"""" Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. ""
Näin on laita myös julistetun synninpäästön. Niinkuin vanhoilliset uskomme Jeesus Kristus on todellinen syntien anteeksiantaja ja puhuja toimii vain Jeesuksen suuna eli puhujaveljen julistama äänellinen synninpäästö toimii ulkonaisena merkkinä ja vahvistuksena ihmisen uskolle, että Jeesus Kristus on kantanut syntikuormani ja saan synnit anteeksi yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Jualan sanan vahvistus.
10
147
Vastaukset
- synnitanteeksi
Lutherin selitys asiasta.
#Tämä voima on jokaisella ihmisellä, joka on kristitty ja kastettu; sillä tällä he ylistävät Kristusta. Ja heillä on tuo sana: antaa synnit anteeksi suussa, niin että he, milloin vaan tahtovat ja niin usein kuin tarvis vaatii, voivat ja saavat sanoa: Katso, ihminen, Jumala tarjoo sinulle armonsa, antaa anteeksi kaikki syntisi, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi; usko ainoastaan se, niin on se varma - tahi mitä sanoja muutoin tahdotaan käyttää. Tämä ääni ei ole vaikeneva kristittyjen joukossa aina viimeiseen päivään asti: Sinulle annetaan syntisi anteeksi, ole iloinen ja hyvässä turvassa. Semmoista puhetta kristityllä aina on suussa. Siis on kristityllä tällä tavoin syntien anteeksi antamisen valta. Sentähden, kun sanon sinulle: Sinun syntis ovat anteeksi annetut, niin pidä se niin varmana, kuin jos Jumala itse olisi sen sinulle sanonut. Sillä kuka muutoin uskaltaisi tehdä tätä ell`ei Kristus itse olisi tullut alas, pannut sen minun suuhuni ja sanonut, että meidän piti antaa synnit anteeksi toinen toisellensa? Niinkuin Hän Joh. (20:22-23) sanoo: Ottakaat Pyhä Henki; joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.#- dfsgrestgrwe
Jotkut pitävät juopottelevaa juutalaisten vihaajaa Lutheria jumalanaan.
Uskovaisten Jumala on Isä Taivaan. Minulla on sellainen käsitys, että te vanhoillislestadiolaiset selitätte omaan pussiinne. On käynyt ilmi, että joukossanne on ollut perofiili puhujia, siis epäuskoisia puhujia. Uutisissa teidän yksi arvostettu puhuja sanoi: "Kaikki syytökset meitä vastaan on totta". Nuo sitten muka on antanut syntejä anteeksi, koska teidän mukaan tällä papilla olisi Pyhä Henki?...Mutta Lutherpa opettaakin, että vaikka pappi olisi sydämestään hulttio, hän voi julistaa synninpäästön ja se on voimallinen ja tehoisa, koska Jumalan seurakunnan, kirkon uskossa sen toimittaa.
ole Pyhää Henkeä (eikä kukaan saata olla varma toisesta, onko hänellä Henki), milloin voisin olla synneistäpäästöstä varma ja saada levollisen omantunnon? Silloin laitani olisi aivan niin kuin ennenkin."
Luther jatkaa: "Vastaus: otin tämän esille, niin että tällä asialla olisi oikea perustus. Ei ole mitään epäilystä, että syntiä ei sido eikä anna anteeksi kukaan muu kuin vain se, jolla on Pyhä Henki niin varmasti, että sinä ja minä sen tiedämme, kuten nämä Kristuksen sanat vakuuttavasti todistavat. Mutta se ei ole kukaan muu kuin kristillinen kirkko, so. kaikkien Kristukseen uskovien yhteisö; yksin sillä on nämä avaimet, sitä ei sinun pidä epäillä. Ja joka sen ohella omii avaimet itselleen, on oikea paatunut kirkonryöstäjä, olipa hän sitten paavi tai kuka hyvänsä. Juuri kirkosta on jokainen varma, että sillä on Pyhä Henki - - Siitä seuraa, että paavin tulee olla virassaan kaikkien palvelijoiden palvelija, kuten hän kehuukin olevansa, vaikka ei toimikaan siten, ja että kehtolapsellakin niin kuin kaikilla, joilla on Pyhä Henki, on suurempi oikeus avaimiin kuin hänellä."
Avaimet on annettu koko kirkolle, ja seurakunnan paimen hoitaa niitä seurakunnan nimessä. On siis lohdullista uskoa, että hänen saarnansa, synninpäästönsä ja sakramenttinsa ovat Jumalan edessä päteviä, kunhan kaikki tapahtuu apostolisen Sanan mukaan. Saamme niistä Jumalan rauhan sydämiimme uskon kautta aivan kuin Jeesus itse seisoisi ylösnousseena keskellämme ja sanoisi meille: "Rauha teille!"
Kovasti selittelette, mutta ei tarvitse ottaa kuin Lutherin ja uskonpuhdistuksen kastekaava, jolla luterilaiset seurakunnat kastavat lapsensa, eikä se pinnallinen höpö, höpö juttu. Tällä myös perheeni kastettiin, jota ulkopuoliset ihmettelivät:
Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien
samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi,
vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle." "Aamen."
Kovasti selittelette, mutta ei tarvitse ottaa kuin Lutherin ja uskonpuhdistuksen kastekaava, jolla luterilaiset seurakunnat kastavat lapsensa, eikä se pinnallinen höpö, höpö juttu. Tällä myös perheeni kastettiin, jota ulkopuoliset ihmettelivät:
Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien
samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi,
vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle." "Aamen."
"Olemme nyt käyneet lävitse yhteisen kristillisen opin kolme pääkohtaa. Niiden lisäksi on vielä puhuttava kahdesta sakramentistamme, jotka Kristus on asettanut ja joiden sisältö on myös opetettava ainakin lyhyesti ja helppotajuisesti kaikille kristityille, koska ilman niitä kukaan ei voi olla kristitty."
"Lisäksi meille on annettu vakava ja ankara käsky suostua kastettaviksi, sillä muutoin emme voi pelastua." (Iso Katekismus, Neljäs osa, Kaste." http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
"Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta" (Augsburgin uskontunnustus, IX Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html)
"Meidän täytyy siis pitää lujasti kiinni siitä, että Jumala ei tahdo olla tekemisissä ihmisten kanssa millään muulla tavalla kuin sanan ja sakramenttien välityksellä. Kaikki se, mitä ilman sanaa ja sakramentteja Henkenä ylistetään, on itse Perkeleestä." (Schmalkaldenin opin kohdat, Rippi. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html)
"... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
Luther ei väitä pelastumisen olevan mahdollista ilman kastetta, pelkän uskon ja mielenmuutoksen perusteella. Muut opinkohdat, missä hän tätä asiaa tarkastelee, puhuvat yksinomaan sen puolesta, että ilman kastetta ei kukaan voi pelastua ja olla kristitty, vaikka uskoisi kuinka paljon tahansa tai olisi kuinka paljon tahansa "uskossa" ennen kasteen saamista, jos kasteen hylkää tai sitä halveksii.
Lutherin mukaan sen, joka aikoo pelastua, täytyy uskoa lupaus "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". [Mar 16:16.] Jos joku ei ole kastettu ja torjuu kasteen eli pitää halpana sakramentin, hylkää Jumalan sanan, uskon ja Kristuksen, niin hän ei voi pelastua.
"15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Mark. 15:15-16
Toi on Jeesuksen itsensä sanaa ja kertoo mun mielestä tosi hyvin siitä, että Luther oli oikeassa. Ihminen pelastuu uskomalla, ja silloin kun hän uskoo Jeesukseen hän haluaa myös totella Hänen sanaansa ja ottaa vastaan kasteen, joka tarvitaan pelastumiseen.- pktss
Melkein tekisi mieli sanoa, että jättäkää ne Lutherit ja sakramentit ja pitäkää se, minkä Raamattu opettaa.
- Raamattu
Joh.3:3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. [1. Kor. 15:50; Ef. 2:3
Mieleen tulee Seurakunnassani, nyt vastapainoksi perheeni kastetilaisuus, jossa käytettiin Lutherin ja uskonpuhdistuksen vanhaa kastekaavaa, jossa teroitetaan kasteen merkitystä. On siis tosi mahtava asia, jota ulkopuoliset seurasivat uteliaina ja hämillään. Joka tapauksessa siinä ihminen puetaan valkoiseen mekkoon, joka kuvaa kasteen tapahtumaa ja sen antamaa autuutta, Kristuksessa. Käytössä on siis Lutherin kastekaava, jota myös muut luterilaiset kirkot käyttävät. Myös oma kirkkomme. Paaveja meillä ei ole. Ei myöskään muita jumalia. Uskomme Jumalaan. Hän puhuu Raamatussa ja ilmoittaa itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
"Sitten kummit ottavat lapsen vastaan ja pappi lausuu, pukien samalla lasta kastepaitaan: "Kaikkivaltias Jumala, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä, joka on sinut uudesti synnyttänyt veden ja Pyhän Hengen kautta ja antanut sinulle kaikki syntisi anteeksi, vahvistakoon nyt sinua armollaan iankaikkiseen elämään. Aamen. Rauha sinulle."
"Aamen."- Voi.poikaparkaa
wehan kastesekoilua tämä ketju.
- selittää.kaiken.jos
se onkin savolainen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432181Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151430Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141386Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711245Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21958Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist162838Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19806- 75742
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57736Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101675