Kuinka kauan tilitiedot voivat estää tuen saannin?

TulevaAsumistuenHakija

Hei!

Olen yksin elävä, 23 vuoden mittaisen yhtäjaksoisen työllisyyden jälkeen työtön mies.
Töihin menisin, mutta ei ole vielä tärpännyt.
Saan jonkin aikaa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa.
Sitten käsittääkseni putoan peruspäivärahan varaan.

Melko varmasti tuloni eivät silloin riitä sekä asunnon vuokraan että ruokaan.
Tulen siis melko varmasti hakemaan asumistukea.

Kuinka pitkälle ajassa taaksepäin asumistuen hakijan pankkitilitiedot tutkitaan niin että ne voivat estää saamasta tukea?

ystävällisistä vastauksista kiittäen

13

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 645hji

      Stadissa sossu vaatii kahden kuukauden tiliotteet. Kannattaa nostaa tili heti tyhjäksi kun tuet tulevat ja käyttää vain käteistä. Sitten voi säästää sukanvarteen eikä tarvitse selitellä niille mihin rahat menivät.

    • aesfgr

      Taidat(te) nyt sotkea keskenään asumistuen ja toimeentulotuen. Asumistukeen vaikuttaa pääasiassa tulot. Jos anssi ei kovin suuri ole, on mahdollista että saisit asumistukea jo yhtäaikaa sen kanssa. Tilillä makaavien rahojen osalta merkittävää on vain niistä maksettavat korot ja saa olla aika isot summat rahaa, että ne vaikuttavat mitenkään asumistuen saamiseen. Sinulla voi olla kyllä säästöjä, eikä Kela mitään tilejä tutki asumistukipäätöstä tehdessä. Sossu ja toimeentulotuki on sitten asia ihan erikseen.

      • Kiitos kommentista!

        Vastauksestasi heräsi mielessäni kysymys että eikö mitään peruspäivärahaa ole olemassakaan?

        Kela sanoo näin:
        "Jotta voit saada perus- ja ansiopäivärahaa, sinun on täytettävä työssäoloehto.
        Palkansaajan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on ollut palkkatyössä vähintään 26 viikkoa (noin 6 kuukautta) työttömyyttä edeltäneiden 28 kuukauden aikana."

        Ja olin siis palkkatyössä 23 vuotta.

        Treen sossu sanoo näin:
        "Perustoimeentulotuki
        Huomioon otettavat tulot ja menot on määritelty laissa.
        Jos menot ovat tuloja ja varoja suuremmat, on asiakkaalla oikeus erotuksen suuruiseen toimeentulotukeen."

        Joten se mitä pankkitilillä on, vaikuttaa toimeentulotuen saantiin.

        Edelleen kiinnostaa tietää, että kuinka pitkälle ajassa taaksepäin asumistuen hakijan pankkitilitiedot tutkitaan niin että ne voivat estää saamasta tukea?


      • varmatietokelasta

        "Peruspäiväraha" mitä tarkoitat on nimeltään työmarkkinatuki. Sitä alat saada sitt kun ansiosidonn. loppuu ja olet edelleen työtön ja "työmarkkinoiden käytettävissä". Voit tienata 300/kk sekä pvrahaa että työm.tukea saadessa. Sun tilitiedot eivät kiinnosta kelaa.
        Mene kelan sivuille, sieltä löydät laskureita ja homma selviää. Asumistuessakaan ei tilitietoja kysellä, puolison tuet kyllä. Vuokrasi perusteella ajattelin sinut perheelliseksi.
        Jos sitten 2017 tarviit perustoimeentulotukea, kai senkin laskuri löytyy sitten kelan sivuilta.
        Tsemppiä! Toivotaan, ett töitä löytyy.


    • kudfhruthghyuh

      Mahtaa olla kalliin elämäntyylin tyyppi (sori), jos ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ei riitä vuokraan eikä ruokaan. Eiköhän jos on 23 vuotta käynyt töissä, jostakin ole pystynyt säästämäänkin, että pärjää ainakin ilman sossua? Minun mielestäni asumistuet kuuluisi ainoastaan oikeasti köyhille, jotka itse asuu vuokra-asunnossa johon sitä asumistukea laillisesti saavat. En halua v*ttuilla, mutta kun itse olen kokenut sellaisen tilanteen, etten miltään yhteiskunnan luukulta saanut mitään säännöllistä sosiaaliturvaa, vaikka olin vakavasti sairas tuloton rehti opiskelija ja piti sitten melkein kymmenen vuotta elää lähes täysin vailla sosiaaliturvaa vaan siksi että jokainen luukku katto että mä muka en mitään tartte, niin mulla nousee verenpaine edes ajatuksesta, että kukaan sais joitakin vastikkeettomia työhistoriaan perustumattomia yhteiskunnan tukia. Olen itsekin kyllä kuullut lehdistä lukenut vaikka tyypeistä, jotka on esimerkiksi asuntovelkaisia ja niille paukutetaan yhteiskunnan asumislisää välillisesti vähintään vuokralaistensa kautta ja ne vaurastuu sillä ja vissiin jotkut oudot voi saada jopa omistusasumiseeenkin asumislisää, mutta mun järjellä en suosittelis asumislisän asumista kuin tilanteessa, että tulos on oikeasti alle sen yhteiskunnan köyhyysrajan, kaikki yhteiskunnan tukes yhteensä. Se on totta, että työttömän peruspäiväraha riittää hädintuskin välttämättömiin arjen menoihin ja siihen juuri ja juuri. Ansiosidonnaisen kesto on kuitenkin kai useampi vuosi, itellä sen saaminen jäi aikoinaan muutamasta työtunnista kiinni, kun olin tyhmänä tehnyt töitä 0-tuntisopparifirmalle, enkä tajunnut, että 40 työtuntia viikoittain melkein puol vuotta putkeen on vähemmän arvostettavaa, kuin että tehdä 18 työtuntia viikossa siten, että tunnit jakautuu oikein, minkä varmaan puljun tuilla töitä tehneet tiesi, ja itse en ollut tukien saaja ollenkaan.


      No jos haluat muka oikeasti asiallisen vastauksen, etkä ole tyypillinen kuspäätrolli näillä Suomi24- palstoilla kuten epäilen, niin varmaan tiedät sen, että toimeentulotuessa ihan jokainen sentti jonka toimeentulotuen varassa elävä toimeentulotuen hakija omistaa, vähentää mahdollisuutta saada toimeentulotukea täysi perusnormi. Sosiaalitoimistoissa ei tunneta empatiaa, jos vaikka mummo on halunnut auttaa antamalla risasten kenkien tilalle uusien ostamiseen rahaa. Toimeentulotukeen on oikeus, jos OMIEN asumismenojen jälkeen jää nettona vähemmän kuin toimeentulotuen perusnormi kuukausikohtaisesti käyttöön, ja sellaistenkin asiakkaiden kohdalla yrittävät säästötavoitteissaan usein varmaan mieluusti hinata tukea alaspäin, että mahdollisimman vähän voisivat kenellekään myöntää. Ei siis kiitollinen tukimuoto yhtään kenellekään hakea ja moni tukeen oikeutettu jättää toimeentulotuen hakemisen siksi väliin.

      • Luit väärin, en sanonut että ansiosidonnainen päiväraha ei riitä.
        Riittää juuri ja juuri mutta peruspäiväraha ei riitä.
        Ymmärrän että et tiedä Tampereen vuokratasosta mitään.
        770e/kk on normaali vuokra.


      • Salla-Maaret___
        TulevaAsumistuenHakija kirjoitti:

        Luit väärin, en sanonut että ansiosidonnainen päiväraha ei riitä.
        Riittää juuri ja juuri mutta peruspäiväraha ei riitä.
        Ymmärrän että et tiedä Tampereen vuokratasosta mitään.
        770e/kk on normaali vuokra.

        770e on melko kallis vuokra kahdelle hengelle. Meillä on kolmio eräässä Tampereen paremmassa lähiössä vuokralla ja se on 800e, mutta meitä on kolme täällä.

        Yksin asuvalle 770e taitaa olla liikaa jo hesankin sossun nettisivujen mukaan.


    • Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää loppukesää!

    • tuon_kokenut

      Sossu vetää nenästä ensimmäistä kertaa toimeentulotukea anovaa siten, että kun rahaa ei oikeasti ole, niin sossupa laskee vanhoja varoja ikään kuin ne olisivat vielä käytettävissä olevia varoja. Siis sossuun pitää mennä silloin kun pankkitilillä on rahaa vielä kuukaudeksi, niin tällöin nuo rahat tulevat jo huomioiduksi. Sitten seuraavassa toimeentulotuen käsittelyssä eivät voi kuin todeta, että rahaa ei ole kun edelliset rahat on jo laskettu toimeentulotuessa.

    • tylyä_mutta_totta

      Tampereella yleisen asumistuen asumismenoina vuokrasta hyväksytään 411 e/kk. Tuosta korvataan 80% mikä tekee 411*0,8= 328,8.

      Eli jos vuokra on 770 Tampereella siihen saa yleistä asumistukea 328,8 e/kk.

      http://www.kela.fi/kenelle_enimmaisasumismenot

      • tylyä_mutta_totta

        Siis 1 hengen ruokakunta saa 770 vuokraan asumistukea 328,8 e/kk Tampereella.


    • guicmnx

      No kai se asumistuen suuruus riippuu tulojen suuruudesta eikä vain vuokrasta????

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe