Taitaa Raket olla jo kuopattu

Näilläkö

Sen verran vähän on porukkaa sjm ssä nykyään.

96

1243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyykysyy

      Paljonkos sitä porukkaa sitten oli.

      • Uskonnon

        Katoppas mylapsia ja sit aiempien vuosien vastaavien kisojen määriä -50% , niin sinäkin ymmärrät jos osaat laskea


      • Välineurheilua
        Uskonnon kirjoitti:

        Katoppas mylapsia ja sit aiempien vuosien vastaavien kisojen määriä -50% , niin sinäkin ymmärrät jos osaat laskea

        Ja missäs luokassa niitä kisaajia sitten paljon olisi?Aika hiljaista on kautta rantain.Jatkuva sääntöjen ja sarjojen mulkkaus kyllä tiputtaa köyhimmät kelkasta.


      • jjjjjjjkkkkkkmmmmmm

        Onko hinnasta kiinni? Ostin rotaxin koneen 600 e. Mitä maksoi r 85 esim. d1 tai d2 aikoinaan? Jos nyt ei oo halpoja koneet niin onhan ihme!


      • järkikäteen

        ei oo, fiksuimmat lähtee, tyhmimmät jää


      • pruuit

        Samalla kun osanottajat vähenee niin myös taso on laskenut.


      • 536457
        pruuit kirjoitti:

        Samalla kun osanottajat vähenee niin myös taso on laskenut.

        Vittu mikä profeetta


      • d1d2d3

        Tarkista mitä tarkoittaa profeetta. Ei kannattaisi kirjoittaa ellei sanat ole hallussa.


      • 67868

        Varmaan kaveri tarkoitti tuota jeesustelua yleensä , miten on oppiiko isomassa sakissa paremmin kuin pienemmässä , miten se koulumaailmassa menee


      • Kultamunat
        67868 kirjoitti:

        Varmaan kaveri tarkoitti tuota jeesustelua yleensä , miten on oppiiko isomassa sakissa paremmin kuin pienemmässä , miten se koulumaailmassa menee

        Vain hyvätuloisten lapset on lahjakkaita kuljettajia, niinkö?Tässä lajissa raha määrää vauhdin, aika pitkälle.


      • 9950954
        Kultamunat kirjoitti:

        Vain hyvätuloisten lapset on lahjakkaita kuljettajia, niinkö?Tässä lajissa raha määrää vauhdin, aika pitkälle.

        Mitä sitten , on vanhemmillakin sitten keskusteltavaa korkotuotoista ymm mielenkiintoisista asioista


    • Harrastehommaa

      Ei ole kuopattu sen enempää kuin mikään muukaan luokka. Ollut joka vuosi kuitenkin eniten osallistujia per luokka. Cadetissa jokaisessa hippo kisassa 5-25 osallistujaa microissa hiukan paikasta riippuen 5-15 samoin junnuissa ja SJM lähdöissä 24-34 jokaisessa. Paljonko oli x kilpailijoita esim länsi-Suomi cup:ssa tai montako kisaaja oli rotax:illa Hämeen harrastaja kiertueessa. Etelässäkään ei tainnut olla kummallekkaan luokkia missään harraste kisassa. Kf luokkia taisi hiukan olla ja ehkä ens vuonna joitakin lisää. Jos harrastaa, niin mikä on oikea vaihtoehto? Ehkä Kf 6 jos ajelee 4-10 määrässä per luokka? Toki en tiedä paljonko on ns. Kf6 yleisen kuskia ollut kisoissa?

    • uudetpäätöksetkehiin

      Monta kuskii oli X30 koffeissa, paljon. Kaikki halusivat ajaa yhdessä, siis eivät halunneet nousta Yleisen kuskeiks. (perustelut edellisessä lauseessa). En tiedä mikä on tilanne 2017 jatkavatko junnuina, vai pystyykö uudet päättäjät rakentamaan SJM mielenkiintoiseksi. Raketin taru / valmistus alkaa olla sekin taputeltu. Paljon on tulossa uutta asiaa myös CIK sivuilla. OKJ ja OK nousussa sekin.

    • Harrastehommaa2

      No OK ja Okj ei ole vaihtoehto mitenkään rakettiin tai Kf 6 luokalle vaan vaihtoehto näiden luokkien jatkumoon. Raketin valmistus ei ole loppunut ja moottoreita saa sopivasti tai edullisesti. Olisko uusi cadetti jotakin 900e ja raksu 1150e korjatkaa jos väärässä. Tietääkseni pikkuisille ei ole Kf koneissa edes vaihtoehtoa tällä hetkellä ja lisää ei saisi tuodakaan ettei mene liian vaikeaksi. Lisäksi Kf 6 koneen uus hankinta hinta taitaa olla jotain 2500e (korjatkaa jos väärässä) x30 Kf kisat on oma lukunsa missä on saanut ajaa vanhoilla koneilla jotka olis pitänyt poistua jo kun uusikin on tullut (näin kävi 85 raksu ja yammuille). SJM ää jos ajetaan kf6 koneella eiköhän sitä ajeta ns. Uusilla koneilla.

      • 345678654e3

        Kun nyt kerran pyysit korjata kun olet väärässä...

        Raket60 moottorin valmistus on lopetettu.

        Uusi Raket95 vaatii huollon ennen kuin sillä kannattaa mennä ajamaan ettei käy tosi kalliiksi. KF6 koneen uushankintahinta on merkistä ja myyjästä riippuen 2000-2400 ja seei kaipaa huoltoa ennen ensimmäistä ajoa. Huoltokulut Raket95 vs KF6 on viiden vuoden kokemuksella molemmista moottoreista Raketilla kaksinkertaiset, joten näppituntumalla koneen hankitahinta plus huoltokulut on moottoreilla samat. Jokainen moottori kuluu ja poistuu radalta aikanaan.

        X30 ja se että tänä vuonna ajettiin vanhalla luokkarilla ei liity mitenkään toisiinsa vaan kyseessä oli AKK:n päätös ajattaa kf6:tta viime ja tämä vuosi 2014 päättyneen luokkarin koneilla.

        SJM:ää ajetaan, mikäli säännöt on samat kuin ennenkin, sekä uuden että vanhan luokkarin koneilla. Uuden ja vanhan luokkarin koneilla on pieniä eroja. Jos sama toistuu täällä mikä etelänaapurissakin, niin suurin osa tulee ensi kesänä ajamaan molempien luokkareiden koneilla, koska joku saa vanhan koneen toimimaan jollain radalla uutta paremmin ja päin vastoin.


    • Korjataan

      Nyt kannattaa pistää kaikki Raketit myyntiin, mikäli aiot saada kultamunistasi jotain. Cadettien valmistus loppu kuristettu KF6 luokasta tulee uusi vaihtoehto tulee tilalle. Samoin tulee käymään Raket 95 moottoreille. Suomi ollut ainoa pohjoisen alueen maa, kuka yrittää vielä pitää Raketeistaan kiinni. Käyhän vilkaisemassa naapureiden osallistujalistoja.
      KF6 SJM ajetaan uusilla ja vanhoilla moottoreilla ja luokituksilla, päätös valmiina.
      Uudella juuri valitulla lajiryhmällä tuoreemmat ajatukset koko kartingista, mihin on suunnattava, ja panostettava tulevaisuudessa.
      Isoja uudistuksia parempaan on tulossa jo seuraavassa tiedotteessa uudelta lajiryhmältä vuodenvaihteen jälkeen.
      ANNETYAAN NYT TUKI JA TYÖRAUHA HEILLE.

      • joopaseipäsjoopas

        Hyvä provo taas kerran...
        Montako Rakettia ostat, kun niitä noin lennokkaasti ajattelet myytävän? Jotta voi myydä, täytyy jonkun ostaa, vai kuinka? Katsotaanhan nyt ensin rauhassa mitä tuleman pitää. Toimivien moottoreiden heittäminen verkonpainoksi ja laittamalla reilu pari tonnia uuteen kf moottoriin.... Ei nyt ihan heti saa varauksetonta kannatusta lajia harrastavalle porukalle. Tietenkin jos tavoitteena, ainoana tavoitteena, on siirtyä f1 areenoille, voi tuollainen rahan kylväminen olla perusteltua. Entä jos on jo laitteet hankittuna ja kunnossa ja luokassa on vaikka 20-30 kuskia, jotka haluavat harrastaa lajia edullisesti.... Kyllä se tilanne siitä muotoutuu ilman uhoamista ja pullisteluakin johonkin päin vuosien saatossa. Kannattaa huomioida myös dokumentti 1/R95/18. Asiaa tuntemattomille tiedoksi, että se viittaa 2018 vuoteen asti voimassa olevaan luokitustodistukseen. Voimassaolevalle luokitukselle olisi hyvä löytyä luokka, ettei kävisi niin kuin Yamahalle kävi. Yritettiin voimantunnossa lopettaa luokka ennen luokkarin päättymistä. Toisin kävi.... Luokkarin voimassolon päättymiseen asti ajeltiin... Joskus tuntuu, että tämä luokkien paremmuudesta kilpailu on tiukempaa ja tunteisiin vetoavampaa kuin itse autoilla kilpailu ja asia on monella saanut jo lähes uskonnon statuksen :(


    • Suoraveto

      Miks pikkuluokista ei tule taas suoravetoja kun isot SM vehkeetkin työnnetään käyntiin.

      • omasuoliulos

        Osta kottikärryt jos lykkääminen kiinnostaa


    • Pikkuluokat

      miksi pitäs olla suoravetoinen? miksi raksu pitäs lopettaa? Kumpikin KF6 kone voi olla, toki uusi vaan on niin paljon nopempi, et jos meinaa pärjätä se on vaihdettava.

      • KoekaniiniTestaaja

        Ai oletko pääsyt jo kokeilemaan.


      • Hfhdjjd

        Onhan noilla maailmalla ajettu. Vanhalla ei pärjää se on varma.


      • järkikäteen

        kf6 on hyvä, mutta oisko parempi mennä yksimerkkiluokkaan kansallisella tasolla. vähentäisi varmasti narinaa kustannuksista.


      • 45678908765432
        Hfhdjjd kirjoitti:

        Onhan noilla maailmalla ajettu. Vanhalla ei pärjää se on varma.

        Onhan noilla maailmalla ajettu... Missä on ajettu uuden ja vanhan luokkarin koneilla? Virossa. Millä ovat ajaneet? Molemmilla mosilla.


    • 126677

      Kerran nähty tilanne kun KF6 yritettiin pudottaa pois..
      Lajin harrastajat väheni, osa lopetti osa vaihtoi ROTAX:iin.. jne.

      Itse olemme 95 moottorin kanssa ajaavia.

      Jos lajiliiton päätökset sattuisivat olemaan 95 lukkia sorsiva, uskon vakaasti että väki vähnee lisää.
      SJM - määrät vähenee, ja harraste luokat ROTAX ja X30 hyötyvät.

      Niin kuin monet ovat todenneet, Ei ole luonnikasta ajaa kisaa jos kilpailijoita on vain 2-5 .

      Toivottavasti AKK:n uudelta lajiliitolta löytyy järkeä eikä vain yhdet lasit päässä..

    • suomikartingnousuun

      Entisaikoina oli hyvin kartingissa harrastajia, kun kauppaluokat alkoivat vasta ikäluokasta 13 vuotta. Tähän ikään asti ajeltiin akk:n omia pikkuluokkia ja harrastajia riitti. Alamäki alkoi heti, kun pikkuluokkia alkoi karehtia yksi jos toinen. Akk huolehti silloin aikas hyvin myös uusien- ja junnuharrastajien koulutuksista olemalla lähempänä kenttää ja seuroja. Tästä on aikas yksinkertaista päätellä mitä täytyis tehdä.
      Lisää lajin näkyvyyttä vois saada hyvin jos f1-kisojen ja ehkä hiukan tylsien harjoitusajojen yhteyteen sisällytettäisiin kotimaan formula uutiset. Jossa kartingin näkyvyydellä ja uutisilla olis iso osa lähetystä. Helpottais varmaan tulevien f1-uraa haaveilevien ponssi sopimukien saamistakin. Ja uusien harrastajien tulemista lajin pariin.

      • 1245677900

        Tarvii heittää yks hauska piirre nykymaailmasta , olen ollut seuramme pj monet vuodet , mitä akk tekee seurojen eteen , niin en tiedä ? , koskaan sieltä ei ole meillepäin valunut tietoa. Ei mitään . Muuta kuin jäsenlaskuja . En ole pahemmin itsekään kysellyt , eli sellainen ilmapiiri kun ei kuulu mitään niin kaikki OK . Paljon apua on saatu naapuriseuroista kun on järkätty kisoja , silloin akk muistaa - pienellä laskulla , eli emme ole unohdettu seura. Tästä voi päästä sellaiseen ajatukseen ---- jos et itse ole aktiivinen niin ei sinua tai seuraasi kukaan kotoa hae . Ei se akk niin huono ole , me harrastajat yhdessä olemme yhtä huono kuin kattojärjestömme . No pieni pilkka , voidaan aina miettiä jos kuitenkin voitas yhdessä hiukan antaa enemmän


      • nuorissaontulevaisuus

        Juurikin näin! Yhteisöllisyys tuntuu vähenevän muutenkin kovaa vauhtia ja se johtaa siihen että kaikki laskee mitä hyötyä itselle mistäkin on. Eikä tätä ongelmaa yhtään vähennä luokkien välinen "taistelu" ja toisten "väärien" luokkien jatkuva mustamaalaaminen.

        Toki jos suurin osa näin ajattelee, kaupalliset sarjat ovat silloin paikallaan. Ne tuottavat palveluja maksua vastaan maksukykyisille asiakkaille. Ei siinä mitään väärää tai paheksuttavaa ole. Surullista se on laajan junnukuokkien harrastajapohjan saamisen kannalta. Kaikkien niiden jotka ajattelevat toisin, uskon heitäkin olevan runsaasti, pitäisi herätä ja alkaa toimimaan aktiivisesti esim. oman seuran kautta juniortyötä tukien eri tavoin.


      • vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv

        Niin mutta. Aktiivi seuroja on pudotettu pois viimevuosina, vaikka monilla seuroilla olisi halua ja tahtoa ollutkin toimia kartingin parissa ja järjestellä kisoja. Eli seuroilta on viety toiminta edellytykset pois. Joka johtuu pelkästään lajin sisällä tehdyistä huonoista päätöksistä ja muutoksista. Mistä muuten johtuu harrastaja kato. Eikä tämä selity pelkästään huonoista suhdanteita. Miten järjestät kisoja kun ei ole kilpailijoita? Seurat kyllä toimii jos on toiminta edellytykset. Maksukykyisiä asiakkaita ei saa hakea lajiin vasta tulevilta tai sitä aloittelevilta harrastajilta. Esim. cadet, junnu ikäiset harrastajat, joista tänäpäivänä palveluja tuottavat yrittäjät kilpailevat irvishampain. Ja harrastajille jää lajista suuhun p:n makuinen jälki maku. Eli jos harrastit kartingia, minkä makuinen jälkimaku jäi suuhun? Ja ihan hyvä, jos muut kuin kaupalliset eivät ole kiinnostuneita lajista, niin edes joku. Mutta moni rata kasvaa 5-vuoden sisällä horsmaa. Ja harrastajia on paljoko?


      • watsgoigon

        Hiukka jatkoa edelliseen. Että tehtiinkö näille laskeville harrastajamäärille esim. oulu turhaan ja kannattaako seinäjoelle edes suunnitella. Vai vaihtoehtona kehittää lähialueiden ratoja ja niiden palveluja edelleen yhteistyössä? Mennä siihen "soteen" tälläkin sektorilla


      • nuorissaontulevaisuus

        Vaikka kisaa käydäänkin nyt luokkien välillä, käydään kisaa myös muiden harrastusten kanssa. Tosiasia on, että laji vie myös huoltajalta todella paljon rahan lisäksi aikaa. On eri asia ottaa pallo ja kengät reppuun ja pyyhkäistä kentälle, kun pakata auto ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat varusteet mukaan ja matkustaa radalle. Matka-aika radalle on usein puolesta tunnista tuntiin / suunta. Siellä puretaan kamat jne. Itse olen sitä mieltä, että noin neljäsosa ajasta mitä käytetään pelkästään radalla, menee varsinaiseen ajamiseen jos mittarista katsotaan koneen tunnit. Eli neljän tunnin reissu antaa korkeintaan tunnin ajoa. Ja en ole sitä mieltä että se on liian vähän. Osa ajasta menee vuoron odotteluun ja auton säätämiseen tai korjaamiseen jne.

        Toinen asia on kiinnostavuus. Tämän päivän 7-10 vuotiaan vanhemmista suurin osa ei ole haistellut bensaa nuoruudessaan ja moottoriurheilu kaiken kaikkiaan on saastuttavaa ja turhaa "rahalla pääsee" hommaa. Jos tuollaisella taustalla huoltaja lähtee viemään junioria kerhoiltoihin pelkäämättä nolatuksi tulemista lapsen edessä omasta tietämättömyydestään johtuen, vaatii se munaa ihan oikeasti. Toki aina on ollut näin, mutta väitän tämän lisääntyneen koko ajan ja varmasti suunta on sama myös jatkossa.

        Tätä taustaa vasten näen nuorisotyön esim. kerhoiltojen ja ehkä jopa tiiviimpien tukiryhmien kautta olevan mahdollista saada lajiin uusia naamoja. Kerhoissa pitäisi olla (useissa on) aktiivinen sisäänheittäjä esim. vanhempi harrastaja ja hänelle jonkinlainen korvaus käytetystä ajasta. Puuttuvat uudet harrastajat on tällä hetkellä kartingin tulevaisuuden suurin haaste, johon kaikkien (myös kaupallisten toimijoiden) pitäisi yrittää keksiä ratkaisuja sen sijaa että käytetään voimia uusien luokkien perustamiseen ja niiden paremmuudesta taisteluun.


      • herra38

        Nykypäivän kaupalliset toimijat ovat toimineet lajissa jo vuodesta noin -79. Ja 79 oli heitto, mutta kuitenkin olette olleet lajissa jo tosi pitkään. Edellinen kirjoittelija peräsi että kaupallisten toimijoiden pitäisi keksiä ratkaisuja, sen sijaan että uusia luokkia. Kun olette olleet lajissa noin -79. Mikä teidän vanhojen partojen mielestä lajille nyt olisi parasta? Onko se, että mulle oma luokka vai aletaanko hakemaan lajille harrastajia? No, miten haetaan? Runsas harrastajamäärä kuitenkin on ehkä lajia ajatellen paras. Ja myös kauppurelle. Kauppureiden ei ehkä kannata yrittää tehdä karttingista sitä kultakaivosta itselleen ja rahastaa harrastajia persaukisiksi tolloiksi. Tämän harrastuksen ympärillä ei voi olla ammatikseen lajilla toimeentulonsa saavia nykypäivänä.Jos kaverilla ei ole päätointa. Koskee, niin harrastajaa, kuin kauppuria. Tämän takia on säälittävää lukea näistä 40000eur kausiburjeteista. Jokainen voisi jo kohdallaan ymmärtää, että tämä pienten lasten pienillä pyörillä tapahtuva harrastus ei voi kustantaa 40000 e. Tai jos kustantaa kyseessä on suuren luokan kusetus tai väärä harrastuksen laji. No suomessahan kartingia harrastaa väärä sosiaalinen ryhmä, eli persaukiset, mutta olisko ne toiset hiukka viisaampia? Hyvää karting kautta 2017.


      • Kiitosei
        herra38 kirjoitti:

        Nykypäivän kaupalliset toimijat ovat toimineet lajissa jo vuodesta noin -79. Ja 79 oli heitto, mutta kuitenkin olette olleet lajissa jo tosi pitkään. Edellinen kirjoittelija peräsi että kaupallisten toimijoiden pitäisi keksiä ratkaisuja, sen sijaan että uusia luokkia. Kun olette olleet lajissa noin -79. Mikä teidän vanhojen partojen mielestä lajille nyt olisi parasta? Onko se, että mulle oma luokka vai aletaanko hakemaan lajille harrastajia? No, miten haetaan? Runsas harrastajamäärä kuitenkin on ehkä lajia ajatellen paras. Ja myös kauppurelle. Kauppureiden ei ehkä kannata yrittää tehdä karttingista sitä kultakaivosta itselleen ja rahastaa harrastajia persaukisiksi tolloiksi. Tämän harrastuksen ympärillä ei voi olla ammatikseen lajilla toimeentulonsa saavia nykypäivänä.Jos kaverilla ei ole päätointa. Koskee, niin harrastajaa, kuin kauppuria. Tämän takia on säälittävää lukea näistä 40000eur kausiburjeteista. Jokainen voisi jo kohdallaan ymmärtää, että tämä pienten lasten pienillä pyörillä tapahtuva harrastus ei voi kustantaa 40000 e. Tai jos kustantaa kyseessä on suuren luokan kusetus tai väärä harrastuksen laji. No suomessahan kartingia harrastaa väärä sosiaalinen ryhmä, eli persaukiset, mutta olisko ne toiset hiukka viisaampia? Hyvää karting kautta 2017.

        Siis 40 tonnia vuodes,ei jessus mitä touhua.


      • eisovipersaukiselle

        Eikä se 40 000 edes riitä jos aikoo tosissaan ajaa. Jos kiertää pelkkiä kerhokisoja ja jotain paikallista alueellista pilipali sarjaa, niin saattaa pärjätä jotenkin 15 000€ / kausi, niistä ei tosin vormuloihin vielä päästä.


      • Miksipaisuttelet

        Ihan höpö höpöå. SM sarjan tai X30 tai Rotaxin ajaa helposti tuolla 15.000 / kausi, alueelliset sarjat ajaa muutamalla tonnilla. SM ja X30 sarjoissa on ajettu palkintosijoille alle 10.000 kausikuluilla. Saahan kartingiin menemään vaikka miljoonan jos haluaa mutta onko siitä hyötyä niin sitä kannattaa miettiä.


    • Näinsemeneekarting

      Ok/Okj sm em mm ja pari winter cuppia niin 100-200te

      • tuonkierroksentehnyt

        Minä en tiedä mistä taivaasta te näitä lukuja raavitte mutta kannattaisi ehkä kuitenkin ottaa ihan oikeesti asioista selvää ennenkuin huutelee täällä summia. Saahan kartingiin noinkin paljon meneen mutta ko kisat pystyy ajamaan murtoosalla noista kuluista. Ja silti vielä pärjäämään.


      • praga

      • raket

        Sjm kierrettiin 3500e. Noi kymppitonnit ainakin pikkuluokissa on ihan huuhaata. Jos sellaisia summia saa menee niin on ihan omaa tyhmyyttä. Onko oikeesti pakko ostaa sitä uutta rintteriä ja asuntovaunua.


      • i6i0ot7i
        raket kirjoitti:

        Sjm kierrettiin 3500e. Noi kymppitonnit ainakin pikkuluokissa on ihan huuhaata. Jos sellaisia summia saa menee niin on ihan omaa tyhmyyttä. Onko oikeesti pakko ostaa sitä uutta rintteriä ja asuntovaunua.

        Eihän se rintteri ja asuntoauto kartingiin mene , saahan ne myytyä , ja auto voi olla jollain ihan käyttöautona / työautona muutenkin. Ihmeellisen kapeaa ajattelua


      • eitaivaastaasti

        ei mistään taivaasta, vaan telkkarista...
        http://yle.fi/urheilu/3-9245626

        Yritetään ottaa asiasta selvää, olisiko parempia dokumentteja, jossa halvemmat budjetit?


      • Huoltaja

        http://yle.fi/urheilu/3-9245626

        Tota toi ei nyt ole muuta kun liiottelua. Toi kaveri kokeilee saada tukijoilta enemmän euroja kasaan. KZ luokan ajaa läpi (SM, pari EM ja MM) hintaan 50k€. Ja sillä saa ajaa jo sijotuksista suomessa. Noi 100-200k€ on ihan huuhaata. F4 paikka maksaa 150k€, josta koiranen saa puhuttua 30-50k€ itse rahaa muualta kasaan. eli maksettavaa jää 100-120k€.

        Katsoin ton pätkän tossa menneellä viikolla ja en tykännyt. Tuossa suurennellaan käytettävää rahaa.. onko syy sitten se että saataisiin tukijoilta enemmän vai mikä. tuollaiset pätkät vaan karkoittaa mahdollisia tulevia ja aloittelevia harrastajia.
        Mutta kuten sanoin, tuossa on lapinlisää päällä.

        Cadetit maksaa n. 2000-4000 eur kausi (suurin kulu on polttoaine ja renkaat), eli paljonko ajat niin se kertoo loppusumman. kisabensa maksaa noin 2eur/litra ja auto kuluttuu n. 0,6- 0,9l kilometrillä.

        KF6 luokkaan voi laskea sellanen 6000eur / kausi , riippuu mitä ajaa ja missä ja miten paljon.

        R95 ei paljon tuosta eroa

        Sit on tuo OKj ja OK luokka. 20k€ riittää siihen luokkaan ajamiseen.

        Ja tämäkin nyt on että mitä lasketaan kuluihin ja mitä ei. Ne Rintterin löpöt on verrannollinen kisamatkojen pituuteen ja määrään. Majoittuminen jos majoitut siellä rintterissä niin kulut on 0.


      • puurotjavellitsekaisin

        Ei team-tai sarjapaikan hinta ole sama kuin kausibudjetti. Treeni-ja testipäivillä saadaan helposti nuo summat ihan eri lukemiin.


      • 4555555
        Huoltaja kirjoitti:

        http://yle.fi/urheilu/3-9245626

        Tota toi ei nyt ole muuta kun liiottelua. Toi kaveri kokeilee saada tukijoilta enemmän euroja kasaan. KZ luokan ajaa läpi (SM, pari EM ja MM) hintaan 50k€. Ja sillä saa ajaa jo sijotuksista suomessa. Noi 100-200k€ on ihan huuhaata. F4 paikka maksaa 150k€, josta koiranen saa puhuttua 30-50k€ itse rahaa muualta kasaan. eli maksettavaa jää 100-120k€.

        Katsoin ton pätkän tossa menneellä viikolla ja en tykännyt. Tuossa suurennellaan käytettävää rahaa.. onko syy sitten se että saataisiin tukijoilta enemmän vai mikä. tuollaiset pätkät vaan karkoittaa mahdollisia tulevia ja aloittelevia harrastajia.
        Mutta kuten sanoin, tuossa on lapinlisää päällä.

        Cadetit maksaa n. 2000-4000 eur kausi (suurin kulu on polttoaine ja renkaat), eli paljonko ajat niin se kertoo loppusumman. kisabensa maksaa noin 2eur/litra ja auto kuluttuu n. 0,6- 0,9l kilometrillä.

        KF6 luokkaan voi laskea sellanen 6000eur / kausi , riippuu mitä ajaa ja missä ja miten paljon.

        R95 ei paljon tuosta eroa

        Sit on tuo OKj ja OK luokka. 20k€ riittää siihen luokkaan ajamiseen.

        Ja tämäkin nyt on että mitä lasketaan kuluihin ja mitä ei. Ne Rintterin löpöt on verrannollinen kisamatkojen pituuteen ja määrään. Majoittuminen jos majoitut siellä rintterissä niin kulut on 0.

        Tossa nyt tuulenhuutoma perse puhui rahasta kun ei edes itse tiedä paljonko on paljon....


    • huoltaja

      tuulenhuuhtoma jos sä niin haluat. minä huoltajana olen kuitenkin läpikäynyt nuo luokat ja jos hinnat ei ole paljon parissa kolmessa krotiili teltasta muuttuneet niin tuo mun kertoma pitää paikkansa. turha on suurennella asioita. ja niinkuin sanoin paljonko ajat on suoraan käytettävä eurosumma. r60 luokassa jos ajat 5 päivää viikossa 4 kuukautta ja joka päivä vaan tunnin (siis ajoa tunti)niin polttoaine maksaa suunnilleen 5600eur. tämä siis pelkkä bensa ja öljy. 80tuntia ajoa, noin 58km tunnin aikana. 80×58=4640km ja bensaa menee se 0,6litraa per km on noin 2800ltr bensa plus öljy on 2eur niin loppusumma on 5600eur. kaikki riippuu miten paljon haluaa ajaa ja toi oli vaan pikkuluokka. saman luokan ajaa läpi kesän 2000eur budjetilla. mutta 50ke ja ajat kz kauden läpi. piste.

      • Muutamalitra

        Tämä polttoainekululaskelma on kyllä täysin metsässä ja helvetin pitkällä vielä, otapa laskin uudestaan käteen ja mieti asiaa hiukan uudelleen. Ei meillä ainakaan R60 vedä tuollaisella janolla soppaa, eihän tuollaisella kulutuksella pääsisi tankillisella kuin 4-5 kierrosta...


      • Tankkiautollatreenaa

        Me ollaan kyllä käyty ajamassa ihan 25l kannulla koko päivä ja kieroksia tulee kuitenki ajettua esimerkiksi Vihdissä noin satakunta päivässä. Kannu riittää aivan hyvin parikin ajopäivää, että tolla laskelmalla te käytte jonkun tankkiauton kanssa ajelemassa cadetilla? On toi tietenki mahdollista kulutuksena, kun et mainitse kauan sitä kilometriä ajatte. Tyhjäkäynnilläkin kun tuntuvat vähän kuluttavan. Toisena vaihtoehtona kehottaisin tarkistamaan bensatankin pohjan, kun ei edes pieni reikä bensaletkussa saa tota kulutusta aikaan. Mainitsemallasi kulutuksella kun tosiaan ajais cadetilla vaan sen 5 kierosta Vihdissä.


      • Tyyyiiklkj
        Tankkiautollatreenaa kirjoitti:

        Me ollaan kyllä käyty ajamassa ihan 25l kannulla koko päivä ja kieroksia tulee kuitenki ajettua esimerkiksi Vihdissä noin satakunta päivässä. Kannu riittää aivan hyvin parikin ajopäivää, että tolla laskelmalla te käytte jonkun tankkiauton kanssa ajelemassa cadetilla? On toi tietenki mahdollista kulutuksena, kun et mainitse kauan sitä kilometriä ajatte. Tyhjäkäynnilläkin kun tuntuvat vähän kuluttavan. Toisena vaihtoehtona kehottaisin tarkistamaan bensatankin pohjan, kun ei edes pieni reikä bensaletkussa saa tota kulutusta aikaan. Mainitsemallasi kulutuksella kun tosiaan ajais cadetilla vaan sen 5 kierosta Vihdissä.

        Ei kannata hiiltyä , kaveri ottanut kalsarikännit ja mennyt litrat ja desit sekasin . Ollut varmaan jo pidemmän aikaa , kun muija jätti ja siitä asti vetänyt pirkkaolutta . Lapin kulta kun maksaa hiukan enemmän , no säästöön kun jää , niin keväällä voi taas ajaa kadetilla...


    • totaniinniin

      tuon mainitsema summa ei ole kovin kaukana totuudesta, jos ajaa kahta sarjaa ja vielä tiimissä niin 40000€ on totta. sm-sarja maksaa reilut 20000€ reeniviikonloput, kisarenkaat, hotellit ja muut kulut, joten kyllä kulut voi olla hyvinkin lähellä 40000€ tai jopa ennemmänkin.

      • Hinnat

        SM mitali otettiin tänä vuonna alle kymppitonnilla mukana treenit ja matkat. Kympillä pärjää jos on kaveri tai isä talkoilla mekaanikkona. Yhden sarjan ( SM, X30 tai Rotax ) hinta tiimistä palkkamekaanikolla treeneineen on 15-20 tonnia. Enemmänkin saa maksaa jos haluaa tai ei osaa neuvotella.


      • Mitali

        Ei kai sinne tänä vuonna tarvinnu edes treenata?


      • tjrt
        Hinnat kirjoitti:

        SM mitali otettiin tänä vuonna alle kymppitonnilla mukana treenit ja matkat. Kympillä pärjää jos on kaveri tai isä talkoilla mekaanikkona. Yhden sarjan ( SM, X30 tai Rotax ) hinta tiimistä palkkamekaanikolla treeneineen on 15-20 tonnia. Enemmänkin saa maksaa jos haluaa tai ei osaa neuvotella.

        ajoin rotaxin DD2 luokkaa nyt kolmannen kauden...ilman mekaanikkoa tai maksutelttaa. käytän kahta moottoria, joista toinen on aina keväällä ostettu uusi, ja reenikone taas edellisen kauden kisakone.
        jos alkutilanne keväällä on se että runko ja yksi kone on ostettu, eli ostan yhen uuden ja huollan yhden, kausi maksaa kaikkineen 15000€, ilman tuhlailuja mutta kunnossa olevilla laitteilla, reeniä kerran-pari vkossa.
        jos ostan myös uuden rungon rullaavana, kausi maksaa 20000€...
        samalla summalla voisi myös pärjätä, minä en pärjää...olen 100%:sti harrastuksen vuoksi mukana


      • Juujuuniin
        Mitali kirjoitti:

        Ei kai sinne tänä vuonna tarvinnu edes treenata?

        Jonkun tarvii jonkun ei. Me ainakin treenattiin


    • Tyttioppuuu

      Mitä näistä kinastelee , paljonko euroja käyttää , omiahan ovat . Jollekin kymppi on paljon toiselle ei niin iso asia

      • Tyhmäharrastaja

        Just niin, kyllä tuosta keskustelusta näkee , miten urpoja Tässä lajissa pyörii.
        Keskustellaan mitä syöminen maksaa, toiselle 50e/kk toiselle 5000.


      • Rtkhhj

        Niin ja mitä sitten , paljonko omiaan käyttää


    • EntinenHarrastaja

      Missään ns. isojen runkojen luokassa ei aja podiumille alle 10000. Mutta ei tarvitse paljon enemmän laittaa. 20000 pärjää joresta, jos on käsiä...
      Rengas- ja koneiden huoltokulut mittavat, liian paljon ajetut vaikeuttavat säätämistä (mutta radan kiertäminen palvelee aina).
      "Isoissa" vaatii myös uuden rungon joka kausi, notkistuu muuten. Kuski huomaa eron jo kolmannessa kisassa. Kauppiaat tulee reilusti vastaan, jos kuskilla on käsiä... Pikku luokissa pärjää useamman vuoden ajetullakin.
      Tiimissä saa tietysti kulut tuplata, pitäähän palvelusta myös maksaa, tiimin pyörittäjien kun pitää syödä.

      Eihän nämä kartingkulut ole mitenkään järjellisiä. Eduskunnassa on kysely, että miten suu pannaan kun B-junioreissa kausimaksu on 3000€.
      10 vuotiaan kulut alle 1500 vuodessa ja kallista! Kaikki luojat läpi aina A-junnuihin 25000€.

      Perspektiiviä kartingiin.

      P.S. yamahaa en laskenut mukaan kun se on käytännössä kuollut

      • FaktaaMoneltaVuodelta

        Tiimistä on ajettu SM podiumille 17 tuhannella ja omasta teltasta alle kympillä. Entinen harrastaja puhuu nyt tiimipomojen pussiin.


    • EntinenHarrastaja2

      Vinkkaa ihmeessä nimet, jotka moiseen ihmetekoon pystyneet, lienevät Suomen parhaimmat, jääneet vain huomaamatta...

      renkaat noin 4000-4500
      perjantaina kahdet uudet ja viikonloppuna toiset kaksi. ja päräykset. riittää treeneihinkin
      konehuollot, kaksi konetta, joista toinen huolletaan aina kisoihin
      huollot n. 2000 €. kampuran suoruushan ja männän välys on ne ratkaisevat, myös kaasuttimien ultraäänipesu
      uusi runko, -3000€. jos joudut maksamaan rungosta täyden hinnan, kukaan ei usko kuskiisi. vaikka uskot, mieti kannattaako hukata näin paljon rahaa. toisaalta yhdessäoloa lapsen kanssa.

      tuo on noin 9000€. lisäksi tulee bensat, rasvat, rikkimenneet osat, matkat, majoitus ja paljon, paljon muuta

      majoitus hotellissa, alle paku, johon mahtuu kamat

      • Ontyhmäämaksaaliikaa

        Tosta heti pois toiset perjantain renkaat kun säännöt ei salli kun yhden harkkasarjan. Koneella ajaa 2 lisää yhdellä huoli olla, luokasta riippuen Mäntä tarvitsee vaihtaa. Runko vuokrattuna 1500-2000 kausi, vetomies saa tästäkin reilusti vielä pois. Siitä se kympin kausi alkaa syntymään.


      • Tyhmääon

        Kun keskittyy olennaiseen voi tulostakin tulla. Noita summia pyörittelemällä ei.


    • melkostamenoa1111

      tää vaan haisee nyt sille että tiimit kokeilee nostaa hintoja...

    • NytTukeaUudelle

      Taitaa Raket olla jo kuopattu. Kyllä se vain näin näyttäsi olevan. Jopa vannoutuneet Raksu miehetkin luopuneet omista ahdistuksistaan ja mieltymyksistään, siirtymässä muihin sarjoihin ja luokkiin.
      Nykyiset uusien tulevien pikkukuskien vanhemmat kyselevät palstoilla, mihin koneeseen mennään ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.
      Onneksi edellinen lajiryhmä sai suunnanmuutosta aikaiseksi lajipäällikön ja osa hallituksenjäsenten vastusteluista huolimatta. Osa hallitusvastuissa olevista täysin ulkona, eivät ymmärtäneet lajista mitään.
      Onnea ja menestystä uudelle nuorennetulle lajiryhmälle, toivottavasti saavat vanhat jäärätkin kääntämään nyt takkinsa ja lähtevät mukaan uuteen nousuun.

      • Kf6raksu

        Lajin nousun kannalta on ihan sama annetaanko pikkuluokissa kf6 vai raketia, tärkeintä pitkällä tähtäimellä on että kaikki ovat samassa luokassa joka tuo paljon kuskeja ja kulut pidetään mahdollisimman pieninä joka tuo taas paljon kuskeja.


      • Raketillakuuhun

        Ei taida kannattaa ainakaan vielä alkaa kuoppaa kaivamaan ettei mene hukkaan turha työ. Eiköhän katsota nyt rauhassa ensin raketin luokitus loppuun. Luulen ensi kaudella pikkurunkoviikonlopuista tulevan ihan mielenkiintoisia. Jos kerran ennakkotiedon mukaan Sjm ajetaan sekä Kf6:lla että Raketilla, on siellä jo näissä luokissa yhteensä vähintään 70 autoa. Lisäksi mikrot (raket ja kf6) sekä cadet. Kaikkiaan helposti yli sata autoa. Jos järjestelyt vaan toimii hyvin, siitä on hyvä mennä eteen päin. Ymmärrän kyllä hyvin Kf6 huoltajien katkeruuden Akk:n toimintaa kohtaan historian valossa, mutta onko se nyt keneltäkään pois jos sarjassa ajetaan sekä Raketilla, että Kf6:lla? Nyt tuo voimantunto Kf6 luokan uuden tulemisen imussa alkaa lyödä näissä kommenteissa hiukan yli. Suuri osa Raket kuljettajista tai huoltajista on täysin syyttömiä siihen, että joskus historiassa on kustu Kf6 harrastajien muroihin... Peace!


      • Raketillakuuhun

        Ja kyllä, Raketilla aiomme ensi kaudella Sjm:n osallistua. Luulen ettei sitä Suomenjuniormestaruutta tulevanakaan vuonna vahingossa voiteta...


      • muttamenköön
        Raketillakuuhun kirjoitti:

        Ei taida kannattaa ainakaan vielä alkaa kuoppaa kaivamaan ettei mene hukkaan turha työ. Eiköhän katsota nyt rauhassa ensin raketin luokitus loppuun. Luulen ensi kaudella pikkurunkoviikonlopuista tulevan ihan mielenkiintoisia. Jos kerran ennakkotiedon mukaan Sjm ajetaan sekä Kf6:lla että Raketilla, on siellä jo näissä luokissa yhteensä vähintään 70 autoa. Lisäksi mikrot (raket ja kf6) sekä cadet. Kaikkiaan helposti yli sata autoa. Jos järjestelyt vaan toimii hyvin, siitä on hyvä mennä eteen päin. Ymmärrän kyllä hyvin Kf6 huoltajien katkeruuden Akk:n toimintaa kohtaan historian valossa, mutta onko se nyt keneltäkään pois jos sarjassa ajetaan sekä Raketilla, että Kf6:lla? Nyt tuo voimantunto Kf6 luokan uuden tulemisen imussa alkaa lyödä näissä kommenteissa hiukan yli. Suuri osa Raket kuljettajista tai huoltajista on täysin syyttömiä siihen, että joskus historiassa on kustu Kf6 harrastajien muroihin... Peace!

        Halvalla menee Raksujen mestaruus, muutama vannoutunut raksuhuoltaja kuskinsa kera. Onnee ja menestystä vain.


      • Raketillakuuhun

        Näkee ken elää... Veikkaus on noin 20-25 kilpailijaa ainakin parissa ensimmäisessä viikonlopussa. Hyvin tuollaisessakin sarjassa voi ajamaan opetella jos vaan tasaväkisiä kuljettajia sattuu porukkaan.:)

        Jos tuntuu että halvalla menee, tervetuloa tuomaan kovaa vastusta ja nappaamaan helppo mestaruus. Halvalla se kyllä olisi mentäväkin kun kyse on juniorien opettelusta... Täytyy ensin oppia ja säästää, sitten voi mahdollisesti haaveilla kalliimmista mestaruuksista.


    • Junnumestaruus

      20-25 autoa / sarja on liian vähän. Häntäpään ero on kuitenkin aina yli sekunti eli liikaa. Eli vaikka "huippukuskilla" olisi ongelmia päivän aikaan, ehtii pienestä kisaajien märästä podiumille, helposti.

      Muutenkin kun noilla pikku luokkien mestaruuksilla ei tee yhtikäs mitään, se raha pitää ruinata samalla lailla kuin muidenkin. Budjetti kolminkertaistuu aina luokasta ylöspäin.

      Nuo junnuluokat pitäisi valjastaa kuskien kehittämiseen, palauttaa englantilainen lähtötapa. Suomalaiset kun istuu usein kansainvälisillä radoilla eka mutkassa kypärä päässä radan varressa. Se yksin kiistäminen kärjessä kun ei riitä kun muillakin on sitten tasalaatuiset vermeet...

      • jjjjjjjkkkkkkmmmmmm

        Sulla on varmaan lääkkeet siihen miten osanottajamäärän nostamiseen. Nykyisin pikkuluokkia on liikaa. Poika ajoi rakettia 15 vuotta sitten ja kisat oli kovia. Sama meno oli yamahassa sen jälkeen. Ja rahaa käytettiin harkiten.


    • junttieinari10

      Tasalaatuiset vehkeet moottoriurheilussa... Hah sanon minä! Näin ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaankaan. Ei ole tasalaatuisia yksimerkkiluokissa, eikä myöskään muissa. Eivät ne käsittääkseni ole sitä edes f1:ssä jos en ole väärin ymmärtänyt. Toisaalta autojen säätäminen ja vauhdin etsiminen pikkuasioista sääntöjen puitteissa on melko suuri osa moottoriurheilua. Jos sitä ei olisi, ei sieltä mitään saataisi siviilipuolen kulkineisiin toisin kun on tähän asti saatu. Jos tämä totuus ei tunnu hyvältä, kannattaa valita laji sen mukaan. Esim. uinti voi olla melko vähän välineistä kiinni, toki voin olla väärässä siinäkin kun en lajia tarkemmin tunne. Siellä ei viritetä varusteita vaan mahdollisesti kilpailijaa erilaisilla tavoilla... Osa itkee, että kyllä mäkin menisin noin jos käyttäisin jotakin hormonia jne. Näin se aina on lajista riippumatta, ikävä kyllä.

      • Tyhmäharrastaja

        Hyvä kommentti, moottoriurheilu on väline urheilua mitä suuremmassa määrin.
        Sen luonteeseen kuuluu laitteiden saaminen kilpailukykyiseksi, jos siihen ei ole mahdollisuuksia, kannattaa vaihtaa lajia.


      • aidanaltako
        Tyhmäharrastaja kirjoitti:

        Hyvä kommentti, moottoriurheilu on väline urheilua mitä suuremmassa määrin.
        Sen luonteeseen kuuluu laitteiden saaminen kilpailukykyiseksi, jos siihen ei ole mahdollisuuksia, kannattaa vaihtaa lajia.

        Jep , ja miksi se joka testailee ja treenaa niin ei saisi pärjätä paremmin kuin se joka saapuu paikanpäälle ja kyselee välitystä millä te ootte ajelleet. Testaaminen kanssa maksaa rahan lisäksi aikaa.


      • tuurinpeliä

        Yleensä se sama kyselijä heikon menestymisen jälkeen selittää jotakin ylivoimaisista moottoreista:). Niin tekee suuri osa aloittavista harrastajista ja huoltajista kunnes alkaa tajuta jotakin lajin perusasioista. Tieto ja kokemus lisää tuskaa tässäkin lajissa. Reeniä, reeniä ja lisää reeniä. Yleensä "tuuri" tulee tekemällä...


    • Harjoitellaan

      Pikkuluokkia vain ja ainoastaan yksi niin kilpailijoita riittävästi.

      Suomessa voit ostaa kyytiä rahalla, treenaat uusilla, haet koneet italiasta, ajat johtavassa tiimissä, yksi merkki luokissa jopa dominoivissa.

      Tuo loppuu kun mennään kansainvälisille radoille, kuski ei lähdekään kahdesta eturivistä. Muillakin on rahaa ja tietoa, et voi ostaa enää rahalla nopeutta.
      Täytyy oppia taistelemaan, oppimaan milloin annan periksi ja odottamaan tilaisuutta. Pelisilmää lähtöihin, jopa siellä 8-20 sijoillakin, joissa om tähtäintä.

      Junnusarjat pitäisi valjastaa oppimiseen, ei menestyksen etsimiseen.
      Parhaat ja nopeimmat erottuu silti aina.

      Sanomaa joku 15 vuoden sisältä junnumestari, josta on tullut jotain?

    • Uteliad

      Kiinnostaisi moniakin kuulla kuka ajanut podiumille alle kymppitonnin?

      • Myösutelias

        Täälläkin yksi utelias.
        Laita vaikka nimikirjaimet, osakilpailu ja vuosi.

        Tosin oma uskomus, että ei ainuttakaan...


      • Apinakoolet
        Myösutelias kirjoitti:

        Täälläkin yksi utelias.
        Laita vaikka nimikirjaimet, osakilpailu ja vuosi.

        Tosin oma uskomus, että ei ainuttakaan...

        Mitä vitun väliä jos omia rahoja tuhlaa


    • kuivakaivo

      Joo hyvältä näyttää ja kentän ääntä kuunnellaan. Tulevassa lajiryhmässä istuva kaupallisen sarjan vetäjä halajaa vaan lisää luokkia suomenniemelle. Äly hoi, älä jätä.

      • ÄläProvoa

        Joo Joo. Missäs niin lukee, että jokin jäsenistä halajaa lisää luokkia.
        Päinvastoin on yhdistämässä yleisiä ja junnuja yhteen. On yhdistämässä toimintoja eri sarjojen välillä, viemässä sinunkin asioita eteenpäin.
        Äly hoi mietihän nyt vähän tarkemmin mitä kirjoitat. AKKn jäsenen jäävättävä itsensä, ei voi osallistua päätöksientekoon, mikäli asia koskee henkilöä, kuka on tekemisissä ko. asian kanssa
        Koko lajiryhmä tekee päätökset, paitsi jäävätyt, ei yksittäiset henkilöt.


      • puusilmäinen
        ÄläProvoa kirjoitti:

        Joo Joo. Missäs niin lukee, että jokin jäsenistä halajaa lisää luokkia.
        Päinvastoin on yhdistämässä yleisiä ja junnuja yhteen. On yhdistämässä toimintoja eri sarjojen välillä, viemässä sinunkin asioita eteenpäin.
        Äly hoi mietihän nyt vähän tarkemmin mitä kirjoitat. AKKn jäsenen jäävättävä itsensä, ei voi osallistua päätöksientekoon, mikäli asia koskee henkilöä, kuka on tekemisissä ko. asian kanssa
        Koko lajiryhmä tekee päätökset, paitsi jäävätyt, ei yksittäiset henkilöt.

        Luuletko ettei "veljet" päätä yhdessä , oletko ikinä ollut itse päättämässä asioita , jos suunta on yhteinen niin niillä mennään , olit jäävi tai et


    • Raksu85

      Ihme vänkyilyä täällä. Luokat sekoitetaan, kisat sekoitellaan ja hyvä jottei lajitkin. Mielestäni otsikko puhuu lähinnä pikkuluokista (juniori luokka ja Suomesta)ei kz tai mistään mm kisoista. Ja kyllä raksuissa ajaa helposti 10te budjetilla palkinnoille. Joka laittaa enemmän on kyllä jo hiukan pöhkö, mutta jokainen höösätköön rahansa minne tahtoo. Meillä meni viikonlopun SJM kisaan aina noin 700-900e ja kyllä sillä oltiin palkinnoillakin jopa kolmen nipussakin.

      • Formuloihin

        Otsikolla niin väliä.
        Tottakai junnuissa ajaa podiumille alle 5000€. On ajanut aina ja ajaa edelleen. Enemmän jos laitat, yrität rahalla ostaa väärään aikaan menestystä. Ne rahat pitää käyttää myöhemmin.

        Nyt oli kyse isoista luokista. Nimilista on aika lyhyt...


      • Caet-RAket

        Puhuttiin raketista.. ajetaanko niissä isoissakin luoksissa Raketilla??


      • Elämaksaturhasta
        Formuloihin kirjoitti:

        Otsikolla niin väliä.
        Tottakai junnuissa ajaa podiumille alle 5000€. On ajanut aina ja ajaa edelleen. Enemmän jos laitat, yrität rahalla ostaa väärään aikaan menestystä. Ne rahat pitää käyttää myöhemmin.

        Nyt oli kyse isoista luokista. Nimilista on aika lyhyt...

        Katelkaapa ketkä on isä mekaanikkona SM kisat viime vuosina ajaneet, sieltä ne kympin podiumit löytyy


    • Isämekaanikko

      Onko ihmisillä jotenkin vaikeaa laskea kilpailuviikonlopun kustannuksia. Isojen autojen kisat:

      -runko vanteita jos ei ole ennestään muutama akselivaihtoehto, teltta

      Kisaviikonloppu: esim SM
      - ilmoittautumismaksu
      - renkaat 3 sarjaa mahd. sadekelisarja
      - 50 litraa bensaa 2 litraa öljyä
      - jarrupalasarja
      - kisamoottori vuokra ( kannattaa toinen kone olla oma)
      - majoitukset ja ratamaksut

      Kolareita ei kannata ajaa, yleensä kärjessä ei niin osuta

      Jos haluaa tiimiin niin joutuu maksaa telttapaikasta, saat säätövinkit, säätöosat muun avun. Eli ei tarvii itellä olla kaikkea

      Jos haluat mekaanikon, niin se on sitten majoituksineen arvokasta.

      Eli hommaa voi tehdä monella tavalla ja jos haluaa perseenpyyhinnän mukaan, niin se yllätys maksaa. Isä poika systeemillä en usko että eri luokilla on kauheasti hintaeroa.

      • Isämekaanikko

        Uudet ketjut ja ratas, pikkusälää


      • Isämekaanikko

        Jaa kisamoottorissa maksat siitä että kone on aina huollettu, tekninen apu, vinkit, katsastustapahtumat jonkun ihmisen tekemästä tuotekehityksestä. Eli siis paljosta muusta kun pelkästä koneesta


      • Isämekaanikko

        Lähinnä on huvittanut nämä 50000€ Sm kauteen väittäjät. Laskin esiin. 50000€/4= 12500€ per kisa, sillä ostaa vaikka kaksi uutta runkoa ja kaksi uutta moottoria joka kisaan.


    • Muostelija

      Kone kulut on huomattavat, ainakin toisen mosan pitää olla huollettu. Turha tuonne on mennä leikkimään.
      Tosin en ole pariin vuoteen noteerannut enää SM-sarjaa, eihän siellä ole kuin parikymmentä, maksimissaan. Eikä oikein tiimejäkään enää, kilpailu on helpottunut. Kaikissa luokissa.

      Minun muistissa on viimeinen pärjännyt isä-poika pari Köykkä. Mutta ei tainnut kymppitonnilla mennä kun kävi ulkomaillakin. Kaveri osasi kertoa, että ennen pari viimeistä vuotta olisi ollut rotakseissa muutama, jotka saattoi olla liki 10000 kunnes Tiikkanen putsannut pelin "mörkömoottoreilla an", ei kuulemma suoralla imussa pysynyt...

      • Isämekaanikko

        Konevuokran hinta on n. 600-700 vkl. Eli 4*700= 2800 €/ kausi


    • Niinpäniinn

      Ennen oli kaikki paremmin, niinhän se aina on. Semmoinen tunne tulee helposti jos ei seuraa lajia ja muistot ja tieto on vuosien takaa. Tänä vuonna kävi nopeasti laskien ainakin 8 isån mekanikoimaa poikaa SM-kisoissa finaalin palkintopallilla. Tasosta sen verran että monta takavuosien mestaria kävi koittamassa vauhtia tänä vuonna ja kyyti riitti joko keskikahinoihin tai häntäpäähän. Näyttäisi että taso on pikemminkin kohonnut muutaman vuoden takaisesta.

      • Tasokastako

        HAH. Mikä taso? Kaikilla vauhti kateissa. Varsinkin tänä vuonna.


      • Ehjhccjj
        Tasokastako kirjoitti:

        HAH. Mikä taso? Kaikilla vauhti kateissa. Varsinkin tänä vuonna.

        Varmaan vaikuttaa ensi kauteen nämä usan vaalit ja sitten vituiks menneet Bahrainin mm:t , manataan nekin etukäteen , varmaan kiinnittivät talonsa että pääsivät sinne . Saatana sataa vielä lunta . Ei oo yhtään joulufiilistä kun ei sada vettä . Saunakin kylmä Porissa . ... ttu


      • Voiressukoita
        Tasokastako kirjoitti:

        HAH. Mikä taso? Kaikilla vauhti kateissa. Varsinkin tänä vuonna.

        Olishan varikolla ihan sekopää väkeä jos käyttäsivät 40 tonnia SM:iin ja ajavat kuitenki aivan surkeasti. Vai oisko sekopäitä kuitenki nää muutama katkera tuuban kirjottelija?


    • Järkikädessä

      Tää on aika hauska kun summat tuplaantuu näillä keskustelupalstoilla.
      10000-20000 ajaa käsittääkseni isä-poika meinigillä, tiimissä 20000-30000. Ulkomaan kisat 6000-9000 per kisa, treenipäivä aina tonnin lisää.

      Treenattava on, jos meinaa oikeasti pärjätä, kuitenkin karting on halpaa pikku formuloihin, joissa summat kaksin ellei kolminkertaistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      251
      2085
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      96
      1698
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1532
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1150
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      998
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      988
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      972
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe