Laikkarin hoiva ja avustamisjakso

röpeltäjäks

Te, joilla on ollu tuo valinnaisena jaksona, kyssäriä siitä, että onko tarkoitus laikkarin olla lähihoitajan avustajana potilaiden hoidossa vai miten? Oppilaitoksen vaatimus on, että näytössä pitää osata hoitaa kaikkia potilaita. Tarkoittaako tuo nyt sitä, että osaat avustaa lähihoitajaa kaikkien potilaiden osalta vai pitääkö mukamas osata itsenäisesti työparin kanssa hoitaa koko näyttöpäivän? Tuntuu kyllä oudolle tämä nykypäivän koulutus, harvassa paikassa laikkarit varmaankaan tekee täysin hoitotyötä koko päivän?

6

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinenlaikkari

      Vuonna 1998 valmistuin laikkariksi. Olin oppisopimuksella yksityisellä eli en kunnalla tai valtiolla ja työni oli vallan siivousta. Jouduin kuitenkin näyttämään tekstiilihuollon, ateriapalvelun ja hoivan.
      Nomaaliin työnkuvaani kuului vain siivous mutta näytössä mankeloin, tein vanhuksille tiikerikakun ja laitoin ihanalle vanhukselle paplarit saunan jälkeen. Mistään noista en saanut edes pienintä vinkkiä opiskeluajalta mutta olen luova ja kaikki meni läpi.

      Eli luota itseesi niin kaikki menee hyvin!

      • röpeltäjäks

        Kiitos tsemppaamisesta, eiköhän tämä tästä selkene. Nykyään vaan taitaa olla jonkin sortin trendi, että laitoshuoltajien koulutukseen tulee myös lähihoitajien tehtäviä. Eri asia on sitten se, missä laikkareilla on aikaa siivouksen lisäksi tehdä hoitotyötä.


      • Semmottiia

        Kannattais kysästä tuolta terveydenhoito- ja sos.alan osuudesta miten on eri paikoissa. Oma kokemukseni on, että laitoshuoltaja on kuitenkin mahdollisuuksien mukaan osallistunut esimerkiksi syöttämiseen, juurikin hiuksien laittoon jne. sekä sitten tietysti vuoteiden petaamiseen jne. jne. Tilanteita ja mahdollisuuksia on loputon määrä missä laitoshuoltaja voi auttaa. Oikeasti kun nykyään erikoissairaanhoito lienee enää se viimeinen linnake missä tuijotetaan titteliä. Muualla onkin sitten kaikki kynnellekykenevät ynnä muut auttamassa, että saadaan päivä pyöritettyä jotenkuten.


    • Laitoshuoltaja2007

      2007 valmistun Laitosuoltajaksi ja yksi valinnaine osa oli Hoivanpitopalvelut. Itselle se oli sinällään tuttua koska olin työskennellyt monissa vanhusten palveluyksiköissä avustavana työntekijänä. Laitoshuoltaja ei ole siis määräävä hoitaja vaan auttaa avustavissa tehtävissä; esim. alapesut, suihkutus/saunottaminen, puettaminen, syöttäminen, vaikka papiljotit mummujen hiuksiin..ihan kivaa työtä kun vanhuksista oikeasti tykkää :-)

    • Laitoshuoltaja2007

      *Laitoshuoltajaksi siis :-)

    • mopinvaressa

      no joo, mulla meni näyttö täydellisesti pieleen. olin valmistautunut ja sanonutkin henkilöt joille teen aamutoimet. sitten tää työntekijäpuolen arvioija joka oli myös ohjaajani veikin mut ja open huoneeseen jossa oli vaikeasti hoidettava vanhus. en ollut tälläiseen varautunut, kaikki mahdolliset virheet siinä tuli tehtyä. ja wc lattialla oli eritettä, taas tää ohjaaja sano no miten poistat tämän. Minä tyhmänä ja mukamas nokkelana hain eristyshuoneesta oikean aineen kyllä, mutta KUN SITÄ PUTELIA EI OLIS SAANUT SIELTÄ TUODA POIS MISSÄÄN NIMESSÄ. näyttö lopetettiin siihen paikkaan. vaihdoin sitten hoivan aula ja viherkasvien hoitoon, joka onnistui täydellisesti.

      sattui olemaan myös niin helvatin tarkka opettaja. nykyisin ei kuulemma ole niin tarkkaa noi näytöt.
      tykkäsin toki hoivatyöstä ja olinkin hoitoapulaisena. siinä näki monenlaista hygieeniaa ja kaikki hoitsut ei välittäny aseptiikasta yhtään. heillä oli tapana jättää lattian moppaamisen jälkeen mopit lillumaan sinne sankoon. helppoo kuin mikä työntää siivousvaunu komeroon, mitä sitä suotta tyhjentelemään. tää meni nyt ohi aiheen.sori

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      448
      2185
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      223
      1946
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1271
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1247
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      40
      1114
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      64
      1045
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe