Kysymys ymmätäväisille

44XXL

Palaako esikoislaestadiolaisuus enää koskaan alkuperäisille juurilleen? Tuskin!
Esikoislaestadiolaisuudessa riehuu hajaannus: valittavana kirkon sakramennttien noudatus tai lapinuskon määräämä "puhtaiden käsien"sakramentti. Mikä taho on aikaansaattanut tämän hajaannuksen? Tässä oikeassaolevassa kristinopin sodassa ei tunneta haavoittuneita tahi ruumiita! On vain kunniakysymys kuka on suurin taivasten valtakunnassa? Pieni ihminen on jätetty taistelukentälle haavoineen. Mistä tulee se laupias Samarialainen joka haavoittuneen lääkitsee? En usko että se tulee lapinmaalta tai muualtakaan !

50

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eriseuraanvie

      Se tulee Irjalta ja Karilta sekä muilta homopapeilta. Usko huviksesi helppo tie taivaaseen. Ei ristiä eikä syntiä, armo armoo vaan.

      • voipoloista

        Näin vastaa aloittajalle henkilö, joka tarkalleen tietää milloin itse uudestisyntyi, muttei ymmärrä aikaa, milloin lankesi armosta pois.


      • siinävika
        voipoloista kirjoitti:

        Näin vastaa aloittajalle henkilö, joka tarkalleen tietää milloin itse uudestisyntyi, muttei ymmärrä aikaa, milloin lankesi armosta pois.

        Saattojoukko ei koskaan ole uskonut sydämestään asti


    • teuta01

      ""44.LXX""
      KIRJOITAT ,KUIN SELLAINEN JOKA VASTA NÄKI, MISSÄ ON OLTU JO 23 VUOTTA, , , TOSIN 20 VUOTTA VASTA TOSI TIETOISIA SEPA STEISTA.
      SILLOIN NIMITTÄIN TULI NOI NUORET VANHEMMAT ENSI VISITILLE ..
      JA ALKOI KARJUMAAN TÄÄLLÄ.. SUOMESSA..
      -
      SEURAAVALLA KIERROKSELLA NE EROTTI KOLME MIESTÄ TÄÄLLÄ .
      JOSSA EI KOSKAAN OLLUT EROTETU KETÄÄN. JA SYYT OLI TEKAISTUJA
      KUTEN KORKEA PUU.. MENKÖÖN MÄKEEN. JA PYSYKÖÖN, HÄVYT-TÖMÄT. EN PAREMMIN SANO. ,KYSYTPALAAKO EI PALAA ...MINUSTA
      ESIKOISLESTAADIOLAISUUS ON MENETTÄNYT USKPOTTAVUUTENSA.
      JA ESIKOISET ry . ON TULLUT TILALLE. KIITOS HERRAN...
      -
      EI AINAKAN ME ,JOTKA OLEMME PERUSTANEET OMAA YHDISTYSTÄ .
      TÄNNE SUOMEEN. J A JOSTA EI ENÄÄ KOSKAAN ODOTETA lv:t TÄNNE.
      ON NIIN PALJON TEHTY PAHAA, MITÄ SE ON ? IHMIS OPPIA.. JA MUTA.
      EI HEITÄ ODOTETA ENÄÄ, HE ON AIKANSA ELÄNEET. JA HYVÄÄ SYÖNE-ET ,SEKÄ KEKKULOINEET KAIKEN LAISILLA VERUKKEILLA . KUTEN PH;n
      TULIKASTE ,JOTA EI KENELLEKKÄÄN OLE ANNETTU, SILLÄ NIMELLÄ.
      -
      VAAN PYHÄN HENGEN VUODATUKSELLA , JOKA OLI VÄLILLÄ SANGEN VOIMALLINEN. JA NIIN RUNSAS ,ETTÄ SITÄ OLISI VOINUT KUTSUA ,,
      KASTEEKSI , MUTTA SEKIN OLI VUODATUS, PELKÄSTÄÄN.
      USKOTTEKO..

      • ehdotusois

        Rb mesimasu lukekaa sitä kuin raamattuu


    • miekkailijako

      Etkö sinä aloittaja tiedä, kuka on se laupias samarialainen? Ei hän ole muuksi muuttunut! Hän korjaa kyllä haavoittuneet tieltä! Hän on se Hyvä Paimen!

    • 8t68

      EH meni menojaan

      • teuta01

        "8T68"
        -
        OLEN MONASTI SULLE SANONUT ,JA NYTKIN ITKIEN SANON .
        KOETA LOHDUTTAA ITSEÄS , SILLÄ ETTÄ EI OLE SIELÄ TAIVAASSA,
        MONTA VIELÄKÄÄN, KOSKA JUMALA ON TEHNYT PARATIISIN , , ,
        SEN UUDEN LEPOPAIKAN ,SIELUILLE : JOKA ON ILMOITETTU RISTILLÄ
        VAPAHTAJAN SUULLA. rYÖVÄRI SANOI MINÄ USKON . MUISTA MINUAUN
        TULET VALTAKUNTAASI,,,KRISTUS VASTAA,, TOTISESTI TOTISESTI SINÄ , OLET TÄNÄPÄIVÄNÄ, MINUN KANSSA PARATIISISSA. ryöväri sanoi: miten minä synti- nen sain kokea näin suurta. . . KUN JEESUS OLI KUOLLUT, SANOI SADAN PÄÄMIS
        TOTISESTI HÄN OLI JUMALAN POIKA..


      • teuta01

        KOSKA ALLANI ON TOINEN VIESTI , 10 .8 TEHTY TOISEEN LIITTYEN.. TEEN KUINTOPPARIKSI . TÄMÄN VIESTIN...


    • älähä_puhu_tietämätön

      PELKKÄÄ tietämättömän sepittämää HÖPINÄÄ.

      Tule mukaan kirkon sisällä toimivien esikoislestadiolaisten tilaisuuksiin ja hämmästy. Ei mitään vaahtoamista eriseuroista, opilliset asiat Raamatun mukaisia. Valta on seurakunnalla, mitään taistelua vallasta ei ole. Saarnaajia kutsutaan seurakuntalaisten toimesta tehtävään, kutsuttu voi vapaasti tulla tai olla tulematta tehtävään. Muita määräilevää paavia ei ole. Tervetuloa Jeesuksen verihaavojen hoitoon.

      • Kiekukaa

        OIKEEN ,,OLET NOSTANUT LIPPUA , SEN VERRAN ETTÄ TIEDÄT. . .


      • Luojankiitos

        Kiitos kutsusta, en voi jättää elävää seurakuntaa enkä haluakaan, sillä saan täällä kaiken tarvitsevani. Etsin ensin seurakunnan ja kaikki muu minulle on annettu.


      • teuta01
        Luojankiitos kirjoitti:

        Kiitos kutsusta, en voi jättää elävää seurakuntaa enkä haluakaan, sillä saan täällä kaiken tarvitsevani. Etsin ensin seurakunnan ja kaikki muu minulle on annettu.

        RAAMATU: SANOO ,,,ETSI JUMALAN VALTAKUNTA , JA KAIKKI MUU SINULE ANNETAAN ,, MITEN ON ONKO SEPA , EKSYNYT VUORILLE. KUN HAKEE SERAKUNTAA
        VAIN JOKA OLI ELÄVÄ, MUTTA KUOLI KUN JOTKUT ALKOI TEHDÄ PUHDISTUSTA.
        OMIIN NIMIIN. VAIKKA HERRA SANOI: KAIKKI ON MINUN TEHTÄVÄ ,SIIHEN EI IHMINEN KELPAA... HALUAN JUURI SINUN VASTAUKSEN , KOSKA OLET AIKA KAUKANA
        SIITÄ MITÄ MINÄ PIDÄN TARPEELLISENA...
        -
        MENKÄÄ JA TEHKÄÄ KAIKKI KANSAT MINUN OPETUSLAPSIKSENI.. MATT. 28:20.
        -


    • Volvollataivaaseen

      Elävän seurakunnan ongelma on se, että sillä ei ole Gunnar J:n ja muiden vanhimpien kuoleman jälkeen ollut elävässä uskossa olevia lapinvanhimpia, jotka ovat päättäneet hengellisessä hallituksessa asioista. Vain pari hengellisesti kuollutta on jakanut käskyjä maanpiiriin.

      • eriuskomolemmilla

        Uskon asioita.

        Minä uskon että elävässä uskossa olevaan seurakuntaan Pyhä Henki ilmoittaa neuvoja ja opetuksiakin.ja uskon vanhimpien olevan elävässä uskossa.
        Sinä uskot tiedon ja taidon olevan evl.kirkolla ja pidät piispoja ja pappeja parempina ja elävämmän uskon omaavina.
        Tämä uskon vapaus meille molemmille on kiitoksen arvoinen asia.


      • teuta01

        " VOLVOLLA TAIVAASEEN "
        -
        USKOISIKO ,ETTÄ SINNE AUTOLLA MENEE . KUN EI SIELÄ OLE VIELÄ JUURI KETÄÄN.
        HERRA ON SANONU T,ETTÄ VIELÄ' MINÄ JÄRISYTÄN TAIVASTA ,JA EN PELKÄSTÄÄN MAATA.... MIKSETTE HALUA USKOA SELVÄÄ TEKSTIÄ. KOSKA HÄN VIELÄ KERRAN TUHOAA KAIKEN ,NIIN MIKSI UUSI PARATIISI ON TEHTY. ?.
        -
        SIKSI ETTÄ SAATTE NIUHOTAA ,ASIOIDEN KANSA JOTK AEI TEILLE KUULU MITENKÄÄN. EN SANO PAREMMIN.. EI SINNE TAIVAASEEN AJETA AUTOLLA,
        EIKÄ MILLÄÄN MUULLAKAAN VEHKEELLÄ ,, JOS HERRA TARVII APUA ON HEVONEN.
        SE JOKA SIELTÄ LÖYTYY,.,JA LAMMAS , JALOPEURA.(JELLONA). RAAVAS.(LEHMÄ).
        SUSI. JA KARHU. 3-4 MUUTAKIN. JOTKA HERRA TIETÄÄ. MUTTEI OLE VIELÄ
        ILMOITTANUT... . . . ,,,


      • teuta01
        eriuskomolemmilla kirjoitti:

        Uskon asioita.

        Minä uskon että elävässä uskossa olevaan seurakuntaan Pyhä Henki ilmoittaa neuvoja ja opetuksiakin.ja uskon vanhimpien olevan elävässä uskossa.
        Sinä uskot tiedon ja taidon olevan evl.kirkolla ja pidät piispoja ja pappeja parempina ja elävämmän uskon omaavina.
        Tämä uskon vapaus meille molemmille on kiitoksen arvoinen asia.

        NO KERRO SITTEN MIKSI sinun vanhimmat on keksineet kaiken laisia juttuja..
        että voivat kurmoittaa kaikkia omiaan. KYLLÄ MINÄ YMMÄRTÄISIN, JOS MINUA.
        MUTTA KAIKKIA OMIAKIN. SITÄ MINÄ EN YMMÄRRÄ...
        -
        ENKÄ SITÄ ETTÄ JOKA KERTA HEILLÄ ON JOKU UUSI SÄHLINKI MUKANA KUN TULEVAT , ETTEI VAIN KUKAAN HUOMAISI HEIDÄN MENETTÄNEEN. USKONSA
        JA MUUN HYVÄN. JA SIKSI PITÄÄ TEHDÄ KIUSAAMISIA. TOINEN, TOISILLEEN...
        PUHUMATTAKAAN ITSESTÄÄN. JOILTA KORPIT NOKKII SANAN SIEMENEN POIS JO TULLESSAAN ,TÄNNE ETELÄÄN. EN PAREMMIN SANO... JOS NIINKÄÄN HYVIN...
        -
        MINÄ EN OLE SANONUT NOIN , ETTÄ PIDÄN PIISPOJA OIKEINA ,VAAN PIDÄN USKOVAA PIISPA OIKEA MIELISENÄ , SILLÄ HEITÄKIN ON, JOKU. TÄSSÄ MAASSA
        JA SIKSI OLEN SITÄ MIELTÄ ... KUTEN PAPPISMIEHIÄKIN ON . HL: RT: JK: RB: SN :
        MA:HV:HK:JA NE JOITA EN TUNNE. MUTTA OVAT ANTANEET LUPAUKSENSA ...
        PAPPIS VALASSA. SE ON AINA. OIKEA TUNNUSTUS. JUMALALLE...
        -
        TÄMÄ ASIA VOIDAAN TUODA MUUTENKIN JULKI, TARKOITAN SITÄ ETTÄ KAIKKI
        EI VOI SANOA SAMAA lv:t ASIASSA, KOSKA HEILLÄ ON SELLAISTA TEKOA MITÄ
        EI MEIDÄN SAARNAJILLA OLE KOSKAANOLLUT.. EIKÄ TULE.. YMMÄRTÄNET MIKSI
        OLEN NIIN KARHEA, TÄMÄN ASIAN SUHTEEN. SE JOHTUU SIITÄ. MITÄ OLEN KAIK-
        KINÄMÄ VUODET TUONUT JULKI... VAIKKEI OLEKAAN NÄKYVISSÄ ,TAITTOA...
        SEPAN PUOLELLA. . .


      • Judaismin_peruja
        eriuskomolemmilla kirjoitti:

        Uskon asioita.

        Minä uskon että elävässä uskossa olevaan seurakuntaan Pyhä Henki ilmoittaa neuvoja ja opetuksiakin.ja uskon vanhimpien olevan elävässä uskossa.
        Sinä uskot tiedon ja taidon olevan evl.kirkolla ja pidät piispoja ja pappeja parempina ja elävämmän uskon omaavina.
        Tämä uskon vapaus meille molemmille on kiitoksen arvoinen asia.

        Vaikka kuinka elävä usko lapinvanhimpiin on, niin se usko pelasta ketään kadotuksesta. Mitään tuollaista yhdistys tai kirkkokunta joukkoa ei ole maailmassa, jolla olisi yksinoikeudet evankeliumin uskomiseen. Koittakaa nyt hyvät mäntit jo käsittää. Jeesus on tullut koko maailman Vapahtajaksi. Ja jokainen joka häneen uskoo, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettuna, tulee autuaaksi. Tässä ei ole mitään erotusta, ei eri kansallisuuksien, tai etnisten ryhmien välillä.


        Uskolla esikoislestadiolaisuuteen, lapinvanhimpiin tai "hengellinen hallitus" haamuun, on yhtä vähän kristinuskon kanssa tekemistä, kun uskolla joulupukkiin.

        Tämä väärä seurakuntaoppi on jo vanhempaa perua, syntyisin nähtävästi jo 1800 luvulta, ennen hajaannuksia. Se on oikeastaan kaikkien lestadiolaisuudessa julistettavien muidenkin harhaoppien ja ihmisoppien perussyy.

        Miten varhain lie syhtynytkään tuo "vain me" harhaoppi, joka tapauksessa ortodoksien ja roomalaiskatolisten aikakaudella. Se on siis jo hyvin vanha harhaoppi.


        judaismi, juutalaisten uskonto, vars. Talmudin tiukasti lakiin pitäytyvä juut. liike; myös varhaiskrist. suuntaus, joka korosti Mooseksen lakia.


      • kristusontie
        Judaismin_peruja kirjoitti:

        Vaikka kuinka elävä usko lapinvanhimpiin on, niin se usko pelasta ketään kadotuksesta. Mitään tuollaista yhdistys tai kirkkokunta joukkoa ei ole maailmassa, jolla olisi yksinoikeudet evankeliumin uskomiseen. Koittakaa nyt hyvät mäntit jo käsittää. Jeesus on tullut koko maailman Vapahtajaksi. Ja jokainen joka häneen uskoo, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettuna, tulee autuaaksi. Tässä ei ole mitään erotusta, ei eri kansallisuuksien, tai etnisten ryhmien välillä.


        Uskolla esikoislestadiolaisuuteen, lapinvanhimpiin tai "hengellinen hallitus" haamuun, on yhtä vähän kristinuskon kanssa tekemistä, kun uskolla joulupukkiin.

        Tämä väärä seurakuntaoppi on jo vanhempaa perua, syntyisin nähtävästi jo 1800 luvulta, ennen hajaannuksia. Se on oikeastaan kaikkien lestadiolaisuudessa julistettavien muidenkin harhaoppien ja ihmisoppien perussyy.

        Miten varhain lie syhtynytkään tuo "vain me" harhaoppi, joka tapauksessa ortodoksien ja roomalaiskatolisten aikakaudella. Se on siis jo hyvin vanha harhaoppi.


        judaismi, juutalaisten uskonto, vars. Talmudin tiukasti lakiin pitäytyvä juut. liike; myös varhaiskrist. suuntaus, joka korosti Mooseksen lakia.

        Uskon joulupukkiin , sehän on kaikille selvää ettei hän eikä lapinvanhimmat meitä taivaaseen saa vietyä. Tarvitsemme omakohtaisen uskon.
        Miksi jauhatte aina tätä samaa, vaikka se tulkintanne virheellinen vanhimpiin uskomisesta on teille selvitetty jo turhankin usein?


      • mitäpuhut
        Judaismin_peruja kirjoitti:

        Vaikka kuinka elävä usko lapinvanhimpiin on, niin se usko pelasta ketään kadotuksesta. Mitään tuollaista yhdistys tai kirkkokunta joukkoa ei ole maailmassa, jolla olisi yksinoikeudet evankeliumin uskomiseen. Koittakaa nyt hyvät mäntit jo käsittää. Jeesus on tullut koko maailman Vapahtajaksi. Ja jokainen joka häneen uskoo, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastettuna, tulee autuaaksi. Tässä ei ole mitään erotusta, ei eri kansallisuuksien, tai etnisten ryhmien välillä.


        Uskolla esikoislestadiolaisuuteen, lapinvanhimpiin tai "hengellinen hallitus" haamuun, on yhtä vähän kristinuskon kanssa tekemistä, kun uskolla joulupukkiin.

        Tämä väärä seurakuntaoppi on jo vanhempaa perua, syntyisin nähtävästi jo 1800 luvulta, ennen hajaannuksia. Se on oikeastaan kaikkien lestadiolaisuudessa julistettavien muidenkin harhaoppien ja ihmisoppien perussyy.

        Miten varhain lie syhtynytkään tuo "vain me" harhaoppi, joka tapauksessa ortodoksien ja roomalaiskatolisten aikakaudella. Se on siis jo hyvin vanha harhaoppi.


        judaismi, juutalaisten uskonto, vars. Talmudin tiukasti lakiin pitäytyvä juut. liike; myös varhaiskrist. suuntaus, joka korosti Mooseksen lakia.

        Kyllä vanhimpien elävä usko pelastaa heidät.


    • parsasiittejäkö

      On se kumma, ettei tuo teutan sana paratiisista mene perille tälläkään palstalla, vaikka siitä on niin selvät sanat ja sävelet Isossa Kirjassa, ja vielä itsensä Jeesuksen lausumana! Volvoista ja autoista ilkkuvat, mutta tosihan on, että hevoset Paratiisiin menevät, muutamalla kirjoittelijalla saattaa olla pääsy kintaalla.

      • teuta01

        NIIN EI SE HEITÄ ESTÄ, HERRA SANOI ETTÄ KAIKKI PÄÄSEE PARATIISIIN, SIIHEN LEPOPAIKKAAN ,JONKA HERRA ON LUONUT VÄHÄN ENNEN SITÄ PÄÄSIÄISTÄ, ,
        JONA KRISTUS ANTOI RISTIN UHRIN... JA VEI ryövärin, PARATIISIIN. JA HAKI NE
        VT:n AIKAISET SIELUT TUONELASTA. MYÖS SINNE. . .
        -
        MUTTA MIHIN HE SITTEN JOUTUU , VIIMEISEN TUOMIOPÄIVÄN JÄLKEEN.
        HARKITKAA SITÄ, ETTETTE TULE KATUMAAN . JA ETTÄ OLETTE USKOMASSA
        OIKEAMIELISEEN JUMALAAN JA POIKAAN ,J A PYHÄÄN HENKEEN... EI lv:t
        KETÄÄN PELASTA (USKOO HEIHIN TAI ON USKOMATTA ). MUTTA USKO KRISTUSTUKSEEN PELASTAA. . . SEN ON JUMALA VAHVISTANUT...


    • Kuvitella_soap

      Tutalla on ihan ikioma oppinsa tuonpuoleisista asioista. Kukaan ei ole sieltä palannut kertomaan millaista siellä on, eli kaikki on mielikuvituksen luomia mielikuvia.

      Yksi sellainen suuri virhe teutan laskerlmissa on, hän ei käsitä sitä, ettei kuoleman rajan tuolla puolella ole enään aikaa ollenkaan. Sitä ei tietenkää tässä ajassa voi näillä ajatteluvälineillä ymmärtääkkään. Olemmehan syntymästämme saakka kuolinhetkeen asti koko ajan aikaan sidottuja. Jotakin ajattomuudesta ovat kokeneet ne, jotka ovat olleet viikkoja tai kuukausia tajuttomana

      • yx.ymmärtämätön

        No miten sinä sen muka ymmärrät, onko sulla psremmat ajatteluvälineet annettuna?


    • litranmittakositoisi

      Kuuleppas savolainen, se aikakäsitys on ihmisten keksimä määre, eli kyllä teu on siinäkin oikeassa, Jumalalla on omat määreensä myös ajan suhteen eikä häntä ihmisten keksimät säännöt ja määreet sido! Ei edes metrinmitta, joka on muuten muutettu moneen kertaan ja viimeksi ranskassa sovittu 100 sentiksi, teu tietänee teknikkona tästäkin enemmän!

      • teuta01

        "KUVITELLA SUAPI"
        -
        JOS ,KUTSUMME ITSEÄMME JOKSIKIN . JA KUITENKAAN EMME OLE MITÄÄN.
        SIITÄ SANOO JESAJA, VARHAIN JO N.740eKr. MITEN ASIA ON. . .
        KOSKA :SINUN VIRHEESI ON SE , ETTET SINÄ ,VAIKKA SANOT ETTÄ MINULLA ON VIRHE,TIEDÄ NIIN MITÄÄN SIITÄ,ETTÄ RAAMATTU KERTOO SEN MITÄ AABRAHAM
        SANOI RIKKAALLE MIEHELLE. KUN HÄN IHMETTELI MINNE OLI JOUTUNUT . . .
        -
        EIKÖ VOISI LÄHETTÄÄ VISTIN VIEJÄÄ ,,MINULL AON 5 VELJEÄ JA HE ELÄVÄT ,KUIN
        MINÄ,ELIN SOILLOIN,. ETTÄ SANOISITTE MITEN TULEE OLLA, J A MIKSI..? HÄNELLE
        SANOTTIIN, EI HE MEITÄ USKO,TAI LÄHETTIÄ, JA ON HEILLA MOOSES JA PROFEETAT.
        HE VOIVAT KUULLA HEITÄ... KUINKA KÄVISI... KAIKKI ELÄISI KUIN ENNENKIN...
        EIKÄ KUKAAN KUUNTELISI HEITÄ ..
        -
        MITÄ TULEE AIKAAN ;MITÄ SE VAIKUTTAA TÄHÄN. ? EI SE OLE MIKÄÄN KRITEERI.
        SIELLÄ ON JUMALAN AIKA, J A SE ON TOISEN LAINEN KUIN MEIDÄN AIKA .MUTTA ON AIKA KUITENKIN. MITÄ "KUVITELLA SUOPI " NYT SANOO. . .
        MINÄ OLEN AJATELLUT, SANAASI NYT JA ENNEN JA SITÄ ENNEN, JA TULLUT SIIHEN TULOKSEEN, ETTET SINÄ EHKÄ PÄRJÄÄ KUITENKAAN , ELLET VOI ESITTÄÄ MITÄÄN
        PAREMMIN KÄSINKOSKETELTAVAA, TEKO AIKAA... EN SANO PAREMMIN.


    • Esikoisuus ei siis palaa juurilleen, jos sillä tarkoitetaan Lappijohtoista organisaatiota, joka harjoittaa hengellistä väkivaltaa suomalaisine bulvaaneineen.

      Tässä on erittäin kierolla tavalla käytetty paimenen virkaa. Usko ei ole demokratiaa, mutta ei se ole myöskään despotismia, jossa muutama henkilö voi yliluonnolliseen asemaansa vedoten muuttaa perusteellisesti koko Suomen siionin suunnan. Vieläpä niin, että bulvaanit menevät paikkakunnille pitämään ehtoollisia ja samalla tukkivat laupeuden ojat kirkon ja yhteiskunnan suuntaan.

      • Olenkoainuttietäm

        Mikä on laupeuden oja?


    • Jeesus_on_tie

      Kristinuskon juuri ei ole lestadiolaisuus ollenkaan.

      Eikä se ole 1840 luvun Ruotsissa. On palattava paljon enemmän taaksepäin ajassa. Mikäli tavoitteena on alkuperäinen lestadiolaisuus niin silloin ollaan menossa ojasta allikkoon.

      Tässä on paljon enemmän esimerkiksi kategeetta Raattamaan käsityksiä ja monien muiden käsityksi.
      Liike on muotoutunut ihmisoppien mukana sääntökunnaksi. Siitä tilasta pitää palata kristinuskon perinteisiin.

      Meillä on nyt edessämme taas yksi vakava esimerkki siitä, mihin johtaa yritykset "palauttaa alkuperäinen lestadiolaisuus".

      Nyt on palattava Raamatun ilmoitukseen. Kuuliaisiksi evankeliumille.

      • teuta01

        AIVAN , OLEN MIETTINYT SANAASI , JA SAIN JONKNLAISEN AHAAN ,
        ENTINEN MEIDÄNKIN Es/LESTA POPPOO, ON TODELLJOUTUNUT SÄÄNTÖ
        KUNNAKSI Ö. JA SIITÄ ON PÄÄSTÄVÄ JUURI NÄIN ,KUIN OLEMME TEHNEET
        AHTIALAN KOKOUKSESA , JA KIRKOISSAMME... MUUTA TIETÄ EI OLE...
        -
        MUTTA JOS PALAMME , OHI LLL:n EMME OLE SILLOINKAAN LESTAADIOLAISIA,
        ENÄÄ VAAN MITÄ JOTAIN SELLAISIA JOITA VOI NIMITTÄÄ ,,MYÖS JOKSIKIN ,,.
        MUUKSI KUIN LLL:N USKOVIKSI ,, MITÄ NIIN HYVÄÄ ON LLL:n TEHNYT ETTÄ
        HÄNEN SARKASTISUUTENSA PITÄÄ OTTAA MUKAAN. . .
        -
        KUN HÄN VIHITTIIN PAPIKSI : LOPPIAISEN JÄLKEEN 1826. HÄN OLI VAPAA TEKEMÄÄN
        MITÄ HÄNELTÄ VAADITIIN , MUTTA KULUI MILTEIN 20 V. ENNEN KUIN HÄNTÄ KUKAAN,TARVITSI SEURAKUNNASSA . JA ENNEN KUIN HÄN OLI KESKUSTELLT MILLAN
        KANSSA ,. (JOKU NIMITTI LAPIN MARIAKSI.). OIKEA NIMI OLI , MILLA KLEMESDOTTIIR...
        JOK AOLI KÄYNYT MYÖS LÄPI KOKO, LAPIN SETUTU KUNNAN. JA SATTUI SINÄ JOU-
        LUNA OLEMAAN SIINÄ KIRKOSSA. JA KUULTUAN LLL:n SAARNAN ,TIESI, ETTÄ HÄN
        ON YKSI HERÄNNYTPAPPI. JA HALUSI KESKUSTELLA SAARNAN JÄLKEEN- HETI...
        .


      • pappiveisananulos

        Lestadius ei saarnannut Lestadiolaisuudesta, käsitätte kaiken väärin. Voidaan palats hetkeksi tarkastelemaan aikaa jolloin Lestadius teki selvää pesäeroa (utse kutsumaan kuolleeseen)kirkkoon. Viemällä Lutterin esimerkin mukaan elävää uskoa eteenpäin vaikka se jossa on töissä ei siitä pitäisikään. Eli seuroja alettiin pitämään kodeissa jossa Lestadius opetti ja julisti Jumalan Sanaa. Näin on vielä tämä päivänäkin seurat on kirkosta erillään olevaa toimintaa.


      • Evankeliuminkannattaja
        pappiveisananulos kirjoitti:

        Lestadius ei saarnannut Lestadiolaisuudesta, käsitätte kaiken väärin. Voidaan palats hetkeksi tarkastelemaan aikaa jolloin Lestadius teki selvää pesäeroa (utse kutsumaan kuolleeseen)kirkkoon. Viemällä Lutterin esimerkin mukaan elävää uskoa eteenpäin vaikka se jossa on töissä ei siitä pitäisikään. Eli seuroja alettiin pitämään kodeissa jossa Lestadius opetti ja julisti Jumalan Sanaa. Näin on vielä tämä päivänäkin seurat on kirkosta erillään olevaa toimintaa.

        Juuri näinhä nytkin toimitaan herätysliikkeenä kirkon yhteydessä. Poikkeuksena nykyaikaan LLL noudatti lutherin oppia ja piti tärkeänä että pyhät sakramentit toimitetaan kirkon toimesta.

        Nyt on tultu siihen että separatistit lähtevät tästä opista eriseuraan. Ainoana lestadiolaisena liikkeenä.


      • Tuoreviikunapuunlehti
        Evankeliuminkannattaja kirjoitti:

        Juuri näinhä nytkin toimitaan herätysliikkeenä kirkon yhteydessä. Poikkeuksena nykyaikaan LLL noudatti lutherin oppia ja piti tärkeänä että pyhät sakramentit toimitetaan kirkon toimesta.

        Nyt on tultu siihen että separatistit lähtevät tästä opista eriseuraan. Ainoana lestadiolaisena liikkeenä.

        Niin lähtevät kuten Lutter ja Lestadiuskin ,nyt katsottiin sopivaksi ajaksi omille rukoushuoneille saada myös ehtoollinen. Sana ja sakramentit voivat olla raamatun mukaan näin. Olikohan Lestadiuksenkin raamatusta näytettävä miksi aloitti seuratoiminnan kirkon ulkopuolella jä kuvitella osaan mitä kirkko on tykännyt sanan j rukousten , virsien ja jopa ripin & synninpäästön tapahtuvan seuroissa papin vapaa-aikana. Sitten on lisäksi tullut maallikkosaarnaajia.


      • Mitäihmettäsekoilet
        Tuoreviikunapuunlehti kirjoitti:

        Niin lähtevät kuten Lutter ja Lestadiuskin ,nyt katsottiin sopivaksi ajaksi omille rukoushuoneille saada myös ehtoollinen. Sana ja sakramentit voivat olla raamatun mukaan näin. Olikohan Lestadiuksenkin raamatusta näytettävä miksi aloitti seuratoiminnan kirkon ulkopuolella jä kuvitella osaan mitä kirkko on tykännyt sanan j rukousten , virsien ja jopa ripin & synninpäästön tapahtuvan seuroissa papin vapaa-aikana. Sitten on lisäksi tullut maallikkosaarnaajia.

        What? Luther ja LLL lähti omasta opistaan?


      • Maaliin
        Mitäihmettäsekoilet kirjoitti:

        What? Luther ja LLL lähti omasta opistaan?

        Ei mikään ole heidän omaa oppiaan ,vaan elävää uskoa vain vievät puhtaana eteenpäin. Niin käsittääkseni esikoiset ry.jäsenetkin ajattelevat tekevänsä.
        Esikoislestadiolaiset ry seurakunta uskoo vievänsä " viestikapulan" maaliin näin toimien ja
        Esikoiset ry .ihmiset uskovat myös omalla toimillaan vievänsä sen perille.
        Kyse on tietenkin elävästä uskosta ja taivaaseen pääsystä.


      • Voimeitä
        Tuoreviikunapuunlehti kirjoitti:

        Niin lähtevät kuten Lutter ja Lestadiuskin ,nyt katsottiin sopivaksi ajaksi omille rukoushuoneille saada myös ehtoollinen. Sana ja sakramentit voivat olla raamatun mukaan näin. Olikohan Lestadiuksenkin raamatusta näytettävä miksi aloitti seuratoiminnan kirkon ulkopuolella jä kuvitella osaan mitä kirkko on tykännyt sanan j rukousten , virsien ja jopa ripin & synninpäästön tapahtuvan seuroissa papin vapaa-aikana. Sitten on lisäksi tullut maallikkosaarnaajia.

        Selitystä selityksen perään eikä loppua näy. Alkaa pikkuisen olemaan astian makua koko touhussa.


    • Armost_vai_tekemisist

      Niin lestadius oli lain alla ja julisti kuulijoilleen ankaraa lakia. Lestadiushan sairasti masennusta, jota ei tuolloin tunnettu sairautena. Lapsensa menettämistä hän suri.

      Epäilemättä Milla on kertonut Lestadiukselle Jeesuksesta, joka on ristinuhrillaan sovittanut Larssinkin synnit.

      Sama on tullut monesti minunkin mieleeni, kun nämä 20 vuotta kuunteli näitä saarnaajien itkuisia valituksia kateedereilta.

      Mieleeni nousivat monesti sanat: Rakas ystävä Jeesushan on jo sovittanut sinunkin syntisi, sinun pitää vain se uskoa, niin olet saanut sen. Jumala armon ja autuuden.

      Ellei puhuja itse ole käsittänyt sitä vanhurskautta, joka tulee USKOSTA KRISTUKSEEN ilman omia töitä, niin ei hän voi toisillekkaan todistaa siitä armosta, joka tulee uskosta Kristukseen ilman töitä. Itsekin lain vaatimusten alaisena punnertaen hän johdattaa kuulijoitaankin lain alle. Katumaan syntejään, tekemään kovasti parannusta kyynelsilmin, MUTTA lain alla elävä ei kykene johdattamaan USKOMAAN syntien anteeksiantamukseen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

      • teuta01

        TÄÄLLÄ ON YHTÄ ,J A TOISTA JA VARSINKIN YHTÄ' TOISTA,. MIELIPIDETTÄ ..
        MINÄ USKON ,"ARMOST -VAI- TEMISIST" SINUUN . SINÄ OLET REHTI SANAINEN
        JOKA EI KAILOTA ,KAIKKEE PAHA KUIN MUUT. TOISTEN MÄREHDITTÄVÄKSI...
        VAIKKA LAMMASKIN ON MÄREHTIJÄ, J AVAIHTAA PALAA HAMPITTEN VÄLISSÄ.
        -
        PITKIN YÖTÄ. KUNNES SEN VATSASSA EI OLE ENÄÄ UUSIA PALOJA. SITTEN KUN
        SE ON SELVÄ SE ALKAA JOKO NUKKUMAAN ,TAI AHMIMAAN UUTTA RUOHOA,
        'SITÄ VAINIO HEINÄÄ,", JOSTA LLL:n NIIN KAUNIISTI SANOI.. AIKANAAN ....
        -
        aivan NIIN , LAIN ALLA OLEVA EI KYKENE JOHDATTAMAN , ASIOITAAN HYVIN,
        USKOMAN SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEN , ENNEN KUIN KRISTUKSEESSA ,SEN
        ON SAANUT TUTA , JA JEESUKSESSA , ON MAISTANUT ARMOA, , ,


    • ttkkl

      Pienten ihmisten hoitopaikka on vanhoillislaestadiolaisuus!

      • cbcbxbcbx

        Kunhan alistusta Saara-äidin neuvojen alle kyselemättä. Seuraukset tiedetään.


      • UskoVaiTekojen_Sekasotku
        cbcbxbcbx kirjoitti:

        Kunhan alistusta Saara-äidin neuvojen alle kyselemättä. Seuraukset tiedetään.

        Metka ilmaisu tuo Saara äiti. Sillä tarkoitetaan vanhoillislestadiolaisuutta.

        Kristinuskossa elävien äiti on ihan eri äiti. Kunpa ihmiset edes kerran lukisivat mitä Raamattu näistä asioista sanoo, ja uskoisivat myös sen mitä Raamattu sanoo.

        Gal. 4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
        Gal. 4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.

        Gal. 4:24 Tämä on kuvannollista puhetta;

        nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
        Gal. 4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

        xxxxx
        *) Gal. 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        xxxx

        Gal. 4:27 Sillä kirjoitettu on:

        "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."

        Gal. 4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.

        Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.

        Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

        Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
        ***) Gal. 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät.

        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Gal. 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        Gal. 5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä,

        ***) ... että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

        Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

        Gal. 5:5 Sillä me odotamme
        - uskosta vanhurskauden toivoa
        - Hengen kautta.


      • Tiedostakiitollinen
        UskoVaiTekojen_Sekasotku kirjoitti:

        Metka ilmaisu tuo Saara äiti. Sillä tarkoitetaan vanhoillislestadiolaisuutta.

        Kristinuskossa elävien äiti on ihan eri äiti. Kunpa ihmiset edes kerran lukisivat mitä Raamattu näistä asioista sanoo, ja uskoisivat myös sen mitä Raamattu sanoo.

        Gal. 4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
        Gal. 4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.

        Gal. 4:24 Tämä on kuvannollista puhetta;

        nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
        Gal. 4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.

        xxxxx
        *) Gal. 4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        xxxx

        Gal. 4:27 Sillä kirjoitettu on:

        "Iloitse, sinä hedelmätön, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."

        Gal. 4:28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.

        Gal. 4:29 Mutta niinkuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.

        Gal. 4:30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

        Gal. 4:31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.
        ***) Gal. 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät.

        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

        Gal. 5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        Gal. 5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä,

        ***) ... että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

        Gal. 5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

        Gal. 5:5 Sillä me odotamme
        - uskosta vanhurskauden toivoa
        - Hengen kautta.

        Kerrohan Sepe nyt meille miten sen pitäisi olla, kun kukaan ei teuta lukuunottamatta tiedä.


    • Laupeuden ojista on aiemmin puhuttu paljonkin. Laupeutta on auttaa pulassa olevaa! Laupeutta on antaa anteeksi. Siis anteeksianto ja kaikkinainen myönteinen yhteys puuttuu ukopuolisia kohtaan ja useasti myös jäsentenvälisissä asioissa.

    • Rauhan_lapset

      Kristuksessa uskon kautta vanhurskaat harjoittavat myös lapeuden tekoja sen rakkauden voimasta joka heidän sydämiinsä virtaa Kristuksesta heidän herrastaan ja Vapahtajastaan.

      Joh. 14:24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
      Joh. 14:25 Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.

      Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

      *) Joh. 14:27 Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.

    • Uskosta_vanhursas_elää

      S
      Laikenlaisesta tekemisten ja kieltäymysten siehottamisesta tuleva vanhurskaus ei ole se vanhurskaus, jonka syntinen saa Kristukselta aivan lahjaksi. Kristuksen lahjavanhurskaus on täydellinen, se tuo sovinnon JUmalan kanssa, ja pelastaa.

      Siehottaminen ei pelasta.

    • Rakkaus_vai_pakko

      Kiellot, käskyt, uhkailut, tuomitsemiset. Kaikki tällaiset ovat omanvanhurskauden rakentajien työkaluja.

      Kun ihminen ottaa uskossa vastaan Kristuksen ja hänen vanhurskautensa, niin oikeat työkalut tulevat mukana. Kristuksen seuraajat toimivat heissä asuvan JUmalan sanan ja Pyhän Hengen ohjauksessa SISÄLTÄ KÄSIN. Voima kaikkiin hyviin tekoihin tulee vastarakkaudesta.

      1. Joh. 4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.

      1. Joh. 4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

      1. Joh. 4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, -> että me eläisimme hänen kauttansa.

      1. Joh. 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

      1. Joh. 4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.


      1. Joh. 4:13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
      1. Joh. 4:14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.

      1. Joh. 4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
      1. Joh. 4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

      1. Joh. 4:17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

      1. Joh. 4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

      1. Joh. 4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

    • Kristus_oikea_alkuperä

      Kysymys esikoislestadiolaisuuden alkujuurista on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen.
      En ole vielä tavannut ketään joka olisi tehnyt alkujuurista puolueettoman tutkimuksen.
      Tutkijalla ei saa olla esikoislestadiolaista taustaa, tai sitten suhteen on oltava etäämmältä katsova ja rehellinen.

      Es.lest. kuplassa elävillä ei oikeata tietoa liikkeen alkujuurista ole, on vain yksipuolista pseudotietoa.

      pseudo-, vokaalin edellä pseud-., kreik. sananalku, joka merkitsee väärää (kreik. pseudos, valhe), valheellista, epäaitoa, näennäistä, harhaanjohtavaa tai jäljitelmää.

      Vanhoillislestadiolaisilla on puolestaan oma vastakkainen näkemyksensä 1800/1900 lukujen taitteeen tapahtumista. Kuka olisi henkilö joka kokoaisi tiedon ja tekisi yhteenvedon tuon ajan tapahtumista faktatietojen pohjalta, sotkematta siihen kaikelaista tunnejohteista pseudoa mukaan.

      Sen tapaista tietoa on silmiini ja korviini tihkunut, että Jellivaarassa asuva miehistö oli silloinkin omasta mielestään sellaista porukkaa, että muiden oli toteltava heitä ja uskottava sillä tavalla kun he sanovat. Hesassa ainakin joku, myohemmin "essu", oli repinyt puhujan väkisin pois kateederilta. Onnituiko hän siinä sitä en muista, mutta yritys oli hyvä. Sama peli joka tapauksessa silloinkin oli, eli "usko oli ulkoisissa asioissa. Papin hattuakin moitittiin, "mitä tuollaiseesa törmälössä kuljet". Puseron rinnuksista revittiin väkisin taskun lippoja. Aamutohveleista tupsuja. Että sellaista "uskoa" siis pelkkää omanvanhurskauden rakentemista se on ollut esikoislestadiolaisuuden juurilla.

      Nyt taas nykyiset Jellivaaran veijarit jotka pääsivät valtaan 1980 luvun lopussa, vakuuttivat palauttavansa alkuperäisen lestadiolaisuuden. Kirkosta eroaminen ei ole koskaan ollut alkuperäistä lestadiolaisuutta, tämä on ainakin fakta. Mutta ankara lakihenkisyys ja puritaanisuus on leimannut liikkeen julistusta ilmeisesti alusta vuodesta 1902 saakka.

    • Niinalhaalta

      Historia kiinnostaa historiana ,mutta mielestäni Jumalan Sana yksin synnyttää uutta uskoa , vaikka historiasta ei mitään tietäisikään.

    • sori_vaan

      Ainoastaan yksi usko on kristinuskossa, ei uutta uskoa.

      • Kristinusko

        Miksi anteeksi pyydät?
        Miten luokittelet kristinuskon?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1837
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      234
      1494
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      254
      1018
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      915
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      805
    6. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      64
      751
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      745
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      27
      717
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      704
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      699
    Aihe