Te, joilla on ollu tuo valinnaisena jaksona, kyssäriä siitä, että onko tarkoitus laikkarin olla lähihoitajan avustajana potilaiden hoidossa vai miten? Oppilaitoksen vaatimus on, että näytössä pitää osata hoitaa kaikkia potilaita. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että osaat avustaa lähihoitajaa kaikkien potilaiden osalta vai pitääkö mukamas osata itsenäisesti työparin kanssa hoitaa koko näyttöpäivän? Tuntuu kyllä oudolle tämä nykypäivän koulutus, harvassa paikassa laikkarit varmaankaan tekee täysin hoitotyötä koko päivän?
Laikkarin hoiva ja avustamisjakso
6
90
Vastaukset
- entinenlaikkari
Vuonna 1998 valmistuin laikkariksi. Olin oppisopimuksella yksityisellä eli en kunnalla tai valtiolla ja työni oli vallan siivousta. Jouduin kuitenkin näyttämään tekstiilihuollon, ateriapalvelun ja hoivan.
Nomaaliin työnkuvaani kuului vain siivous mutta näytössä mankeloin, tein vanhuksille tiikerikakun ja laitoin ihanalle vanhukselle paplarit saunan jälkeen. Mistään noista en saanut edes pienintä vinkkiä opiskeluajalta mutta olen luova ja kaikki meni läpi.
Eli luota itseesi niin kaikki menee hyvin!- röpeltäjäks
Kiitos tsemppaamisesta, eiköhän tämä tästä selkene. Nykyään vaan taitaa olla jonkin sortin trendi, että laitoshuoltajien koulutukseen tulee myös lähihoitajien tehtäviä. Eri asia on sitten se, missä laikkareilla on aikaa siivouksen lisäksi tehdä hoitotyötä.
- Semmottiia
Kannattais kysästä tuolta terveydenhoito- ja sos.alan osuudesta miten on eri paikoissa. Oma kokemukseni on, että laitoshuoltaja on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan osallistunut esimerkiksi syöttämiseen, juurikin hiuksien laittoon jne. sekä sitten tietysti vuoteiden petaamiseen jne. jne. Tilanteita ja mahdollisuuksia on loputon määrä missä laitoshuoltaja voi auttaa. Oikeasti kun nykyään erikoissairaanhoito lienee enää se viimeinen linnake missä tuijotetaan titteliä. Muualla onkin sitten kaikki kynnellekykenevät ynnä muut auttamassa, että saadaan päivä pyöritettyä jotenkuten.
- Laitoshuoltaja2007
2007 valmistun Laitosuoltajaksi ja yksi valinnaine osa oli Hoivanpitopalvelut. Itselle se oli sinällään tuttua koska olin työskennellyt monissa vanhusten palveluyksiköissä avustavana työntekijänä. Laitoshuoltaja ei ole siis määräävä hoitaja vaan auttaa avustavissa tehtävissä; esim. alapesut, suihkutus/saunottaminen, puettaminen, syöttäminen, vaikka papiljotit mummujen hiuksiin..ihan kivaa työtä kun vanhuksista oikeasti tykkää :-)
- Laitoshuoltaja2007
*Laitoshuoltajaksi siis :-)
- mopinvaressa
no joo, mulla meni näyttö täydellisesti pieleen. olin valmistautunut ja sanonutkin henkilöt joille teen aamutoimet. sitten tää työntekijäpuolen arvioija joka oli myös ohjaajani veikin mut ja open huoneeseen jossa oli vaikeasti hoidettava vanhus. en ollut tälläiseen varautunut, kaikki mahdolliset virheet siinä tuli tehtyä. ja wc lattialla oli eritettä, taas tää ohjaaja sano no miten poistat tämän. Minä tyhmänä ja mukamas nokkelana hain eristyshuoneesta oikean aineen kyllä, mutta KUN SITÄ PUTELIA EI OLIS SAANUT SIELTÄ TUODA POIS MISSÄÄN NIMESSÄ. näyttö lopetettiin siihen paikkaan. vaihdoin sitten hoivan aula ja viherkasvien hoitoon, joka onnistui täydellisesti.
sattui olemaan myös niin helvatin tarkka opettaja. nykyisin ei kuulemma ole niin tarkkaa noi näytöt.
tykkäsin toki hoivatyöstä ja olinkin hoitoapulaisena. siinä näki monenlaista hygieeniaa ja kaikki hoitsut ei välittäny aseptiikasta yhtään. heillä oli tapana jättää lattian moppaamisen jälkeen mopit lillumaan sinne sankoon. helppoo kuin mikä työntää siivousvaunu komeroon, mitä sitä suotta tyhjentelemään. tää meni nyt ohi aiheen.sori
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2056468Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 962161
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3871256