Uusi Focus 2.0 vs. vanha 2.0

Kävin tänään koeajamassa uuden 2.0 moottorilla varustetin 5ov Focuksen Sportin. Mielenkiintoista oli kokea minkälainen ero on vanhaan 5ov 2.0 Trendiin verrattuna. Tässä hieman omia kokemuksia ja mietteitä:

Ensivaikutelma sisätiloista oli, että onpas suuremman tuntuinen. Sisältä näyttää samantyypiseltä kuin C-max. Ensimmäinen pettymys oli kun sain säädettyä penkin ja ratin oikealle kohdalle: jarrupolkimen ja kaasupolkimen ero on kaventunut kummasti ja leveäkenkäisen oli vaikea painaa kaasua. Piti painaa kengän "kärjellä" ja kenkä juuttui helposti jarruun kiinni. Tästä paljon paremmat pisteet vanhalle mallille. Pitäisi pistää kenkävalikoima uusiksi jos meinaa ajella tuolla autolla, ainakin meikäläisellä:)

Liikkeelle päästyä ohjaus tuntui todella kevyeltä vaikka alla oli 205 leveät kitkat (Omassa 185 leveät nastat). Auto kuitenkin ohjautui sinne minne sitä käskettiin. Lämmityslaite tosin alkoi puhaltaa lämmintä suhteellisen nopeasti ja lämpötilaa sai pudottaa hetken kuluttua lähes puoleenväliin. Tämä on hyvä parannus. Vanhassa kun saa pitää lämpöä melkein koko ajan täysillä pikkupakkasilla..
Heitin parinkymmenen minuutin mittaisen lenkin moottoritiellä. Kiihdytettäessä moottoritienopeuteen koin toisen pettymyksen, ei tämä ollutkaan niin nopea kuin aluksi kuvittelin. Painoa tullut lisää tehon kasvaessa.. Mielestäni vanha 2.0 kulki samaan malliin. Kulutkusessa on päästy alaspäin, mitä tehtaan arvot lupaavat. Tämä on hyvä asia. Vanha malli kun on aika syöppö eteenkin kaupunkiajossa. Vaihteisto puolestaan toimi jämäkästi ja ilman takerteluja. Ajossa auto tuntui vähän hakevan, liekö moottoritien uraisuus vai pienhkö tuuli. Suurta eroa en huomannut vanhaan malliin verrattuna ajettavuudessa. Tässä uudessa 2.0 mallissa on sähköhydraulinen ohjaustehostus, jonka pitäisi säilyttää ohjaustuntuma parhaalla mahdollisella tavalla. Jotenkin jäin kaipaamaan hieman vähemmän tehostettua ohjausta..

Suurta puheenaihetta herättänyt melu oli suhteellisen pientä. Ainakin tässä oli menty kehityksessä eteenpäin. Tiedä sitten minkälaiseksi melu muuttuu kun alle laitetaan nastarenkaat.

Ulkonäöstä sen verran, että radikalimpiamuutoksia olisi voinut tehdä. Tietty ulkonäkö on aina makuasia mutta mielestäni vanha Focus tullessaa markkinoille oli aikaansa edellä. Tätä vähän odotettiin nytkin mutta tässävaiheessa auto sulautuu massaan, ei räväytä tai säväytä mitenkään erityisesti. Takaapäin tai sivustapäin katsottuna auto on ihan onnistunut. Myyjä puhui, että autolla on haettu vähän vanhempaa ostajakuntaa ja asiakkaita muilta merkeiltä. Mene ja tiedä mitä oikeasti on ajateltu..

Palattuani takaisin vanhan auton rattiin, ei paluu arkeen tuntunut mitenkään järkyttävältä:)Yhteenvetona tästä kaikesta, vanhalla mallilla pärjää vielä vallan mainiosti ja uusikin varmasti löytää ostajia. Saa nähdä miten vanhempien Focusten hinnat tippuvat uuden tullessa markkinoille. Hallissa oli ainakin Limited malleja vielä myytävänä, samalla rahalla saa tosin jo uuden mallin. Varustelussa tosin eroa. Mitenkähän Limitedin hinta (about 20000e) putoaa kun ajaa auton ulos kaupasta?

13

2809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ffwg

      Pitänee odottaa Focus III:a, josko sitten tulisi radikaalimpi muutos. Ykkönen oli valmiiksi niin modeerni, että uuteen ei ole tarvinnut sen vuoksi tehdä muutoksia.

    • Arthur

      Tämä asia ettei jalat mahdu kunnolla siirtymään polkimelta toiselle on mielestäni jopa turvallisuusasia joka koskee kokoajan useampia automalleja. Johtuuko siitä kun ohjaamotiloja venytetään, niin etujalkatiloille ei enää riitä tilaa, vai mistä?

      Itselleni lievästi hankalia autoja ovat olleet mm. Fiesta, Corolla, WW-transporter, Xsara, Volvo s60.

      Hankalia: Avensis.

      Mahdottomia: Peugeot 307 ja Megane. Näitä autoja en käytännössä pystynyt ekaksi ajamaan. Meganea en vieläkään.

      Mielestäni esim. autolehtien pitäisi tilojen arvostelussa seikka ottaa huomioon, jotta siihen valmistajat kiinnittäisivät enemmän huomiota.
      Valitettavaa jos uusi Focuskin on tarkoitettu vain pieni jalkaisille.

      Hankalia: Avensis,

    • Namiska

      Olihan vanhakin hiljainen, kitkoilla.

    • foc

      Tuo Duratec 2.0 on ilmeisesti sama alumiinirakenteinen kone, jota on käytetty Mondeon nykyisessä korimallissa ja Mazda 6:ssa. Onko tästä myllystä jotakin kommentoitavaa? Kulutus, suorituskyky ja luotettavuus tässä lähinnä kiinnostavat. Onko moottorin rakenne jotenkin Mazdan peruja?

      Focus Sportin koeajo on itsellänikin kevään ohjelmassa. Ajattelin kuitenkin odottaa kesärengaskauden alkuun, kokemuksen mukaan nuo talvirenkaat voivat vähän hämätä ja mahdollisesti peittää alleen joitakin alustan ominaisuuksia.

      • talvirenkailla

        nillähän sitä suurimman osan vuodesta ajetaan


      • foc

        mutta riippuu myös mitä hakee.

        Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide.


      • TVH:n Inssi
        foc kirjoitti:

        mutta riippuu myös mitä hakee.

        Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide.

        johtuu renkaista. Ei autosta.


    • golf4

      yllättävän suuri ero on rengasmelulla eri renkailla. Kokeilin ensin 2.0 sporttia (5 ovinen) kitkoilla, eikä melu haitannut. Seuraavaksi ajoin 1,6 farkun 205/55 nokian nastoilla ja rallatus/ujellus jo pienilläkin nopeuksilla melkoinen??? Myyjäkin totesi jo ennen koeajoa rengastuksen olevan väärä ko. autoon, esim. contin nastat ovat hiljaisemmat...Myöskin aikaisemmasta focuksesta tuttu kontin kumisevuus oli mielestäni tallella. Hiukka samaa vikaa on uudessa mondeossakin. Nykyisessä variantti golffissa rengasmelu nastoilla on mielestäni "miellyttävämpää", eikä vaihto suvikumeista nastoihin kovin merkittävästi tuo melua lisää.

      Kumma kun eivät laita esitteluautoihin normaalikokoisia 195/65 pyöriä. Omien kokemuksien mukaan väittäisin niitä sopivammiksi fokukseen. Jos autoissa olisi 195/65 nasta, siitä voisi jo jotain arvailla kesärengasmelusta kevään karkeilla asfalteilla...

    • Koekuski

      eroa on vanhan kaksilitraisen ja tämän uuden (145hv) välillä kuin yöllä ja päivällä.

      En todellakaan tiedä sinun ajotavoistasi, mutta nykyisellä voi surutta ajella viitosvaihteella jo 50km/h nopeudessa ja kun painat kaasua niin auto kiihtyy tosi hyvin.
      Vanhalla ei vastaava onnistu.
      Satasen vauhdissa kun heität kolmoselle ja talla pohjaan niin silloin mennään eikä meinata.

      Ford oli asennuttanut esittelyautoihinsa ESP-luistonesto ja ajonhallinta systeemin (lisävaruste 800€) ja jos se oli päällä kun kiihdyttelit niin en ihmettele, jos tuntui laiskalta.
      ESP- ei anna ottaa kaikkia tehoja koneesta se kun hillitsee sitä ajamista heti kun järjestelmä havaitsee sutimiseen viittaavaakaan.

      • sedan

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)


      • foc
        sedan kirjoitti:

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)

        Energy tai Michelin Primacy, muita en edes harkinnut.
        Vm 2000 hatchback, sama kone.


      • foc
        sedan kirjoitti:

        Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)

        195/60-15.


      • sedan
        foc kirjoitti:

        195/60-15.

        Nyky misukat tehdään kovemmalla kumiseoksella; pidempi-ikäisiä ja samalla äänekkääitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      73
      8094
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      90
      5737
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      44
      3882
    4. Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen

      "Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu
      Maailman menoa
      91
      3642
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      41
      3300
    6. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      55
      3262
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2975
    8. Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita

      näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään
      Maailman menoa
      21
      2960
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      46
      2839
    10. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      97
      2833
    Aihe