Perustoimeentulotuen etuusohje työn alla Kelassa

MissäEkaOhje

Etuusohje määrittelee pitkälti sen, millaiseksi perustoimeentulotuki muotoutuu Kelan toimeenpanemana.

Eli sitä ei kukaan vielä tiedä, koska sitä vasta valmistellaan?

Kelan etuusohjeet ovat lakitekstistä jalostettuja toimintaohjeita, jotka toimivat Kelan ratkaisutyön ja asiakkaiden neuvonnan perustana.

Työn pohjana on toimeentulotukilaki ja hallituksen esitys uudeksi toimeentulotukilaiksi sekä STM:n nykyinen opas toimeentulotukilain soveltajalle.

Myös oikeuskäytäntöä ja kuntien omia etuusohjeita on hyödynnetty ohjeen valmistelussa.

Ohjeet ovat Kelan etuuskäsittelijän merkittävin tuki ratkaisujen teossa.

Ohjeet helpottavat ratkaisujen tekemistä ja varmistavat asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun.

Vaikeimmat asiat hoidetaan neuvontapalvelun avulla, jota käsittelijä saa ratkaisukeskuksen asiantuntijalta tai Kelan Etuuspalvelujen lakiyksiköstä.

”Kelan ohjetta odotetaan mielenkiinnolla. Etuusohje määrittelee pitkälti sen, millaiseksi perustoimeentulotuki muotoutuu Kelan toimeenpanemana”, kertoo osaamiskeskuksen päällikkö Tomi Ståhl. Hän vastaa ohjeen valmistelusta Kelassa.

Ensi vuoden alusta Kelan etuusohje korvaa perustoimeentulotuen ratkaisukäytännössä kuntien ohjeet.

Ensimmäinen versio Kelan ohjeesta saatiin kansiin alkukeväästä, jolloin se lähetettiin kommentoitavaksi STM:öön, Kuntaliittoon ja osalle kuntia.

Ohjetta käydään läpi myös eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen kanssa.

Mistähän sen ekan version näkis?

Tietäis ees vähän mitä on tulossa.

39

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HommiinVaan
    • ans.kattoo.ny

      Vastikkeellisesta toimeentuloturvasta on puhuttu jo pitkään. Mahtaakohan toimeentulotuen saanti edellyttää tulevaisuudessa osallistumista jollakin tapaa yhteiskunnan toimintaan = osallistava toimeentuloturva, eli pitää tehdä vähän jotain työntapaista saadakseen toimeentulotukea.

      • skdhfurghtuh

        Ei. Se tulee menemään niin, että toimeentulotukeen turvautumaan joutuvien omaisuus sosialisoidaan. "Tueksi" tämä valtio tulee jatkossa nimittämään sitä, mikä on ihmisten omaa rahaa. Siitä on ollut viitteitä jo aiemmin. Eräs hyvä blogisti jonka nimeä en mainitse kiteytti asian hyvin: perustuslakia on muutettu jo yhden kansanryhmän osalta. Jatkossa sitten maan köyhimpien on parempi selviytyä ilman lakisääteistä sosiaaliturvaa jos omansa edes jo olemassaolevan omaisuutensa haluavat pitää, etteivät joudu toimeentulotuen asiakkuuden vuoksi antamaan valtiolle omaisuutensa lakisääteisen sosiaaliturvan edes hakemisen vuoksi. Sitä tietenkään Kela tuskin pystyy määräämään sitä esimerkiksi sellaista asiaa, että kenenkään olisi pakko hakea toimeentulotukea, mutta jos joku ei laissa oikeutettuna hae tukea joka hänelle laissa oikeutettuna kuuluu, tilastot kaunistuu ja maa näyttää ulospäin menestyvältä tilastollisesti - vaikka sosiaaliturvaa ei saisi valtiolta killinkiäkään. Kauan sitten kun olin toimeentulotuen asiakas, ihmettelin miksi kyykyttävä ylimielinen ikäiseni sosiaalityöntekijä minulle hekumoi asialla, että toimeentulotuki siirtyy Kelaan vuonna 2017. Nyt ymmärrän yskän aiheen. Ei ole rahaa sosiaaliturvaan, mutta on maksettava niiden kovapalkkaisten sosiaalihenkilöiden palkat, ja mistäs muusta ne maksettaisi köyhässä maassa, kuin lakisääteisen sosiaaliturvan alasajolla. Lisäksi rikkaat lapsiperheet alkaa valittaa heti, jos lasten päivähoitomaksut nousee kaksikymmentä euroa, eli poliitikot luvanneet sutta ja sekundaa. Köyhistä ei välitä kukaan tässä maassa.


      • KelanOmaOhje
        skdhfurghtuh kirjoitti:

        Ei. Se tulee menemään niin, että toimeentulotukeen turvautumaan joutuvien omaisuus sosialisoidaan. "Tueksi" tämä valtio tulee jatkossa nimittämään sitä, mikä on ihmisten omaa rahaa. Siitä on ollut viitteitä jo aiemmin. Eräs hyvä blogisti jonka nimeä en mainitse kiteytti asian hyvin: perustuslakia on muutettu jo yhden kansanryhmän osalta. Jatkossa sitten maan köyhimpien on parempi selviytyä ilman lakisääteistä sosiaaliturvaa jos omansa edes jo olemassaolevan omaisuutensa haluavat pitää, etteivät joudu toimeentulotuen asiakkuuden vuoksi antamaan valtiolle omaisuutensa lakisääteisen sosiaaliturvan edes hakemisen vuoksi. Sitä tietenkään Kela tuskin pystyy määräämään sitä esimerkiksi sellaista asiaa, että kenenkään olisi pakko hakea toimeentulotukea, mutta jos joku ei laissa oikeutettuna hae tukea joka hänelle laissa oikeutettuna kuuluu, tilastot kaunistuu ja maa näyttää ulospäin menestyvältä tilastollisesti - vaikka sosiaaliturvaa ei saisi valtiolta killinkiäkään. Kauan sitten kun olin toimeentulotuen asiakas, ihmettelin miksi kyykyttävä ylimielinen ikäiseni sosiaalityöntekijä minulle hekumoi asialla, että toimeentulotuki siirtyy Kelaan vuonna 2017. Nyt ymmärrän yskän aiheen. Ei ole rahaa sosiaaliturvaan, mutta on maksettava niiden kovapalkkaisten sosiaalihenkilöiden palkat, ja mistäs muusta ne maksettaisi köyhässä maassa, kuin lakisääteisen sosiaaliturvan alasajolla. Lisäksi rikkaat lapsiperheet alkaa valittaa heti, jos lasten päivähoitomaksut nousee kaksikymmentä euroa, eli poliitikot luvanneet sutta ja sekundaa. Köyhistä ei välitä kukaan tässä maassa.

        Kelaan siirtyy ainakin 650 sossua kunnista.

        Rekryt on parhailaan käynnissä.

        Eli samat ämmät siä Kelassakin on päättämässä, jotka nyt on kunnissa päättää.

        Ainoo mikä eroo on että Kela tekee oman ohjeen, jota kaikkien on noudatettava.


      • BUAH_hämmästelee
        skdhfurghtuh kirjoitti:

        Ei. Se tulee menemään niin, että toimeentulotukeen turvautumaan joutuvien omaisuus sosialisoidaan. "Tueksi" tämä valtio tulee jatkossa nimittämään sitä, mikä on ihmisten omaa rahaa. Siitä on ollut viitteitä jo aiemmin. Eräs hyvä blogisti jonka nimeä en mainitse kiteytti asian hyvin: perustuslakia on muutettu jo yhden kansanryhmän osalta. Jatkossa sitten maan köyhimpien on parempi selviytyä ilman lakisääteistä sosiaaliturvaa jos omansa edes jo olemassaolevan omaisuutensa haluavat pitää, etteivät joudu toimeentulotuen asiakkuuden vuoksi antamaan valtiolle omaisuutensa lakisääteisen sosiaaliturvan edes hakemisen vuoksi. Sitä tietenkään Kela tuskin pystyy määräämään sitä esimerkiksi sellaista asiaa, että kenenkään olisi pakko hakea toimeentulotukea, mutta jos joku ei laissa oikeutettuna hae tukea joka hänelle laissa oikeutettuna kuuluu, tilastot kaunistuu ja maa näyttää ulospäin menestyvältä tilastollisesti - vaikka sosiaaliturvaa ei saisi valtiolta killinkiäkään. Kauan sitten kun olin toimeentulotuen asiakas, ihmettelin miksi kyykyttävä ylimielinen ikäiseni sosiaalityöntekijä minulle hekumoi asialla, että toimeentulotuki siirtyy Kelaan vuonna 2017. Nyt ymmärrän yskän aiheen. Ei ole rahaa sosiaaliturvaan, mutta on maksettava niiden kovapalkkaisten sosiaalihenkilöiden palkat, ja mistäs muusta ne maksettaisi köyhässä maassa, kuin lakisääteisen sosiaaliturvan alasajolla. Lisäksi rikkaat lapsiperheet alkaa valittaa heti, jos lasten päivähoitomaksut nousee kaksikymmentä euroa, eli poliitikot luvanneet sutta ja sekundaa. Köyhistä ei välitä kukaan tässä maassa.

        PÖTKÖPÖLVÄSTI valehtelee taas:

        "Kauan sitten kun olin toimeentulotuen asiakas, ihmettelin miksi kyykyttävä ylimielinen ikäiseni sosiaalityöntekijä minulle hekumoi asialla, että toimeentulotuki siirtyy Kelaan vuonna 2017. "


        Päätös tehtiin maaliskuussa 2014. Onko maaliskuu 2014 PÖTKÖPÖLVÄSTIN mielestä kauan sitten?

        http://www.talouselama.fi/uutiset/paatos-tuli-toimeentulotuki-siirtyy-pois-sossun-luukulta-3454365


    • 31.3.2017KuntienSossusta

      Kuntien sossut saa tehdä päätöksiä vielä maaliskuun 2017 loppuun saakka.

      Eli kaikki eivät pääse Kelasta hakemaan vielä vuoden 2017 alusta.

      • kelaalek

        Kuntien sos.toimi voi tehdä päätöksiä niihin hakemuksiin jotka on heille toimitettu tämän vuoden loppuun mennessä. Osalle asiakkaista tehdään ns.pitkiä päätöksiä mika tarkoittaa että joulukuussa voidaan tehdä päätös maaliskuulle asti. Jos hakemuksen tekee tammikuun alussa niin silloin sen käsittelee heti kela. Onnea kaikille jotka tätä kela ihanuutta odottaa, voi vielä tulla ikävä sitä naamatusten haukuttavaa sossutätiä.


      • ennustannäin
        kelaalek kirjoitti:

        Kuntien sos.toimi voi tehdä päätöksiä niihin hakemuksiin jotka on heille toimitettu tämän vuoden loppuun mennessä. Osalle asiakkaista tehdään ns.pitkiä päätöksiä mika tarkoittaa että joulukuussa voidaan tehdä päätös maaliskuulle asti. Jos hakemuksen tekee tammikuun alussa niin silloin sen käsittelee heti kela. Onnea kaikille jotka tätä kela ihanuutta odottaa, voi vielä tulla ikävä sitä naamatusten haukuttavaa sossutätiä.

        Joo, sikäli asia on totta, että nyt kun toimeentulotuki siirtyy kelaan, on selvää että asumistuen omavastuun palauttaminen oli vain alkua tuen karsimiselle. Toimeentulotuki poistetaan vähitellen kokonaan.


    • TiliotteetKelaankin

      Miten Kela tarkistaa hakijan varallisuuden?

      Tiliotteita Kela tulee pyytämään ja läpikäymään.

      Miten usein, kuukausittainko, on ilmeisesti vielä avoinna?

      • pykäläviilataan

        Ole oman itsesi pankki. Sillä pääsee pankeista ja monista pankkeihin liittyvistä toimeentulotukiongelmista eroon. Voit kyllä (ja sosiaaliviranomainen pakottaa siihen) omistaa tai hankkia pankista tilin ja ottaa vastaan toimeentulotuen. Nosta se tai hae pankista se sentilleen pois (huomioi tilinhoitomaksu, riippuen pankista) aina kuukausittain kaikki mahdollinen. Älä käytä laskujen maksamiseen pankkia, pankkien maksuautomaattia tai omaa tietokonetta, josta tilisiirrot näkyisivät armotta. Maksa ne siten, että annat jollekin työssä käyvälle (hänellä ei saa olla kontaktia sosiaalitoimeen) ystävällesi tietokoneen ääressä käteistä laskun verran ja yhdessä maksatte näin laskun. Kuntien omissa toimeentulotukiohjeistuksissa on toisinaan virheellisesti mainittu se, että asiakkaan maksuliikenne pitää näkyä tiliotteella. No perkele, sinä annat vain paperin, jossa olet nostanut toimeentulotuen ja teet sen kanssa, kuten parhaaksi näet. Toimeentulotukilaki eikä sosiaali- ja terveysministeriön ohjeet kiellä maksamasta laskuja muullakin tavalla, kuin pankista käsin olemalla itse fyysisesti läsnä tai tietokoneella. Jos sosiaalityöntekijä alkaa pulista ja höpistä omiaan, niin sano, että vuokra, "sähkölasku ja vesilasku on maksettu." Tämä on tosiasia ja voit kuukausien kuluessa vielä teroittaa sosiaalityöntekijälle päähän sen ajatuksen, että "minuthan olisi häädetty ja sähköt katkaistu, jos en olisi noita maksanut". Samalla pyydä häntä kotikäynnille (asunnon on oltava siisti ja kaikki tip top) kertoaksesi sydäntäsi painavat murheesi. Sosiaalityöntekijän toimivaltaan ei kuulu se, kuka on laskut maksanut. Todellisuudessa sen olet tehnyt sinä itse, mutta vähän erikoisella, mutta hyvin laillisella tavalla. Ihmiset saavat maksaa laskuja toistensa puolesta.

        Jos olet työkykyinen, niin yhä edelleen pimeillä markkinoilla on työtä pienipalkkaisena vaikka kuinka paljon. Tämän vuoksi on tärkeää työttömyysturvan ja toimeentulotuen kohdilla menetellä siten, että vaaditulla tilillä on vain ja ainoastaan Toimeentulotuen ja työttömyysturvan nostoja, ei mitään muuta maksuliikennettä. Tätä voisi joku nimittää pienimuotoiseksi rahanpesuksi, mutta ei se ole sitä. 1. Jos ei em. tilanteessa tee töitä, mitään lainvastaista ei ole tapahtunut 2. Jos tekee pimeää työtä ja nostaa toimeentulotukea, kysymyksessä voi olla petos tai jopa törkeä petos. Askeleen viranomaista oleva ennakointi kyllä takaa sen, että vaikeuksia ei tule.


      • pykäläviilataan

        Tähän vielä lisään sen, että esimerkiksi sähköyhtiöt eivät saa, eivätkä ole velvollisia kertomaan kenellekään, kuka on laskun maksanut, ellei laskun maksuun liity jonkinlainen rikos, jossa poliisi vaatii sitä. Laskujen säännöllinen maksaminen sähköyhtiön mielestä on tuskin rikos.


    • AinaIlmeinenTarveko

      Ilmoittaako Kela kuntaan kun joku hakee toimeentulotukea Kelasta?

      Siinä on 3 eri tasoa.

      1) Asiakas itse ilmoittaa.

      2) Asiakkaan omalla suostumusella ilmoitetaan.

      2) Ilman asiakaan suostumusta, jos on "ilmeinen tarve"

      Mitähän noi käytännössä tarkoittavat?

      • pykäläviilataan

        Valitettavasti sosiaaliviranomaisella on valtuudet edelleen saada tietoja kelalta toimeentulotuen myöntämisen ehtona. Jos kela ei syystä tai toisesta anna salassapitovelvollisuuden alaisia tietoja sosiaaliviranomaiselle, se merkitsisi sitä, että toimeentulotukea ei sosiaaliviranomaisen olisi mikään pakko myöntää ja seurauksena olisi kamala juridinen sotku, jota puitaisiin hallinto-oikeudessa sekä tarvittaessa jopa käräjäoikeudessa. Käytännössä he antavat kaikki tiedot kunnan sosiaaliviranomaiselle. Tässä on kyllä eräitä rajatapauksia, kun kunnan viranomainen pyytää valtion viranomaiselta salassapitovelvollisuuden alla olevia tietoja, mutta en nyt lähde niitä sormiani säästellen selittämään. Kuitenkin perusosan maksu tulee kela-rahoitteisena ja silloin sosiaaliviranomainen ei tietoja penkoessaan voi vedota ainakaan siihen tuttuun lauseeseen, että "me maksamme kaiken, joten meillä on oikeus saada tietoja". Kela ei ilmoita kuntaan mitään, jos hakee perusosaa ilman kiistelyä. Asia menee juridisesti monimutkaiseksi silloin, jos hakee kunnasta täydentävää toimeentulotukea (entistä harkinnanvaraista). Nähdäkseni Suomen tiukkojen salassapitomääräysten takia lakia jouduttaisiin rukkaamaan tämän asian kohdalla ja silloin saatetaan pistää samalla koko salassapitoa oskeva lainsäädäntö uusiksi. Oikeuskäytäntö tai lainmuutos tulevat luultavasti ratkaisemaan sen, mikä voi olla kunnan ja kelan tietojenvaihto-proseduuri kokonaisuudessaan. Kukaan ei voi sitä tietää. Ennakoida kyllä voi.


      • pykäläviilataan

        Tuohon salassapitoon vielä lisään yhden juridisen mielenkiintoisen yksityiskohdan. Jos sosiaalitoimessa on kysymys lastensuojeluasiasta, niin silloin jopa poliisilaki jää toiseksi sosiaalihuoltolaille. Tätä noin 20 vuotta sitten testattiin Helsingissä. Sosiaalijohtaja ei suostunut ottamaan kantaa, kun poliisi tiedusteli sitä, onko henkilö X todella ollut rikoksentekohetkellä sosiaalitoimistossa asioimassa. Sosiaalijohtaja teki ihan oikein ja oli vastaamatta kysymyksiin haluten ennakkotapausta. Poliisi suivaantui ja uhkasi sosiaalijohtajaa tutkinnan häiritsemis-syytteellä, jos tämä ei puhu mitään. Ei puhunut. Asia meni ensin Helsingin käräjäoikeuteen, jossa miteltiin poliisilaki vs. sosiaalihuoltolaki. Sosiaalihuoltolaki voitti. Asia meni poliisin toimesta hovioikeuteen, jossa sosiaalihuoltolaki jälleen voitti. Poliisi ei syystä tai toisesta halunnut valittaa Korkeimpaan oikeuteen, ehkä peläten Korkeimman oikeuden tasoista poliisille kielteistä ennakkopäätöstä asiassa sosiaaliviranomaisen suhteen.


      • lait_kohdilleen
        pykäläviilataan kirjoitti:

        Tuohon salassapitoon vielä lisään yhden juridisen mielenkiintoisen yksityiskohdan. Jos sosiaalitoimessa on kysymys lastensuojeluasiasta, niin silloin jopa poliisilaki jää toiseksi sosiaalihuoltolaille. Tätä noin 20 vuotta sitten testattiin Helsingissä. Sosiaalijohtaja ei suostunut ottamaan kantaa, kun poliisi tiedusteli sitä, onko henkilö X todella ollut rikoksentekohetkellä sosiaalitoimistossa asioimassa. Sosiaalijohtaja teki ihan oikein ja oli vastaamatta kysymyksiin haluten ennakkotapausta. Poliisi suivaantui ja uhkasi sosiaalijohtajaa tutkinnan häiritsemis-syytteellä, jos tämä ei puhu mitään. Ei puhunut. Asia meni ensin Helsingin käräjäoikeuteen, jossa miteltiin poliisilaki vs. sosiaalihuoltolaki. Sosiaalihuoltolaki voitti. Asia meni poliisin toimesta hovioikeuteen, jossa sosiaalihuoltolaki jälleen voitti. Poliisi ei syystä tai toisesta halunnut valittaa Korkeimpaan oikeuteen, ehkä peläten Korkeimman oikeuden tasoista poliisille kielteistä ennakkopäätöstä asiassa sosiaaliviranomaisen suhteen.

        Miten tollaseen juttuun voi uskoa, kun sulla on kaikki lait ihan sekaisin??? Ensin mainitset, että kyseessä oli lastensuojeluasia, sitten alatkin puhua sosiaalihuoltolaista. Kyllä vaitiolovelvollisuus koskee HALLINTOLAKIA eikä se erottele, onko asiakas ollut lastensuojeluasioissa tai sosiaalihuoltolain asioissa toimistolla.


      • pykälääviilataan
        lait_kohdilleen kirjoitti:

        Miten tollaseen juttuun voi uskoa, kun sulla on kaikki lait ihan sekaisin??? Ensin mainitset, että kyseessä oli lastensuojeluasia, sitten alatkin puhua sosiaalihuoltolaista. Kyllä vaitiolovelvollisuus koskee HALLINTOLAKIA eikä se erottele, onko asiakas ollut lastensuojeluasioissa tai sosiaalihuoltolain asioissa toimistolla.

        Olet oikeassa. Tarkoitin edellisessä asiassa hallinto-oikeutta, en käräjäoikeutta. Vanhuksella menee toisinaan termit sekaisin. Olen pahoillani.


      • Anonyymi

        Kela on herkkä tekemään ilmoituksia kunnalle. Kela käyttää huoneentaulua, joissa ovat syyt tai huolen syyt. Huoliseula ja Kelan huoneentaulu löytyvät netistä googlettamalla. Joku syy, jonka takia Kela voi tehdä ilmoituksen kunnalle kun epäilee vähintään asiakkaan olevan sosiaalityön tarpeessa. Kela harrastaa perättömien ilmoitusten tehtailua. Kela laittaa asiakkaan puhelinumeroa ilmoitukseen jopa ilman asiakkaan lupaa. Kela voi tehdä ilmoituksen kunnalle ilman asiakkaan suostumusta jos Kela epäilee tai katsoo asiakkaan olevan ilmeisen sosiaalityön tarpeessa. Arvoisat asiakkaat, muistanette vaihtaa puhelinumeronne jos Kela on laittanut puhelinumeroanne ilmoitukseen kysymättä lupaa. Jouduin vaihtamaan puhelinumeroni koska Kela laittoi puhelinumeroani ilmoitukseen ilman suostumustani. Kela teki perättömän ilmoituksen kunnalle minusta kesäkuun lopulla 2020. Sossu voi puuttua asiakkaan yksityiselämäänbKelan tekemän ilmoituksen perusteella. Arvoisat adsiakkaat, muistanette äänittää keskustelua jos joudutte sossun palvelutarvearvioon varatulla puhelin- tai tapaamisajalla. Nykyään sossu pystyy muuttamaan asdiakkaan keryomaa ja vääristelemään asioita.


    • OsallistavaTulee

      Tällä hallituskaudella, heti siirron jälkeen eli 2017 vuoden alusta, hallitus käynnistää toimeentulotukilain kokonais uudistuksen.

      Näin on ministeriö ilmoittanut.

      Tulee muunkinlaisia etuuskokeiluja tällä hallituskaudella, kuin tämä toimeentulotuen Kela-siirto.

      Tuleeko siihen osallistava toimeentulotuki, kuten hallitusohjelmassa on päätetty?

      • OsallistavaTulee

        SOS-hallitusohjelma:

        Uudistetaan työttömyysturvaa ja puretaan työn vastaanottamisen kannustinloukkuja

        Kärkihake 2: Luodaan osallistavan sosiaaliturvan malli!

        VNK:n TEAS-rahoitetun tutkimuksen pohjalta rakennetaan suomalaista osallistavan sosiaaliturvan mallia.

        Tutkijoiden tulee tehdä alustavat esitykset suomalaisesta mallista lokakuun
        2016 loppuun mennessä ja lopulliset ehdotukset vuoden 2016 loppuun mennessä.

        Tutkijoiden esitysten pohjalta hallitus ratkaisee, miten asiassa edetään. Mikäli malli edellyttää säännösmuutoksia, niitä koskeva HE valmistuu syksyllä 2017.

        Osallistava sosiaaliturva on mukana myös perustuloselvityksessä yhtenä vaihtoehtoisista kokeilumalleista.


      • OsallistumistuloTulee
        OsallistavaTulee kirjoitti:

        SOS-hallitusohjelma:

        Uudistetaan työttömyysturvaa ja puretaan työn vastaanottamisen kannustinloukkuja

        Kärkihake 2: Luodaan osallistavan sosiaaliturvan malli!

        VNK:n TEAS-rahoitetun tutkimuksen pohjalta rakennetaan suomalaista osallistavan sosiaaliturvan mallia.

        Tutkijoiden tulee tehdä alustavat esitykset suomalaisesta mallista lokakuun
        2016 loppuun mennessä ja lopulliset ehdotukset vuoden 2016 loppuun mennessä.

        Tutkijoiden esitysten pohjalta hallitus ratkaisee, miten asiassa edetään. Mikäli malli edellyttää säännösmuutoksia, niitä koskeva HE valmistuu syksyllä 2017.

        Osallistava sosiaaliturva on mukana myös perustuloselvityksessä yhtenä vaihtoehtoisista kokeilumalleista.

        Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta selvittää 100 000 eurolla osallistavaa sos.turvaa.

        London School of Economic –yliopiston professori Anthony Atkinson on esittänyt vaihtoehtoisen mallin perustulolle.

        Kyse on osallistumistulosta, jossa korotetun perusturvan saaminen liitetään yhteiskunnallisesti hyödylliseen toimintaan osallistumiseen.

        Pääpaino on Suomen tilanteeseen sopivan osallistavan sosiaaliturvan mallin kehittämisessä.


      • VastikkeellinenPerustulo
        OsallistumistuloTulee kirjoitti:

        Heikki Hiilamo Helsingin yliopistosta selvittää 100 000 eurolla osallistavaa sos.turvaa.

        London School of Economic –yliopiston professori Anthony Atkinson on esittänyt vaihtoehtoisen mallin perustulolle.

        Kyse on osallistumistulosta, jossa korotetun perusturvan saaminen liitetään yhteiskunnallisesti hyödylliseen toimintaan osallistumiseen.

        Pääpaino on Suomen tilanteeseen sopivan osallistavan sosiaaliturvan mallin kehittämisessä.

        Yhteiskuntapolitiikan professori Heikki Hiilamo (Suomenmaa 20.1.2015) on esittänyt, että perustulokokeilussa perustulon tulisi olla osittain vastikkeellista.

        Hiilamo mukaan voitaisiin velvoittaa osallistumaan opiskeluun tai muuhun toimintaan ja yli 3-vuotiaiden lasten vanhemmat pitäisi velvoittaa viemään lapsi päivähoitoon.


    • työtäpakoillut21vuotta

      Tässä ketjussa ei kukaan nyt muista sitä, että KELA VAIN MYÖNTÄÄ laskennallisen toimeentulotuen. Toimeentulotukea myönnetään samoin perustein (toimeentulotukilaki ja hallintolaki), kuin ennenkin. Siis KELA:n järjettömästä päätöksestä ei lähdetä vakuutusoikeuteen, joka voisi hyvinkin kestää 10 vuotta, vaan hallinto-oikeuteen.

      KELA siis vain myöntää toimeentulotuen kunnan puolesta, mutta sosiaalihuolto- ja toimeentulotukilain perusteella. Järjestelmä on kyllä mielestäni hyvä, sillä olen löytänyt siitä tutkimuksissani jo monta työnteon mahdottomaksi tekevää elementtiä.

      • pykäläviilataan

        Ongelma on pelkistettynä siinä, että toinen viranomainen myöntää asiakkaalle rahaa toiselle viranomaiselle laaditun lainsäädännön kautta. Tästä ei tule viranomainen - oli se kuka tahansa - selviämään ilman hallinto-oikeudessa ja käräjäoikeudessa käyntiä kuuntelemassa, kuinka se laki luetaan.

        Ilman lainmuutosta olisi odotettavissa melkoinen sotku, kun nykylainsäädännön perusteella koulukuraattori ja terveyskeskuksen sairaanhoitaja tai lääkäri eivät voi salassapitovelvollisuuden takia vaihtaa tietoja lapsen parhaaksi.

        Kela-muutos voisi olla logistisesti tarkasteltuna hyväkin. Heillähän on jo olemassa olevat tiedot asumisesta (asumistuki), verotuksesta (suora kontakti verottajaan) ja työmarkkinatuesta, joten erillisiä papereita tai *.PDF-lomakkeita ei näiden tuskalliseen todisteluun enää mene aikaa.

        Parhaimmillaan toimeentulotuki voisi olla sellainen, että työttömyystukeen (samaan sähköiseen tai paperiseen lomakkeeseen) lisättäisiin vain kysymys kahdella laatikolla rastitettavaksi silloin, kun logistiikka kelassa ilmoittaa: " Tarvitsetteko toimeentulotuen perusosaa?" Jos vastaisi kyllä, kelan ohjelma laskisi sen sekunnin miljoonasosassa kelalle jo annettujen tietojen perusteella.

        Jos kela jatkaa kuntien simputuslinjaa, niin aletaan kysellä kaikkia epäolennaisuuksia, papereita ja koettaa kyykyttää asiakas "huonona ihmisenä". Näinkin voi käydä. Kukaan ei tiedä etukäteen täsmällisesti sitä, millaiseksi käytäntö hioutuu muutamien kuukausien päästä. Minulla on siitä runsaasti tiedusteluja etukäteen tehtynä, mutta se on nyt epäolennaista. Pysykää lujina. Tutkikaa lakia. Tutkikaa lääketiedettä.


    • pykäläviilataan

      Työn karttaminen on taitolaji. Jos minä saisin pitää 2-4 viikon kurssin työttömille, miten välttää työt ja karenssi, niin kukaan ei olisi karenssissa. Joiltakin on loppunut asiantuntemus sinä vaiheessa, kun joutuu karenssiin ja tukea pienennetään 20%. Minua on uhkailtu kymmeniä kertoja työllistämistuella, palkkatukityöllä ja työharjoittelulla, mutta perehtyneisyyteni olla tekemättä työtä on aina vienyt voiton. Kolme kertaa olen ollut hallinto-oikeudessa ja asia on ratkaistu hyväkseni. Ilman karenssia ja olen saanut yhdessä tapauksessa myös käräjillä silloiselta työvoimahallinnolta vahingonkorvauksia vahingonkorvauslain perusteella. Tietysti myös saamatta jääneet työttömyyskorvaukset takautuvasti korkoineen ja muut vahingot, jotka aiheutuivat laittoman hallintopäätöksen johdosta.

      • taito.sekin

        Oletko romani? He kun ovat mestareita työn karttamisessa.


      • pykäläviilataan
        taito.sekin kirjoitti:

        Oletko romani? He kun ovat mestareita työn karttamisessa.

        En ole romani. Kantasuomalainen. Minulla on heitä paremmat taidot työn pakoiluun.


      • skdhffrghtuhu

        Ettäs kehtaattekin trollata vakavilla asioilla...:( Mielenkiintoinen täysin uusi tieto kyllä itselleni kuitenkin on se, että siis toimeentulotuenko perusosaa jos alennetaan, sellainenko toimi siis liittyy aina jotenkin jonkun ensisijaisen etuuden karenssiin? Mitäs jos sosiaalitoimistossa asioiva toimeentulotuen hakija ei ole toimeentulotuen hakuhetkellä edes tiennyt, että voisi saada ensisijaista etuutta toimeentulotuen hakemisen sijaan ja ollut toimeentulotuen hakijana luulossa, että toimeentulotuki olisi ainoa etuus mitä voisi saada yhteiskunnalta ja jos silti alennetaan toimeentulotuen perusosaa 20%:lla tai 40%:lla, millä lakiperusteilla niissä tilanteissa toimeentulotuen perusosa alentaminen on lain mukaista?


        Ainakin Suomen sosiaaliturvalaeissa nautittu etuus on nautittu etuus vasta sitten, jos tai kun sellaisen on saanut. Toimeentulotuen perusosaa ei voi alentaa, jos joku ei tiedä olleensa oikeutettu työttömyyskorvaukseen ja ihminen siksi hakenut toimeentulotukea. Toimentulotuki ja työttömyysturva ovat kaksi eri asiaa. Mitä muuten on työnpakoilijat tai työnvierastajat, teidän natsien lempitermejä? Jos vai ei toimeentulotuen hakija halua kahden euron päiväkorvauksella johon menis kahdeksan tuntia päivästä esimerkiksi jakaa mainoksia, mennä puhelinmyyntityöhön joka on oman etiikan ja moraalin vastaista työtä tai hylätä omia uratoiveitaan joiden eteen on raatanut ja ponnistellut vuosia, niin sekö oikeuttaa perusteella "laiskuus" Suomen laissa alentamaan toimeentulotukeen oikeutetulta toimeentulotuen perusosan toimeentulotuen hakijalla, niinkö? Sellaisenko ajattelun puolesta puhut, sä ajatusten tonava vai miten?


    • pykäläviilataan

      Ei pidä tuhlata energiaa siihen, mitä tuleman pitää (kela-siirto, mahdollinen toimeentulotukilain kokonaisuudistus ym.), vaan tulee keskittyä itse pääasiaan. Se pääasia on, että "miten voin elää ilman palkkatyötä ilman karensseja?" On oltava aina askeleen edellä vastustajan suunnitelmia. Eikä pidä pelätä järjestelmässä tapahtuvia muutoksia toimeentulotuen myöntämiskäytännön muuttumisesta suuntaan tai toiseen. On oltava rohkea, ahkera sekä Jumalaa ja työtä pelkäävä mies tai nainen. Realistisen mielikuvituksen ja lainsäädännön tuntemus ovat suureksi avuksi edellä mainitussa operaatiossa.

      • työnvieroksuja

        Eikö olisi vain helpompaa hommata äkkiä 3kk työssäoloehto niin pääsisi tuosta alati vaanivasta karenssin uhasta eroon?


      • pykäläviilataan

        Ei ole. Tämä on minulle uskonnollinen asia. Vapaaehtoistyötä kyllä olen tehnyt mielelläni järjestelmällisesti jo pitkän aikaa.

        "Eikö olisi vain helpompaa hommata äkkiä 3kk työssäoloehto niin pääsisi tuosta alati vaanivasta karenssin uhasta eroon?"

        Olet oikeassa. Olisihan se helpompaa ja mukavampaa. Kuitenkin ollessani lapsi (4 vuoden ikäinen) sosiaaliviranomainen teki äidilleni hyvin fataalin asian. Kun olin siinä iässä, että ymmärsin, mitä tapahtui, vannoin kostoa sosiaaliviranomaiselle. Tämä on koston ensimmäinen vaihe: Olla täysin työkykyisenä ja keskituloisena (pimeät tulot) sosiaalitoimen asiakas. Valitettavasti veronmaksajat saavat syyttöminä kärsiä, mutta näin se menee.

        Toisesta vaiheesta saatat jo lukea muualta, kuin Suomi24:ssä.


    • pykäläviilataan

      Laintuntemuksella tarkoitan sekä toimeentulotukilain, että erityisesti terveydenhuollon lainsäädännön hyvää tuntemusta. Myös lääketiedettä joutuu valitettavasti opiskelemaan, mutta ei oppi ojaan kaada. Niinhän sananlasku sanoo.

    • hä_hä

      Toivottavasti kaikki suomalaiset saavat sen mikä on jäänyt saamatta!

    • SossunTietoToimisto

      Eniten tuossa tulevassa kelan ohjeistuksessa kiinnostaa se että jääkö moni asia mikä on ennen pitänyt asiakkaan itsensä tositteellisesti todistaa pelkästään asiakkaan itsensä ilmoitusvelvollisuuden vastuulle vai pyytääkö kela siitä tositteet.

      Nykyäänhän esim. tiliotteet ja verotustodistuksen erittelysivu on pitänyt sosiaalitoimistoon toimittaa sillä niistä on tietyt asiat tarkistettu, mutta kela voi jättää noista asioista ilmoitusvelvollisuuden täysin asiakkaan vastuulle ja sitten jos käy myöhemmin että tukea on väärin perustein myönnetty niin periä sen takaisin, vaikka ulosoton kautta.

      • pykäläviilataan

        Nuo tiliotteet ovat täydellinen kysymysmerkki tulevassa 2017 järjestelmässä. Jo nyt, kelalla on täysi oikeus vaatia esimerkiksi näyttö tililtä, jonne maksetaan työmarkkinatukea. Tätä ei monikaan tiedä. Se on rahaa, johonka saamiseksi kela voi tarvittaessa tehdä hyvin hankalaksi. Käytännössä kuitenkin, kela ei sitä tee, ellei ole kyse rikosepäilystä ja kela pyytää sitten poliisin virka-apua selvittääkseen jutun.

        Kyllä. Jos kela saa kiinni asiakkaan ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta, ei hätää! Kel on varsin sovinnollinen yhteiskunnan elementti. Ensin pyytävät maksamaan ja sen jälkeen vasta vaativat oikeustoimilla uhaten. Kelan kanssa pitää olla varovainen pankkitien kanssa.

        Jos on irtonaista rahaa, niin parempi ja taloudellisempi teko on maksaa kerralla koko vaadittu summa pois, tai mahdollisimman nopeasti. Muuten se jää roikkumaan ja kasvaa hitosti korkoa.

        Korostaisin tässä, että myös ruohonjuuritasolla voidaan säilyttää pankeissa pieniä omaisuuksia. Ne eivät sijaitse Suomessa, mutta pankkisektorin toiminta on laillista. Se on sitten asiakkaasta kiinni, mitä hän kirjoittaa verottajalle.


    • TietäjäIdästä

      Itse uskon että Kansaneläkelaitos tulee jättämään enemmän asioita toimeentulotuen hakijan omalle tunnolle/velvollisuudelle ilmoittaa kuin kotikylän sosiaalitoimisto. Sitten jos jää kiinni väärien tietojen antamisesta tai tulojen/omaisuuden pimittämisestä niin tulee asumistuen liikamaksun kaltainen kirje ja lasku kotiin ja jos sitä ei maksa niin menee sitten luottotiedot.

      Käytönnössä tuolla ei ole mitään virkaa niille ihmisille joilla ei ole ulosmitattavaa omaisuutta tai sellaisia tuloja joista voi ulosoton tehdä, kuten esimerkiksi pelkkää kansaneläkettä ja takuueläkettä saavat eläkeläiset, työmarkkinatukea nauttivat työttömät yms. Eli kärsijänä tulee olemaan vain ansiotuloa saavat, työelkettä tai ansiosidonnaista nauttivat ihmiset, muu kansa voi huijata Kansaneläkelaitosta niin paljon kuin vain sielu sietää ilman että siitä mitään todellista rangaistusta saa. Ja mitä väliä sillä on vaikka ulosotto veisikin osan työeläkkeestä, sillä toimeentulotuki takaa sen että jää se toimeentulotuen minimi silti tilille vuokran jälkeen.

      • kdfuhtubhyuhu

        Tohon kommentti, että ei tasan tarkkaan kyllä työeläkeläiset tässä maassa mitään asumistukea hae eikä saakaan. Ja soisi todellakin, että ette edes näillä Suomi24- palstoilla puhuisi pelkkää PASKAA te tänne kirjoittavat. "Ulosoton" asiakkaat on sellaisia ihmisiä, joilla on talousongelmia, eikä toimeentulotuen asiakkuus tee ihmisestä ulosoton asiakasta. Myös tossa puhut paskaa, etteikö raha-asiansa normaalisti hoitavien toimeentulotuen hakijoiden omaa rahaa "varastettaisi" sosiaalitoimessa, koska itselläni on kokemus sellaisesta asuinkuntani osalta. Tuloja ja omaisuuksia pimittävistä kiinnostaa ainoastaan yrittäjät. Joku toimeentulotukea hakenut joka ilmankin toimeentulotukea olis kerjäämällä sukulaisiltaan selvinnyt tuskin on mikään rikollinen. Enkä tiedä millaiset ihmiset sosiaaliturvaärjestelmää huijaa, mutta itse ainakaan en ole sellaista kansanosaa, vaan ainoastaan ihminen joka laissa oikeutettuna olen tukia yhteiskunnalta hakenut.


        Minä en sille mitään voi,että olen normaalista rehellisestä työssäkäyneestä taustasta ja että en ole samassa asemassa kuin yhteiskunnan kurjista kurjimmat, mutta silti olen rehellinen.


    • taloussanomista

      Työttömien haastattelut tietävät jättiurakkaa – jopa 1,5 miljoonaa tapaamista vuodessa

      Työttömät kutsutaan pian haastatteluihin kolmen kuukauden välein, jotta viranomaiset voivat seurata, miten työnhaku edistyy. Osa haastatteluista ulkoistetaan yrityksille. Niille pyritään maksamaan sen mukaan, kuinka moni työtön työllistyy.

      2.9.2016

      http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2016/09/02/tyottomien-haastattelut-tietavat-jattiurakkaa-jopa-15-miljoonaa-tapaamista-vuodessa/20169143/12

      Hallitus ilmoitti torstaina työllistämistoimista kertoessaan, että se aikoo muun muassa järjestää työttömille työnhakijoille haastatteluja kolmen kuukauden välein ensi vuoden alusta alkaen. Haastattelut järjestetään te-toimistoissa tai ostopalveluna yksityisissä yrityksissä.

      Haastattelujen tarkoitus on tukea työnhakijaa työnhaussa. Samalla halutaan valvoa, että työnhakijat noudattavat työnhakusuunnitelmaa. Jos laiminlyöntejä saadaan selville, voidaan määrätä sanktioita.

      Mitä tämä tarkoittaa käytännössä: onko ensisijainen tarkoitus tukea vai valvoa?

      – Minusta itseisarvo ei ole haastattelu, vaan se, että ihmisen työnhakusuunnitelma käydään lävitse ja mietitään seuraavia askeleita, sanoo osastopäällikkö Tuija Oivo työ- ja elinkeinoministeriöstä (TEM).

      Samaan aikaan vaakakupissa painaa Oivon mukaan myös tavoite seurata, että työnhakusuunnitelma toteutuu.

      – Työnhakijan kanssa sovittuja askeleita seurataan. Tsekkaamme, onko ihminen toteuttanut suunnitelmia, ja jos ei ole, tulevat mukaan sanktiot.

      Oivon mukaan valvontaa tarvitaan, koska työttömyysturvan saamisen ehtona on aktiivinen työnhaku. Esimerkiksi kuukausittain 600 ihmistä saa sanktioita siitä, että he ovat jättäneet tulematta te-toimiston haastatteluun ilman pätevää syytä, Oivo kertoo.

      Tämän lisäksi sanktioita annetaan muun muassa siitä, että työttömät työnhakijat kieltäytyvät ottamasta vastaan töitä tai menemästä tarjottuun koulutukseen.

      Työnhakijapuolella kuitenkin uskotaan, että lusmuilijat ovat vain pieni vähemmistö työttömistä työnhakijoista.

      – Minua hirvittää asenne, jolla ollaan rakentamassa tällaista valvontakoneistoa. Voi olla olemassa pienempi porukka, joka ei usko pärjäävänsä kyseisissä töissä, eikä siksi hae tarjottuja töitä, mutta suurin joukko on toisenlainen, sanoo toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski Työttömien Valtakunnallisesta Yhteistoimintajärjestöstä TVY:stä.

      Haapakoski esittääkin, että koko järjestelmää ei pitäisi rakentaa väärin käyttäytyvän vähemmistön varalle, eivätkä näidenkään kohdalla välttämättä tehoa ankarammat seurantajärjestelmät. Hänen mielestään olisi tärkeintä, että haastatteluissa annettaisiin työnhakijalle yksilöllistä palvelua.

      – Työnhaku on lähtökohtaisesti energiaa vievää ja ahdistavaa, koska työnhakija joutuu tekemään hirveän paljon työtä, joka ei tuota mitään palkkiota. Siksi tarvittaisiin enemmän rinnallakulkijuutta, yhteistyötä ja oivaltavaa valmennusta, Haapakoski sanoo.

      – Pelkään, että järjestelmä jota ollaan luomassa, on liian höttöinen ja kevyt. Ottaen huomioon henkilöresurssit, epäilen, että siitä tulee rutiinitoimenpide eikä syvälliseen uraohjaukseen ole riittävästi paukkuja, Haapakoski sanoo.

      Kolmen kuukauden haastattelut ovat näillä näkymin tulossa jäädäkseen, koska kyse on laista, Oivo sanoo.

      Iso urakka, vähän tekijöitä te-toimistoissa

      Pelko haastattelujärjestelmän laadusta on sikäli aiheellinen, että kyseessä on valtava urakka. Työttömiä työnhakijoita oli heinäkuun lopussa Suomessa te-toimistojen tietojen mukaan noin 378 000. Jos heistä jokaista haastateltaisiin kolmen kuukauden välein eli vuoden aikana neljä kertaa, pitäisi vuodessa järjestää yli 1 500 000 haastattelua.

      – Resurssien riittämistä joudutaan aika lailla miettimään, sanoo TEM:in Tuija Oivo.

      Suomen te-toimistoissa on tällä hetkellä 2 200 asiakaspalvelutyöntekijää, Oivo kertoo. Esimerkiksi Ruotsissa asiakaspalvelutyöntekijöitä on hänen mukaansa 14 100, vaikka työttömiä työnhakijoita on lähes yhtä monta kuin Suomessa.

      Oivo arvioi, että yksi työntekijä pystyisi tekemään päivässä kymmenkunta haastattelua. Yksi työvuosi maksaa hänen mukaansa sivukuluineen noin 50 000 euroa. Te-toimistoille on ensi vuodeksi myönnetty työvoimapalvelujen tehostamiseen lisämäärärahaa 17 miljoonaa, ja siitäkin osa menee verkkopalveluiden kehittämiseen.

      • kelalta

        13.3.2015

        http://www.kela.fi/-/toimeentulotuki-siirtyy-kelan-hoidettavaksi-vuonna-2017

        Toimeentulotuki siirtyy Kelan hoidettavaksi vuonna 2017

        Eduskunta on hyväksynyt toimeentulotukilain muutokset. Perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyvät Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alussa.

        Toimeentulotukilain muutokset on hyväksytty eduskunnassa 12.3.2015. Laki odottaa vielä presidentin vahvistusta.

        Muutoksen perusteella perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyvät Kelalle vuoden 2017 alusta alkaen.

        Tämän jälkeen asiakas hakee toimeentulotukea pääasiassa Kelasta.

        Jos asiakkaalla on lisäksi sellaisia yllättäviä tai erityisiä menoja, joita perustoimeentulotuki ei riitä kattamaan, asiakas kääntyy kunnan puoleen. Kunnan tehtäväksi jää lainmuutoksen jälkeenkin myöntää täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki, jotka molemmat edellyttävät harkintaa. Kela varmistaa, että asiakkaat ohjataan sosiaalityön palvelujen piiriin niiden perusteiden mukaan, joista Kela ja kunnat ovat yhdessä sopineet.

        Asiakkaalla säilyy oikeus keskusteluun kunnan sosiaaliviranomaisen kanssa. Lisäksi hänelle taataan uuden lain mukaan mahdollisuus keskustella perustoimeentulotukeen liittyvistä asioista myös Kelan toimihenkilön kanssa.
        Tuen taso tai myöntämisperusteet eivät muutu

        Lainmuutos ei vaikuta toimeentulotuen tasoon eikä tuen myöntämisperusteisiin. Uudessa laissa perustoimeentulotukeen tehdään pieniä tarkennuksia. Kelalta maksettavaan tukeen siirretään täydentävästä toimeentulotuesta sellaisia menoeriä, jotka toistuvat usein ja edellyttävät vähäisempää harkintaa. Myös sellaiset asumiseen liittyvät menoerät, jotka huomioidaan toimeentulotuessa, pyritään sisällyttämään mahdollisimman laajalti perustoimeentulotukeen.

        Valtio ja kunnat vastaavat edelleen puoliksi perustoimeentulotuen menoista. Toimeentulotukea sai vuonna 2013 noin 247 000 kotitaloutta, joista perustoimeentulotukea sai lähes 93 %. Toimeentulotuen bruttokustannukset olivat 736,3 milj. euroa. Tästä summasta 655,7 milj. euroa (89,5 %) oli perustoimeentulotuen menoja.

        Vuoden 2017 alkuun saakka kaikki toimeentulotukiasiat hoidetaan entiseen tapaan kunnissa. Kela tiedottaa asiakkaille hyvissä ajoin uusista menettelytavoista ennen muutosta.

        Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi toimeentulotuesta annetun lain ja kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta.

        http://www.kela.fi/perustoimeentulotuki2017

        Perustoimeentulotuen siirto Kelaan 1.1.2017

        Perustoimeentulotuen myöntäminen ja maksaminen siirtyvät Kelan hoidettavaksi vuoden 2017 alussa. Toimeentulotukilain muutokset hyväksyttiin eduskunnassa 12.3.2015.

        Muutoksen taustalla on tarve vähentää kuntien tehtäviä ja velvoitteita. Uudistuksella tavoitellaan myös sitä, että perustoimeentulotukea hakevat asiakkaat olisivat keskenään mahdollisimman yhdenvertaisessa asemassa.

        Valtakunnallisena toimijana Kela pystyy kuntia tehokkaammin huolehtimaan kansalaisten taloudellisesta turvasta. Kelassa on käytettävissä asiakkaiden tiedot useista kansallisista järjestelmistä, mikä nopeuttaa käsittelyä sekä vähentää asiakkaan tarvetta esittää tulotietojaan hakemuksen yhteydessä. Samoin vähentyy tarve toimeentulotuen takaisinperintään.

        Lakiesityksen mukaan rahoitusvastuu säilyisi nykyisellään. Valtio ja kunnat vastaavat puoliksi perustoimeentulotuen menoista.

        Esityksen tavoitteena ei ole muuttaa toimeentulotuen tasoa eikä tuen myöntämisperusteita. Uudistuksen jälkeen asiakas toimittaa toimeentulotukihakemuksen Kelaan. Hakemus täydentävästä tai ehkäisevästä toimeentulotuesta voidaan kuitenkin tehdä suoraan kuntaan, jos asiakas on jo saanut päätöksen perustoimeentulotuesta. Kuntien sosiaalityöntekijät päättävät edelleen täydentävästä ja ehkäisevästä toimeentulotuesta. Kela varmistaa, että asiakkaat ohjataan sosiaalityön piiriin niiden perusteiden mukaan, joista Kela ja kunnat ovat yhdessä sopineet.
        Siirto toteutetaan sujuvasti ja asiakaslähtöisesti

        Perustoimeentulotuen siirtoon valmistaudutaan Kelassa Toimeentulotuki 2017 -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja toimeenpanna siirto asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja kuntien kanssa yhteistyössä. Hanke käy jatkuvaa keskustelua kuntien kanssa Kuntaliiton kautta.

        Suuri osa Toimeentulotuki 2017 -hankkeen työtä tehdään osana Arkki-hanketta. Arkki-TOTU-hankkeessa rakennetaan perustoimeentulotuen käsittelyjärjestelmä, sen tukijärjestelmät ja sähköinen asiointipalvelu.

        Lisäksi toteutetaan toimeentulotukijärjestelmän yhteydet Kelan työnohjausjärjestelmään ja sosiaalitoimen kyselypalvelu Kelmuun.


    • faktaapeliin

      Toimeentulotuki Suomessa, Toimeentulotuki, Toimeentulotuen saajana Suomessa, Opas

      http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/Perusosat.php

      Alennettu perusosa

      Perusosan suuruutta voidaan alentaa enintään 20 prosenttia sellaisen henkilön osalta, jonka toimeentulotuen tarve aiheutuu siitä, että:

      1) henkilö on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt yksilöidysti ja todistetusti tarjotusta työstä tai sellaisesta työvoimapoliittisesta toimenpiteestä, joka kohtuullisen pitkän ajan turvaisi hänen toimeentulonsa, tai hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei työtä tai työvoimapoliittista toimenpidettä ole voitu tarjota taikka ammatillista koulutusta vailla oleva, täysi-ikäinen alle 25-vuotias on keskeyttänyt koulutuksen tai kieltäytynyt koulutuksesta niin, että hän ei ole työttömyysturvalain 8 luvun 2 §:n perusteella oikeutettu työttömyysetuuteen;

      2) kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettu maahanmuuttaja on ilman perusteltua syytä kieltäytynyt kotoutumissuunnitelman laatimisesta tai osallistumasta kotoutumissuunnitelmassa yksilöidysti sovittuihin, työllistymistä edistäviin toimenpiteisiin taikka jos hän on laiminlyönnillään aiheuttanut sen, ettei kotoutumissuunnitelmaa ole voitu laatia;

      3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3§:ssä tarkoitettu henkilö on kieltäytynyt osallistumasta aktivointisuunnitelman laatimiseen; tai

      4) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu henkilö on ilman työttömyysturvalain 8 luvun 7 §:ssä tarkoitettua pätevää syytä kieltäytynyt kuntouttavasta työtoiminnasta taikka keskeyttänyt tai omasta syystään joutunut keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan.

      Perusosan alentamisen yhteydessä on aina laadittava, mikäli mahdollista yhdessä toimeentulotuen hakijan ja tarvittaessa yhteistyössä työvoimaviranomaisten ja muiden viranomaisten kanssa suunnitelma toiminnasta asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi.

      Perusosan suuruutta voidaan alentaa 1 momentissa säädettyä enemmän, kuitenkin yhteensä enintään 40 prosenttia:

      1) jos henkilön toistuvasta 1 momentissa tarkoitetusta menettelystä on pääteltävissä, ettei hän halua ottaa vastaan työtä tai osallistua julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa, kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tai kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin; tai

      2) jos henkilö sen jälkeen, kun hänen toimeentulotuen perusosaansa on alennettu 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, kieltäytyy ilman perusteltua syytä työvoimapoliittisesta toimenpiteestä tai jos hän toiminnallaan aiheuttaa sen, ettei työvoimapoliittista toimenpidettä voida tarjota ja hän tämän lisäksi kieltäytyy ilman perusteltua syytä 2 momentissa tarkoitetusta suunnitelman mukaisesta toimintakykyä edistävästä toiminnasta.

      Edellä 1 ja 3 momentissa tarkoitettu alentaminen voidaan tehdä vain edellyttäen, että alentaminen ei vaaranna ihmisarvoisen elämän edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa eikä alentamista voida pitää muutenkaan kohtuuttomana. Alentaminen voi olla kestoltaan enintään kaksi kuukautta kerrallaan kieltäytymisestä tai laiminlyönnistä lukien.

      * * *

      Huom!

      Kun perusosaa alennetaan niin sosiaalitoimen on laadittava suunnitelma asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi. Asiakkaan ei tarvitse osallistua suunnitelmana tekemiseen, mutta se on toivottavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe