Sekasauna on suomalaisen saunakulttuurin erikoisimpia yksityiskohtia. Se jakaa mielipiteitä, ujostuttaa ja hämmentää.
Sompasauna on erikoisuus yleisten kaupunkisaunojen joukossa. Se on täysin ilmainen avoin sauna Helsingin ytimessä. Saunassa ei ole erikseen naisten tai miesten vuoroja, eikä saunominen maksa mitään. Pienessä puuhökkelissä saa heittää löylyä joko alasti tai uima-asussa oman mielensä mukaan.
Katso ISTV:n videolta, mitä ajatuksia sekasaunominen herättää Sompasaunan kävijöissä.
Monelle saunojalle alastomuus on luonnollinen osa yhteissaunaa. Kaikki eivät kuitenkaan tunne oloaan luontevaksi ilman uimavaatteita tai pyyhettä. Sompasaunan kävijöiden mielestä tärkeintä on, että saunominen on kaikille nautinnollista.
Ville Vuohtoniemi saunoi Sompasaunassa.
– Jokainen saa itse päättää, onko alasti. Täytyy myöntää, että ensimmäisellä kerralla jännitti olla alasti, mutta tunne katosi pian. Tajusin, miten avointa ja vastaanottavaista porukkaa täällä on, Ville Vuohtoniemi summaa.
Sekasaunat ovat kaupunkiympäristössä poikkeuksia. Tavallisesti miehille ja naisille on omat vuoronsa. Yhteissaunalla on Suomessa pitkä historia.
Kerro kommenttikentässä, mitä mieltä olet sekasaunomisesta.
Lauri Silvander
Sekasauna suomalaisen saunakulttuurin erikoisuus
15
2078
Vastaukset
- HYVÄT_tavat
Sekasaunassa kotona lapsena ymmärsin sen, ettei ole tarkoitus muuta kuin saunoa, olla löylyissä, jutella, nauraa, heittää löylyä ja sitten peseytyä ja mennä kotiin syömään.
Se opetti suhtautumaan toiseen sukupuoleen normaalisti.- Leikkaa.et.liimaa
Hyviin tapoihin olisi kuulunut panna jutun lähdekin. Eli minkä lehden juttu tämä nyt olikaan?
- Linkki-tulee
alempana.
- ö-Öö
Sekasaunasta
Mä en nyt tajua, oletko jonkin saunafirman mainosmies, vaiko joku tutkija. Jokatapauksessa, ihan kiintoisa aloitus, ei tosin ainutkertainen aiheesta.
Oikeastaan oleellisin tuli jo aloituksessa, jokaisen henkilökohtainen asia, miten tollaseenkin asiaan suhtautuu. Galluppia vaikea tehdä, ihmiset voi vastailla, mitä sattuu. Jos tekee gllupin sekasaunaan menijöistä, tulos täysin erilainen, jos kysyy niiltä, jotka ei sinne mene. Että vetele siitä johtopääröksiäsi.
Mulle itelle sekasuna ei ero muunlaisesta saunomisesta. Siellä nyt istutaan lautella lämmitelemässä, milloin minkäkinlaisella kokoonpanolla. Enkä nyt tarkoita panemista, sauna aivan liian kuuma paikka sellaiseen hommeliin.Se, että seksi ei olisi osa saunakulttuuria, se väite on paskaa. Kyllä ennenvanhaan murkut sai nähdä ekat märät unensa muistelemalla saunareissuja toisen sukupuolen kanssa. Ja seksi saunan jälkeen, se kai jokaiselle tuttujuttu.
Ei saunaa ja seksiä sinällään voi erottaa toisistaan, eroottista touhua. Mun mielestä eroottisuus ja seksi toki samankaltaisia asioita, mutta saunassa voi olla korkeintaan erotiikkaa. Eikä yleensä sitäkään. Ei se alaston naapurinfrouvam joka painaa satakiloa, ei se oikein herätä riipputisseineen minkäänlaista kiinnostusta sillä osastolla. Paremmin saa munaa meikattuna ja tissiliiveissään :D
Ja näin "tieteellisen tutkimuksesi" lopuksi. Missä helekatassa enenpi on ekasaunomista kuin kaupungeissa? Joka hiton yksiöönkin tungettu karmeat pikkusaunat, joiss koko perhe, naapurit, sukulaiset jne saunotetaan. Mitä hiton ideaa siinä lie, en tiedä, mennä vatekaappiin hikoilemaan jengilä ja tutkailemaan naapurinfrouvan tissejä. En oikein tajua kai sitä asiaa ollenkaan.
Yleisisä saunoissa olen juu jonkin kerran käynyt. Mulle se ja sama, ketä muita siellä lauteilla on, mä oon saunassa. PArempi tietenkin, että sillista jengiä. utta se ei katso sukupuolta. Ei saunassa ketään isketä, siellä rento
udutaan ja kerättään
vo
imi
a
jatkoa varten. Ei sii seksijatkoa, ehk itäkin, mutta jaksamista jne varten.
Ehkä asiallinenkin, mutta dorka aloitus. Tällä sä saat saunaas vain yhden asiakkaan lisää. Ton umpikahelin tsadikaisen hunksin. Se ei ole saanut naista miesmuistiin ja se varmasti on kiinnostunut sekasaunomisesta :DDDD
=DW=- pidä.omanasi
Se oli sun mielipiteesi.
- En-tykännyt
yhtäään tekstistäsi, mutta mehän ollaan erilaisia. Rehellinen mielipiteeni
ja samoin kai omasikin oli. - hieman-epäilen
Minua kyllä oudoksutti jo Nivalassa huoltamolla olevat yhteiset WC:n pesutilat. Samasta ovesta mennään tiloihin, tosin WC:t on erillisiksi merkitty. Siinä kun käsiä pestessä joku meikkaa naamaansa, niin oudolta tuntuu.
Saunomisen pitäisi olla puhdistautumis- ja retoutuspaikka. Voi rentoutuminen jäädä monilta kokematta, yhteissaunoissa. - näinon007
Linkki tuohon juttuun.
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-2000001238487.html
Mielipiteet sekasaunomisen puolesta 3-1 liki 14 000 mielipidettä.
Kommentit kannattaa myös lukea. Apina Suomi Niinistön tapaan......
- Varma.Koskitar
Koetahan tarjeta siellä bastussasi, mutta älä lyö löylyä.
- Skeptikkoakka
Sekasauna on ihan ok jos kaikki saunoisivat pyyhe intiimien paikkojen päällä. Koska saunon nykyään usein muiden kuin suomalaisten kanssa, on noloa käydä täysin alastomana vaikka suomalaisessa uimahallin saunassa. Minun mielestäni suomalaiset ovat aika barbaarisia vielä tuossa kulttuurisessa tavassaan saunoa ihan alasti vaikka olisikin naiset ja miehet erikseen. Etäisyys Suomeen saa katsomaan muitakin suomalaisten tapoja uudella tavalla eikä ne kaikki tavat ole fiksuja.
- ohhhoh
Käyppä saksalaisessa saunassa.
- MummeliMia
Vuosaaressa silloin kun uimahalli siellä oli uusi, tajusin yht'äkkiä istuessani lapsenlapseni kanssa höyrysaunassa, että vieressäni istuukin pappa eikä mamma.
En antanut se häiritä löylyjäni, juttelin puheliaan lapsenlapseni kanssa ja sitten painuimme höyryn suojassa naisten pesuhuoneeseen. - Löylyn.lyömä
Eipä ole vielä tullut mahdollisuutta sekasaunaan paitsi erittäin satunnaisesti naisystävän kanssa. Tosin olen vasta 73 v. Itsellä betonilokerossa sauna; siihen kerätty kaikki mahdolliset virheet, mitä saunan rakennuksessa tehdä voi. Rakensi firma nimeltä Hartela, mutta lähes yhtä kelvottomia ne ovat muittenkin tekemät.
- ohhhoh
Eipä se ole suomalaisen saunakulttuurin erikoisuus eikä enää yleistäkään ainakaan kaupallisissa saunoissa. Saksassa ja Itävallassa lähes kaikki sauna(maailma)t ovat sekasaunoja. Kannattaa käydä avartamassa maailmankuvaansa, jos vaikka Suomessakin palattaisiin vanhaan hyvään tapaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862