski julistaa evankeliumia ja kastaa niitä, jotka uskovat.
        Heille luvattiin pelastus.

        "Se piirre on tunnustautuminen Kristukseen"

        Johnny, voisit lopettaa tuon tyhjänpäiväisen jankkaamisen. Kun et kykene tuuota perustelemaan mitenkään Raamatulla, niin turhaan sitä täällä intät. Myöskän alkukirkon tekstit eivät puhu mitään tuollaisesta.

        "Lapsikasteessa ei oe sellaista piirrettä"

        Miksi sitten kastatte niitä lapsia? Jättäkää sitten lapset kastamatta.

        "että hän ei ole käskenyt kastamaa vauvoja"

        Ei Hän ole käskenyt kastamaan aikuisiakaan.Pitääkö nyt jättää kaikki aikuiset kastamatta koska Raamatussa ei ole käskyä kastaa aikuisia? Naurettavaahan tuollainen Raaamtunh selitys on! Jeesus käskee kastaa ja opettaa kaikkia kansoja, joten se siitä.


      • PohdiskelinVähän
        Johnnylle kirjoitti:

        "Se piirre on tunnustautuminen Kristukseen"

        Johnny, voisit lopettaa tuon tyhjänpäiväisen jankkaamisen. Kun et kykene tuuota perustelemaan mitenkään Raamatulla, niin turhaan sitä täällä intät. Myöskän alkukirkon tekstit eivät puhu mitään tuollaisesta.

        "Lapsikasteessa ei oe sellaista piirrettä"

        Miksi sitten kastatte niitä lapsia? Jättäkää sitten lapset kastamatta.

        "että hän ei ole käskenyt kastamaa vauvoja"

        Ei Hän ole käskenyt kastamaan aikuisiakaan.Pitääkö nyt jättää kaikki aikuiset kastamatta koska Raamatussa ei ole käskyä kastaa aikuisia? Naurettavaahan tuollainen Raaamtunh selitys on! Jeesus käskee kastaa ja opettaa kaikkia kansoja, joten se siitä.

        Puhun mieluummin raamatullista ja johdonmukaista oppia enkä vaihtoehtoista teologiaa, joka sanoo, että "eihän vauvoja Raamatussa kastettu, mutta kai heidät kannattaa silti varmuuden vuoksi kastaa, koska voihan olla ihan pieni mahdollisuus, että he joutuvatkin muuten kastamattomina kuollessaan kadotukseen, vaikkei me siihen oikeastaan uskotakaan. Tuleepahan kuitenkin homma tehtyä".

        Liity jengiin. Kastetilaisuuksia järjestetään vähän joka paikkakunnalla monissa seurakunnissa.


      • Johnnylle
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Puhun mieluummin raamatullista ja johdonmukaista oppia enkä vaihtoehtoista teologiaa, joka sanoo, että "eihän vauvoja Raamatussa kastettu, mutta kai heidät kannattaa silti varmuuden vuoksi kastaa, koska voihan olla ihan pieni mahdollisuus, että he joutuvatkin muuten kastamattomina kuollessaan kadotukseen, vaikkei me siihen oikeastaan uskotakaan. Tuleepahan kuitenkin homma tehtyä".

        Liity jengiin. Kastetilaisuuksia järjestetään vähän joka paikkakunnalla monissa seurakunnissa.

        Oppisi ei ole Raamatun mukaista eikä johhdonmukaista jos selittelysi ei saa mitään tukea Raamatusta. Lasten kastamisen perusta on Jeesuksen käsky kastaa ja opettaa, minkä tiedät itsekin. Kaikkia kansoja Jeesus käskee kastaman ja opettamaan.

        Kiitos vaan, mutta minut on kastettu, enkä tarvitse uudestikastetta. Katson että en ole siinä asemassa että minulla on tarvettta Jumalan töitämuutella tai korjailla.


    • Eenokki12

      Mitenkähän uudest ikastetut kumoavat lapsikasteen kun sille on monia todistajia ja todisteita apostolisesta alkuperästä.
      Uudesti kasteesta ei ole ainuttakaan näyttöä alkuseurakunnassa. Silloin ei ollut kasteen uusijoita.

    • Eenokki12

      Mitenkähän uudest ikastetut kumoavat lapsikasteen kun sille on monia todistajia ja todisteita apostolisesta alkuperästä.
      Uudesti kasteesta ei ole ainuttakaan näyttöä alkuseurakunnassa. Silloin ei ollut kasteen uusijoita.

      • Eenokki12

        Palvelinvirhekin todistaa iloisena lasten kasteesta apostolien ja kirkkoisien ja LUTHERIN ja myös Eenokin tapaan.


      • olettamuksia

        Huomasitteko muuten, että yksikään noista varhaisimmista kirkko-isistä ei maininnut sanallakaan vauvojen kastamisesta. (paitsi Tertullianus, joka vastusti sen käyttöönottoa)Väisänen ja kumppanit kättivät vaan mielikuvistustaan, ja tulkitsivat heidän lausuntonsa VÄÄRIN.
        esim Irnaeus ei puhunut mitään vauvojen kastamisesta, vaan siitä, että Kristuksen sovintotyö kattaa KAIKKI IHMISET:
        " "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia".

        Kun Justinos Marttyyri puhuu siitä, että jotkut ovat olleet opetuslapsia lapsesta saakka, niin Väisänen ja kumppanit OLETTAVAT, ETTÄ HÄN OLISI PUHUNUT VAUVOJEN KASTAMISESTA.Hän ei mainitse apologioissaan sanallakaan vauvojen kastamisesta, vaan opettaa, että kastettavaa piti opetta ja hänen tuli rukoilla ja paastota ennen toimitusta. Vauvakaste oli vielä tuntematonta hänen aikanaan, n 150-luvulla.

        Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka.

        Pakollinen vauvakaste perustuu siis OLETTAMUKSIIN!!!
        Kirkkolaitos ei vaan hyväksy sitä, että sovitustyö koskee myös vauvoja, ja kuvittelee, että siihen tarvittaisiin aina kastetta.

        Kaste-asia on esitetty Raamatussa niin selvästi, että ei edes noiden myöhäisempien kirkko-isien lausunnot voi sitä kumota:
        "Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!! Ap 8:12

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!


      • aikanäjjäveljet
        olettamuksia kirjoitti:

        Huomasitteko muuten, että yksikään noista varhaisimmista kirkko-isistä ei maininnut sanallakaan vauvojen kastamisesta. (paitsi Tertullianus, joka vastusti sen käyttöönottoa)Väisänen ja kumppanit kättivät vaan mielikuvistustaan, ja tulkitsivat heidän lausuntonsa VÄÄRIN.
        esim Irnaeus ei puhunut mitään vauvojen kastamisesta, vaan siitä, että Kristuksen sovintotyö kattaa KAIKKI IHMISET:
        " "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia".

        Kun Justinos Marttyyri puhuu siitä, että jotkut ovat olleet opetuslapsia lapsesta saakka, niin Väisänen ja kumppanit OLETTAVAT, ETTÄ HÄN OLISI PUHUNUT VAUVOJEN KASTAMISESTA.Hän ei mainitse apologioissaan sanallakaan vauvojen kastamisesta, vaan opettaa, että kastettavaa piti opetta ja hänen tuli rukoilla ja paastota ennen toimitusta. Vauvakaste oli vielä tuntematonta hänen aikanaan, n 150-luvulla.

        Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka.

        Pakollinen vauvakaste perustuu siis OLETTAMUKSIIN!!!
        Kirkkolaitos ei vaan hyväksy sitä, että sovitustyö koskee myös vauvoja, ja kuvittelee, että siihen tarvittaisiin aina kastetta.

        Kaste-asia on esitetty Raamatussa niin selvästi, että ei edes noiden myöhäisempien kirkko-isien lausunnot voi sitä kumota:
        "Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!! Ap 8:12

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!

        "Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka"

        Kasteessa tullaan kristityksi, joten tuo asia on selvä.

        Uudestikastamisesta ei ole mitään mainintaa kirkkoisien eikä alkukirkon teksteissä. Se perustuu pelkkään olettamiseen.

        Kasteasia on esitetty Raamatussa selkeästi ja se on tässä:

        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton"

        Kaste on Jumalan teko, joka pelastaa.

        Kasteen kohdalla ei ole lapsistakaan mitään mainitaa. Silti uudestikastajat kastavat lapsia.


      • Eenokki12
        olettamuksia kirjoitti:

        Huomasitteko muuten, että yksikään noista varhaisimmista kirkko-isistä ei maininnut sanallakaan vauvojen kastamisesta. (paitsi Tertullianus, joka vastusti sen käyttöönottoa)Väisänen ja kumppanit kättivät vaan mielikuvistustaan, ja tulkitsivat heidän lausuntonsa VÄÄRIN.
        esim Irnaeus ei puhunut mitään vauvojen kastamisesta, vaan siitä, että Kristuksen sovintotyö kattaa KAIKKI IHMISET:
        " "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia".

        Kun Justinos Marttyyri puhuu siitä, että jotkut ovat olleet opetuslapsia lapsesta saakka, niin Väisänen ja kumppanit OLETTAVAT, ETTÄ HÄN OLISI PUHUNUT VAUVOJEN KASTAMISESTA.Hän ei mainitse apologioissaan sanallakaan vauvojen kastamisesta, vaan opettaa, että kastettavaa piti opetta ja hänen tuli rukoilla ja paastota ennen toimitusta. Vauvakaste oli vielä tuntematonta hänen aikanaan, n 150-luvulla.

        Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka.

        Pakollinen vauvakaste perustuu siis OLETTAMUKSIIN!!!
        Kirkkolaitos ei vaan hyväksy sitä, että sovitustyö koskee myös vauvoja, ja kuvittelee, että siihen tarvittaisiin aina kastetta.

        Kaste-asia on esitetty Raamatussa niin selvästi, että ei edes noiden myöhäisempien kirkko-isien lausunnot voi sitä kumota:
        "Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!! Ap 8:12

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!

        Eikö läskipää ymmärrä etteivät apostolit eivät lähteneet etsimään vauvoja kastaakseen heitä vaan aikuisia jotka antavat kastaa itsensä ohella vauvansa ja koko perhekuntansa joissa muuten ei ollut yhtään uudestikastettua helluntailaista.
        Filippuksen tapauksessa ei mainita nuorista neidoista, varhaisnuorista, pojjankoltiaisista, vaareista ja mummoista. Sukupuolet on mainittu, mutta se ei riitä lahkoriivatuille. Filippus ei maininnut ettei lapsia saa kastaa.Lahkoriivatut kastavat monta kertaa koska filippus ei siitä ole maininnut mitään.Filippus ei ollut uudesti kastaja.


      • selväjuttu
        aikanäjjäveljet kirjoitti:

        "Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka"

        Kasteessa tullaan kristityksi, joten tuo asia on selvä.

        Uudestikastamisesta ei ole mitään mainintaa kirkkoisien eikä alkukirkon teksteissä. Se perustuu pelkkään olettamiseen.

        Kasteasia on esitetty Raamatussa selkeästi ja se on tässä:

        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton"

        Kaste on Jumalan teko, joka pelastaa.

        Kasteen kohdalla ei ole lapsistakaan mitään mainitaa. Silti uudestikastajat kastavat lapsia.

        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, ".

        Onhan se nähty selvästi, miten vauva luopuu saataisesta elämästään heti, kun pappi on heittänyt vesitipan hän otsalleen. Vauva ei kiroile, eikä varasta eikä ryyppää sen jälkeen.


      • onsesairas
        selväjuttu kirjoitti:

        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, ".

        Onhan se nähty selvästi, miten vauva luopuu saataisesta elämästään heti, kun pappi on heittänyt vesitipan hän otsalleen. Vauva ei kiroile, eikä varasta eikä ryyppää sen jälkeen.

        Ihminen ei saastaisena kykene syntielämästään luopumaan. Aika säälittävää tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin ilveily


      • olipaharmi
        onsesairas kirjoitti:

        Ihminen ei saastaisena kykene syntielämästään luopumaan. Aika säälittävää tuo uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollin ilveily

        Tarkoitatko, että Raamattu valehtelee?
        Vauva ei luovukkaan saastaisesta elämästään? Eli kaste menikin hukkaan.


      • PohdiskelinVähän
        olettamuksia kirjoitti:

        Huomasitteko muuten, että yksikään noista varhaisimmista kirkko-isistä ei maininnut sanallakaan vauvojen kastamisesta. (paitsi Tertullianus, joka vastusti sen käyttöönottoa)Väisänen ja kumppanit kättivät vaan mielikuvistustaan, ja tulkitsivat heidän lausuntonsa VÄÄRIN.
        esim Irnaeus ei puhunut mitään vauvojen kastamisesta, vaan siitä, että Kristuksen sovintotyö kattaa KAIKKI IHMISET:
        " "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia".

        Kun Justinos Marttyyri puhuu siitä, että jotkut ovat olleet opetuslapsia lapsesta saakka, niin Väisänen ja kumppanit OLETTAVAT, ETTÄ HÄN OLISI PUHUNUT VAUVOJEN KASTAMISESTA.Hän ei mainitse apologioissaan sanallakaan vauvojen kastamisesta, vaan opettaa, että kastettavaa piti opetta ja hänen tuli rukoilla ja paastota ennen toimitusta. Vauvakaste oli vielä tuntematonta hänen aikanaan, n 150-luvulla.

        Samoin he OLETTAVAT, että Polykarpos olisi kastettu vauvana, kun tämä sanoo olleensa kristitty lapsesta saakka.

        Pakollinen vauvakaste perustuu siis OLETTAMUKSIIN!!!
        Kirkkolaitos ei vaan hyväksy sitä, että sovitustyö koskee myös vauvoja, ja kuvittelee, että siihen tarvittaisiin aina kastetta.

        Kaste-asia on esitetty Raamatussa niin selvästi, että ei edes noiden myöhäisempien kirkko-isien lausunnot voi sitä kumota:
        "Kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset"!! Ap 8:12

        Vauvoista ei ole mitään mainintaa!!!

        Kirjoitat asiaa! Jatka samalla tavalla.


      • mätiedän
        PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa! Jatka samalla tavalla.

        Kiitos, niin jatkankin. Kastehan ei ole sitä että ihminen luopuu saastaisesta elämästään, vaan kasteessa Jumala tekee liiton. Kaste on 100% Jumalan teko.


      • harmillista
        mätiedän kirjoitti:

        Kiitos, niin jatkankin. Kastehan ei ole sitä että ihminen luopuu saastaisesta elämästään, vaan kasteessa Jumala tekee liiton. Kaste on 100% Jumalan teko.

        Totta.
        Onhan se nähty, että kastetut suomalaiset ryyppäävät , huoraavat, valehtelevat, varastavat ja jatkavat saastaista elämäänsä, eivätkä halua luopua siitä.
        Taitaa Jumalaa harmittaa tuollainen liitto, jonka pappi tekee hänen puolestaan.


      • mätiedän
        harmillista kirjoitti:

        Totta.
        Onhan se nähty, että kastetut suomalaiset ryyppäävät , huoraavat, valehtelevat, varastavat ja jatkavat saastaista elämäänsä, eivätkä halua luopua siitä.
        Taitaa Jumalaa harmittaa tuollainen liitto, jonka pappi tekee hänen puolestaan.

        Monet kastetut tekevät tuota, kuten uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa, eivätkä halua luopua syntielämästään.

        Onneksi Jumalan liittoo Kristitylle ei perustu ihmisen suorituksiin vaan Jumalan armoon. Pappi ei tee liittoa vaan Jumala.


      • harmillista
        mätiedän kirjoitti:

        Monet kastetut tekevät tuota, kuten uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa, eivätkä halua luopua syntielämästään.

        Onneksi Jumalan liittoo Kristitylle ei perustu ihmisen suorituksiin vaan Jumalan armoon. Pappi ei tee liittoa vaan Jumala.

        Miksihän tuo "mä tiedän" on aloittanut taas tuon valhekampanjansa ja noiden rienausliturgioittensa postaamisen?
        Muutaman päivän hän pystyi olemaan asialinjalla.

        Eikö pakollista vauvakastetta voi puolustaa ilman valheita ja haukkumista?


      • valitettavaa
        harmillista kirjoitti:

        Miksihän tuo "mä tiedän" on aloittanut taas tuon valhekampanjansa ja noiden rienausliturgioittensa postaamisen?
        Muutaman päivän hän pystyi olemaan asialinjalla.

        Eikö pakollista vauvakastetta voi puolustaa ilman valheita ja haukkumista?

        Miksihän uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa ei osaa käyttäytyä? Hän ei ole ollut asia linjalla yhtä ainoaa päivää. Uudestikastettahan ei voi puolustaa ilman haukkuja. Valitettavaa


    • Väisänen on kyllä todella pätevä piispa. Hän lainaa kirkkoisiä, jotka selvästi opettavat lapsikastetta ja perisyntiä. Kiitos tästä Jumalalle, meidän Vapahtajamme kautta.

      Joh.3:5 opettaa kasteena Raamattu, alkukirkko ja sen varhaiset kirkkoisät, kirkon perimätieto, Luther, uskonpuhdistus, sekä luterilaisen kirkon tunnustuskirjat. Valehtelevat uudelleenkastajat vääristävät myös Lutherin tekstejä, sen olen huomannut. Narreja he ovat...

    • BillyGraham

      Jotenkin luulen, että aloituksen lähettäjä ei ole TT Matti Väisänen vaan joku joka kopsaa hänen tekstiään ja käyttää hänen nimeään nikkinä.
      Teologian tohtorin luulisi tietävän että kirkkoisä kirjoitetaan yhteen.

    • On ihan selvä asia, että kun sakramentit on kerran asetettu, niiden vaikutus on konkreettisempi, vahvistavampi ja muutenkin erilainen kuin yksin sanan. Lisäksi sakrametissa on ruumiillinen yhteys (niinkuin uskonpuhdistuskin opettaa) ja ehtoollinen on seurakunnan yhteisateria. Näin ajattelen ja uskon. Eihän Jumala ole turhaan asettanut kastetta ja ehtoollista-

      Sanomme silloin näin: "Olen kuitenkin kastettu, ja jos minut kerran on kastettu, minulle on myös luvattu, että minä pelastun, että sieluni ja ruumiini saavat iankaikkisen elämän." Juuri sen vuoksi kasteessa tehdään nämä kaksi: ruumis valellaan, koska se ei voi ottaa vastaan muuta kuin veden, ja samalla lausutaan sana, jotta myös sielu saisi, mihin tarttua. Mutta koska vesi ja sana yhdessä ovat yksi kaste, niin täytyy myös ruumiin ja sielun yhdessä pelastua ja elää iankaikkisesti. Sielu pelastuu sanan tähden, johon se uskoo, ruumis taas siksi, että se on yhdistynyt sieluun ja ottaa kasteen vastaan sillä tavoin kuin ruumille on mahdollista. Ruumiimme ja sielumme eivät sen vuoksi voi omistaa tätä suurempaa aarretta. Sen vaikutuksesta me näet tulemme kokonaan pyhiksi ja autuaiksi. Tällaista ei muutoin ikinä voitaisi saavuttaa, ei minkäänlaisella elämänvaelluksella eikä millään teoilla.

      Matt.26:28. "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi." Ainakin minä ja perheeni liityttiin Luther säätiöön. On hienoa, että voi mennä ehtoolliselle ja Kirkkoon, vaikka kerran, kaksi viikossa. Ei ole ns. Naispappeja. Mielestäni ei edes ole muita vaihtoehtoja todelliselle Luterilaiselle, enkä kaipaakkaan vaihtoehtoja- Maamme on tosi "täynnä", pikkuisia riitaisia ns. luterilaisia seurakuntia, jotka eivät tule edes keskenään toimeen, eikä ole hengellisiä yhteyksiä. Evankeliumi kuuluu kaikille ja sitä juuri Luther säätiö yhdistää ja julistaa.

      • pienilahko

        Kasteenpalvoja Weha halveksii Jumalan Sanaa, vaikka Raamattu vakuuttaa: Hebr 4"
        12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; "

        Kasteesta ei ole luvattu tuollaista tehoa!!

        Jeesus itse vahvistaa: Joh 6
        "63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne SANAT, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. "

        Jumalan Sana tekee eläväksi, ei kaste!!!

        Ristiriitaisia nuo Wehan kommentit:
        "ehtoollinen on seurakunnan yhteisateria."

        Eivätkö vauvat kuulukaan seurakuntaan, kun heille ei jaeta ehtoollista?
        Luther-säätiö on yksi tuollainen riitaisa, pieni, itsekeskeinen seurakunta, joka ei tule toimeen toisten kanssa. Eihän siellä jaettu edes ehtoollista piispalle.


      • mätiedän
        pienilahko kirjoitti:

        Kasteenpalvoja Weha halveksii Jumalan Sanaa, vaikka Raamattu vakuuttaa: Hebr 4"
        12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; "

        Kasteesta ei ole luvattu tuollaista tehoa!!

        Jeesus itse vahvistaa: Joh 6
        "63. Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne SANAT, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. "

        Jumalan Sana tekee eläväksi, ei kaste!!!

        Ristiriitaisia nuo Wehan kommentit:
        "ehtoollinen on seurakunnan yhteisateria."

        Eivätkö vauvat kuulukaan seurakuntaan, kun heille ei jaeta ehtoollista?
        Luther-säätiö on yksi tuollainen riitaisa, pieni, itsekeskeinen seurakunta, joka ei tule toimeen toisten kanssa. Eihän siellä jaettu edes ehtoollista piispalle.

        Weha puhuu asiaa, sillä kasteesta on luvattu että se pastaa, antaa Pyhän Hengen, liittää Kristukseen ja synnyttää uudesti. Ja vain Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen, muutenhan kyseessä olisi vain tyhjänpäiväinen vesipesu.

        Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen.


      • pastansyöjä
        mätiedän kirjoitti:

        Weha puhuu asiaa, sillä kasteesta on luvattu että se pastaa, antaa Pyhän Hengen, liittää Kristukseen ja synnyttää uudesti. Ja vain Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen, muutenhan kyseessä olisi vain tyhjänpäiväinen vesipesu.

        Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen.

        Totta:
        Kaste pastaa!!!

        Pelastuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä!


      • mätiedänsen
        pastansyöjä kirjoitti:

        Totta:
        Kaste pastaa!!!

        Pelastuksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä!

        Ei pastalla pelastutakaan, vaan kasteella.

        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste"

        Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen, joten Jumalan Sanaa vi voi laittaa kasteen kanssa vastakkain, koska Sana on osa kastetta.

        Inttäjä-eksyttäjän ilveily ei muuta tuotakaan asiaa miksikään.


      • PohdiskelinVähän

        Toivottavasti, weha, siellä missä sinulla uskovien yhteyttä, on parempi ja rakentavampi henki kuin mitä tällä forumilla yleensä on.
        Mikäs täälläkään on ajatuksia vaihdellessa, aina jotain oppii . Mutta varmasti tarvitsemme kaikki myös sellaista hengellistä yhteyttä, missä saamme tuntea olevamme arvokkaita ja hyväksyttyjä. Jeesukselle olemme arvokkaita, mutta aina parempi jos saa tuntea olevansa sellainen myös jossain uskonyhteisössä.
        Pätee siis ihan jokaiseen täällä.
        Toivottavasti teillä on jossain seurakunta, jossa voitte oikeasti rakentua ja kasvaa hengellisesti.


      • herääpöhkö
        mätiedän kirjoitti:

        Weha puhuu asiaa, sillä kasteesta on luvattu että se pastaa, antaa Pyhän Hengen, liittää Kristukseen ja synnyttää uudesti. Ja vain Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen, muutenhan kyseessä olisi vain tyhjänpäiväinen vesipesu.

        Jumalan Sana tekee kasteesta kasteen.

        älä puhu roskaa, vauvan kaste ei tee yhtään mitään kenellekkään.

        eikö sen näe tästä pirunpalvojien maasta mitä se kaste on tehnyt, huoria ja juoppoja se on tehnyt miljoonakaupalla jo viissataa vuotta ja yhä tekee samaa roskaa!


      • papalle
        herääpöhkö kirjoitti:

        älä puhu roskaa, vauvan kaste ei tee yhtään mitään kenellekkään.

        eikö sen näe tästä pirunpalvojien maasta mitä se kaste on tehnyt, huoria ja juoppoja se on tehnyt miljoonakaupalla jo viissataa vuotta ja yhä tekee samaa roskaa!

        Mene pappa pois kun et osaa keskustella mistään asiallisesti. Vauvan kaste tekee mitä Raamattu lupaa

        Pappa on kyllä huora ja juoppo se on tullu selväksi mutta ei sitä tarvi täällä kuuluttaa. Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta.


      • siinäseonselittäjä
        papalle kirjoitti:

        Mene pappa pois kun et osaa keskustella mistään asiallisesti. Vauvan kaste tekee mitä Raamattu lupaa

        Pappa on kyllä huora ja juoppo se on tullu selväksi mutta ei sitä tarvi täällä kuuluttaa. Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta.

        heheheheheheee...!


      • perinomituista
        papalle kirjoitti:

        Mene pappa pois kun et osaa keskustella mistään asiallisesti. Vauvan kaste tekee mitä Raamattu lupaa

        Pappa on kyllä huora ja juoppo se on tullu selväksi mutta ei sitä tarvi täällä kuuluttaa. Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta.

        Vai ovat luterilaiset tehneet rikoksiaan jo 2000 vuotta????

        "Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta."

        Mutta eikös luterilaisuus syntynyt vasta 1500-luvulla????


      • inttäjäeksyttäjälle
        perinomituista kirjoitti:

        Vai ovat luterilaiset tehneet rikoksiaan jo 2000 vuotta????

        "Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta."

        Mutta eikös luterilaisuus syntynyt vasta 1500-luvulla????

        Onkohan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollilla taas vaikeuksia luetunymmärtämisessä? Tuossa sanottiin että kristityt, joista osa on luterilaisia, on 2000 vuotta mellestänyt, kun taas uudestikastaja, jotka edustavat myöhempää suuntausta, ovat vain noi 1000 vuotta täällä maan päällä riehuneet

        Opetele lukemaan ettet aina nolaa itseäsi uudestaan. Kristinusko on eri asia kuin uudestikastajuus.


      • perinomituista
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Onkohan uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa -trollilla taas vaikeuksia luetunymmärtämisessä? Tuossa sanottiin että kristityt, joista osa on luterilaisia, on 2000 vuotta mellestänyt, kun taas uudestikastaja, jotka edustavat myöhempää suuntausta, ovat vain noi 1000 vuotta täällä maan päällä riehuneet

        Opetele lukemaan ettet aina nolaa itseäsi uudestaan. Kristinusko on eri asia kuin uudestikastajuus.

        No sinähän jo nolasit itsesi, kun et tajua taaskaan selvää tekstiä:
        "Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta."!!!!

        Ilmankos sinultakin onnistuu noin hyvin tuo valehteleminen, kun te olette harrastaneet rikoksia jo 2000 vuotta.

        Kristinusko on todella eri asia kuin vauvanvaleleminen.


      • inttäjäeksyttäjälle
        perinomituista kirjoitti:

        No sinähän jo nolasit itsesi, kun et tajua taaskaan selvää tekstiä:
        "Ukastajat on tehny rikoksiaan tuhat vuotta kun kristityt, joita luterilaisetkin on, jo 2000 vuotta."!!!!

        Ilmankos sinultakin onnistuu noin hyvin tuo valehteleminen, kun te olette harrastaneet rikoksia jo 2000 vuotta.

        Kristinusko on todella eri asia kuin vauvanvaleleminen.

        Nyt kyllä uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raaatussa nolasi itsensä täydellisesti

        Kristityt ovat olleet olemassa 2000 vuotta kun uudestikastajat 1000 vuotta. Uudestikastamisella ei ole mitään tekemistä kristillisen uskon kanssa

        Inttäjä-eksyttäjän himot vauvanvalelua kohtaan eivät kuulu myöskään asiaan.


      • PohdiskelinVähän kirjoitti:

        Toivottavasti, weha, siellä missä sinulla uskovien yhteyttä, on parempi ja rakentavampi henki kuin mitä tällä forumilla yleensä on.
        Mikäs täälläkään on ajatuksia vaihdellessa, aina jotain oppii . Mutta varmasti tarvitsemme kaikki myös sellaista hengellistä yhteyttä, missä saamme tuntea olevamme arvokkaita ja hyväksyttyjä. Jeesukselle olemme arvokkaita, mutta aina parempi jos saa tuntea olevansa sellainen myös jossain uskonyhteisössä.
        Pätee siis ihan jokaiseen täällä.
        Toivottavasti teillä on jossain seurakunta, jossa voitte oikeasti rakentua ja kasvaa hengellisesti.

        On hyvä uskossa huomioida Kristuksen ansio ja sen jakaminen. Näitä ei tule sekoittaa, niin kuin tuo sokea typerä henki, joka ei ymmärrä mitään, vaan sekoittaa ne keskenään, niin kuin siivoton sika.

        Todettakoon kaikille lestadiolaisille, että Lutheri opettaa Joh.3.5 kohtaa kasteena. Sensijaan Erkki Reinikainen kirjassaan "usko ja kaste", opettaa kasteesta uudelleenkastajien tavoin, ettei kyse olisi olleenkaan kasteesta. Itse pitäydyn uskonpuhdistajan opetuksessa, sillä perusteella, että kohdassa puhutaan äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja kuinka ihmisen on synnyttävä uudelleen ylhäältä, kasteessa vedestä ja Hengestä.

        Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

        Ei Uudenliiton kastetta kaikille kansoille ollut vielä olemassakaan, kuin Jeesus täällä eli ihmisenä. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:18-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3).

        Siis lastenkin pitää tulla Jeesuksen luo. Jeesus on sovituksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä.
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" (Room.6:3).


      • vaihtelevaa
        weha kirjoitti:

        On hyvä uskossa huomioida Kristuksen ansio ja sen jakaminen. Näitä ei tule sekoittaa, niin kuin tuo sokea typerä henki, joka ei ymmärrä mitään, vaan sekoittaa ne keskenään, niin kuin siivoton sika.

        Todettakoon kaikille lestadiolaisille, että Lutheri opettaa Joh.3.5 kohtaa kasteena. Sensijaan Erkki Reinikainen kirjassaan "usko ja kaste", opettaa kasteesta uudelleenkastajien tavoin, ettei kyse olisi olleenkaan kasteesta. Itse pitäydyn uskonpuhdistajan opetuksessa, sillä perusteella, että kohdassa puhutaan äitistä syntyneestä, lihasta syntyneestä ja kuinka ihmisen on synnyttävä uudelleen ylhäältä, kasteessa vedestä ja Hengestä.

        Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3]
        7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'

        Ei Uudenliiton kastetta kaikille kansoille ollut vielä olemassakaan, kuin Jeesus täällä eli ihmisenä. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kristillisen kasteen kaikille kansoille (Matt.28:18-20). Tuota ennen Jeesus ei ollut tehnyt perustusta kasteelle (Room.6:3).

        Siis lastenkin pitää tulla Jeesuksen luo. Jeesus on sovituksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä.
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?" (Room.6:3).

        Weha:
        "On hyvä uskossa huomioida Kristuksen ansio ja sen jakaminen" Totta ja tuo ansio annetaan jokaiselle, JOKA USKOO!! Room 10
        "4. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. "
        Kasteella ei ole tuon kanssa mitään tekemistä!!!
        "10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"

        Tuo kasteenpalvoja Weha ei tajua edes näin yksinkertaista asiaa!!!

        Mutta mitä, mitä:
        "Siis lastenkin pitää tulla Jeesuksen luo."

        Wehan aikaisemman opin mukaan kukaan ei voi tulla, vaan vauvat pitää kantaa!!!!

        Mitenkäs se oppi noin on muuttunut?


      • inttäjäeksyttäjälle
        vaihtelevaa kirjoitti:

        Weha:
        "On hyvä uskossa huomioida Kristuksen ansio ja sen jakaminen" Totta ja tuo ansio annetaan jokaiselle, JOKA USKOO!! Room 10
        "4. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. "
        Kasteella ei ole tuon kanssa mitään tekemistä!!!
        "10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"

        Tuo kasteenpalvoja Weha ei tajua edes näin yksinkertaista asiaa!!!

        Mutta mitä, mitä:
        "Siis lastenkin pitää tulla Jeesuksen luo."

        Wehan aikaisemman opin mukaan kukaan ei voi tulla, vaan vauvat pitää kantaa!!!!

        Mitenkäs se oppi noin on muuttunut?

        Kristuksen ansio annetaan kastetulle uskovalle. Kaste ei ole uskon vastakohta.


      • ilmaista
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Kristuksen ansio annetaan kastetulle uskovalle. Kaste ei ole uskon vastakohta.

        Niinhän se kirkko antaa.
        Sen lisäksi tulee ilmainen hautapaikka.


      • papalle
        ilmaista kirjoitti:

        Niinhän se kirkko antaa.
        Sen lisäksi tulee ilmainen hautapaikka.

        Niin, pappa. Kirkko jakaa Kristuksen armoa Sanan ja sakramenttien kautta.


      • hautapaikka
        papalle kirjoitti:

        Niin, pappa. Kirkko jakaa Kristuksen armoa Sanan ja sakramenttien kautta.

        Ja lisäksi haudan armoa!!!


      • papalle
        hautapaikka kirjoitti:

        Ja lisäksi haudan armoa!!!

        Niin, kuolema on kristitylle voitto. Harmi ettei pappa pääse tuohon ikuiseen autuuteen.


    • eikösseniinmene

      Ensin pitää syntyä sitten vasta aletaan kasvaa!

      tämä pätee wehaankin ynnä ruskettuneeseen ja jälkeläiseenkin.

    • Raamattu sanoo näin:

      1.Piet.3:21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]

      weha: Kaste pelastaa: Tämä on Raamatun sanaa!!!. Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, ettei syntiä enää lueta (apt.22:16). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan luona. Kasteen merkitys ja perustus on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.

      Jälkeläinen ei ole ruskea, vaan tytön iho on niin valkoinen, kuin voi olla. Toivottavasti päästää joskus asumaan lämpöiseen maahan.

      • esikuvaa

        Ja tuon esikuvan mukaan pelastuivat vain ne, jotka olivat uskoneet Nooan saarnan ja menneet vapaaehtoisesti arkkiin. Ketään ei kannettu sinne väkisin.
        Ne, jotka luottivat veden pelastavaan voimaan, hukkuivat. Samoin käy sille, joka luottaa vain kasteeseensa!!!


      • inttäjäeksyttäjälle
        esikuvaa kirjoitti:

        Ja tuon esikuvan mukaan pelastuivat vain ne, jotka olivat uskoneet Nooan saarnan ja menneet vapaaehtoisesti arkkiin. Ketään ei kannettu sinne väkisin.
        Ne, jotka luottivat veden pelastavaan voimaan, hukkuivat. Samoin käy sille, joka luottaa vain kasteeseensa!!!

        Luottaminen kasteesen on luottamista Kristukseen, koska kasteen koko ydin on Kristus. Ne jotka siihen luottavat pelastuvat.


      • puuäijäkinuskoo
        inttäjäeksyttäjälle kirjoitti:

        Luottaminen kasteesen on luottamista Kristukseen, koska kasteen koko ydin on Kristus. Ne jotka siihen luottavat pelastuvat.

        voi sokeaa, esikuva kirkon ovessa on valaistuneempi kuin nämä kasteeseen luottavat.


      • hoijaasenthän

        niin niin kukaan ei vain sitä kysynyt.


      • papalle
        hoijaasenthän kirjoitti:

        niin niin kukaan ei vain sitä kysynyt.

        Pappa puhuu taas pascaa


    • voinäitäaloituksia

      Kumma ettei aloittaja kirjoittanut Mat tiakin kahteen palaan!

    • hsgbbgsyt

      Kasteella ja ehtoollisella on oma tärkeä merkityksensä uskovaisen ihmisen elämässä mutta ihmisen pitää olla uskossa osallistuessaan niihin. Kaste pelastaa uudestisyntyneen ihmisen mutta ei pelasta ei-uskovaista ihmistä. Raamatussa on kolmessa paikassa sanottu, että kaste pelastaa, mutta ne kaikki koskevat uskovaisia, uudestisyntyneitä, ihmisiä. Nooa pelastui veden kautta mutta Nooa oli uskovainen mies jo ennen vedenpaisumusta. Paavali pelastui kasteen kautta mutta Paavali oli tullut uskoon jo ennen kastetta. Muutamat Jeesuksen ristille naulinneet juutalaiset pelastuivat kasteen kautta sen jälkeen, kun he olivat tulleet uskoon ja saaneet piston sydämeensä. Kaste pelastaa uskovaisen synnin vallasta ja vanhan ihmisen turmeluksesta ja tuomiosta sillä kasteessa uskovaisen ihmisen vanha ihminen haudataan kasteen hautaan.

      Raamatussa ei missään sanota, että kaste antaisi synnit anteeksi ei-uskovaisille ihmisille. Eikä ihmisistä tule uskovaisia kastamalla.

    • eitaidaonnistua

      HUomenna voisin kuunnella radiosta jumalanpalveluksen!

      kuka neuvoo mistä saisin kuulla Raamatullisen saarnan ilman kastehöpötyksiä ja muita humaaneja lurituksia saarnakirjasta luettuna?

      Ai niin, mutta eihän kirkkolaiset tiedä mikä on Raamatullinen saarna hmmm...mikäs nyt neuvoksi hooh.

    • hirviövihaajia

      KASTE EI OLEKAAN LIHAN SAASTAN POIS PESEMISTÄ VAAN HYVÄN OMATUNNON PYYTÄMISTÄ . JUMALAUTA TARKOITTAA JUMALA AUTA JA NYT VAUVOJEN VIHAAJAT LOPETTAA . KASTAKAA VAUVANNE JEESUKSEEN .

      • merkitviittaa

        nyt on tainnut vironkalja (xusi) jo aloittaa voimallisen työnsä!


    • armosta

      Kristitty on vapautettu synnin ja kuoleman LAISTA. JEESUS NAULITSI LAIN KIRJOITUKSINEEN RISTIIN .

    • Anonyymi

      Kulttuurikaste samoin kuin liittymisriitit esim oppilaskunta jengi ym.Ei siinä jäseneksi synnytä juuri sillä hetkellä,niin sanotaan kielikuvallisesti,se on tapahtunut jo korvien välissä aikaisemmin miksi sitä muuten.Liittymisriitit seuraavat joka askeleella läpi elämän varjon lailla,riippumatta milloin se on tehty,esim jos saatanan palvoja vanhemmat ovat vihkineet syntyneen lapsensa saatanalle se kulkee lapsen ajattelussa aina mukana ,sama psyköloogoinen sidos silloinkin lapseen jos hänen vanhempansa ovat vihkineet itsensä saatanalle,Tämä ajattelu voidaan siirtää mihin tahansa myös kristilliseen opetuslapseuden kasteeseen,poislukien uskottoman vanhempien lasten tai uskottomien aikuistenkaan kastamisen tarpeellisuus.

      • Anonyymi

        Lisään vielä tuohon edelliseen kirjoitukseeni.Jos tämä kuulostaa kasteen halventamiselta miksi niin ,kaikissa muissakin yhteyksissä siirtymisriittejä jalustalle korotetaan,voi niin tehdä kasteeseenkin liittyen.


    • Anonyymi

      Peter Halldorf kirjassa 21 kirkkoisää kertoo tuohon aikaan olleen tapa odottaa ymmärryksen kehittymistä ennen kastetta,sitä en tiedä mahtuuko tuohon yhteen kirjaan kattavasti aiheeseen liittyvää tietoa.

    • Anonyymi

      Kyseisessä kirjassa 21 kirkkoisää esimerkkinä esitetään aikuiskasteesta uskovaisen kodin Augustiinus

    • Anonyymi

      Olisippa suomennos henkilön Joachim Jeremias kirjaan, jossa hän esittää 50 viitteellisesti joista 35 suoraan lapsikasteeseen viittaavaa hautakivien ja kirkkoisien sekä muita sekalaisia aikansa lapsikaste kommentaareja tutkimustensa tuloksena.

    • Anonyymi

      Suomalaiset ovat edelleen kalevalan lumoissa j apohjan akan pelossa taikauskoinen kasterituaali on vanhemman väen ainut turva ja lohtu kun Raamatusta ei paljon mitään tajua ole.

      muistan omatkin sukulaiseni, ei mitään tietoa mistään Raamatun asiasta, mutta kastetta puolustettiin nyrkit ummessa loppuun saakka!

      voi miten säälittävää keskiaikaista takapajulaa.

      • Anonyymi

        Sinä taidat olla ainoa jolle kaste on taikauskoinen rituaali. Ateisteille se on sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taidat olla ainoa jolle kaste on taikauskoinen rituaali. Ateisteille se on sitä.

        en minä ainoa ole, jokainen vauva on samaa mieltä, kunhan saisi sen sanottua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taidat olla ainoa jolle kaste on taikauskoinen rituaali. Ateisteille se on sitä.

        No ei varmaan muille kuin ateisteille tule mieleen rinnastaa Raamattua ja Kalevalaa ja pitää Jeesusta taikauskona. Säälittävää sokeutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei varmaan muille kuin ateisteille tule mieleen rinnastaa Raamattua ja Kalevalaa ja pitää Jeesusta taikauskona. Säälittävää sokeutta

        Oletko ymmärtänyt täysin väärin tuon kirjoituksen?
        Siinä ei verrata Raamattua Kalevalaan vaan teidän taikauskoon perustuvaa oppianne verrataan Kalevalaan.
        Säälittävää sokeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ymmärtänyt täysin väärin tuon kirjoituksen?
        Siinä ei verrata Raamattua Kalevalaan vaan teidän taikauskoon perustuvaa oppianne verrataan Kalevalaan.
        Säälittävää sokeutta.

        Siinä verrataan juuri kristillistä kastetta ja Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen turvaamista taikauskoon. Vain uudestikastajat ja ateistit tekevät niin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä verrataan juuri kristillistä kastetta ja Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen turvaamista taikauskoon. Vain uudestikastajat ja ateistit tekevät niin

        Totta
        Uudestikastajuus on tunnetusti kristityn ja ateismin välimuotoja. Raamattu ja Kalevala ovat taikauskoa heille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta
        Uudestikastajuus on tunnetusti kristityn ja ateismin välimuotoja. Raamattu ja Kalevala ovat taikauskoa heille

        oletko juovuksissa vai muutenko vain tillintallin !?

        ei kukaan selväjärkinen mahda kirjoittaa tuollaista soopaa vuonna 2021!

        ...tunnetusti ...ateism.. hohoijaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oletko juovuksissa vai muutenko vain tillintallin !?

        ei kukaan selväjärkinen mahda kirjoittaa tuollaista soopaa vuonna 2021!

        ...tunnetusti ...ateism.. hohoijaa

        Tunnut olevan kännäävä ateisti


    • Anonyymi

      vauvan kastaminen on taikauskoista kirkkopelkoa, sitä juuri josta äitivainaani puhui kuinka ennen kastetta pidettiin vauvan tyynyn alla virsikirjaa, muuten kele vaihtaa lapsen johonkin vammaiseen yön aikana !

      jos ei se ole taikauskoista huuhaat a niin mitä se on, saa kertoa !

      vauvan kasteella ei ole minkäänlaista uskoon mahdollistavaa merkitystä tuon vauvan kohdalla.

      JOS olisi, kirkkolaiset eivät karkaisi kirkostaan monen sadan päivävauhtia parhaimmillaan.

      • Anonyymi

        oletko juovuksissa vai muutenko vain tillintallin !?

        ei kukaan selväjärkinen mahda kirjoittaa tuollaista soopaa vuonna 2021

        Kasteella... uskoon mahdollistavaa merkitys.... Hoh hoijaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oletko juovuksissa vai muutenko vain tillintallin !?

        ei kukaan selväjärkinen mahda kirjoittaa tuollaista soopaa vuonna 2021

        Kasteella... uskoon mahdollistavaa merkitys.... Hoh hoijaa

        Sinun täytyy olla vielä lasten kirjoissa, silloin tekstisi voi jotenkin mennä läpi, karkkihyllyllä jankuttava potkuhousutapaus.

        eikö aikuinen muuta saa aikaan kuin popukaijaamista ja asioiden kääntelyä ja vääntelyä.

        jospa se pomppimiskehotus menikin ihan oikeaan osotteeseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun täytyy olla vielä lasten kirjoissa, silloin tekstisi voi jotenkin mennä läpi, karkkihyllyllä jankuttava potkuhousutapaus.

        eikö aikuinen muuta saa aikaan kuin popukaijaamista ja asioiden kääntelyä ja vääntelyä.

        jospa se pomppimiskehotus menikin ihan oikeaan osotteeseen,

        Mitä se vanhainkoti vanhus huutelee vaipoissaan? Onko tullu pompittua altaaseen? Jos on hyvää musiikkia niin heilu myös, hehe

        Luulisi että aikuinen ihminen joskus jotakin asiaa kirjottais mutta ei tuo pomppijavanhus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se vanhainkoti vanhus huutelee vaipoissaan? Onko tullu pompittua altaaseen? Jos on hyvää musiikkia niin heilu myös, hehe

        Luulisi että aikuinen ihminen joskus jotakin asiaa kirjottais mutta ei tuo pomppijavanhus

        ..mitä se vanhainkotivanhus....

        mitä mahtanet oikeasti tarkoittaa tuolalista tekstiä kun lykit foorumille, et suinkaan aliarvioi lukijakuntaa ja luule että he taputtavat selkääsi kun noin voimalliseti ilmaiset uskosi laadun, vai mitä meinaat !

        älä nyt viitsi nolata koko systeemiäsi noilla päättömillä kommenteilla.

        en ole vanhus enkä ole vaipoissa, sinun vanhempasi saattavat hyvinkin olla joku päivä vaipoissa ja itsekkin tulet siihen ikään, onko se jokin kunnia-asia puhua rumas ihan oikeista vanhuksista jollainen jokasesta tulee ajallaan !

        koita nyt herätä jo pikkuhiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..mitä se vanhainkotivanhus....

        mitä mahtanet oikeasti tarkoittaa tuolalista tekstiä kun lykit foorumille, et suinkaan aliarvioi lukijakuntaa ja luule että he taputtavat selkääsi kun noin voimalliseti ilmaiset uskosi laadun, vai mitä meinaat !

        älä nyt viitsi nolata koko systeemiäsi noilla päättömillä kommenteilla.

        en ole vanhus enkä ole vaipoissa, sinun vanhempasi saattavat hyvinkin olla joku päivä vaipoissa ja itsekkin tulet siihen ikään, onko se jokin kunnia-asia puhua rumas ihan oikeista vanhuksista jollainen jokasesta tulee ajallaan !

        koita nyt herätä jo pikkuhiljaa.

        Mitä se vanhainkoti vanhus vielä parkuu? Etkö päässytkään altaan reunalta ylös kun pompit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se vanhainkoti vanhus vielä parkuu? Etkö päässytkään altaan reunalta ylös kun pompit?

        Tuolalista! 🤣🤣


    • Anonyymi

      Vaikka kirkkoisät olisivat keksineetkin vauvojen paskakasteen, ovat nykyajan kirkot itse vastuussa omasta toiminnastaan. Kirkkoisiä ei voida syyttää kaikesta.

      • Anonyymi

        Hyvä, että tuo vedenpalvoja paljastaa todellisen luonteensa noilla "paska"-jutuillaan. Jokainen vilpitön lukija näkee heti, mistä hengestä hän on syntynyt. Tietysti se, mitä on hänen sydämessään, tulee ulos noissa onnettomissa jutuissa.
        Matt 12
        " paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa.
        Mutta minä sanon teille: jokaisesta turhasta sanasta, minkä ihmiset puhuvat, pitää heidän tekemän tili tuomiopäivänä".


      • Anonyymi

        Niinpä, uskoa puhdistetaan päivittäin, jos se on aitoa Raamatullista laatua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, uskoa puhdistetaan päivittäin, jos se on aitoa Raamatullista laatua.

        …<<<<Hyvä, että tuo vedenpalvoja paljastaa todellisen luonteensa noilla "paska"-jutuillaan.

        Aamen!


    • Anonyymi

      Mahtaako nämä vauvatuskoolaiset olla tietoisia siitä kuinka luterilainen kirkko suomessa kävi neuvotteluja Hitlerin kanssa, millanen kirkko suomessa saa jatkoluvan, josko sotavoitto olisi tullut viiksimiehen joukoille !

      Ottakaa hiukan selvää asioista, sitä on mailmassa muutakin kuin avuttomien vauvojen pakkokaste ja kirkkoon liitos maksumieheksi !

      • Anonyymi

        Senkö takia Raamattu on sinulle taikauskoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Senkö takia Raamattu on sinulle taikauskoa?

        Ei nuo näe mitään muuta kuin vauvat. Ateisteille - edelleen - Raamatun sana on taikauskoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo näe mitään muuta kuin vauvat. Ateisteille - edelleen - Raamatun sana on taikauskoa

        No kun usko Jeesukseen ei merkkaa mitään

        Uskontojen uhrit sivuilla on aikamoisia kohtaloita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun usko Jeesukseen ei merkkaa mitään

        Uskontojen uhrit sivuilla on aikamoisia kohtaloita

        Mitä tekemistä Hitlerillä on tämän asian kanssa? Eikö ole hyvä että kristillisyys on ollut osa Suomen historiaa, ei ole kyllä uudestikastajien ansiota se!


    • Anonyymi

      Paskanpalvojat yrittävät kovasti häiriköidä näitä keskusteluja. Älkää kuunnelko heitä. Lue itse Raamattua.

      Paskakasteen armo ei sinua pelasta.

      • Anonyymi

        Oletko paskan palvoja? Se ei sinua todellakaan pelasta.

        Onneksi kristityt lukevat Raamattua eivätkä usko sinun paskajuttujasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko paskan palvoja? Se ei sinua todellakaan pelasta.

        Onneksi kristityt lukevat Raamattua eivätkä usko sinun paskajuttujasi.

        Luterilaiset ovat paskanpalvojia. Minä en ole luterilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset ovat paskanpalvojia. Minä en ole luterilainen.

        Tarkoitan etä helluntailaiset ovat paskanpalvojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitan etä helluntailaiset ovat paskanpalvojia.

        Niin taitavat olla. Minä olen luterilainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin taitavat olla. Minä olen luterilainen.

        Kaikki vauvakastelijat ovat vauvan paskan palvojia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki vauvakastelijat ovat vauvan paskan palvojia.

        Niinkö te helluntailaiset olette? Vauvanpaskaa palvotte, uskon sua.


    • Anonyymi

      Kirkkoisät ovat tuonelassa katumassa lapsikasteitaan. Nykyajan luterilaiset eivät voi piileskellä kirkkoisien selän takana. jokainen voi Raamatusta tarkistaa nämä kasteasiat.

      • Anonyymi

        Kyllä, Raamatussa kasteasia on opetetttu. Tosin sinä et päätä sitä kuka on tuonelassa ja kuka ei...


      • Anonyymi

        Outoa, jos oppi perustuu kirkkoisien mielipiteisiin. Nämähän suosittelivat vääräuskoisten pakkokäännyttämisiä ja riitelivät keskenään oikeasta opista. He tuomitsivat toisiaan kirkonkiroukseen ja hyväksyivät vääräuskoisten teloittamisen.
        Todennäköisesti he ovat tuonelassa vallanhimonsa seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, jos oppi perustuu kirkkoisien mielipiteisiin. Nämähän suosittelivat vääräuskoisten pakkokäännyttämisiä ja riitelivät keskenään oikeasta opista. He tuomitsivat toisiaan kirkonkiroukseen ja hyväksyivät vääräuskoisten teloittamisen.
        Todennäköisesti he ovat tuonelassa vallanhimonsa seurauksena.

        Ei kirkkoisien mielipiteisiin mikään saaa perustua. Sitä varten meillä on Jumalan Sana, johon oppi perustuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kirkkoisien mielipiteisiin mikään saaa perustua. Sitä varten meillä on Jumalan Sana, johon oppi perustuu.

        kun nyt edes tietäisivät useat lahkot, mitkä ovat heidän "kirkkoisiänsä . . .öh, sieltä löytyy, perustajilta, esim. sodomiaa, ym . . . varsinaisia ESIMERKILLISIÄ perustaja-jäseniä . . .jne !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe