Vuosia tyhjillään ollut 1800 luvun hirsitalo

ostaakovaiei

Onko totta että 1800 luvun hirsitalo voi parhaiten kun sen antaa olla kylmillään talvella eikä pitää pientä lämpöä päällä? Talo on myynnissä ja omistaja kertoo asian olevan näin ja on sitä myös kylmillään pitänyt monia vuosia. Vaikuttaa hyväkuntoiselta ulkoa katsottuna.

Mitä pitäisi osata tarkistaa talossa että voi olla vakuuttunut talon hyväkuntoisuudesta? Alkuperäiset tuuletusaukot kivijalassa (maapohja) ehkä on ollut oikea ratkaisu. Omistaja vakuuttaa että ei ole lahoja hirsiä.
Minkälaista hintaa pitäisitte oikeana tälläiselle talolle?

10

1162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkista

      nyt ainakin vesisuojaus,sadeveden johtaminen.
      Ullakolle tutkimaan.
      Hirren lahouden mm.kuulet koputtamalla.Onko ne näkyvissä?
      Nenä on hyvä apu.Onko siellä ollut ilmanvaihtoa?Useinhan hormipellit ovat tiiviisti kiinni mistä ei hyvää seuraa.
      Tuuletusaukoissa pitää olla metalliset verkot.
      Jatkuvasti tasoittunut sisälämpötila ulkoilman kanssa ei ole pahitteeksi.
      Hormiston kunto on tärkeä tarkastettava.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minun satoja vuosia vanhassa talossani ovat sadevedet tulleet aina räystäältä alas ja menneet omia teitään. Talon lattian alla on monttu, johon keväisin ja joskus syksyisinkin tulee vettä, ylimmillään puoli metriä. Sieltä se häipyy aikanaan.
        Suurin? ongelma ovat hiiret, joiden torjunta harvassa talossa on lähes mahdotonta.

        Urakoitsija kun tekee ulkovuorirempan, hän sahasi nykyisestä ulkovuorista monesta paikasta pari lautaa sokkelin yläpuolelta poikki. Katsoi ovatko alimmat hirret kunnossa.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kellarin tuuletusaukot meillä on tapana tukkia lämmönpitäviksi syksyisin.

        Tuon hormihomman hoidin viime talvena. Kai alkuperäisessä kunnossaan oleviin hormeihin Piippuboys laittoi pienempään massauksen ja suurempaan hapisputken. Uunit tarkastettiin siinä samalla, ja nyt voin lämmittää niillä huoletta. Ei ollut kallista, pari tonnia yhteensä.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Onhan tässä varauduttu 60 vuotta, mutta ei ole havaintoa homeongelmasta. Talossa on asuttu 1700-luvulta asti ilman tuon veden aiheuttamia ongelmia. Vesi kun ei ole kosketuksessa rakenteisiin, voi se tulla ja mennä kuten ennenkin. Näillä sateilla vettä taloni alle ei ole vielä tullut.


    • russakat_kuolee

      Kylmä autotalli on parempi autolle kuin pienellä lämmöllä oleva ja sama on talojenkin suhteen.

      • mukana_myös_haju

        Homehtuu ne seisomaan unohtuneet autotkin.

        Ulkoilman kosteus huitelee pitkät ajat, etenkin loppukesällä ja syksyllä, mikrobikasvulle suotuisissa lukemissa.

        Tosin essonvaarien mielestä vanhan rakennuksen kuuluukin haista "mummonmökiltä"


    • 1923

      Taloon ei siis tule vesi(putki) ? Yleensä hirren ja valetun kohtaaminen on ongelma. Meillä meni vessan kohdalta pari hirttä rumaksi ja raksakaveri laitto siporex-tiilet sijaan. Ne jäivät sittn piiloon sekä ulkoa (laudoitus) että sisältä (levy kaakeli).
      Sijainti on tärkeä juttu; kaupnki lähellä ja mörskästä maksetaan paljon. Umpikorvessa sijaitsevasta ei makseta mitään, vaikka olisi parempikin.

    • Kestäväkeksitty

      Hirsitalo säilyy kun on katto päällä kunnon räystäillä ja korkealla kivijalalla mistä ilma kiertää. Nämä uudet matalaenergiatalot saisi kieltää.

      • ojaan_kaataja

        Eiköhän suuri rakennustaidon ja varsinkin -tiedon keskittymä eli "raksaaja2" pian meille kerro ettei se noin ole!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe