Dubbausvastaisuus on vähän ärsyttävä

8EvSJ

En siis millään pahalla, mut mua ärsyttää dubbausvastaisuus, koska ne koko ajan valittaa, jos joku toinen kattoo dubattuja ohjelmia. Siis mulla ei oo edes mitään alkuperäisiä versioita vastaan, koska nekin on musta tosi hyviä ja nehän on just elokuvan/sarjan pääkieli. Ja toki myös rakastan dubbauksia, tosin en ihan kaikkia, koska on olemassa vähän huonompiakin, mut suurimmaks osaks kyllä. :) Ja kyl monessa kielisessä versiossakin on hyvää ja huonoa ääninäyttelyä mun mielestä. Mut eiköhän voitais olla tasa-arvoisia ja antaa tosten nauttia elokuvista/eri kielisistä versioista, mistä ite tykkä? :) Ei tarvitsisi koko ajan haukkua ketään sen takia, jos kattoo vaikka suomenkielisen Disney-elokuvan. :)

12

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovisilmätarkkailija

      Dupatut versiot sopii lasten leffoihin ja ehkä komediaan, mutta en voisi kuvitella katsovani James Bondia suomeksi puhuttuna.

      Keskieuroopassa dubbaus on yleisempää.

      • 8EvSJ

        Joo, samaa mieltä. Kerroin kuitenkin vaan, että tasa-arvo on tärkeää ja erilaisuus pitää hyväksyä. :)

        Joo, sitä yleisempää on kyl mm. Saksassa ja Espanjassa. Kyl se vähän ottaa päähän siinä mielessä, jos vaikka jossain hotellissa kattoo jotain ohjelmia, jossa on pelkkiä dubbauksia.


    • 0120

      Kysyin joskus saksalaisilta että miksi heillä on dubattuja ohjelmia. Vastaus yllätti:"Meillä on varaa". Ja kun hetken mietin, niin todellakin, todella suuri ihmisjoukko saa leipänsä elokuvien ja ohjelmien dubbauksesta. Saksalaisilla on siihen varaa.

    • teksti----0

      Suomalaiset oppivat mm. englantia (kuulemma) aikoinaan/nykyisinkin, tai lukemaan varhaisessa iässä, tekstityksen ansiosta. Toisaalta tekstitys peittää alleen osan kuvasta.

    • Kuha et kato dubattua animea!

      • Liikkuvassa linnassa tosin myös suomiduppi on aika hyvä.


      • Japani kuulostaa aina paremmalta


      • En nyt siitä tiedä, mutta alkuperäinen toki on taiteellisesti oikea ratkaisu.


      • 8EvSJ

        Hyvä, Anime_Homo. Sanoinhan, että kaikki saavat kattoa elokuvia millä kielellä haluaa ja tasa-arvo on tärkeää, joten haluatko sinä estää sen? Ja kyl mun mielestä animessakin on hyvät dubit esim. Naapurini Totoro ja Liikkuva linna. Ja kyl japaninkielisetkin on hyviä esim. Henkien kätkemä on parempi japaniks. Täällä dubataan piirrettyjä, koska lasten pitää osata ensin oma äidinkieli ja sitten joku muu kieli. Joissakin maissa dubataan kaikki elokuvat/sarjat ja siitä en pidä! Syynä on se, että jos lapsi kattoo vaikka jotain kauhuelokuvaa tai k18-elokuvia, se voi aiheuttaa tälle traumoja, vaikka sitä ei dubattaisikaan.


      • Kukas vittu sinä olet? Varastit nimeni ennen kuin olin edes keksinyt sitä! Ja School Rumblen englanninkielinen dubbi on parempi kuin alkuperäinen.


    • teksti----0

      Katson ainoastaan puolalaisia aikuisviihde elokuvia Suomeksi dubattuna.

    • Anonyymi

      Jos se on dubattu, niin ei tiedä, onko se satavilla myös alkuperäiskiellä, joka on osa elokuvaa, ja dubbaus voi olla jollain ikävällä kielllä, jota ilman olisi parempi kyseisessä massa, jossa kieltä harvoin esim. eläkkeellä tarvii, että voi keskittyä vain maahan, mutta jos tv on väärää kieltä, on se hankalaa, ja omia ohjelmiaan ei dubata esim. enkuksi. rahalla saa jotain mutta ei kaikkea, ja se maksaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe