Uusi Focus 2.0 vs. vanha 2.0

Kävin tänään koeajamassa uuden 2.0 moottorilla varustetin 5ov Focuksen Sportin. Mielenkiintoista oli kokea minkälainen ero on vanhaan 5ov 2.0 Trendiin verrattuna. Tässä hieman omia kokemuksia ja mietteitä:

Ensivaikutelma sisätiloista oli, että onpas suuremman tuntuinen. Sisältä näyttää samantyypiseltä kuin C-max. Ensimmäinen pettymys oli kun sain säädettyä penkin ja ratin oikealle kohdalle: jarrupolkimen ja kaasupolkimen ero on kaventunut kummasti ja leveäkenkäisen oli vaikea painaa kaasua. Piti painaa kengän "kärjellä" ja kenkä juuttui helposti jarruun kiinni. Tästä paljon paremmat pisteet vanhalle mallille. Pitäisi pistää kenkävalikoima uusiksi jos meinaa ajella tuolla autolla, ainakin meikäläisellä:)

Liikkeelle päästyä ohjaus tuntui todella kevyeltä vaikka alla oli 205 leveät kitkat (Omassa 185 leveät nastat). Auto kuitenkin ohjautui sinne minne sitä käskettiin. Lämmityslaite tosin alkoi puhaltaa lämmintä suhteellisen nopeasti ja lämpötilaa sai pudottaa hetken kuluttua lähes puoleenväliin. Tämä on hyvä parannus. Vanhassa kun saa pitää lämpöä melkein koko ajan täysillä pikkupakkasilla..
Heitin parinkymmenen minuutin mittaisen lenkin moottoritiellä. Kiihdytettäessä moottoritienopeuteen koin toisen pettymyksen, ei tämä ollutkaan niin nopea kuin aluksi kuvittelin. Painoa tullut lisää tehon kasvaessa.. Mielestäni vanha 2.0 kulki samaan malliin. Kulutkusessa on päästy alaspäin, mitä tehtaan arvot lupaavat. Tämä on hyvä asia. Vanha malli kun on aika syöppö eteenkin kaupunkiajossa. Vaihteisto puolestaan toimi jämäkästi ja ilman takerteluja. Ajossa auto tuntui vähän hakevan, liekö moottoritien uraisuus vai pienhkö tuuli. Suurta eroa en huomannut vanhaan malliin verrattuna ajettavuudessa. Tässä uudessa 2.0 mallissa on sähköhydraulinen ohjaustehostus, jonka pitäisi säilyttää ohjaustuntuma parhaalla mahdollisella tavalla. Jotenkin jäin kaipaamaan hieman vähemmän tehostettua ohjausta..

Suurta puheenaihetta herättänyt melu oli suhteellisen pientä. Ainakin tässä oli menty kehityksessä eteenpäin. Tiedä sitten minkälaiseksi melu muuttuu kun alle laitetaan nastarenkaat.

Ulkonäöstä sen verran, että radikalimpiamuutoksia olisi voinut tehdä. Tietty ulkonäkö on aina makuasia mutta mielestäni vanha Focus tullessaa markkinoille oli aikaansa edellä. Tätä vähän odotettiin nytkin mutta tässävaiheessa auto sulautuu massaan, ei räväytä tai säväytä mitenkään erityisesti. Takaapäin tai sivustapäin katsottuna auto on ihan onnistunut. Myyjä puhui, että autolla on haettu vähän vanhempaa ostajakuntaa ja asiakkaita muilta merkeiltä. Mene ja tiedä mitä oikeasti on ajateltu..

Palattuani takaisin vanhan auton rattiin, ei paluu arkeen tuntunut mitenkään järkyttävältä:)Yhteenvetona tästä kaikesta, vanhalla mallilla pärjää vielä vallan mainiosti ja uusikin varmasti löytää ostajia. Saa nähdä miten vanhempien Focusten hinnat tippuvat uuden tullessa markkinoille. Hallissa oli ainakin Limited malleja vielä myytävänä, samalla rahalla saa tosin jo uuden mallin. Varustelussa tosin eroa. Mitenkähän Limitedin hinta (about 20000e) putoaa kun ajaa auton ulos kaupasta?

13

2801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffwg

      Pitänee odottaa Focus III:a, josko sitten tulisi radikaalimpi muutos. Ykkönen oli valmiiksi niin modeerni, että uuteen ei ole tarvinnut sen vuoksi tehdä muutoksia.

    • Arthur

      Tämä asia ettei jalat mahdu kunnolla siirtymään polkimelta toiselle on mielestäni jopa turvallisuusasia joka koskee kokoajan useampia automalleja. Johtuuko siitä kun ohjaamotiloja venytetään, niin etujalkatiloille ei enää riitä tilaa, vai mistä?

      Itselleni lievästi hankalia autoja ovat olleet mm. Fiesta, Corolla, WW-transporter, Xsara, Volvo s60.

      Hankalia: Avensis.

      Mahdottomia: Peugeot 307 ja Megane. Näitä autoja en käytännössä pystynyt ekaksi ajamaan. Meganea en vieläkään.

      Mielestäni esim. autolehtien pitäisi tilojen arvostelussa seikka ottaa huomioon, jotta siihen valmistajat kiinnittäisivät enemmän huomiota.
      Valitettavaa jos uusi Focuskin on tarkoitettu vain pieni jalkaisille.

      Hankalia: Avensis,

    • Namiska

      Olihan vanhakin hiljainen, kitkoilla.

    • foc

      Tuo Duratec 2.0 on ilmeisesti sama alumiinirakenteinen kone, jota on käytetty Mondeon nykyisessä korimallissa ja Mazda 6:ssa. Onko tästä myllystä jotakin kommentoitavaa? Kulutus, suorituskyky ja luotettavuus tässä lähinnä kiinnostavat. Onko moottorin rakenne jotenkin Mazdan peruja?

      Focus Sportin koeajo on itsellänikin kevään ohjelmassa. Ajattelin kuitenkin odottaa kesärengaskauden alkuun, kokemuksen mukaan nuo talvirenkaat voivat vähän hämätä ja mahdollisesti peittää alleen joitakin alustan ominaisuuksia.

      • talvirenkailla

        nillähän sitä suurimman osan vuodesta ajetaan


      • foc

        mutta riippuu myös mitä hakee.

        Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide.


      • TVH:n Inssi
        foc kirjoitti:

        mutta riippuu myös mitä hakee.

        Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide.

        johtuu renkaista. Ei autosta.


    • golf4

      yllättävän suuri ero on rengasmelulla eri renkailla. Kokeilin ensin 2.0 sporttia (5 ovinen) kitkoilla, eikä melu haitannut. Seuraavaksi ajoin 1,6 farkun 205/55 nokian nastoilla ja rallatus/ujellus jo pienilläkin nopeuksilla melkoinen??? Myyjäkin totesi jo ennen koeajoa rengastuksen olevan väärä ko. autoon, esim. contin nastat ovat hiljaisemmat...Myöskin aikaisemmasta focuksesta tuttu kontin kumisevuus oli mielestäni tallella. Hiukka samaa vikaa on uudessa mondeossakin. Nykyisessä variantti golffissa rengasmelu nastoilla on mielestäni "miellyttävämpää", eikä vaihto suvikumeista nastoihin kovin merkittävästi tuo melua lisää.

      Kumma kun eivät laita esitteluautoihin normaalikokoisia 195/65 pyöriä. Omien kokemuksien mukaan väittäisin niitä sopivammiksi fokukseen. Jos autoissa olisi 195/65 nasta, siitä voisi jo jotain arvailla kesärengasmelusta kevään karkeilla asfalteilla...

    • Koekuski

      eroa on vanhan kaksilitraisen ja tämän uuden (145hv) välillä kuin yöllä ja päivällä.

      En todellakaan tiedä sinun ajotavoistasi, mutta nykyisellä voi surutta ajella viitosvaihteella jo 50km/h nopeudessa ja kun painat kaasua niin auto kiihtyy tosi hyvin.
      Vanhalla ei vastaava onnistu.
      Satasen vauhdissa kun heität kolmoselle ja talla pohjaan niin silloin mennään eikä meinata.

      Ford oli asennuttanut esittelyautoihinsa ESP-luistonesto ja ajonhallinta systeemin (lisävaruste 800€) ja jos se oli päällä kun kiihdyttelit niin en ihmettele, jos tuntui laiskalta.
      ESP- ei anna ottaa kaikkia tehoja koneesta se kun hillitsee sitä ajamista heti kun järjestelmä havaitsee sutimiseen viittaavaakaan.

      • sedan

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)


      • foc
        sedan kirjoitti:

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)

        Energy tai Michelin Primacy, muita en edes harkinnut.
        Vm 2000 hatchback, sama kone.


      • foc
        sedan kirjoitti:

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)

        195/60-15.


      • sedan
        foc kirjoitti:

        195/60-15.

        Nyky misukat tehdään kovemmalla kumiseoksella; pidempi-ikäisiä ja samalla äänekkääitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      88
      3697
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2076
    3. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      196
      2001
    4. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      87
      1524
    5. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

      Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      343
      1454
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1167
    7. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      93
      1090
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

      Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      13
      1074
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

      Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      30
      970
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

      Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      906
    Aihe