Kävin tänään koeajamassa uuden 2.0 moottorilla varustetin 5ov Focuksen Sportin. Mielenkiintoista oli kokea minkälainen ero on vanhaan 5ov 2.0 Trendiin verrattuna. Tässä hieman omia kokemuksia ja mietteitä:
Ensivaikutelma sisätiloista oli, että onpas suuremman tuntuinen. Sisältä näyttää samantyypiseltä kuin C-max. Ensimmäinen pettymys oli kun sain säädettyä penkin ja ratin oikealle kohdalle: jarrupolkimen ja kaasupolkimen ero on kaventunut kummasti ja leveäkenkäisen oli vaikea painaa kaasua. Piti painaa kengän "kärjellä" ja kenkä juuttui helposti jarruun kiinni. Tästä paljon paremmat pisteet vanhalle mallille. Pitäisi pistää kenkävalikoima uusiksi jos meinaa ajella tuolla autolla, ainakin meikäläisellä:)
Liikkeelle päästyä ohjaus tuntui todella kevyeltä vaikka alla oli 205 leveät kitkat (Omassa 185 leveät nastat). Auto kuitenkin ohjautui sinne minne sitä käskettiin. Lämmityslaite tosin alkoi puhaltaa lämmintä suhteellisen nopeasti ja lämpötilaa sai pudottaa hetken kuluttua lähes puoleenväliin. Tämä on hyvä parannus. Vanhassa kun saa pitää lämpöä melkein koko ajan täysillä pikkupakkasilla..
Heitin parinkymmenen minuutin mittaisen lenkin moottoritiellä. Kiihdytettäessä moottoritienopeuteen koin toisen pettymyksen, ei tämä ollutkaan niin nopea kuin aluksi kuvittelin. Painoa tullut lisää tehon kasvaessa.. Mielestäni vanha 2.0 kulki samaan malliin. Kulutkusessa on päästy alaspäin, mitä tehtaan arvot lupaavat. Tämä on hyvä asia. Vanha malli kun on aika syöppö eteenkin kaupunkiajossa. Vaihteisto puolestaan toimi jämäkästi ja ilman takerteluja. Ajossa auto tuntui vähän hakevan, liekö moottoritien uraisuus vai pienhkö tuuli. Suurta eroa en huomannut vanhaan malliin verrattuna ajettavuudessa. Tässä uudessa 2.0 mallissa on sähköhydraulinen ohjaustehostus, jonka pitäisi säilyttää ohjaustuntuma parhaalla mahdollisella tavalla. Jotenkin jäin kaipaamaan hieman vähemmän tehostettua ohjausta..
Suurta puheenaihetta herättänyt melu oli suhteellisen pientä. Ainakin tässä oli menty kehityksessä eteenpäin. Tiedä sitten minkälaiseksi melu muuttuu kun alle laitetaan nastarenkaat.
Ulkonäöstä sen verran, että radikalimpiamuutoksia olisi voinut tehdä. Tietty ulkonäkö on aina makuasia mutta mielestäni vanha Focus tullessaa markkinoille oli aikaansa edellä. Tätä vähän odotettiin nytkin mutta tässävaiheessa auto sulautuu massaan, ei räväytä tai säväytä mitenkään erityisesti. Takaapäin tai sivustapäin katsottuna auto on ihan onnistunut. Myyjä puhui, että autolla on haettu vähän vanhempaa ostajakuntaa ja asiakkaita muilta merkeiltä. Mene ja tiedä mitä oikeasti on ajateltu..
Palattuani takaisin vanhan auton rattiin, ei paluu arkeen tuntunut mitenkään järkyttävältä:)Yhteenvetona tästä kaikesta, vanhalla mallilla pärjää vielä vallan mainiosti ja uusikin varmasti löytää ostajia. Saa nähdä miten vanhempien Focusten hinnat tippuvat uuden tullessa markkinoille. Hallissa oli ainakin Limited malleja vielä myytävänä, samalla rahalla saa tosin jo uuden mallin. Varustelussa tosin eroa. Mitenkähän Limitedin hinta (about 20000e) putoaa kun ajaa auton ulos kaupasta?
Uusi Focus 2.0 vs. vanha 2.0
13
2800
Vastaukset
- ffwg
Pitänee odottaa Focus III:a, josko sitten tulisi radikaalimpi muutos. Ykkönen oli valmiiksi niin modeerni, että uuteen ei ole tarvinnut sen vuoksi tehdä muutoksia.
- Arthur
Tämä asia ettei jalat mahdu kunnolla siirtymään polkimelta toiselle on mielestäni jopa turvallisuusasia joka koskee kokoajan useampia automalleja. Johtuuko siitä kun ohjaamotiloja venytetään, niin etujalkatiloille ei enää riitä tilaa, vai mistä?
Itselleni lievästi hankalia autoja ovat olleet mm. Fiesta, Corolla, WW-transporter, Xsara, Volvo s60.
Hankalia: Avensis.
Mahdottomia: Peugeot 307 ja Megane. Näitä autoja en käytännössä pystynyt ekaksi ajamaan. Meganea en vieläkään.
Mielestäni esim. autolehtien pitäisi tilojen arvostelussa seikka ottaa huomioon, jotta siihen valmistajat kiinnittäisivät enemmän huomiota.
Valitettavaa jos uusi Focuskin on tarkoitettu vain pieni jalkaisille.
Hankalia: Avensis, - Namiska
Olihan vanhakin hiljainen, kitkoilla.
- foc
Tuo Duratec 2.0 on ilmeisesti sama alumiinirakenteinen kone, jota on käytetty Mondeon nykyisessä korimallissa ja Mazda 6:ssa. Onko tästä myllystä jotakin kommentoitavaa? Kulutus, suorituskyky ja luotettavuus tässä lähinnä kiinnostavat. Onko moottorin rakenne jotenkin Mazdan peruja?
Focus Sportin koeajo on itsellänikin kevään ohjelmassa. Ajattelin kuitenkin odottaa kesärengaskauden alkuun, kokemuksen mukaan nuo talvirenkaat voivat vähän hämätä ja mahdollisesti peittää alleen joitakin alustan ominaisuuksia.- talvirenkailla
nillähän sitä suurimman osan vuodesta ajetaan
- foc
mutta riippuu myös mitä hakee.
Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide. - TVH:n Inssi
foc kirjoitti:
mutta riippuu myös mitä hakee.
Ostin aikoinaan uuden auton, koeajon tein esittelyautolla, jossa alla Nokian valmistamat nastarenkaat. Auton saatuani paljastui, että kesärenkailla automalli oli rajoitusten sallimissa nopeuksissa melkoisen uraherkkä. Myös talvirenkaiden piikkiin laittamani ohjauksen epätarkkuus oli tallella. Nämä ongelmat johtuivat käsittääkseni auton valmistajan tekemistä ratkaisuista kuten pyöränkulmat, tehostimen rakenne, ym. Ongelmia saattoi toki korjata hieman vaihtamalla rengasmerkki toiseen (kulut 100% omaan piikkiin) ja korottamalla paineita. Sen voin kuitenkin sanoa, että jos koeajo olisi tapahtunut kesärenkailla, ostopäätös olisi jäänyt tekemättä. Tämä oli siis oma mielipide.johtuu renkaista. Ei autosta.
- golf4
yllättävän suuri ero on rengasmelulla eri renkailla. Kokeilin ensin 2.0 sporttia (5 ovinen) kitkoilla, eikä melu haitannut. Seuraavaksi ajoin 1,6 farkun 205/55 nokian nastoilla ja rallatus/ujellus jo pienilläkin nopeuksilla melkoinen??? Myyjäkin totesi jo ennen koeajoa rengastuksen olevan väärä ko. autoon, esim. contin nastat ovat hiljaisemmat...Myöskin aikaisemmasta focuksesta tuttu kontin kumisevuus oli mielestäni tallella. Hiukka samaa vikaa on uudessa mondeossakin. Nykyisessä variantti golffissa rengasmelu nastoilla on mielestäni "miellyttävämpää", eikä vaihto suvikumeista nastoihin kovin merkittävästi tuo melua lisää.
Kumma kun eivät laita esitteluautoihin normaalikokoisia 195/65 pyöriä. Omien kokemuksien mukaan väittäisin niitä sopivammiksi fokukseen. Jos autoissa olisi 195/65 nasta, siitä voisi jo jotain arvailla kesärengasmelusta kevään karkeilla asfalteilla... - Koekuski
eroa on vanhan kaksilitraisen ja tämän uuden (145hv) välillä kuin yöllä ja päivällä.
En todellakaan tiedä sinun ajotavoistasi, mutta nykyisellä voi surutta ajella viitosvaihteella jo 50km/h nopeudessa ja kun painat kaasua niin auto kiihtyy tosi hyvin.
Vanhalla ei vastaava onnistu.
Satasen vauhdissa kun heität kolmoselle ja talla pohjaan niin silloin mennään eikä meinata.
Ford oli asennuttanut esittelyautoihinsa ESP-luistonesto ja ajonhallinta systeemin (lisävaruste 800€) ja jos se oli päällä kun kiihdyttelit niin en ihmettele, jos tuntui laiskalta.
ESP- ei anna ottaa kaikkia tehoja koneesta se kun hillitsee sitä ajamista heti kun järjestelmä havaitsee sutimiseen viittaavaakaan.- sedan
Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)
- foc
sedan kirjoitti:
Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)
Energy tai Michelin Primacy, muita en edes harkinnut.
Vm 2000 hatchback, sama kone. - foc
sedan kirjoitti:
Itellä 2.o sedan (130hv), vm 2000, aj 45000km, ei vielä ruostetta, vetarin kumit ja klemmarit vaihdettu kun puski rasvat pihalle. Pirteä painoonsa nähden. Nastat 195/65/15 käyvät hyvin, mutta mikä koko kesäksi paras? (viking continental kuulemma pehmeä ja hiljainen)
195/60-15.
- sedan
foc kirjoitti:
195/60-15.
Nyky misukat tehdään kovemmalla kumiseoksella; pidempi-ikäisiä ja samalla äänekkääitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 19111579
- 585489
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462777- 402405
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131871Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441845Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut291714Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k121636Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421488Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61486