kuvaaminen

vanhemmatmukaankoulu

koulun järjestyssäännöissä lukee : en käytä kännyköitä tai muita elektronisia laitteita tunnilla ilman opettajan lupaa.
koulun oppaassa lukee: kännyköiden ja kameroiden käyttö tunneilla ilman opettajan lupaa on kielletty.

lain mukaan julkisilla paikoilla kuvaaminen ja äänittäminen on sallittua.
ymmärrän että voi olla ongelmia jos kännyköitä räplätään tunnilla.
mutta eikös jokaisen pitäisi käyttäytyä koulussa niin ,että voi kuvata vapaasti? etenkin opettajien pitäisi olla lapsille esimerkkinä käyttäytymisessä.
Mitä halutaaan salata?

luokkahuoneissa ja koulun ulkotiloissa voisi olla kamerat jotka taltioivat kaikki mahdolliset opettajien ja oppilaiden häiriökäyttäytymiset?


tähän pitäisi saada jokin yhteinen linja koko suomeen?

14

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dääääääämm

      Entä jos joku ei ylipäätään halua tulla kuvatuksi, niin että se ei johdu käyttäytymisestä???

      • Aloittajapa

        Jos ei halua tulla kuvauksia, ei voi mennä kaupunkeihin, kameroita on kaikkialla.

        Kuvakulma voisi olla vaikka ylhäältä, jolloin ei niin tarkka. Lähinnä huudot, iskut jne . Voitaisiin todentaa jälkikäteen.


      • toiäskeinendäämtyyppi

        Hyvä pointti


      • aloittajapa

        tuon ohjeen mukaan koulu voi kieltää kännykän jne mobiililaitteen opetusta häiritsevän käytön ja kuvan ja äänen suoratoiston nettiin.
        sain ohjeesta sen käsityksen että totaalikieltoa ei voisi tehdä kuten tässä koulussa.
        kohta 25 apulaisoikeuskanslerin aiempi ratkaisu että kuvaamista ei voi kokonaan kieltää koulun alueella.

        ajan tällä asialla sitä että kuvaaminen ja äänittäminen antaa turvaa perusoikeuksien toteutumiselle ( opettajien häiriökäyttäytymistä on muuten vaikea näyttää toteen)

        toki ongelmana on juuri se että kukaan ei voi valvoa mihin teinit videoitansa laittavat.

        mutta pienempi paha on videot väärässä paikassa, kuin esimerkiksi tilanne,jossa esim. psykopaatti saa pilata monen lapsen ja nuoren elämän alkutaipaleita kenenkää än puuttumatta.?


      • systeemionmätä

        Juuri näin. Kuvaamalla saatu todistusaineisto on ainut keino saada oikeutta kun väärin toimii opettaja. Sana sanaa vastaan opettaja voittaa aina, mutta annetaanpa opettajan sanoa asiansa videolla.


      • aloittajapa kirjoitti:

        tuon ohjeen mukaan koulu voi kieltää kännykän jne mobiililaitteen opetusta häiritsevän käytön ja kuvan ja äänen suoratoiston nettiin.
        sain ohjeesta sen käsityksen että totaalikieltoa ei voisi tehdä kuten tässä koulussa.
        kohta 25 apulaisoikeuskanslerin aiempi ratkaisu että kuvaamista ei voi kokonaan kieltää koulun alueella.

        ajan tällä asialla sitä että kuvaaminen ja äänittäminen antaa turvaa perusoikeuksien toteutumiselle ( opettajien häiriökäyttäytymistä on muuten vaikea näyttää toteen)

        toki ongelmana on juuri se että kukaan ei voi valvoa mihin teinit videoitansa laittavat.

        mutta pienempi paha on videot väärässä paikassa, kuin esimerkiksi tilanne,jossa esim. psykopaatti saa pilata monen lapsen ja nuoren elämän alkutaipaleita kenenkää än puuttumatta.?

        Kuvaamista ei tosiaan voi kokonaan kieltää. Jos koulusi on niin tehnyt, niin mene kansliaan kertomaan heidän olevan väärässä. Mutta silleesti asiallisesti jooko. :)

        Opettajien mahdollinen häiriökäyttäytyminen on kuitenkin marginaalinen ilmiö verrattuna kuvatallenteilla suoritettavaan kiusaamiseen ja muuhun hölmöilyyn verrattuna. Valitettavan harva lapsi ja nuori on kuullut - tai vähät välittää - sellaisista asioista, kuin salakatselu, salakuuntelu, yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen, kunnianloukkaus jne. Hetken mielijohteesta jossain yhteisössä julkaistu mukahauska "läppä" voi pilata jonkun ihmisen elämän pitkäksi aikaa.

        Kouluissa ja myös luokkahuoneissa suoritettava kiinteä kameravalvonta parantaisi ehkä oikeusturvaa, mutta keidenpä luulisitte vastustavan ideaa enemmän, opettajien vai oppilaiden.


      • systeemionmätä kirjoitti:

        Juuri näin. Kuvaamalla saatu todistusaineisto on ainut keino saada oikeutta kun väärin toimii opettaja. Sana sanaa vastaan opettaja voittaa aina, mutta annetaanpa opettajan sanoa asiansa videolla.

        Mihin tarvitset videokuvaa? Eikö ääni riitä?

        Kotirauhan piirin ulkopuolella voi huoletta äänitallentaa keskusteluja, joissa on itse osallisena, kunhan vaan pitää huolen, ettei samalla tallenna mitään sellaista, jota sinun ei oleteta kuulevan. Tallentamisesta ei myöskään tarvitse kertoa mitään, eikä kysyä siihen lupaa, kunhan käyttötarkoitus on yksityinen.

        Nykyisin on saatavissa ääntä tallentavia kännykkäsovelluksia, jotka käynnistyvät tietyllä näppäinyhdistelmällä myös näytön ollessa lukittuna. Puhelin voi siis pysyä huomaamattomana taskussa koko tallennustapahtuman ajan.


      • aloittajapa

        jos äänitetään esim väkivaltatilannetta ,ja kuuluu vain lyöntiääniä,mistä tietää kuka on syyllinen?


      • aloittajapa
        Oldie kirjoitti:

        Kuvaamista ei tosiaan voi kokonaan kieltää. Jos koulusi on niin tehnyt, niin mene kansliaan kertomaan heidän olevan väärässä. Mutta silleesti asiallisesti jooko. :)

        Opettajien mahdollinen häiriökäyttäytyminen on kuitenkin marginaalinen ilmiö verrattuna kuvatallenteilla suoritettavaan kiusaamiseen ja muuhun hölmöilyyn verrattuna. Valitettavan harva lapsi ja nuori on kuullut - tai vähät välittää - sellaisista asioista, kuin salakatselu, salakuuntelu, yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen, kunnianloukkaus jne. Hetken mielijohteesta jossain yhteisössä julkaistu mukahauska "läppä" voi pilata jonkun ihmisen elämän pitkäksi aikaa.

        Kouluissa ja myös luokkahuoneissa suoritettava kiinteä kameravalvonta parantaisi ehkä oikeusturvaa, mutta keidenpä luulisitte vastustavan ideaa enemmän, opettajien vai oppilaiden.

        kyllä tulee ekana mieleen että opettajien ammattiliitto nousis heti takajaloilleen jos tästä kameravalvonnasta tehtäis lakialoite.
        ei voisikaan enää toimia 70 luvun tyyliin..


      • aloittajapa kirjoitti:

        jos äänitetään esim väkivaltatilannetta ,ja kuuluu vain lyöntiääniä,mistä tietää kuka on syyllinen?

        Eiköhän tuo skenaario ole liioittelua, kun puhutaan opettajien mahdollisesti oppilaisiin kohdistamasta epäasiallisesta kohtelusta.

        Mutta ei kun vaan videovalvonta kouluihin. Mieluiten vielä niin, että tallenteet ovat myös oppilaiden vanhempien katsottavissa netin kautta milloin tahansa, jotta he voivat milloin tahansa tarkistaa, mitä heidän kullannuppunsa ja näiden opettaja luokassa puuhaavat.


      • aloiittajapa

        videovalvonta pitäis olla kaikkialla,jossa vallankäyttöä voi kohdistua heikompiin osapuoliin jotka eivät voi puolustautua, jos seassa on mielenterveydeltään häiriintyneitä yksilöitä.
        tarkoitan mm. teurastamot,vanhainkodit,päiväkodit,koulut,vammaisten hoitokodit , poikakodit jne.

        kameravalvonta ei nykyisin maksa juuri mitään,suhteessa parantuneeseen turvallisuuteen ja heikoimpien oikeusturvaan.

        kun juuri näissä yksiköissä on vuosien saatossa tapahtunut julmuuksia, jotka kohdistuvat puolustuskyvyttömiin.


    • aloittajapa

      kenellä ois pääsyoikeus ko. videoihin? olisiko vankiliissa myös samanlainen kamera?
      miten estettäisiin että video ei "vahingossa" häviäisi juuri sen jälkeen kun vahvempi on löylyttänyt heikompaansa?

    • esimerkkitoimintaa

      pudasjärven uudessa hirsikampuksessa videovalvonta jo onkin käytävätiloissa ja ulkoalueilla. vahtimestari saa valvottua tiloja ja mahdollisii rikostilanteisiin pystytään puuttumaan nopeasti. myös poliisin hälyttäminen onnistuu nopeasti.
      hyvä suuntaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe