Toyota Auris Touring Sports Hybrid kulutus 6,3l

AutodataPenteles

120km/h nopeudessa, jolla tuloksella Auris Hybridi on ollut 25. sijalla. Vähemmän kuluttaa mm. Fiat MultiJet 1,3 diesel samassa nopeudessa. Voittajana diesel Audi A2 ja Skoda Oktavia Greenline diesel 2. sijalla. Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium pärjää oikein hyvin kaupunkiajossa, minkä kaikki jo tiesivätkin, eli väittely kulutuksista voidaan jakaa siten, että nopeaan ajoon diesel ja kaupunkihissutteluun Hybridi Toyota. Tuossa joku oli ajanut omalla Hybridi Toyota koeajolenkillä 5,9l/100km kulutuksella, mikä on ilmeisesti pitänyt sisällään moottoritiepätkän, ja näin ollen varsin uskottava arkiajon tulos niille, joiden työmatkan varrelle sattuu 120km/h moottoritiepätkä tai pari.

46

8118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo.on.vähän

      1 .versio Auris Hybridistä kulutti 7.2 litraa satasella 120 km nopeudessa.

    • Lengwan
    • Ei_kiitos

      Täytyy muistaa, että Toyota Auris on vain Toyota Auris. Ja hybridinähän tuon sallittu vetomassa perävaunukäytössä on sekä jarruin että jarruitta 345 kg eli käytännössä yhtä tyhjän kanssa.

      Mitä tekee säästöpossulla, jolla ei tee juuri mitään?

      • eihypritiä

        Mitä jos jonkun ei tartte vettää peräkärryä?
        Haittax sitä et sillä saa vetää vain 345 kg?


      • Ei_kiitos
        eihypritiä kirjoitti:

        Mitä jos jonkun ei tartte vettää peräkärryä?
        Haittax sitä et sillä saa vetää vain 345 kg?

        Ei haittaa minua, koska en muutenkaan kelpuuttaisi ajokikseni Toyotaa. Onpahan vain aika monelle ajattelemisen aihetta tuottava seikka tuokin!

        Omalla autollani (joka ei tietenkään ole Toyota) saan vetää jarruttomana 750 kg ja jarrullisena 1800 kg. Olisin saanut saman automallin hybridinäkin, mutta sille ei ole määritelty sallittua vetomassaa lainkaan, toisin sanoen kärryn veto sillä on jo lähtökohtaisesti kielletty.

        No, pelkkä hintakin oli minulle syy olla ajattelematta autoani hybridinä. Polttoaineen säästämisen ja ympäristön saastuttamisen välttämisen ilon jätän mielisuosiolla ”edistyksellisemmille” ja varakkaammille .


      • Hybriid
        Ei_kiitos kirjoitti:

        Ei haittaa minua, koska en muutenkaan kelpuuttaisi ajokikseni Toyotaa. Onpahan vain aika monelle ajattelemisen aihetta tuottava seikka tuokin!

        Omalla autollani (joka ei tietenkään ole Toyota) saan vetää jarruttomana 750 kg ja jarrullisena 1800 kg. Olisin saanut saman automallin hybridinäkin, mutta sille ei ole määritelty sallittua vetomassaa lainkaan, toisin sanoen kärryn veto sillä on jo lähtökohtaisesti kielletty.

        No, pelkkä hintakin oli minulle syy olla ajattelematta autoani hybridinä. Polttoaineen säästämisen ja ympäristön saastuttamisen välttämisen ilon jätän mielisuosiolla ”edistyksellisemmille” ja varakkaammille .

        Ja merkki jää tietekin salaisuudeksi?


      • terveiset_tojolla
        eihypritiä kirjoitti:

        Mitä jos jonkun ei tartte vettää peräkärryä?
        Haittax sitä et sillä saa vetää vain 345 kg?

        Myös kantavuus on olematon - hypetysautot ovat painavia, mutta kokonaismassa ei ole yhtään isompi kuin keveimmälläkään versiolla (yl pienin bensakone kehitysmaavaihteisto). Tavallaan akut aina lastina ja sitten ollaan siinä tilanteessa, että 5 normaalipainoista miestä saattaa keikauttaa vaa'an laittomiin lukemiin. Jopa ilman matkatavaroita & munasillaan.


      • Hybriid
        terveiset_tojolla kirjoitti:

        Myös kantavuus on olematon - hypetysautot ovat painavia, mutta kokonaismassa ei ole yhtään isompi kuin keveimmälläkään versiolla (yl pienin bensakone kehitysmaavaihteisto). Tavallaan akut aina lastina ja sitten ollaan siinä tilanteessa, että 5 normaalipainoista miestä saattaa keikauttaa vaa'an laittomiin lukemiin. Jopa ilman matkatavaroita & munasillaan.

        Paljonko painaa? 1400kg
        Tavallaan akut lastina? 42kg= lasti?


      • Ei_kiitos
        Hybriid kirjoitti:

        Ja merkki jää tietekin salaisuudeksi?

        Jos välttämättä haluat tietää: merkkini on M-B ja koriversio S205. Tänä kesänä on vetokyvylle ollut käyttöäkin: lainassa ollut jämerä telikärry painoi tyhjänäkin varmasti enemmän kuin 345 kg, kuormaa oli ehkäpä 900 kg ja vetomatkaa yli 600 km. Helppo nakki. Ei olisi onnistunut hybridirimpuloilla – ei omalla merkilläni sen enempää kuin Toyotallakaan.


      • Hybriid
        Ei_kiitos kirjoitti:

        Jos välttämättä haluat tietää: merkkini on M-B ja koriversio S205. Tänä kesänä on vetokyvylle ollut käyttöäkin: lainassa ollut jämerä telikärry painoi tyhjänäkin varmasti enemmän kuin 345 kg, kuormaa oli ehkäpä 900 kg ja vetomatkaa yli 600 km. Helppo nakki. Ei olisi onnistunut hybridirimpuloilla – ei omalla merkilläni sen enempää kuin Toyotallakaan.

        Hyvä että vetokyvylle on käyttöä, edes jokatoinen kesä. Ei se koukku sitten ihan turhaan ole. Minulle riittä tuo 345kg ihan hyvin, jotkut pärjää ilmankin.


      • Lexuksella_onnistuu
        Ei_kiitos kirjoitti:

        Jos välttämättä haluat tietää: merkkini on M-B ja koriversio S205. Tänä kesänä on vetokyvylle ollut käyttöäkin: lainassa ollut jämerä telikärry painoi tyhjänäkin varmasti enemmän kuin 345 kg, kuormaa oli ehkäpä 900 kg ja vetomatkaa yli 600 km. Helppo nakki. Ei olisi onnistunut hybridirimpuloilla – ei omalla merkilläni sen enempää kuin Toyotallakaan.

        Kyllä hybridillä onnistuu ihan hyvin kun alla on Lexus.


      • Ei_kiitos
        Lexuksella_onnistuu kirjoitti:

        Kyllä hybridillä onnistuu ihan hyvin kun alla on Lexus.

        Kiva että olet tyytyväinen Lexukseesi! Itse en olisi saanut itseäni tyydyttävää Lexusta sillä hinnalla, jonka omasta autostani maksoin.


      • Ei_kiitos
        Hybriid kirjoitti:

        Hyvä että vetokyvylle on käyttöä, edes jokatoinen kesä. Ei se koukku sitten ihan turhaan ole. Minulle riittä tuo 345kg ihan hyvin, jotkut pärjää ilmankin.

        Kyllä sille vetokyvylle käyttöä on ollut ihan vuosittainkin. Olen vain valitettavasti joutunut tyytymään aina laina- ja vuokrakärryihin. Omaa kärryä on tehnyt pitkään mieli, mutta kun pientaloyhtiössäni ei ole paikkaa, missä sellaista säilyttäisi!

        Kanavaraaniksi eikun karvanaamariksi en ole mielinyt – sen sijasta olen valinnut veneilyn. Kolmisen tonnia painavaa venettäni en pysty trailerilla vetämään eikä ole ollut tarvistakaan. Nostot ja laskut pilkkiautolla.


      • No_kerrotaan
        Hybriid kirjoitti:

        Ja merkki jää tietekin salaisuudeksi?

        merkki kun sen suurin osa lukijoista jo tietääkin: Helkama Raisuhan minulla on ollut jo viitisentoista vuotta ajokkina kun yh-äippä sen minulle amikseen osti. Ei siitä kauaa ollut hyötyä kun laittoivat minut kotiin kasvamaan muka alisuorittamisen takia. Mitä se tarkoittaa? Nyt en ymmärrä.
        Terveisin Tojota-trollipoju


    • Hybriid
      • Eilen tuli heitettyä noin 600 km reissu, tankista mitattuna 4,4 litraa. Ajo oli hyvin sekalaista, kaupunkia, maantietä. motaria.

        Eka etappi oli pisin jossa keskinopeus oli 80 km/h...ajotietokeen näyttämä 4,2 sataselle.

        http://aijaa.com/of0nmZ

        Mielestäni painotetaan liikaa kulutuksen suhteen motari nopeuksia...monellako se keskinopeus oikeesti on 120km/h Suomessa.


        Vuoden 2012 keskinopeudet pääteillä on laskettu noin 300 LAM-aseman tiedoista.
        Kaikkien autojen keskinopeus oli 93 km/h kesällä 2012 ja 87 km/h talvella 2012/2013.
        Keskinopeudet eivät muuttuneet vuoden takaisesta. Henkilö- ja pakettiautoille vastaavat
        keskinopeudet olivat 94 km/h ja 87 km/h, ja kuorma- ja linja-autoille 83 km/h
        ja 81 km/h.


        http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2013-26_autojen_nopeudet_web.pdf

        Jokainen ajaa autolla minkä parhaaksi itselleen kokee...ei se sen vaikeempaa ole :)


      • säästää_pitää

        > Mielestäni painotetaan liikaa kulutuksen suhteen motari nopeuksia...monellako se keskinopeus oikeesti on 120km/h Suomessa.

        Keskinopeus on yleensä n. 10 km/h pienempi kuin nopeus "jota on ajettu koko ajan". Lyhytkin paikallaan seisominen tai hitaammin ajettu pätkä (tietyömaa, ohituspaikan kyttääminen "80 mittarissa = 70 köröttävän datsunin takana) tms. laskee keskinopeutta nopeasti.

        Helsingistä kun polkaisee Tampereelle, on keskinopeus n. 110, vaikka valtaosa matkasta ajetaan 120 rajoitusalueella. 80 km/h keskinopeus edellyttää, että a) osa matkasta ajetaan 100 rajoitusalueella b) ajetaan koko ajan ylinopeutta.

        Toki keskinopeudeksi saa 80 myös yhdistelemällä sopivasti ajoa 60/80 ja 120 rajoituksilla. Ajo 120 km/h kuluttaa paljon enemmän kuin 60 km/h säästää, joten keskikulutus on korkeampi kuin ajettaessa koko matka 80 mittarivirhe päälle.

        Yleensä bensansäästöllä kehuvat ajavat just tällä "tasakaasutyylillä" eli satasen alueella körötetään 80-85 ja tietyömaiden, maaseututaajamien ym. kohdalla nopeutta lasketaan korkeintaan 10 km/h, vaikka rajoitus olisi 50.


      • E220_CDI
        verso-s kirjoitti:

        Eilen tuli heitettyä noin 600 km reissu, tankista mitattuna 4,4 litraa. Ajo oli hyvin sekalaista, kaupunkia, maantietä. motaria.

        Eka etappi oli pisin jossa keskinopeus oli 80 km/h...ajotietokeen näyttämä 4,2 sataselle.

        http://aijaa.com/of0nmZ

        Mielestäni painotetaan liikaa kulutuksen suhteen motari nopeuksia...monellako se keskinopeus oikeesti on 120km/h Suomessa.


        Vuoden 2012 keskinopeudet pääteillä on laskettu noin 300 LAM-aseman tiedoista.
        Kaikkien autojen keskinopeus oli 93 km/h kesällä 2012 ja 87 km/h talvella 2012/2013.
        Keskinopeudet eivät muuttuneet vuoden takaisesta. Henkilö- ja pakettiautoille vastaavat
        keskinopeudet olivat 94 km/h ja 87 km/h, ja kuorma- ja linja-autoille 83 km/h
        ja 81 km/h.


        http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2013-26_autojen_nopeudet_web.pdf

        Jokainen ajaa autolla minkä parhaaksi itselleen kokee...ei se sen vaikeempaa ole :)

        Hyvin ajettu, mutta ei sentään mitään ainutlaatuista. Nelosen alittavat pohjat ja hieman nelosen ylittävät lukemat normaalissa maantieajossa ovat kyllä selvästi suurempienkin dieselien tavoitettavissa nopeuksista tinkimättä.


      • E220_CDI

        "100km vauhdissa 4,9, eikä moni alle mene."

        Minä tiedän yhden. Menee alle, ja helposti. Tuo 4.9 sattuu olemaan ison dieselmoottorisen työmatkapörräyksen keskiarvo, ja maantieajossa kulutus putoaa tuosta selvästi.


      • Niinkö
        E220_CDI kirjoitti:

        "100km vauhdissa 4,9, eikä moni alle mene."

        Minä tiedän yhden. Menee alle, ja helposti. Tuo 4.9 sattuu olemaan ison dieselmoottorisen työmatkapörräyksen keskiarvo, ja maantieajossa kulutus putoaa tuosta selvästi.

        Tätäkö tarkoitit:
        http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/695324.html
        Keskiarvo 5,39


      • tyhmä_kuin_tojotero

        Tolloloota ja huihaikuskien mielestä oman auton keskikulus = yhdellä kesämökkireissulla, myötätuulessa "mitattu" (=0,5 l/100 kotiin päin vetävän) ajotietokoneen valehtelema kulutus.

        Kaikkien muiden autojen kulutus maantieajossa = netistä löytyneet keskikulutukset, jotka sisältävät myös ruuhka- ja pätkäajoa.

        Yhdellä duunikaverilla oli C4 dieselautomaattina. Työmatkalla mittaa 70 km ja hän kertoi pääsevänsä siinä 3,9 l kulutukseen. Siis keskikulutukseen .. tulihan tuota matkaa "muutaman" kerran ajettua ts. kyseessä ei ollut myötätuulesta johtuva onnenkantamoinen.


      • Reilusti.yli.viisi

      • Eemelit_keskimäärin
        Reilusti.yli.viisi kirjoitti:

        Toyota auris hybrid 5,25 litraa. Aika paljon Eemeliä pienemällä kipolla ja kalliimmalla litrahinnalla.
        https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?constyear_s=2010&powerunit=2

        Tämän tyypin Eemelit dieselinä keskimäärin 7,53 l/100km.
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=1&minkm=15000&gearing=2&exactmodel=220 cdi&powerunit=2
        ja bensalla 10,26
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=2&power_e=200&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2

        ja vielä Citikkamiehen kaverille (kaverit on aina oikeassa, varsinkin autoasioissa)
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/594-C4.html?fueltype=1&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2


      • E220_CDI
        Niinkö kirjoitti:

        Tätäkö tarkoitit:
        http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/695324.html
        Keskiarvo 5,39

        Juuri sitä tarkoitin. Ympärivuotisena keskiarvona vähän yli viiden, ja talvellakin on valmiiksi lämmin auto odottamassa parkkipaikalla.

        Ja menee 100 km/h nopeudella alle 4.9 kulutuksella, kuten kerroinkin. Tämä siis on yksi niistä harvoista tuon tavoitteen alittajista.


      • E220_CDI
        Reilusti.yli.viisi kirjoitti:

        Toyota auris hybrid 5,25 litraa. Aika paljon Eemeliä pienemällä kipolla ja kalliimmalla litrahinnalla.
        https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?constyear_s=2010&powerunit=2

        Oma ympärivuotinen keskiarvoni on toista desiä yli tuon Auristen keskiarvon. On puhtaasti arvostuskysymys, onko se sen arvoista. Minulle nähtävästi on, koska sen suostun maksamaan.

        Minun Eemelini kulutusta arvioidessa pitää ottaa huomioon, että se vetää osan matkastaan pikkuauton kokoista ja painoista perävaunua. Ne näkyvät kyllä tankkauslistassa.


      • E220_CDI
        Eemelit_keskimäärin kirjoitti:

        Tämän tyypin Eemelit dieselinä keskimäärin 7,53 l/100km.
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=1&minkm=15000&gearing=2&exactmodel=220 cdi&powerunit=2
        ja bensalla 10,26
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=2&power_e=200&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2

        ja vielä Citikkamiehen kaverille (kaverit on aina oikeassa, varsinkin autoasioissa)
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/594-C4.html?fueltype=1&minkm=15000&gearing=2&powerunit=2

        E-Mersun yllä linkitetty listaus kerää koko vuosituhannen E-sarjalaisia Väyrysestä lähtien. Jopa W212 mallisarjan sisällä on tapahtunut kehitystä, mistä tärkeimpänä askeleena oli 5-vaihteisesta automaatista luopuminen kesällä 2011. Uusia 2016 mallisia alkaa myös ilmaantua listoille, joten ohessa listaus, joka poimii karkeasti tuon yleisimmän W212 mallin 220 CDI ja Bluetec mallit:

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2015&minkm=15000&gearing=2&exactmodel=220

        Sama periaate tietenkin säilyy, että keskimääräisellä kuljettajalla keskimäärin tehokkaampi ja painavampi kuluttaa enemmän. Onneksi ei ole pakko ajaa keskimäärin :-)

        Koska esimerkkinä on malli, jonka saa myös hybridinä, otetaanpa kaikki voimalinjat listaava haku:
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/262-E-Klasse.html?fueltype=1&constyear_s=2011&constyear_e=2015&minkm=15000

        Taloudellisin hybridikuski on vasta sijalla 7. Joko hybridiä eivät osta muut kuin taajamissa ajavat, tai sitten taloudellisimmin ajavat eivät näe hybridissä riittävää kulutussäästöä kompensoimaan tässä tapauksessa melko suurta ostohinnan eroa. Joka tapauksessa, mallisarjan pohjat ajetaan automaattivaihteisella dieselillä. Kärkipäässä on vain muutamia manuaalivaihteisia. Nykyaikaisen automaatin tunnistaa siitä, että se parantaa sekä kiihtyvyyttä että polttoainetaloutta. Mersu ei ole suinkaan ainoa tällainen, onpahan vaan minulle tuttuna esimerkkinä.

        Tuossa yllä kommentoitiin myös hybridin kalliimpaa polttoainetta, joka ei minusta ole reilu argumentti ilman dieselveron huomioonottamista. Jos litroja menee suunnilleen saman verran, niin 30.000 km ajomäärällä dieselin halvempi hinta ehtii hädin tuskin säästää dieselveron.

        Kukin valitsee omista lähtökohdistaan itselleen sopivan. Hyvä kun tekevät erilaisia, että jokainen saa mieleisensä!


      • E220_CDI kirjoitti:

        Oma ympärivuotinen keskiarvoni on toista desiä yli tuon Auristen keskiarvon. On puhtaasti arvostuskysymys, onko se sen arvoista. Minulle nähtävästi on, koska sen suostun maksamaan.

        Minun Eemelini kulutusta arvioidessa pitää ottaa huomioon, että se vetää osan matkastaan pikkuauton kokoista ja painoista perävaunua. Ne näkyvät kyllä tankkauslistassa.

        Kyllä tuolla liikenteessä voi säästää paljon pienellä vaivalla...silti olen perillä melkein samaan aikaan sitä joka tarpeettomasti jarruttaa ja kiihdyttelee ym.

        Hermot säästyy liikenteessä kun olet tasanen ajaja etkä ota pulttia joka autoilijasta.

        Onko sinulla rengaspaineet yläkantissa ? Itselläni ne on jopa vähän alakantiin tällä hetkellä...joskus laitoin ja kyllähän se kulutukseen vaikuttaa.

        Itse nään että nämä hybridit puolittaa vielä tulevaisuudessa kulutuksen ja se näkyy myös näissä pistoke hybrideissä...sitten mennään edukkaasti vihreesti.


      • Hybriid
        Reilusti.yli.viisi kirjoitti:

        Toyota auris hybrid 5,25 litraa. Aika paljon Eemeliä pienemällä kipolla ja kalliimmalla litrahinnalla.
        https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/1212-Auris_Hybrid.html?constyear_s=2010&powerunit=2

        Kumma juttu, minulla ei ole mennyt yli 5l kuin kaikkein kovimmilla (-29) pakkasilla
        50 km on vakiomatka.

        Saksassa ei taida talvinopeusrajoituksia olla? Voipi hyvinkin selittää jos vauhtia joutuu tiputtaa 100-80km/h 6kk ajaksi että vaikuttaa asiaan.

        Tankkauksista mitatut arvot 4,2 kesällä ja joulu tammi hemikuu 4,8 (18000km mittausta) ajattelin mitata ainakin kunnes vuosi tulee täyteen.. Tankkaus vihko on helppo täydentää..


      • verso-s kirjoitti:

        Eilen tuli heitettyä noin 600 km reissu, tankista mitattuna 4,4 litraa. Ajo oli hyvin sekalaista, kaupunkia, maantietä. motaria.

        Eka etappi oli pisin jossa keskinopeus oli 80 km/h...ajotietokeen näyttämä 4,2 sataselle.

        http://aijaa.com/of0nmZ

        Mielestäni painotetaan liikaa kulutuksen suhteen motari nopeuksia...monellako se keskinopeus oikeesti on 120km/h Suomessa.


        Vuoden 2012 keskinopeudet pääteillä on laskettu noin 300 LAM-aseman tiedoista.
        Kaikkien autojen keskinopeus oli 93 km/h kesällä 2012 ja 87 km/h talvella 2012/2013.
        Keskinopeudet eivät muuttuneet vuoden takaisesta. Henkilö- ja pakettiautoille vastaavat
        keskinopeudet olivat 94 km/h ja 87 km/h, ja kuorma- ja linja-autoille 83 km/h
        ja 81 km/h.


        http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2013-26_autojen_nopeudet_web.pdf

        Jokainen ajaa autolla minkä parhaaksi itselleen kokee...ei se sen vaikeempaa ole :)

        <iframe widframeborder="0"></iframe>th="650" height="300" src="https://tankkaus.com/cars/public_graph/2508113/2017/2016/3"

        Mulla on nyt ollut noin vuoden Auris TS hybrid Premium 225/45/17 kesä ja 205/55/16 talvi kitkat. Kesän pienin kulutus tankillisella on 4,3l/100km ja talven suurin 5,3l/100km kun pakkasta oli 10-18astetta. Keskikulutus tuolta ajalta on 4,84l/100km sekalaisessa ajossa .


      • Tolkun_autoilija
        verso-s kirjoitti:

        Eilen tuli heitettyä noin 600 km reissu, tankista mitattuna 4,4 litraa. Ajo oli hyvin sekalaista, kaupunkia, maantietä. motaria.

        Eka etappi oli pisin jossa keskinopeus oli 80 km/h...ajotietokeen näyttämä 4,2 sataselle.

        http://aijaa.com/of0nmZ

        Mielestäni painotetaan liikaa kulutuksen suhteen motari nopeuksia...monellako se keskinopeus oikeesti on 120km/h Suomessa.


        Vuoden 2012 keskinopeudet pääteillä on laskettu noin 300 LAM-aseman tiedoista.
        Kaikkien autojen keskinopeus oli 93 km/h kesällä 2012 ja 87 km/h talvella 2012/2013.
        Keskinopeudet eivät muuttuneet vuoden takaisesta. Henkilö- ja pakettiautoille vastaavat
        keskinopeudet olivat 94 km/h ja 87 km/h, ja kuorma- ja linja-autoille 83 km/h
        ja 81 km/h.


        http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lts_2013-26_autojen_nopeudet_web.pdf

        Jokainen ajaa autolla minkä parhaaksi itselleen kokee...ei se sen vaikeempaa ole :)

        Suomessa on vaikea päästä moottoritieajossakaan pitkällä matkalla 100 km/h keskinopeuteen ja Saksassakin täytyy käytännössä ajaa 120-130 km/h jotta siihen päästäisiin. Jokainen häiriötekijä rokottaa keskinopeutta ankarasti, pienikin. Eiköhän teillä ala olemaan jo suurella osalla ajotietokoneet autoissanne, seuratkaa niiden näyttöjä niin tajuatte miten naurettavan kova 100km/h keskinopeus Suomen olosuhteissa useimmiten on.


    • ttggh

      mitenköhän joku on saanut kulutuksen yli kuuden? priusta en saanut kuluttamaan yli 5.5 litraa satasella yrittämälläkään.

      • Perkeleesti polkemalla sain kerran lähes 6l/100km ajotietokoneseen kun oikeen yritin että mihin se nousee kun antaa leipää oikeen kunnolla mutkasella hiekkatiellä mutta normaali ajosta se on kyllä kaukana. Kortti olis lähteny varmaan vuodeks jos olis tullu kissalanpojat vastaan!


      • vinkuu.muttei.kulje

        "kun antaa leipää oikeen kunnolla mutkasella hiekkatiellä"
        Siinä on menoa ja meininkiä kun polkee hybridiaurista mutkaisella hiekkatiellä. Kuskista varmaan vauhti tuntuu hurjalta kun variaattori huudattaa ponnetonta vaparia. Mutta mikä on kellon kertoma totuus vauhdista? Tilastomiehenä katsoit varman myös keskinopeuden tuolta pätkältä. Saitko viittäkymppiä rikki?


      • hybridi ei ole mikään variaattori! ottakaa asioista selvää ennenkuin huutelette tyhmyyksiänne! Kannattais hiukan perehtyä hybridi voimansiirtoon ennen ku kommentoi mitään.



      • hidas.kiiruhtaja

        Jojo mikä jojo. Moottori huutaa ja auto ei liiku minnekään. Olisi ollut hupaisaa nähdä tämä pikis kun tojon hybridille "antaa leipää oikein kunnolla". Pikiksen keskinopeutta kaipaillaan edelleen.


      • yh-äipälle.kiitos

        "antaa leipää oikein kunnolla"
        Edelleenkään en voi olla nauramatta kun ajattelen tilannetta kun tojon hybridi-hissuttelija antaa tunteilleen vallan ja päästelee hiekkatiellä minkä uskaltaa ja tojosta lähtee.
        Jopa Helkama Raisulla pääsisi kovempaa. Kiitos yh-äippä Raisusta, ei tarvitse sentään hybridi-tojolla lyllertää.


      • tikku.perseessä

        Olisikohan niin että olet pikkaisen liian tosissasi tojoilussasi? Kansankielellä paskantärkeä.
        Teitä on niin helppo vedättää.


    • Intikkakuski

      Juuri käytiin mökillä Möntyharjulla,ajopeli Toyota Auris Spostswagon Hybrid,autolla mittarissa n100km,kun reissuun lähdettiin.Ajoreissun päätteeksi kilsoja oli n.520.Autossa oli kolme aikausta,yksi lapsi.Tavaraa takakontti täynnä.Koko reissun keskikulutus oli n 5,3 l,ajoon sisältyi moottoritienopeuksia,sekä muuta maantienoeuksia,elikkä ajeltiin ehkä välillä ylinopeuksiakin.Niinkuin tuolla edellä mainitsin,auto oli aivan uusi.

      • järkyttävääJanoa

        Kova kulutus säästömallille joka ei kulje mihinkään.


      • Kyllä se on kulkenu aina sinne mihin olen halunnutkin mennä! yli 120km/h ei Suomessa saa edes kulkea ! Moni diesel sönköttäjä unohtaa aina sen tosi seikan että valtio muistaa aina joka vuosi ylimääräisellä noin 400-600€ verolla! Mulla on Auris ts hybrid ja vuoden keskikulutus on sekalaisessa ajossa nyt 4,84l/100km ! vaikka bensa on 0,15-0,20€/litra kalliimpaa menovettä niin edes 30 000km/v ei välttämättä riitä käyttövoimaveron kuittaamiseen! Ja kun ottaa huomioon senkin tosiasian että diesel litra sisältää noin 10Kw energiaa ja bensiini litra 9Kw. Eli Auris hybrid kulkee vähempienergisellä polttoaineella samalla ja kulutuksella kuin diesel ja kaupunkiajossa pirusti pienemmällä kuin diesel. Toyota Prius pesi Eco run kisan kaikki muut autot niin dieselit kuin pienet bensa turbotkin ja Hyndai ionic hybridin!

        https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/2017_suurajot_ecorun_tulokset.pdf


    • dggfdgfdgdf65

      Voihan se kulutus olla vähän pienenpi jossain olosuhteissa kuin vastaavalla muulla bensa autolla, mutta muut ominaisuudet eivät ole tätä päivää. Katso esim. Autobildin testi jossa Auris touring "sports" oli mukana.

    • totuus.sattuu.sori

      "Tässäkin keskustelussa muutin aiheen ensin hybridin kulutuksesta yhtäkkiä kärrin vetoon, siitä joustavasti pikataipaleen ajamiseen ja tässä lopuksi Toyotan ajo-ominaisuuksiin. Tämä kaikki kertoo vain paniikistani kun en enää keksi valehtelemallakaan mitään solvattavaa Tojotasta."

      Tojon hybridit kuluttavat pari desiä vähemmän kuin bensaturbot, niillä ei saa vetää mitään kottikärryjä raskaampaa, suorituskyky on naurettava ja kaikissa vartailuissa ajo-ominaisuudet on rankattu korkeintaan keskikastiin. Kaikilta näiltä kanteilta katsottuna tojolla ei ole paljon hurrattavaa. Ei tarvitse solvata, riittää kun lukee tojon speksit.

    • Kyllänäinon

      Auris hybridin ja toisen ääripään auton omistajana täytyy todeta että jos ei uutta autoa tarvitsisi ostaa tyytyisin vanhempaan Bemariin. On siinä ajomukavuudessa tolkuton ero.

      • Kevyesti.ihmettelen

        Miksi sinä tarvitset uutta autoa? Miksei se vanha Bemari riitä? Eikö se kestä kunnossa tai edes tiellä. Molemmat ovat vanhojen ja osaksi uusienkin Bemareiden ongelmia.


    • Fiiuonparempi

      Kyllä se Fiat multijet diesel on mukavampi kuin Tojo, myös kuljetuskykyisempi ja edustavampi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe