Phonak-kuulolaite paras?

Huono_kuuro

Minulle suositellaan kuulolaitteen hankkimista, Phonakia tarjottiin. Hinta 5050/pari. Onko kokemuksia kyseisestä laitteesta? Mikä on mielestäsi paras kuulolaite? Harrastan musiikkia aktiivisesti, joten laitteen pitäisi olla huippulaatua high endiä, eli parasta mitä markkinoilta saa.

67

24185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hhhgfds
    • HelluK

      Hei. TIedäthän, että saat kuulolaitteen yhteiskunnan kustannuksella, jos kuulonalenema on tietyn suuruinen. Itse sain tänään Phonak-kuulolaitteet (molempiin korviin). Korvalääkäri teki lähetteen HUS:ille ja HUS:lta sain lähetteen yksityiseen kuulolaitteita myyvään liikkeeseen, jossa kuulo tutkittiin ja valittiin kuulolaite (liike myy muitakin merkkejä). Ainakin ensimmäisen käyttöpäivän jälkeen tuntuu ihan hyvältä. Kuukauden päästä tehdään lisäsäädöt, jos tarvetta.

      • 30-40dB

        Hei. Tiedän toki. Mutta ilmeisesti huippumallia ei saa julkiselta puolelta, vaan sen joutuu itse kustantamaan. Harrastan musiikkia, joten olen valmis satsaamaan parhaaseen äänenlaatuun. Olen tosin kuullut, että tekniikka on mennyt niin paljon eteenpäin, että perusmallitkin ovat laatupelejä nykyisin. Saisikohan perusmallin hinnan maksusitoumuksella, ja itse maksaisi erotuksen kalliimmasta mallista?


      • HelluK

        Hei. Itse sain Phonak Audeo S smart V -merkkiset (2 kpl). Ei käsittääkseni halvimmasta päästä. Kannattaa varmaan joka tapauksessa kokeilla julkisen puolen kautta. Voithan sitten ostaa itse paremmat, jos et ole tyytyväinen. Kuulotutkijalle kannattaa kertoa, harrastuksista ja tilanteista, joissa kuulon kanssa on ongelmia. Hän osaa sen perusteella valita laitteet ja hän varmaan kysyttäessä kertoo, jos julkisella puolella on jotain hintarajoja. Tärkeää on myös että laitteen saaja on motivoitunut sen käyttöön. Itse olen vielä työelämässä, mutta ilmeisesti monilla vanhuksilla laitteet ovat jossain yöpöydän laatikossa käyttämättä. Painottavat sitä että kuulolaite kannattaa hankkia ajoissa. Itse tosin olisin saanut laitteet jo 4 vuotta sitten, mutta vetkuttelin tänne saakka (minulla on perinnöllinen vika ja kuulo on heikentynyt hitaasti, alenema alkoi jo n. 20 vuotta sitten).


      • HuonoKuuro
        HelluK kirjoitti:

        Hei. Itse sain Phonak Audeo S smart V -merkkiset (2 kpl). Ei käsittääkseni halvimmasta päästä. Kannattaa varmaan joka tapauksessa kokeilla julkisen puolen kautta. Voithan sitten ostaa itse paremmat, jos et ole tyytyväinen. Kuulotutkijalle kannattaa kertoa, harrastuksista ja tilanteista, joissa kuulon kanssa on ongelmia. Hän osaa sen perusteella valita laitteet ja hän varmaan kysyttäessä kertoo, jos julkisella puolella on jotain hintarajoja. Tärkeää on myös että laitteen saaja on motivoitunut sen käyttöön. Itse olen vielä työelämässä, mutta ilmeisesti monilla vanhuksilla laitteet ovat jossain yöpöydän laatikossa käyttämättä. Painottavat sitä että kuulolaite kannattaa hankkia ajoissa. Itse tosin olisin saanut laitteet jo 4 vuotta sitten, mutta vetkuttelin tänne saakka (minulla on perinnöllinen vika ja kuulo on heikentynyt hitaasti, alenema alkoi jo n. 20 vuotta sitten).

        Niin, itsekin ajattelin. Kuulonalenemani on lievä, juuri ja juuri sen verran, että saan julkiselta puolelta laitteen molempiin korviin. Työelämässä olen itsekin vielä pitkään. Lapsesta asti kuuloni on ollut yhtä huono, ei ole siis yhtäkkiä heikentynyt.

        Olen tottunut huonoon kuulooni, enkä tiedä, minkälaista olisi kuulla paremmin. Olen aina ajatellut, että kuulen täysin normaalisti. Mutta kun asiaa tarkemmin mietin, joudun melko usein syrjinnän ja paheksunnan kohteeksi, kun työpaikan palaverin tai koulutustilaisuuden jälkeen olen ihmeissäni, että pitikös meidän tuokin tehdä. Olen niin tottunut siihen, että minua pidetään vähän hölmönä, kun asiat eivät mene perille. Kun olin vielä opiskelija, menin aina eturiviin istumaan, koska siitä kuulin juuri ja juuri. Olen tottunut siihen, että opiskelen kaikki asiat itse kotona kirjoista, ja kouluun menen vain tarkistuttamaan kotitehtävät ja hakemaan uudet.

        Kaikkeen olen sopeutunut, tai oikeastaan ei ole tarvinnut sopeutua, koska kuuloni on aina ollut huono. En siis ole ollenkaan varma, kuinka sitoudun kuulolaitteisiin, enkä tiedä, miltä tuntuu kuulla kuulolaitteen avulla.

        Lauluharrastus sai nyt harkitsemaan kuulolaitteen hankkimista, koska oman äänen kuuntelu ulkoa päin, omin korvin, on oleellisen tärkeää. En kuule omaa ääntäni kunnolla ulkoa päin, vaan sisältäni, jolloin laulu kärsii. Ilmiö on sama myöskin normaalikuuloisille, mutta luulen, että minun ongelmani ovat suurempia.

        Mutta ymmärrän, että kuulon kuntoutus kannattaa aloittaa varhain, joten yritän saada itseni motivoitua kuulolaitteen käyttäjäksi jotta en menettäisi enempää taajuuksia. Hyvin todennäköisesti hankin laitteen itse lauluharrastuksen vuoksi, mutta ehkäpä kokeilen ensin julkisen puolen laitteita, koska harmittaisihan se kokeilla yli 5 tonnia maksavia laitteita vain huomatakseen, ettei sovi minulle.


      • Hhhnnbbvc

        Löysin mielenkiintoisen sivun, jolla listataan parhaat kuulokojeet: http://richardwandrew.com/best-hearing-aid-2015/

        Tuon mukaan Phonak Audeo V90 oli paras koje vuonna 2015. Sen mukaan kaikki Q-mallit ovat vanhaa tekniikkaa. (ellei jutun julkaisun jälkeen ole päivitetty Q-malleja).

        Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että Q-mallia mainostetaan edelleen high endin laitteena .


    • HuonoKuuro

      HelluK:lle. Olisi kiva kuulla tuoreista kokemuksistasi kuulolaitteesta. Olen siis tämän ketjun aloittaja.

      Tuntuuko kuulolaitteen antama ääni mekaaniselta? Onko jokin asia yllättänyt positiivisesti? Negatiiviisesti?

      • HelluK

        Sain laitteet lauantaina 13.8. eli vasta pari vuorokautta olen käyttänyt. Oma ääni kuulostaa yllättävän samanlaiselta ei mitenkään mekaaniselta (myös lauluääni). Uusia ääniä: haavan lehtien havina, lintujen ääniä (joku tosi korkea ääni). Koirien tassujen "suhina" kuuluu selvemmin, ulkona kävellessä hiekan rapina, auton vilkussakin on ääni:). Miehelle täytyy välillä sanoa, että älä huuda:). Musiikin kuuntelussa erottaa sävelet paremmin.

        Tänään töissä tuli ilmi joitain kielteisiä asioita: paperien rapina kuuluu kovana, kopiokoneen ääni ja ruokalassa astioiden kalina (kaikuva tila) - tosin häiritsi ilman kuulolaitteitakin. Kuulotutkijalle on aika kuukauden päästä. Sitten säädellään vielä sen mukaan, mitkä asiat häiritsevät.

        Kun laitteita säädettiin ja testattiin pyysin alentamaan hiukan tehoa (muistaakseni 10%:lla oletusarvosta), koska äänet kaikuivat. Kaiunta poistui kun "tehoa" pienennnettiin.

        Myös veljelläni on kuulolaite (sai 1/2 vuotta sitten). Hän oli tosi tyytyväinen (eri merkkiset laitteet) ja siksi aktivoiduin itsekin asian suhteen. Äitimme on nykyään käytännössä kuuro ilman kuulolaitetta, joten ajattelin että parempi aloittaa ajoissa totutteleminen laitteeseen. Lisäksi töissä alkoi palavereissa olemaan hankalaa, kun ei kuullut kunnolla. Töissä olen avoimesti maininnut huonosta kuulostani, jotta eivät pidä ihan pönttönä kun joutuu kyselemään mitä.


      • HuonoKuuro
        HelluK kirjoitti:

        Sain laitteet lauantaina 13.8. eli vasta pari vuorokautta olen käyttänyt. Oma ääni kuulostaa yllättävän samanlaiselta ei mitenkään mekaaniselta (myös lauluääni). Uusia ääniä: haavan lehtien havina, lintujen ääniä (joku tosi korkea ääni). Koirien tassujen "suhina" kuuluu selvemmin, ulkona kävellessä hiekan rapina, auton vilkussakin on ääni:). Miehelle täytyy välillä sanoa, että älä huuda:). Musiikin kuuntelussa erottaa sävelet paremmin.

        Tänään töissä tuli ilmi joitain kielteisiä asioita: paperien rapina kuuluu kovana, kopiokoneen ääni ja ruokalassa astioiden kalina (kaikuva tila) - tosin häiritsi ilman kuulolaitteitakin. Kuulotutkijalle on aika kuukauden päästä. Sitten säädellään vielä sen mukaan, mitkä asiat häiritsevät.

        Kun laitteita säädettiin ja testattiin pyysin alentamaan hiukan tehoa (muistaakseni 10%:lla oletusarvosta), koska äänet kaikuivat. Kaiunta poistui kun "tehoa" pienennnettiin.

        Myös veljelläni on kuulolaite (sai 1/2 vuotta sitten). Hän oli tosi tyytyväinen (eri merkkiset laitteet) ja siksi aktivoiduin itsekin asian suhteen. Äitimme on nykyään käytännössä kuuro ilman kuulolaitetta, joten ajattelin että parempi aloittaa ajoissa totutteleminen laitteeseen. Lisäksi töissä alkoi palavereissa olemaan hankalaa, kun ei kuullut kunnolla. Töissä olen avoimesti maininnut huonosta kuulostani, jotta eivät pidä ihan pönttönä kun joutuu kyselemään mitä.

        Kävin tänään korvalääkärissä ja sain lähetteen kuulolaitesovitukseen. Odotan innolla uusia ääniä.

        Ai koiran tassut pitää ääntä? Luulin, että meidän noutaja hipsuttelee äänettömästi paikasta toiseen :-)

        Sosiaaliset tilanteet ja palaverit ovat itsellenikin ongelmallisia. Pahinta on, että olen tottunut vastaamaan "aivan" tai "just joo", vaikka en kuule, mitä toinen sanoo. Olen niin tottunut siihen, että täytyy pinnistellä kuullakseen ja jos ei kuule, niin kerran tai kaksi voi pyytää toistamaan, mutta ei kolmatta. Ihmisillä on melko lyhyt pinna, jos toinen ei kuule. Parempi näytellä, että kuuli mitä sanottiin. Tämä on niin selkäytimessä, lapsesta saakka opittu käyttäytymismalli, niin automatisoitunutta toimintaa, etten mahda sille mitään. Parempi hankkia nyt se kuulolaite kun korvalääkärikin sitä suosittelee.


    • 123jake

      Mikä on paras kellekin... Ilmeisesti suosituin lienee juuri mainittu Phonakit ...joku sen malleista... Mutt miksi? En tiedä. Oisko markkinoinnilla osuutta asiaan...
      Muutama vuosi sitten sain kokeilla useita eri valmistajien tuotteita, koska olin totaalisen pettynyt noihin Phonakeihin. Niiden äänentoisto ei riittänyt mulle sinfoniakonserteissa, joissa käyn jatkuvasti kausikortillani Turussa ja lisäksi muualla Suomessa.

      Minun yli puoli vuotta kestäneet kokeilut (kk/laitteet) johtivat Widexin kuulokojeisiin. Ne olivat selkeästi parhaat nimenomaan klassisen (akustisen) musiikin kuuntelussa.
      Nyt mulla on suht uudet, saman valmistajan Clear -kojeet molemmissa korvissa tietty. Ne lienevät (?) kalliimmat kuin Phonakit, koska kaikki Kuulokeskukset, ympäri Suomea, eivät niitä anna potilailleen. Mutta onnekseni Turussa ne kuuluvat Tyksissä toimivan Kuulokeskuksen valikoimiin.

      Kantsii kokeilla useita laitteita ennen valintaa. Jos ei asuinalueesi Kuulokeskus anna kokeiluun eri laitteita, niin niitä antavat kyllä yksityissektorilla toimivat yritykset ilman ostopakkoa. Houkuttelevat kenties myyjälle sopivampien kojeiden valintaan, mutt valitse itse, niinkuin minäkin tein.

      Olen kirjoittanut omista kokemuksistani ja valintaprosessistani useitakin viestejä tänne aiemmin. Lähes tällä samalla nimimerkillä. Jouduin kyllä lisämään numroita nimeni yhteyteen jonkun ilmeisen vandaalin vuoksi, joka ei tykännyt, kun sain valita ja vertailla kojeita, vaikka muualla Suomessa muut eivät saaneet tai eivät osanneet/uskaltaneet kyseenalaistaa kuulontutkijan suositusta...

      Mutt mistä he voi tietää potilaan kuulemasta. Kuulontutkijat joutuvat luottamaan kojeiden esittelijöiden kertomaan, kun itse eivät voi kokeilla eri laitteita tai potilailta saamaansa palautteeseen, jotka lienevät pääasiassa, ett hyvin kuuluu tai ihan kelvottomat, tms...

      • 123jake

        Siis mun laitteeni ovat yhteiskunnan kustamat Kuulokeskuksesta saadut. Wideksillä on yksityissektorilta hankittavissa uudemmat ja paremmat laitteet kuin nämä, jotka ovat ylivertaiset Kuulokeskuksen valikoimista.

        Olisko muistaakseni www.widex.fi ...


      • Alkaja
        123jake kirjoitti:

        Siis mun laitteeni ovat yhteiskunnan kustamat Kuulokeskuksesta saadut. Wideksillä on yksityissektorilta hankittavissa uudemmat ja paremmat laitteet kuin nämä, jotka ovat ylivertaiset Kuulokeskuksen valikoimista.

        Olisko muistaakseni www.widex.fi ...

        Kiitos vastauksesta! Pidän Widexin mielessäni, kun valitsen kuulolaitetta. Äänen luonnollisuus on avainasemassa itsellänikin. Onko sinulla muuten avoin vai suljettu sovitus? Onko laitteesi RIC?

        http://www.kuulohansa.fi/kojetietoa.htm


      • 123jake

        Mulla on siis sellaset korvan takana pidettävät, joiden kuuloke eli kaiutin on siinä korvaan laitettavassa pikku'klöntsässä'. Taitaa olla just tuo RIC tyypiltään. Ja edellisissä Widexeissäni oli ns avoimet tipit ...se korvaan menevä osuus, mutt nyt kun kuuloni on lisää heikentynyt, niin nyt mulla on ns tulppaaneiksi kutsuttu tippi, sellanen kahdelta sivulta auki leikattu ...vähän niinkuin naisten hame...

        Se ns avotippi tuottaa vielä luonnollisemman äänen, mutt kyll näillä tulppaaneillakin sinfoniaorkesteri kuullosta hyvin tutulta.

        Ja jos en edellisissä kommenteissani vielä oikein itseäni kehunut, niin mainitaan nyt, ett jokunen vuosi sitten, kun kuuntelin Maj Lind -kilpailuja, tosin netistä digitaalisena, niin olin ainoa, joka erotin siellä käytetyt pianot (flyygelit) toisistaan, kun keskustelun juontaja arvuutti paikalla silloin olijoilta, ett kumpaakohan (kahdesta vaihtoehdosta) kyseinen soittaja käytti... Muut kuuntelijat olivat uskoakseni ainakin aktiivisia harrastajia tai esim alan opiskelijoita, kun viitsivät kisaa useamman tunnin seurata.
        En halunnut siinä(kään) keskustelussa ikääni kertoa enkä, että käytän kuulokojeita... Olisin sillä vaan nolostuttanut muut enemmän esillä olleet... ;)

        Minulla on siis Widexin Clearit, mutt Dream on heidän uudempi malli.

        Ja jos sinulla on taloudelliset mahdollisuudet ne hankkia, niin suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Näissä on lisäksi todella hyvä suuntakuulo-ominaisuus myös.


      • 123jake

        Ps. Hyvillä kuulokojeilla on nautinto olla konserteissa, kuten esim vuosi sitten BBC:n Promseissa. Upee kokemus. Ei englantilaiset olleet niin jäykkiä kuin olin kuvitellut. Siellä oli liki hurmioitunut tunnelma.
        ...tahtoo sinne uudelleen, mutt ensin kuitenkin Veronaan...


      • Alkaja
        123jake kirjoitti:

        Ps. Hyvillä kuulokojeilla on nautinto olla konserteissa, kuten esim vuosi sitten BBC:n Promseissa. Upee kokemus. Ei englantilaiset olleet niin jäykkiä kuin olin kuvitellut. Siellä oli liki hurmioitunut tunnelma.
        ...tahtoo sinne uudelleen, mutt ensin kuitenkin Veronaan...

        Ehdottomasti aion kokeilla Widex Dreamia, maksoi mitä maksoi! Musiikki on minulle niin rakas harrastus. Soittopeleihinkin olen satsannut niin paljon rahaa, ettei viiden tonnin satsaus kuulolaitteeseen ole kuin lisäkulu. Mutta käyn ensin Taysin kuulokeskuksessa juttelemassa audionomien ja audiologien kanssa sekä kuulolaitesovituksessa. Otan kyllä heti Widexin Dreamin puheeksi ja kysyn heidän mielipidettään.

        Itselleni tärkeintä on kuulla oma lauluääneni ulkoa käsin, vähän kuin monitorikaiuttimesta, koska alentunut kuuloni ei poimi kunnolla omaa ääntäni. Ja kun en kuule omaa äntäni, se vaikuttaa äänen laatuun epäedullisesti. Lisäksi minun pitäisi kuulla oma kitaransoittoni siitä läpi, sekä mahdollisesti muun orkesterin soitto. Haastetta riittää siis kuulolaitteelle.

        Widexillä näyttäisi olevan myös Unique-malli, joka lienee uudempi malli kuin Dream. Mutta en tiedä, onko Unique parempi musiikissa kuin Dream. Kommenttisi flyygelin ja pianon erottamisesta on melko vakuuttava todistus Widexin ominaisuuksista.


      • Oh7mk

        Uskon, että Kuulohansan laitteet(ladattavat) ovat hinta/laatusuhteeltaan parhaat. Itselläni 7 kk 12 kanavaiset korvantauskojeet. H yht 3000 e. Lisälaitteella (Ustream) 250 e tulee puhelut tv, radio ym mallikkaasti korviin. Olen hyvin tyytyväinen hankintaani.


    • 123jake

      Ihan OK, mutt yhdestä asiasta varottaisin, ett älä usko kuulontutkijan puheisiin kokeilematta eri valmistajien kojeita. He kun eivät voi tietää mitä sinä kuulet, vaikka toki kuulokäyräyristä näkevätkin kuinka kovaa sinä mitkäkin äänenkorkeudet kuulet. Äänen värejä ne mittalaitteet eivät tunnista, niinkuin sinun korvasi.

      Kuulontutkijat usein väittävät, että kaikki kojeet voidaan säätää yhtä hyviksi. Kissan viikset sanon minä, joka sain testata viiden eri valmistajan kojeita, kutakin kk jakson. Kävin silloin hakemassa myös vain yksityissektorilla myytäviä laitteita kokeiluun. Heiltä kun myös saa kojeita ilman ostopakkoa kokeiltavakseen.

      Toivottavasti löydät itsellesi parhaat mahdolliset ...tai ainakin kohtuullisesti soveltuvat kojeet!

      • Alkaja

        En ajatellutkaan uskoa kuulontutkijoihin, kuuleminenhan on aina subjektivinen kokemus. Mutta tokihan heiltä saa paljon hyvää ja hyödyllistä tietoa., he ohjelmoivat myös kuulolaitteet tarkoituksenmukaisesti. Keneltä yksityiseltä sait laiteet kokeiluun kuukaudeksi? Ilmeisesti puhut Varsinais-Suomesta. Ketä voisit suositella Varsinais-Suomen alueelta? (Tai muualla Suomessa) Eräässä paikassa sanottiin, että voisin kokeilla heidän toimistossaan jotain laitetta, mutta ei se kyllä riitä minulle! Laitetta pitää päästä testaamaan ihan esiintymistilanteessa ja muissakin haastavissa tilanteissa.


    • 123jake

      Laitteiden maahantuojien omista liikkeistä ainakin minä sain, niin Turusta kuin Helsingistä.
      Ja tosiaan, mikään tstossa tapahtuva kokeilu ei mitenkään riitä.
      Eräätkin kojeet vaikuttivat hyvinkin miellyttäviltä, kun liikkeessä ne säädettiin ja korviini sain. Erityisesti kun myyjän kanssa siirryttiin liikkeen ulkopuolelle kadulle. Myyjän puhe kuului OK ja liikenteen melu oli miellyttävästi vaimentunut. Mutta kun menin konserttiin niiden kanssa, niin en soittimia tunnistanut. Piti yrittää soittajien liikkeistä löytää, mikä soi kulloinkin. Karmeat laitteet. Kuitenkin sen firman parhaat!

      • Alkaja

        Widexin sivujen mukaan Turussa Terveystalo Aninkainen ja Päivi edustavat Widexiä. Tampereella terveystalo Tampere. Siinä siis itselleni sopivimmat vaihtoehdot. Taidanpa käydä Matin liikkeessä.


    • 123jake

      ...siis paremmat kuin Kuulokeskuksesta saatavat, mutta kelvottomat!

    • Vinkuminenärsyttää

      MInkä merkkinen laite EI vingu?

      • 123jake

        Kaikki laitteet tod.näköisesti vinkuvat joissain tilanteissa, esim kun liian lähelle korvaatulee jokin este ...seinä tai käsi, tms, varsinkin jos koje on jouduttu säätämään ääriteholleen. Silloin se vingahtaa, mutt ei ainakaan hyvät laitteet pidempään - saati koko aikaa - vingu ellei niitä oo ihan pieleen säädetty tai elleivät oo liasta tukkeutuneet. Niiden suodattimet kun pitää aika ajoin muistaa puhdistaa ja vaihtaa...


    • masai

      Eikö kukaan ole kuullut Siemens kuulolaitteista. Minulla ovat Siemens Signia Styleton kuulolaitteet ja ovat huippuhyvät laitteet.

      • 123jake

        Kokeilin parin vkon ajan aikoinani ja hylkäsin kehnon äänentoiston vuoksi.
        Käyn säännöllisesti klassisen musiikin konserteissa, joissa Siemensin kojeet osoittautuivat kelvottomiksi. Ulkona liikenteen melussa kylläkin miellyttäviksi...


    • hearaidboy

      Voi sun st..a, mikä hinta!
      Köyhillä ja raskautetuikka rahastetaan.
      Itse tilasin Ladattava kuulolaite 900C 2 kpl hinta jotain 49€
      Ja nyt joku sanoo, että huono laite, mutta kokeilenpa kuitennii.

      • Jake1234

        Missäs meinaat säädättää ne sun kuulollesi sopivaksi, (kuulokäyrääsi mukaisiksi?
        Mahtaako kukaan kuulontutkija tai laitteita myyvä suostua säätämään...
        Mutt kerro kuin kävi, kun saat aparaatit korvillesi ja ’heräsivätkä heinäsirkat sukupuutostaan henkiin’...?


    • hearaidboy

      siis Phonakia tarjottiin. Hinta 5050/pari.
      Aivan sairasta rahastusta tosiaan...

    • Jake1234

      Nyt olen kokeilemassa uusinta ja kehittyneintä kuulokojetta, mitä markkinoilta on saatavissa ja mitä useampikin kuulontutkija pitää parhaimpana tällä hetkellä ja täytyy todeta, ett kyll on kehitys loikannut pitkän hypyn mun kuuden vuoden ikäisistä kojeistani! Näillä tosiaan kuulee ja järkyttävän nautittavasti mulle merkittäviä klassisen musiikin esityksiä,live-konserteissa ja esim Ylen Areenasta kuunneltuina :)
      ...mutt niin on hintakin kova - näitä kun Kuulokeskus ei jaa vielä vuoteen-pariin... mutt ehkä sitt silloin... siis Widex Evoke

    • 70vuotias

      Kokeilussa Resound kuulokojeet, korvissa pienet muovijutut ja ohut letku kojeeseen joka on korvalehden takana silmälasien sangan vieressä/alla.
      Kaksi kertaa pudonnut maahan hiuksia kammatessa, pelkään että särkyy tai häviää. Kun kokeilen onko paikallaan, kuuluu kahinaa niinkuin ruohikossa kahlaisi.
      Puhdistaminen kuulostaa aika haasteelliselta, kaikkine apuvälineineen.
      Onko kokemuksia? Olisiko paremmat korviin työnnettävät kojeet, nykyisin kuulemma aika pieniäkin.

      • Jakevieläkin

        Eivät olisi
        Kojeisiin siellä korvan takana kosketellessa pitääkin kuulua kohinoita, koska kojeen mikrofonit ovat siellä
        Puhdistaminen voi toki olla ekoilla kerroilla hankalaa, kun osat ovat pieniä, mutta siihen tottuu kyllä ajan kanssa. Ja sehän on välttämätöntä. Koje kun voi mennä täysin mykäksikin, jos sen suodatin/filtteri likaantuu tarpeeksi, niin kuin mulla kerran kävi
        Samoin se ns tippi - se korvaan työnnettävä osa on myös aika ajoin tai vaihedettava, jos on esim ns avotippi tai tulppaaniksikin (hameen helma) kutsuttu tippi tai umpinainen yksin- tai kaksinkertainen muovinen puolipallo


    • R.Kivinen

      Terveysasemalla on hiljainen huone, jossa koje säädetään.
      Se pitäisi säätää kadulla karsimaan hieman melua ja tunnistamaan ihmisäänen.
      Se pitäisi komentaa ihmisjoukossa ottamaan ääni katseen suunnasta ja vaimentamaan muualta tulevia ääniä.
      Äkkinäisiä kovia ääniä pitäisi leikata.
      Vinkumisen esto olisi tarpeen ja hyvinkin mahdollinen.

      Onko jossakin laitemerkissä em. ominaisuuksia?

    • Jake-edelleen

      Vinkumista ei enää juurikaan ilmene kunnon kojeilla. Kaikkein halvimmista ja/tai säätämättömistä en tiedä.
      Äkkinäisiä, kovia ääniäkin ne kyllä pystyvät vaimentamaan, mutt kovat kolahduksia ei kunnolla. Ne kuuluvat kyll aika kovilta hyvilläkin kojeilla

      Mutt käyttäjän katsetta eli silmiä kojeet eivät pysty seuraamaan eli näkemään
      Eräs merkki jopa mainostaa kuulevansa kaikista suunnista (360 °) tulevat äänet... Mutt ainakin yhdessä hiljan kokeilemassani kojeissa sai kuulosiintaa itse valittua älykännykällä. Eli jos vaikka sijoituit ryhmän reunalle, niin voit kännykästä säätää mistä suunnasta tulevia ääniä vahvistit...

      Ja ’kaikissa’ (?) lie valintoja hälyäänten vähentämiseksi, musiikin kuuntelun parantamiseksi ja esim äänten pehmentämiseksi, jne...

      Mutt kyll kojeiden käyttöön pitää totutella ajan kanssa, koska niillä kuulee niin paljon kovempaa kuin ilman

      • Anonyymi

        Jake,

        Onko sulla nyt mitkä laitteet menossa? Ootko mitkä Widexit saanut viimeksi testiin? Mulla ollu joskus 2007 Inteot ja nyt yrittäisin kunnalliselta puolelta saada uudet, tosin en oo Varsinais-Suomesta vaan Hämeestä, mutta yritän kumminkin. Kiitos, jos huomaat vastata.


    • Anonyymi

      Onkohan näissä valtion kustantamissa kuulolaitteissa rahastamisen makua, kun netistä saa toimivan laitteen 24 euron hintaan???

      • Anonyymi

        Ei saa toimivaa tuohon hintaan. Vaikka eihän trollille pitäisi edes vastata


      • Anonyymi

        Niitä 24e laitteet on tarkoitettu asetettavaksi peräsuoleen.


    • Anonyymi

      minulta kuulotutkia kysynyt yhtään millaiset kojeet haluaisin ja nämä kojeet mitkä antoi minulle sattuu korviin annoin palautetta asiasta ei auttanut mitään

      • Anonyymi

        Kummallista - minä sain valita ja sain haluamani - värinkin vielä kysyi, ett haluanko saman väriset kuin nuo liki viisi v vanhatkin on? Ja halusin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista - minä sain valita ja sain haluamani - värinkin vielä kysyi, ett haluanko saman väriset kuin nuo liki viisi v vanhatkin on? Ja halusin :)

        Eivätkä muuten oo Phonakit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista - minä sain valita ja sain haluamani - värinkin vielä kysyi, ett haluanko saman väriset kuin nuo liki viisi v vanhatkin on? Ja halusin :)

        moi
        kiva juttu minulta ei kysytty mitään mielipidettä )=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista - minä sain valita ja sain haluamani - värinkin vielä kysyi, ett haluanko saman väriset kuin nuo liki viisi v vanhatkin on? Ja halusin :)

        moi
        kiva juttu minulta ei kysytty mitään mielipidettä esim olisin halunnut semmoiset letkulla olevat kojeet ja toisen väriset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        moi
        kiva juttu minulta ei kysytty mitään mielipidettä esim olisin halunnut semmoiset letkulla olevat kojeet ja toisen väriset

        Letku on kaikista huonoin valinta! Sitä aina säätämässä, irtoaa ja koko koje putoaa.


    • Anonyymi

      ReSoundin GN:t olleet käytössä joulukuusta lähtien. Plusaa on ollut hyvä iPhone yhteensopivuus: voin huomaamatta säätää iPhone-applarista eri tiloja ja säätöjä päälle. Minulla on kaksi tilaa luotuna: normaali ja ravintola. Molemmissa voin vielä säätää erikseen puheen vahvistuksen tai yleisen melunvaimennuksen. Toimii hyvin. Myös puhelut on ohjattuna suoraan kuulolaitteisiin.

      Musiikin/äänikirjat laitan myös joskus kuulumaan kuulolaitteiden kautta, kätevää esim lenkillä.

      Huonoa on laitteiden käyttö silmälasien kanssa. Käytän yhä enemmän piilolinssejä, koska sangat ja kuulokoje hankaavat toisiaan, eivätkä lasit asetu yhtä mukavasti päähän.

    • Anonyymi

      Kysyinkin jo tuolla toisessa ketjussa, että minkä merkkisiä ja mallisia kuulolaitteita saa HUS alueella? Onko jossain laitteista listaa ja onko tuohon merkkiin tai malliin mahdollista vaikuttaa. Jos laitteen kuitenkin hankkii itse, niin saako mistään tukea omalle hankinnalle vai joutuuko maksamaan itse koko lystin?

    • Parhaan kuulolaitteen löytäminen riippuu täysin sitä sovittavasta audionomista!
      Ensimmäiseni oli v. 2013 kunnallinen Phonak, varmaan sen vuoden hyvätasoinen. Sain vain toiseen korvaan, joten minun oli aina siirryttävä puhujan oikealle puolelle. Suuntavaisto äänilähteeseen kärsi.
      Sain v. 2015 tilaisuuden hankkia edullisesti uudet Widex Dream 330 (hyvä keskitaso) kuulokojeet molempiin korviin. Kuulon mittaus, vahvistus voimakkuus, 4 sävyä 10 vaihtoehdosta ( valitsin perus, musiikki, hälyt pois ja suunta taakse), äänten vaimennus, kaikkien valinta mittauskopissa. OK, kun en tiennyt paremmasta. Jouduin pian menemään takaisin vaihtamaan korvakäytävään sovitetut kuulokkeet pehmeisiin ”hame” -malliin. Samalla lisättiin voimakkaiden äänten leikkausta. Jouduin itse pyytämään erilaisia kovia ääniä saadakseni tuntumaa toimintaa. Myöhemmin totesin että aplodit konserteissa olivat edelleen piinallisen äänekkäitä.
      Tuli siis hankittua 2 kuulokojetta, sovitus ja säädöt, induktiosilmukka kaulaan Bluetooth yhteyttä (puhelin handsfree) varten, erillinen mikrofoni ja voimakkuden kaukosäädin vajaalla 4000€:lla. Nykyään hintahaarukka on perustaso 3k, keskitaso 4-5k parhaat 5-6k!
      Toimi tyydyttävästi. Yksi hukkui sienimetsään ja jouduin hankkimaan uuden tilalle. Korvausanomukseni ei ollut muotoiltu oikein ja vakuutusyhtö kuittasi tapahtuman huolimattomuudeksi.
      Viikko sitten toisen kojeen yhteys kuulokkeeseen murtui ja menin uudelleen, mutta tällä kertaa eri liikkeeseen. Palvelu oli aivan ”nextillä levelillä”. Koska Dream-malli on jo poistunut valikoimasta (5 uudempaa mallia sen jälkeen), hankkivat erikseen säätöohjelman. Uuden kuulokkeen jälkeen alkoi äänten sovitus. Luonnollista sävyä haettiin, samoin kuin suunnan aistintaa. Kovien ääniä varten piti käydä ulkona liikenteen melun vaimennuksen säätöön. Kaiku oikaistiin vessakäynnillä, kovat kirkkaat äänet juomalasin ja aterimien kolistelulla.
      Nyt saan TVn puheista aika hyvin selvää eikä sanojen alkuäänekkyys sotke loppusanaa. Vielä on kuitenkin aika harva pop-laulaja jonka sanoista, tai edes kappaleen aiheesta saisin selvää. Artikulointi on suomalaisilla esiintyjillä (haastattelut, teatteri, TV-sarjat ym) onnetonta. Jos vain on tarjolla, joudun laittamaan tekstityksen suomalaisiin TV-ohjelmiin!

    • Anonyymi

      2021 maaliskuussa sain Siemensin korvantauskuulolaitteet kokeiltavaksi, nappi lisäämään tai vähentämään ääntä, ohut siima korvaan ja sen pää päällystettiin kumitulpalla. Onko kenelläkään kokemuksia Siemens-merkkisistä kuulolaitteista? Edelliset oli digitaaliset Phonak-merkkiset.

    • Anonyymi

      Kuulokoje ,kukin kerrottiin voi joskus unohtua korvaan vesipesu, huutaminen toiselta tulee.

    • Anonyymi

      Hei,

      Kysellään piruuttaan täältä, että onko joku ratkaissut urheilullisia ongelmia näiden kanssa. Eli koje jos toimisi hikikarpaloista huolimatta.

      Nyt kun itsellä ei tahdo toimia enään puolentunnin hikoilun jälkeen.

    • Anonyymi

      Paras kuulolaite tänäpäivänä on Eargon kehittämä pienenpieni laite. se sujautetaan korvaan, toimii uskomattoman hyvin. Eikä sitä juuri lainkaan huomaa!
      Lisaa infoa heidän nettisivustoltaan : intenational shipping.

      • Anonyymi

        Mikä moinen Eargon on, kun googlekaan ei löydä?


    • Anonyymi

      Kuulokojeiden merkki ei ole ratkaiseva. Kaikilla merkeillä on monenlaisia kuulokojeita. Kuulontutkijan kanssa valitset tarpeitasi ja käyttökykyäsi vastaavat kojeet.

    • Anonyymi

      Hei. Jo kolmas kierros kuulolaitteita menossa. Pari vuotta Oticonin Alta 2 Pro, ihan hyvät, mutta kovin keveinä häviämisalttiit, varsinkin näinä maskiaikoina. Toinen hävisikin ja juuri sain Kuuloliitosta Haagasta 2 uutta Phonak Bolero B laitetta, joissa tosin aika kookas muovinen korvakappale, itse laite tulee korvan taakse. Ei vielä paljoa kokemuksia, mutta kyllä kaikkien pitäisi tietää, että Terveyskeskuksien kautta pääsee ensin kuulotutkimuksiin ja sitten saa laitteet ilmaiseksi eli ei tarvitse huolehtia korkeista kustannuksista. Malleja tosin en saanut valita. Näin siis Helsingissä.

    • Anonyymi

      Kuulin että kuulolaite joka on korvan sisälle eikä siis korvanlehdet takana on epämiellyttävä syödessä, kuuluu ikävä rouskutusääni.

      • Anonyymi

        Näin on, jos henkilön kuulo matalilla taajuuksilla on normaali tai korkeintaan lievästi alentunut. Lisäksi yhtälöön vaikuttaa tarkoittamasi korvakäytäväkojeen akustiset ominaisuudet ja niiden huomioimatta jättäminen kojetta tilatessa/tehdessä.


      • Anonyymi

        Kyllä minulla kuuluu kamala rouskutus, vaikka on Phonakit korvien takana ja kiinteät valut korvakäytävässä. Ei pahemmin kokouskahveja juoda....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla kuuluu kamala rouskutus, vaikka on Phonakit korvien takana ja kiinteät valut korvakäytävässä. Ei pahemmin kokouskahveja juoda....

        Korvakappaleiden akustiset ominaisuudet saattavat olla väärät kuulollesi, jolloin purennan äänet korostuvat liikaa. Tästä kannattaa kysyä audionomiltasi, varsinkin jos oma äänesi kuulostaa vääristyneeltä. Monet kuvailevat vääristymää, kuin puhe kuuluisi maan alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvakappaleiden akustiset ominaisuudet saattavat olla väärät kuulollesi, jolloin purennan äänet korostuvat liikaa. Tästä kannattaa kysyä audionomiltasi, varsinkin jos oma äänesi kuulostaa vääristyneeltä. Monet kuvailevat vääristymää, kuin puhe kuuluisi maan alta.

        Haluan kokeilla parhaita kuulolaitteita. Tietääkö kukaan, mitkä firmat antavat niitä kokeiltavaksi maksuttomasti ja ilman ostopakkoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluan kokeilla parhaita kuulolaitteita. Tietääkö kukaan, mitkä firmat antavat niitä kokeiltavaksi maksuttomasti ja ilman ostopakkoa?

        Ainakin Korvabuusti, Kuulohansa ja Kuulotekniikka Helsingissä antavat ilmaiseksi ja ilman ostopakkoa kojeita kokeiltavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla kuuluu kamala rouskutus, vaikka on Phonakit korvien takana ja kiinteät valut korvakäytävässä. Ei pahemmin kokouskahveja juoda....

        Ei minulla kuulu rouskutukset, jo kolmannet laitteet menossa, 17 vuotta kulunut. Minulla on varmaan julkisella puolella asiansa osaava audio omi, niin kuin onkin


    • Anonyymi

      Tuskin merkillä on lopulta niin väliä.

      • Anonyymi

        3 v KuuloHansan kojeilla(3000e) melko vika-herkät, enkä korjuuta enää. Nyt tulossa HearClear Pro, molempiin korviin. (Sisään koko paketti) 70 ecua. Mielenkiinnolla odotan miten arkielämässä toimii ja kuuluuko 6000 hz taajuus(pyyn vihellys).? Nämä kylläkin paristoilla toimivat. Kokeiltuani palaan asiaan. Kake, 82 v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 v KuuloHansan kojeilla(3000e) melko vika-herkät, enkä korjuuta enää. Nyt tulossa HearClear Pro, molempiin korviin. (Sisään koko paketti) 70 ecua. Mielenkiinnolla odotan miten arkielämässä toimii ja kuuluuko 6000 hz taajuus(pyyn vihellys).? Nämä kylläkin paristoilla toimivat. Kokeiltuani palaan asiaan. Kake, 82 v.

        Samanlaiset tilasin


    • Anonyymi

      Merkki ei ratkaise mitään vaan malli. Jokaisella merkillä on useita malleja eri tarpeisiin, eri käyttäjille ja eri maksukyvyille, jos maksaa kojeet itse.

      Itselläni on juuri saadut toiset Phonakit. Ensimmäisiä käytin yli viisi vuotta, ja ne olivat hyvät. Nämä toiset ovat vielä paremmat, kuulen kuin nuorena, eivät tunnu. En voisi parempaa toivoa. Julkisesta terveydenhuollosta sain kuten kuka hyvänsä, joka kuulokojeita tarvitsee.

    • Anonyymi

      Mikä estä sinua mennä terveyskeskus ja pyytä lähete kuulon tutkimus. Saat kuolemasi asti laadukaat hyvät kuulokojeet ilmasiksi,omaiset palautaa ne kulohuoltoon kun olet kuollut..Siellä ei kysytä oletko rikas vai köyhä.Mutta jos sinulla rahaa ostaa itse kulokojeet.Sitä vaan.Minulla on laadukaat kulokojet ja saan älypuhelimeni esim.nillä yhteyden puhelin/ koje. Ei tarvii hutaa mitä.Mutta valinta on sinun.piste

    • Anonyymi

      HearClear Pro, Ensi kokemus on, että äänitehoa liikaa, vaikka pienimmillään volume säätö !? (Ehkä minulla vielä liian hyvä kuulo) Koje on erittäin kierto-herkkä, joten pitki hampain joutunen laittamaan laatikkoon. Plussaa on näkymätön koko japaristot minun käytössä kestää yli 2 vko. Uudet etsinnässä..vihjeitä otan mielelläni vastaan. Kake.

    • Anonyymi

      Minä sain nyt myös toiseen korvaan kojeen. Toisessa on ollut jo 4 vuotta.
      Sain siis molempiin uudet ja ne on Phonak Marvel Audeo 13T. Pattereilla ovat ja olisin halunnut mielummin ladattavat mutta ehkä niitä ei kunnalliselta puolelta saa? Mulla on muotilla tehty korvakappaleet. Oikea puoli välillä painaa (ehkä ei ole ihan oikein paikoillaan aina).
      Puhelut voi yhdistää Android puhelimesta ja mm äänikirjaa kuunnella.
      Hyvät äänet on ja kännykällä voi säätää vielä voimakkuutta ja äänen sävyä. Tehdä ns. omia ohjelmia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe