Osoitteet, nimet ja sisällöt: hakukoneet jyräävät

Telkut_murskaksi

IP-pohjaisten verkkojen alkuaikana oli vain osoitenumerot tyyliin 192.168.75.11 mutta sitten tuli nimipalvelu, DNS, jonka ansiosta vaikka www.suomi24.fi on helpompi muistaa kuin IP-osoite, mutta ennen kaikkea nimi voi olla sidoksissa useisiin palvelimiin / riippumaton palvelinten osoitteista. Mutta kuka kohta enää kirjoittaa nimiä osoiteriville? Helpompaa ja ajantasaisempaa on hakea hakukoneella ja klikata sitten (ehkä) oikeaa löydöstä. Hakukoneilla haetaan sivujen sisältöä ja suosituimmuutta; algoritmejaan hakukonefirmat tuskin paljastavat. Mitä, jos hakukoneet eivät yhtäkkiä olisikaan käytettävissä? Matkustatte vaikka johonkin sortovaltioon, joka blokkaa Googlen tms.. Tai sitten luotatte sen valtion tarjoamaan hakukoneeseen ja sen tuloksiin. Toki voi miettiä, kannattaako sellaisessa maassa nettiä käyttää mihinkään paitsi vallanpitäjien hymistelyyn.

1

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin yhden YT-videon, jossa intialaisittain englantia puhuva henkilö kehui jotakin käyttämäänsä ilmaisohjelmaa ja sen sijaan että olisi videollaan näyttänyt ilmaisohjelmaa tekevän yhteisön sivuston, hän haki sen Googlella ohjelman nimi hakusanana, mitä moni kummeksui. "Why do you google the address, why not use bookmarks?" Ääliö, ajattelin minäkin, mutta tarkemmin ajatellen fiksua, jos k.o. yhteisön webbiosoite myöhemmin vaihtuisi, ja sehän varmasti vaihtuu mutta video pysyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      2004
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      102
      1785
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      83
      1601
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1454
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1152
    6. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1083
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      1053
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1046
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      1036
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      983
    Aihe