Olen nyt useamman kerran vieraillut Unkarissa ja tulipa tuossa viime syksynä siellä puoli vuotta vietettyäkin opiskelun merkeissä, rakkaus siihen paikkaan on suuri, kaikista niistä ongelmista huolimatta. Suomeen en ole enää sopeutunut Budapestista paluun jälkeen ja jälleen olen lähdössä useamman viikon visiitille, kun ei tätä pääkaupunkiseutua tahdo oikein kestää.
Nyt kyselisinkin teiltä muilta ulkosuomalaisilta (eritoten Unkariin/Budapestiin muuttaneilta tai siellä asuneilta), että kuinka pääsisin kiinni paikan päällä työelämään? Olen kuullut niin monta versiota keskipalkasta, että olisi hauska tietää nyt jotain konkreettista (onko se n. 500e vai 1000e?)
Minulla on myös lemmikeitä, joista ainakin kaksi koiraa olisivat muuttamassa kanssani; mistä minun kannattaisi etsiä asuntoa? Asuin aiemmin Nagymezo utcalla, joka on ehkä hieman liikaa keskustaan tottumattomille koirille... mahdollisesti Varosligetin ympäristö vois olla varsin ihanaa aluetta, hyvät ympärivuorokautiset kulkuyhteydet keskustaan olisivat kuitenkin erittäin tärkeitä! Pidän myös kovasti Budan puolesta, joten sieltäkin voi ehdotella potentiaalisia alueita. :)
Käytännön vinkkejä otetaan vastaan kaikista järjestelyistä, valmistautumisesta ja paikan päälle asettumisesta! Muutto olisi ensi kesän paikkeilla.
Muutto Unkariin (Budapest)
4
5616
Vastaukset
- utelias111
Hei!
Joko olet muuttanut Budapestiin?
Kerrohan, mitä kaikkia järjestelyitä teit, että pääsit muuttamaan ja onko työpaikka jo hankittu? Oletko opiskellut kieltä työsi vuoksi vai oletko sellaisessa työpaikassa, missä pärjää englannilla? Onko suomen kielestä mitään hyötyä?- Anonyymi
onko unkari muuttovoittoinen vai tappioinen
- TarkkaaFaktaa
Unkarin työttömyysaste laski vuoden 2016 maaliskuussa 5,6 prosenttiin. Pulaa on etenkin kokeneista, ammattitaitoisista insinööreistä, asentajista, lukkosepistä, hitsaajista ja lakkaajista. Minkä alan töitä olit ajatellut hakea?
Unkarilaisten keskipalkka on 236 000 forintia, eli noin 806 euroa. Ei kannata säikähtää. Unkarin kuluttajahintataso on vain 57% EU:n keskitasosta ja reippaasti alle puolet Suomen hintatasosta. Suomen kuluttajahinnat ovat 124 % EU:n keskitasosta. Unkarilainen keskipalkka siis tuottaa kutakuinkin sellaisen elintason, jonka saa Suomessa noin 1700 euron kuukausipalkalla.
Unkarissa on myös minimipalkka, jonka suuruus riippuu siitä, onko suorittanut vähintään toisen asteen ammatilllisen tutkinnon. Huomaa, että se ei koske korkeakoulusta valmistuneita. Minimipalkka on ilman ammatilllista tutkintoa 111 000 forintia eli 363 euroa. Brutto. Tasaverotuksen maassa siitä jää käteen 73 815 forintia (242 euroa). Ammattikoulusta tai opistosta valmistuneen minimipalkka on 129 000 forintia brutto (422 euroa) ja 85 785 forintia netto (281 euroa) ja ostovoima suhteessa Suomeen on siis vähän yli kaksinkertainen, noin 600 euron luokkaa. Minimipalkalla joutuvat työskentelemään usein nuoret, työuraa aloittavat, ja minimipalkan maksaminen on tavallista kaupan ja ravintolan aloilla.
Koirien kanssa voi olla helpompi asua keskustan ulkopuolella lähiössä. Niissä on enemmän ulkoilumaastoja ja myös edullisempaa kuin keskustassa. Unkarilainen keskipalkka riittää huonosti keskustan vuokriin, mutta sitäkään ei kannata säikähtää. Esimerkiksi Pestin puolella metrolinjojen varsilla olevista lähiöistä on hyvät yhteydet keskustaan. Budan puolella kivoja edullisempia alueita on esimerkiksi Óbudassa ja Kelenföldin tienoilla. - gulag
https://www.youtube.com/watch?v=cF2lsb7T34w
Freemasonry is 100% Jewish! - With Theodor Herzl ect.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631473Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271311Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on691293Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151154- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3191027Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2261022- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että278933- 72915