Ovatko suuret kustantamot luotettavia?

kirjailijanalku

Olen nuori "kirjailijanalku". Kolmas teokseni, toivoton rakkausromaani, on juuri valmistumassa ja olen miettinyt sen julkaisemista. Kahta aiempaa en ole edes halunnut yrittää julkaista jostain syystä.
Kysymykseni koskeekin kustantamoja - ovatko ne luotettavia? Kun lähettää käsikirjoituksensa niihin, mistä tietää, etteivät he varasta sitä tms? Minulla ei ole lainkaan kokemusta kustantamoista.
En oleta, että kirjani olisi niin hyvä, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen, eikö?

Olisin kiitollinen tietävämpien vastauksista ja mielipiteistä. :)

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkävaivoja

      Ai että joku kustantamossa päättäisi ruveta kirjailijaksi ja väittäisi kirjoittaneensa sinun käsikirjoituksesi?
      Vai kirjoittaisi oman käsiksen täsmälleen samasta aiheesta?
      Vai antaisi käsikirjoituksesi jollekin jo julkaisseelle kirjailijalle ja sanoisi, että julkaistaanko tää hei sun nimissäs?

      Minkälaista varkautta tarkoitat?

      Kustantamoihin tulee varmaan hirveät määrät toivottomia rakkausromaaneja. Jos omasi on niin hyvä, että joku siitä siellä innostuu, niin minkä hemmetin takia se "varastaisi" käsikirjoituksen? Se tyyppihän on palkattu sinne nimenomaan seulomaan julkaisukelpoiset tekstit täydestä kurasta.

      Sanoisin, että aika aiheeton pelko.

      Tai voithan julkaista tekstin omakustanteena. Silloin sitä ei ainakaan kustantamossa päästä plagioimaan.

    • tuhkam

      Mutta eihän omakustanne ole mikään ratkaisu. Kun lähetät käsikirjoituksen painotaloon, talkkari tai siivooja voi napata sen ja julkaista omissa nimissään. Suosittelen piilottamaan käsikirjoituksen sängyn alle tai polttamaan sen takassa. Toisaalta onko sekään ratkaisu. Sängyn alla asustelevat villakoirat osaavat nykyään lukea, ja NSA pystyy lukemaan tuhkaa kuin avointa kirjaa.

    • ksjdfkljfdkls

      Yhdestä varkaustapauksesta olen kuullut vuosien varrella, mutta en tiedä sen todenperäisyyttä. Kässäri voidaan varastaa siinä kuin mikä tahansa muukin omaisuus, mutta todennäköisyys on niin pieni, että voit huoletta lähettää tekstisi suurten lisäksi pieniin kustantamoihin.

      Ja sinullehan jää joka tapauksessa koneellesi kässäristäsi eri vaiheissa olevia versioita, joiden tiedostoissa näkyy päivämäärä. Jos vuosien kuluttua törmäät julkaistussa kirjassa omaan tekstiisi, voit tehdä asiasta tutkintapyynnön.

      Mutta ennen kaikkea tsemppiä toivottamalle rakkausromaanillesi!

    • afrio

      Mutta jos kustantaja varastaa käsikirjoituksen, kyllä se käy varastamassa myös tietokoneen jotta todisteet katoavat. Sitten vielä antavat tyrmäystippoja ja laittavat Afrikkaan matkaavan rahtilaivan kyytiin.

    • kotikirjailija

      pistä maailmalle vaan. Jos joku varastaa, OLE ILOINEN, OLET ONNISTUNUT! Todennäköisimmin puolen vuoden päästä tulee viesi, " ei sovi kustannusohjelmaamme", tai sitten asiaa ei vaivauduta kommentoimaan ollenkaan.

    • SamDanes

      Sinulla on teokseesi tekijänoikeussuoja heti, kun näppäilet ensimmäiset kirjaimet wordiin. Jos joku jauhopää kustantamon listoilla haluaa sen varastaa, niin pystyt helposti osoittamaan oikeudessa verisiä krokotiilinkyyneleitä vuodattaen, että sinä olet teoksen alunperin luonut. Koneelta löytyvät tiedostot, niiden muokkaushistoria, eri versiot puhuvat puolestasi, niin kuin joku herrasmies/nainen jo ylempänä totesikin.

      Mutta ei kustantamot niitä varasta. He saavat käsikirjoitukset, varsinkin kirjailijoiden esikoisteokset, pöllittyä laillisesti tarjoamalla sinulle kustannussopimuksen, jonka ehdot ovat niin hyvät, että valut YK määrittelemän köyhyysrajan alapuolelle (alle 1,25 USD / päivä). Onneksi kustantamoja on monia eri tyylisiä, kuten tämä;
      http://www.laiskiainen.fi/

      Terveisin,
      / Sam Danes

    • kirjailijanalku

      Kiitos paljon teille, jotka vastasitte kysymykseeni asiallisesti, kommenteista oli apua!
      On se kumma, että internetissä täytyy aina olla niin saakelin ilkeä. Minulla ei ole mitään kokemusta näistä kustantamoista kuten jo mainitsin, eikä ylipäätään mistään muustakaan kirjan julkaisuun liittyvästä yms. joten haluan vain olla varovainen, ja ottaa asioista selvää ennenkuin syöksyn pää kolmantena jalkana tekemään virheitä. Joten kiitos todella paljon teille muille, sarkasmia ja kuittailua kun tulinkin tänne hakemaan! Tehän olette varmaankin syntyneet kaikkitietävinä. Miten paljon tämän viestiketjun lukeminen päivääni piristikään! Kenties ei tarvitse kommentoida, jos ei ole muuta aikomusta kuin haistattaa pitkät. :)

      • tsemppitsemppi

        Älä välitä. Nimettömyys saa ihmisestä esiin asioita, joita hän ei kasvokkain tekisi, koska vaikuttaisi täysin kahelilta. Olen itse ottanut kannan, että ohitan kuonan huomiotta. Se taitaa olla paras keino päästä mahdollisimman vähällä. Renkää noille valittaa, koska siitähän se saavat vain lisää virtaa :)

        Tsemppiä sulle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2407
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      291
      2312
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      75
      1790
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1462
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1309
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1308
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1040
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1030
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe